Se fuld version : Hjælp i Excel dokumenter
ZibIeT
09-12-2008, 11:31 AM
Hej.
Jeg er ved at prøve at lave lidt gejl i excel, hvor man har lad os sige 20 ark, jeg skulle gerne have forbundet alle disse ark, til ark 1. Dvs at når jeg redigere i ark 2-20, skal ark 1 automatisk opdateres med de nye oplysninger. Er der nogen der ved om dette kan lade sig gøre, og i så fald hvordan?
Mvh
ZibIeT
McLemon
09-12-2008, 06:27 PM
Jeg er ikke god til Excel. Men hvis du har et felt på ARK 2 som du vil have overført til et andet, eks. ARK 1, så stiller du dig på et felt i ARK 1, trykker på AUTOSUM, går til ARK 2, vælger det felt du vil have overført og trykker ENTER. Hver gang feltet i ARK 2 ændrer sig, vil feltet i ARK 1 opdateres.
ZibIeT
09-12-2008, 07:33 PM
Det har jeg nu prøvet, men syntes nu ikke jeg kan få det til at virke
ZibIeT
09-13-2008, 12:37 PM
Den skriver faktisk kun Autosum(ark1!c4)
FrIeK
09-13-2008, 01:43 PM
Mener bare du skal henvise til det steder på de forskellige ark du vil forbinde.
For eksempel kan du skrive i a1 på ark 1: =(ark2!a1+ark3!a1)
Så plusser du a1 på ark 2 og 3, og får resultet på a1 på ark 1.
Det virker i hvert til fald for mig:grin:
ZibIeT
09-15-2008, 11:56 AM
FrIeK kan man få assistance over PM eller msn?
FrIeK
09-15-2008, 03:01 PM
Vil meget gerne hjælpe dig.
Men er desværre ikke den store haj til excel.
Men pm sendt med min msn:grin:
deepblue
09-16-2008, 12:45 PM
Den letteste måde at gøre det på, er ved at bruge Konsolider funktionen under menuen Data.
Stil dig på det felt (celle) på ark 1, hvor du vil have dataene skal ende. Vælg menuen Data og Konsolider. Gå til hvert ark, hvor du har dine data, marker hvert enkelt område og klik på Tilføj for hvert enkelt.
Hvis du har overskrifter på kolonner og rækker, hak de to flueben af under "Benyt etiketter i". Hvis du skal lave ændringer på ark 2-20, og vil have disse opdateringer med automatisk på ark 1, så hak også "Opret kæder til kildedata" til. Vær dog opmærksom på, at dette ikke vil virke med tomme celler. Så hvis du har celler, der umiddelbart ikke er udfyldte, men kan blive det senere, så sæt et 0 (nul) i de celler. Så vil det virke fremover.
Mvh
ZibIeT
09-16-2008, 03:11 PM
Jeg har nu prøvet din guide, men den vil absolut ikke være med på den!!! :(
deepblue
09-16-2008, 03:28 PM
Ok, hvad gør den da? Bortset fra ingenting altså? :-)
Har du husket at åbne grupperingerne ude til venstre i margen? Der dukker nogle små knapper op med 1, 2, 3 osv. op lige under Boksen Navn, hvor de angiver hvilke niveauer af grupperinger der er tale om. Klik på den højest værdi, så skulle alle niveauerne åben op.
ZibIeT
09-17-2008, 09:52 AM
Jamen den siger den ikke kan konsolidere data
deepblue
09-17-2008, 12:26 PM
Hvis der er tale om forskellige typer data (f.eks. noget er tal, noget er tekst, noget er datoer etc.), så kan den ikke finde ud af det.
Man kan kun bruge den funktion, hvis datasættene er ens bygget op.
Det troede jeg så bare at de var.
Men prøv at poste, hvilke typer data det er, du har med at gøre. Tag evt. nogle screendumps, hvis der ikke er tale om hemmelige oplysninger.
ZibIeT
09-17-2008, 12:32 PM
Disse dataer indeholder nemlig personfølsomme dataer, men det som jeg gerne vil have den gør er at hvis jeg f.eks skriver fra 10-18 på ark 2, så skal den overføre det til en celle på ark 1, og hvis jeg senere skal ind og redigere det til 10-16, skulle den gerne opdatere ark 1 automtisk
deepblue
09-18-2008, 09:30 AM
Okay. En lidt bøvlet måde at gøre det på, er ved at Copy/Paste men i stedet for at bruge normal Indsæt, så højreklik på den celle, hvori tallene skal stå, vælg Indsæt Speciel, og i den nye dialogboks, vælge knappen nederst til venstre der hedder "Indsæt kæde".
Så kan du redigere dine tal i de andre ark så tosset du vil, mens Ark 1 vil rette sig øjeblikkeligt.
Grunden til det er lidt bøvlet er, at du skal gøre det for hvert enkelt ark, og det kan godt blive lidt omstændeligt. Men det er selvfølgelig bedre end ingenting. :smile:
Det giver lidt det samme resultat, som Friek skrev om. Forskellen er bare, at du ikke behandler dataene (summerer), men blot opretter en kæde til et andet ark, hvor du så kan rette dataene.
På den måde bliver Ark 1 en slags "opsamlingsark", hvor dine data bliver samlet under et.
ZibIeT
09-18-2008, 10:23 AM
Jeg har faktisk slet ikke den mulighed du lige beskriver der. Den er helt grå ved mig
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.