PDA

Se fuld version : Unsolveable NAT problems med bryggenet

Dan-Erik
11-09-2008, 09:12 PM
Hej.

Jeg har efter at have bakset i meget lang tid med at få sat mit bittorrent ordentligt op efterhånden blevet overbevist om at fejlen ikke er i min ende men derimod hos bryggenet. Problemet er, at uanset hvad jeg gør får jeg aldrig et grønt ansigt i Azureus, men kun et gult. På Azureus wiki står der ligeledes at ens udbyder kan skabe "unsolvable NAT problem", hvilket jeg er begyndt at mistænke kan være tilfældet her.

Min tanke går så på om dette kan beskrives som en mangel som Group Networks der udbyder Bryggenet skal udbedre. Jeg vil jo mene, at eftersom der ikke står noget i nogen af de aftaler jeg har indgået med Group Networks, at de har skabt disse NAT problemer må jeg vil kunne forlange at de udbedrer fejlen?

Tanker om problemet vil blive værdsat :).

GhOstFaCE
11-09-2008, 09:38 PM
Det er nu relativt simpelt.
Hvis ikke fejlen ligger i din ende så er det din ISP der limiter dig.

Det er ikke helt nemt at få tildelt en størrer IP range. IPv4 bliver mere og mere fyldt. Det betyder at små ISPer i størrer grad netop smider deres brugere bag en stor NAT som holder styr på dem bag ved. Du er altså på sin vis på et stort local netværk som indeholder alle deres kunder. Når du ikke har din egen IP adresse så kan du kun lave såkaldte passive forbindelser.

En passiv forbindelse betyder at du godt kan forbinde ud men ind af er det et problem da deres NAT table ikke ved hvor data til fx din BT port skal sendes hen. Du er altså nødsaget til KUN at lave forbindelser til de brugere der selv er aktive. En forbindelse (begge veje) kræver nemlig kun at en af jer har muliged for at lave en aktiv(port) forbindelse.

Jeg kan godt forklare hvordan det foregår nærmere hvis du er nysgerrig.

Men løsningen er at du finder ud af om din ISP tildeler dig din egen IP adresse. Gør de ikke det skal du høre hvad det vil koste dig ekstra at få sådan en (hvis muligt) ofte koster det 20 kroner eller lign. (hver måned)

Er det ikke muligt for dig at få din egen IP så er der desværre ikke andet at gøre end at skifte ISP. Du kan ikke opnå en aktiv/port forbindelse på nogen anden måde.

Håber det hjælper.

-edit- fandt dette på deres forum:
Bryggenets NAT-opsætning er en ret fundamental del af den måde netværket virker på, og er ikke noget der bliver lavet om på lige forløbig.

Kort fortalt betyder NAT-opsætningen, at der kun kan initieres forbindelser ud af netværket (og altså ikke ind), da flere brugere deles om et mindre antal eksterne IP adresser.

Du kan omgå de begrænsninger NAT-opsætningen giver ved at få en fast (offentlig) IP. Det koster 250 kroner i oprettelse og derefter 10 kroner om måneden. Fast IP kan bestilles hos Kundeservice.

Dan-Erik
11-13-2008, 04:44 PM
Mange tak for det gode svar! :)