PDA

Se fuld version : Er det ulovligt at filme i en dansk biograf?

Guss
09-04-2008, 07:27 PM
Hej allesammen,
For ikke lige at lave for meget offtopic i rectorous1 tråd, har jeg lige oprettet denne.

Men min spørgsmål går på, om der overhovedet er noget der i den danske lovgivning, som forhindre personer i at filme i biografen? Og evt en kilde på det? Det er sikkert ulovligt, men første gang maVen (som mange nok kender fra den internationale scene) belv taget, kunne de ikke gøre andet end at give ham en advarsel, fordi der i Canada ikke var nogen lovgivning der forbyd en at filme i biografen. Kilde: http://www.rlslog.net/rcmp-charge-maven-cammer/

Med tanke på at man i 2006 ikke engang havde en lov i Canada der forbyd den slags, så kunne det jo være meget interessant at vide, om vide overhovedet er lavet en lovgivning imod det i Danmark endu? Jeg har i hvert fald ikke stødt på det, og jeg har heller aldrig hørt om nogle som er blevet taget. Men nu er det jo heller ikke fordi det vrimler med cammers i Danmark :)

Vipp
09-04-2008, 11:55 PM
Der er ingen dansk lov, der forbyder dig, at filme i de danske biografer, det er nemlig op til ejeren af biografen om der på filmes.(Men filmselskaberne har nok nogle krav til biograferne) Det er jo heller ikke ulovligt at filme en film du har lånt hos en filmudlejer, du må bare ikke uplode den eller sælge filmen.

//Vip2p

GhOstFaCE
09-05-2008, 12:00 AM
Det er vel en analog "kopi". Spm. er så om det er tilladt at tage en analog kopi af filmen når du ikke ejer den, du har kun købt adgang til en fremvisning. Du må mig bekendt heller ikke lave analoge kopier af lejede vhs film.

At der ikke står "anmeldes til politiet" eller henvises til en paragraf i deres informercial omkring videooptagelse i biografen taler dog til at det ikke er ulovligt, men blot imod briografens regler.

Guss
09-05-2008, 12:00 AM
Der er ingen dansk lov, der forbyder dig, at filme i de danske biografer, det er nemlig op til ejeren af biografen om der på filmes.(Men filmselskaberne har nok nogle krav til biograferne) Det er jo heller ikke ulovligt at filme en film du har lånt hos en filmudlejer, du må bare ikke uplode den eller sælge den.

//Vip2p
Meget interessant. Hvorfor er der så, så få cammers fra den danske scene? :)
Hvordan kan man så vide om en biograf har regler imod det? Man kan vel næsten sige de skal reklamere for det, før det gør sig gældene. De kan vel ikke gøre noget hvis man gør det, numindre de har påpeget man ikke må? Eller hvordan er reglerne for den slags.

Du må mig bekendt heller ikke lave analoge kopier af lejede vhs film. Det må man gerne. Man må kopiere både købt og lånt materiale. Og udover det er en analog kopi af en digital original, betragte som en analog kopi. Så du må også lave en analog kopi af en dvd. Kilde: http://www.emu.dk/gsk/skolebib/uv/foredrag/jura.pdf
(det står også et sted på infokiosk)

At der ikke står "anmeldes til politiet" eller henvises til en paragraf i deres informercial omkring videooptagelse i biografen taler dog til at det ikke er ulovligt, men blot imod briografens regler.
Det er selvfølgelig rigtigt.
Angående det om man må lave en analog kopi når man ikke har rettighederne til filmen, så håber jeg en herinde kender svaret, ellers må jeg selv lige søge videre.

Vipp
09-05-2008, 09:39 AM
Der er ingen dansk lov, der direkte forbyder dig at filme filmen i biografen, men biograferne har jo ret til at afvise dig hvis du møder op med et camera i biografen. Det er nok grunden til at der er så få cammers i Danmark.

F.eks. der er heller ikke en dansk lov, der siger at det er ulovlig at tørre hylderne af i Føtex, men Føtex's personale kan sagtens portvise dig, da det er imod deres politik.

//vip2p

Guss
09-05-2008, 10:50 AM
Der er ingen dansk lov, der direkte forbyder dig at filme filmen i biografen, men biograferne har jo ret til at afvise dig hvis du møder op med et camera i biografen. Det er nok grunden til at der er så få cammers i Danmark.

F.eks. der er heller ikke en dansk lov, der siger at det er ulovlig at tørre hylderne af i Føtex, men Føtex's personale kan sagtens portvise dig, da det er imod deres politik.
Jeg ville helst have en kilde på det, men det kan jo være svært at finde til denne her slags spørgsmål :)
Men mener du så både man må filme/optage det på både et digitalt og et analog medie?

GhOstFaCE
09-05-2008, 12:20 PM
Er analog kopiering altid tilladt?

Svar:
Analog kopiering er tilladt til privat brug, hvilket betyder, at du må kopiere til dig selv, din familie og din omgangskreds. Analog kopiering kan ske på grundlag af egne eller lånte eksemplarer, ligesom det kan ske på grundlag af en original eller en kopi; afgørende er, at det, man kopierer fra, er lovligt.

spm. er om det bliver betragtet som en analog kopi. Hvis det gør så er der intet i vejen for det.

Kandidaten er btw "cammed"

Guss
09-05-2008, 02:54 PM
spm. er om det bliver betragtet som en analog kopi. Hvis det gør så er der intet i vejen for det.
Hvad mener de med: afgørende er, at det, man kopierer fra, er lovligt. ?
En analog kopi er vel en analog kopi? Jeg kan ikke se at men kan vende eller dreje det? :)
Men er det overhovedet en kopi? Hvornår er noget en kopi? For ellers er der da heller ikke noget der forhindre en i gemme det på et digitalt media.
og hvis ikke jeg tager helt fejl, så virker det som om Vipp mener man også må lagre filmningen digitalt.

Vipp
09-05-2008, 05:45 PM
Kunne ikke finde nogle direkte links omkring dette emne.

Nu har jeg snakket med en af mine gode venner, der læser jura, han forklarede mig at der ikke findes nogen bekendtgørelse, der siger at man ikke må filme i biograferne, så længe man ikke uploader dem osv. Han forklarer, at det er op til filmselskaberne om der må filmes, da de har rettighederne til filmen. Filmselskaberne har nogle retningslinjer biograferne skal overholde for at få lov til at vise filmene.

Man må gerne optage/filme en film som kommer i fjernsynet, man må bare ikke uploade den. Man må dog ikke bruge, sin harddisk optager til at optage en dvd, som man har lånt hos en filmudlejer/ biblioteket/ vennen osv. Der står ikke noget om, at man ikke må filme filmen som er lånt hos en filmudlejer osv. så længe man ikke uploader den/ kopierer den til vennerne/ Sælger den/ Eller viser offentligt, så er der ingen lovbrud. Så der er et smut huld i loven. Har tjekket en masse biografers retningslinjer, men jeg kan ikke finde noget omkring at man ikke på filme.

Men Guss du har ret, det er et svært emne da der ingen lovgivning er omkring dette, så de rå fakta er, at det er op til biografernes politik om du må medbringe et camera, men det er under alle omstændigheder ulovligt at uploade filmen, da du på den måde bryder copyright’en på filmen.

//vip2p

Guss
09-05-2008, 06:03 PM
Det lyder da godt :)
Mange tak for info.