Se fuld version : Enkelte .exe filer og straf??
Hej drenge.. Jeg går på efterskole hvor vi har et fælles netværk. Da vi er en 8-10 drenge der spiller en omgang need for speed i ny og næ og kun har en CD tænkte jeg at det vel ikke kunne skade at bruge 20 sekunder af skolens net til at hente en "nocd crack" Det gjorde jeg så og det fungerede fint. Der gik lige præcis en uge og så stod forstanderen for min dør og ville have min computer. Den blev så taget og det er fair nok, for ifølge skolens regler må man ikke downloade fordi det trækker båndbredde. Men altså, jeg brugte 20 sekunder på det og tænkte går den så går den. Det indebar jo, at gutten ringede hjem til mine forældre med oplysninger om at de havde taget min computer, og sådan og sådan. og at jeg kunne blive stillet et erstatningskrav fra spillet. Og så er det her jeg spørger. '
Hvordan skulle der kunne komme et erstatningskrav fra spillet når det ikke er EA (som har produceret "Need for speed most wanted") der har lavet den crack jeg har downloadet??
JEg hentede den fra TPB, og når det er en crack udviklet af en privatperson, og intet har med musik eller film at gøre, har jeg så noget at frygte?? Ifølge min egen overbevisning skulle der ikke være de store problemer. Men vil rigtig gerne lige høre jeres mening.
[Edit]
Det skal forresten lige siges at det var skolens udbydder der opdagede det eftersom de har overvågning på netværket. OG jeg vil tror at det er opdaget fordi de har kunne se at det er fra piratebay og det så bare har smidt en URL op på deres skema???
malkde
10-31-2008, 01:40 PM
Nej tror bestemt ikke der sker noget. Skolen har nok blot modtaget en standard mail udbyderen.
Bare fortæl at du ikke gør det igen, så får du nok din computer tilbage. ;-)
slemborg
10-31-2008, 01:52 PM
Hvis skolen siger i ikke må downloade, så er 20 sekunder ligegyldigt, om det så var 5 sekunder, da de har sat en regel som bør følges, for i sidste ende kan de udfolde sig, og flere og flere vil hente.
Men som skrevet, snak med ham gutten.
Nu er det jo nok ikke cracken du vil blive straffet for at hente, men spillet, på din comp, går ud fra det er en kopi, men det kan du som jeg ser kun blive straffet for, hvis din skole, ringer direkte til EA og beder dem om at lægge sag an mod dig. Det er jo nok lidt usandsynligt!
Du kan ikke blive strafet for at hente en crack så vidt jeg ved, men du kan i teorien blive straffet for at bruge den vil jeg tro! men som jeg ser det har du ingenting at frygte!
Skoleadmins er bare lidt paranoide, bl. a. fordi de nok ikke rigtigt ved hvad det er det går ud på!
En anden gang så hent cracks fra gamecopyworld.com. ;-)
lordwinner
10-31-2008, 05:20 PM
jeg tror faktisk havde en lovlig kopi af spillet men bare ville have en no cd-crack så han kunne spille med andre,(eller har jeg misforstået det:P) men hvis det kun er cracken du har hentet ned bør der ikke være noget at komme efter, da den nok ikke er copyright. og eftersom de kun kan kræve erstatning for hvad de har beviser for, du har hentet ned. :D
Lasse
10-31-2008, 07:21 PM
Nu ved jeg ikke om det er skolen der stiller computeren til rådighed og det derfor er deres ejendom. Hvis ikke, siden hvornår er de blevet berettigt til at fratage ens private computer pga. et styk download. Det virker fuldstændigt vanvittigt på mig!
Altså det med at min computer er blevet taget er helt iorden.. Jeg dummede mig da jeg downloadede selvom jeg udemærket godt vidste at det var noget skolen ikke ville have. Det der irretere mig er at når de forklare mine forældre sagen og siger at der muligvis vil komme et erstatningskrav. Det kan pisse mig lidt af, for så skal de ikke kalde ham gutten for en ITexpert.
Hvad kan jeg ellers gøre.. Den blev taget fra mig her i mandags. og han sagde at når han havde fjernet filerne ville jeg få computeren tilbage. Det er en uge siden, og hvis der er bare en lille bitte smule Geek over ham, så burde han da have fundet deM???
Tror i det ville være en ide at gå ned til ham og spørge hvordan og hvorledes med min computer, og i såfald tilbyde ham at vise hvor jeg har lagt de filer så han kan få lov at slette dem. Eller ville det være flabet???
Han må ikke åbne din computer uden din tilladelse, det er brud på privatlivets fred. Har han ikke din tilladelse kræves der en dommerkendelse.
Som sagt er det faktisk ulovligt, hvis han kigger på filerne på din computer uden din tilladelse. Det kræver dog også at det er din egen personlige computer.
Så du kan med god grund gå ned til ham og sige, at du vil have din computer tilbage, og ellers vil du rejse sag om krænkelse i hendhold til straffeloven § 275, stk.1. Og så kan De se frem til et erstatningskrav. Det de har gang i nu, må de KUN hvis de har en kendelse.
Du kan læse mere om § 275, stk.1 her: http://www.themis.dk/synopsis/docs/lovsamling/Straffeloven_kap_27.html
okay... Altså, har lige fået at vide at det nu er en sag der er blevet sendt ind til det firmer der hoster deres internet. Og at de skal have svar på om skolen får lov til selv at tage sig af det og slette filerne, eller det er deres teknikkere der skal rense computeren. Hvad skal der ske hvis udbyderens teknikkere skal rense computeren ?? der ligger andre ting på den computer som ikke er lovlige...???
Desuden, det var vidst ikke en mail, men en telefonsamtale.. Så det var vidst ikke bare en standard mail de fik tilsendt.. Men jeg kan bare ikke se hvorfor det skulle være et problem. De må jo kunne se hvor meget det har fyldt og hvad det hedder. Og så kan de se det ikke er en mp3 fil eller en vob fil. det var jo en .exe fil, som ikke fyldte mere end godt små 14mb. Så det kan umuligt have været et størrer program.??
okay... Altså, har lige fået at vide at det nu er en sag der er blevet sendt ind til det firmer der hoster deres internet. Og at de skal have svar på om skolen får lov til selv at tage sig af det og slette filerne, eller det er deres teknikkere der skal rense computeren. Hvad skal der ske hvis udbyderens teknikkere skal rense computeren ?? der ligger andre ting på den computer som ikke er lovlige...???
Desuden, det var vidst ikke en mail, men en telefonsamtale.. Så det var vidst ikke bare en standard mail de fik tilsendt.. Men jeg kan bare ikke se hvorfor det skulle være et problem. De må jo kunne se hvor meget det har fyldt og hvad det hedder. Og så kan de se det ikke er en mp3 fil eller en vob fil. det var jo en .exe fil, som ikke fyldte mere end godt små 14mb. Så det kan umuligt have været et størrer program.??
Prøvede du det jeg skrev? For det kan godt være at din skole/deres internetudbyder har lavet en sag ud af det. Men de må INTET gøre med din computer, numindre de har en kendelse. Så du kan bare gå ned og kræve din bærbar tilbage og evt henvise til den paragraf jeg skrev i min forige besked, som klart fortæller, at det din skole gør lige nu er ulovligt.
Lasse
11-06-2008, 03:54 PM
Prøvede du det jeg skrev? For det kan godt være at din skole/deres internetudbyder har lavet en sag ud af det. Men de må INTET gøre med din computer, numindre de har en kendelse. Så du kan bare gå ned og kræve din bærbar tilbage og evt henvise til den paragraf jeg skrev i min forige besked, som klart fortæller, at det din skole gør lige nu er ulovligt.
Jeg er helt på linie med Guss. Jeg er faktisk også sikker på at de ikke tage din computer fra dig ligegyldig hvor meget du så har downloadet. Med mindre du selvføglig har givet dem lov.
Nu har jeg så fået den tilbage.. og ham IT eksperten var total spade.. Jeg havde fået at vide jeg skulle have slettet den fil men i stedet slettede han mit Utorrent..
Men jeg fik min computer igen, men venter dog stadig på at høre omkring den sag som åbenbart nu ligger hos spil produceren i USA.. Det var slet ikke need for speed
Men en anden fil fandt jeg ud af.. Football manager 08.. men min computer er tilbage hos mig og jeg skulle mene og håber at der ikke bliver mere ud af det..
Det gør der ikke. For hvis det er et firma fra USA har de intet at gøre her i Danmark. Og de begynder ikke at ansætte en dansk advokat for at prøve at vinde en sag med e der har downloaded ét spil. Så bare tag det helt roligt.
lordwinner
11-13-2008, 06:24 PM
må de overhovedet det?
de må da kun kræve erstatning for filer, de kan bevise man har hentet via torrent eller andre klienter.
for det er da vist ikke ulovligt at downloade i DK, er det ikke kun upload de kan kræve erstatning på?
eller har jeg bare fattet kegler indtil nu? :)
må de overhovedet det?
de må da kun kræve erstatning for filer, de kan bevise man har hentet via torrent eller andre klienter.
for det er da vist ikke ulovligt at downloade i DK, er det ikke kun upload de kan kræve erstatning på?
eller har jeg bare fattet kegler indtil nu? :)
Det er også ulovligt at downloade det. Men i Danmark bliver man busted for det man uploader (af APG).
DaddZ
11-13-2008, 11:18 PM
Der blev vist snuppet et par stykker, som leechede/seedede Gyldendahls ordbøger engang, men det er vist også eneste tilfælde hvor nogen er blevet snuppet for at downloade.
(Så vidt jeg husker - er ikke sikker)
Der blev vist snuppet et par stykker, som leechede/seedede Gyldendahls ordbøger engang, men det er vist også eneste tilfælde hvor nogen er blevet snuppet for at downloade.
(Så vidt jeg husker - er ikke sikker)
Jeg er rimelig sikker på de blev snuppet fordi de uploadede det.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.