PDA

Se fuld version : Bøde for piratkopiering

ptrN
08-30-2008, 01:58 PM
Hello Fellow Piratgruppen brugere.

Min søster og hendes kæreste, har idag, modtaget med posten, et brev fra en advokat i Aarhus hvor det står beskrevet i hvilke musiknumre de har hentet ned fra nettet, og står til at skulle betale en bøde. Hvis ikke skulle de eftersigende blive slæpt i retten. Dette er højst sandsynligt foregået igennem programmer som Limewire etc.

Har i nogle erfaringer med dette, eller nogle råd, eller mere, vil jeg meget gerne høre dem.

Undlad venligst at poste kommentarer som; "warez ftw", eller "lol hvor nederen." Jeg leder efter guidelines og så videre til hvad der skal gøres.

Er der nogen måde hvorpå man ikke skal betale denne bøde? Mener jeg tidligere herinde har læst om nogle venner af nogle venner der slap, eller lignende.

Hvis i har brug for nogle oplysninger, sig da endelig til, da det sidder med erstatningskravet i hænderne atm.

På forhånd tak
/Peter

malkde
08-30-2008, 02:20 PM
Hejsa

For det første så er det ikke en bøde, men, som du skriver til sidst, et erstatningskrav.

Din søster og dennes kæreste står mellem et valg, enten at vælge at se bort fra brevet eller kontakte en advokat (eller vælge at betale erstatningskravet, hvilket jeg dog ikke vil påskønne).

Hvis de vælger at kontakte en advokat kan de søge digital retshjælp gennem Piratgruppen. Mit bedste råd er dog blot at se bort fra brevet, samt de efterfølgende påmindelser, da APG kun i ganske ganske få tilfælde vælger at gøre alvor af deres trusler omkring stævning (her snakker vi uner 0,5% eller måske promiller).

Ellers læs rundt i forummet, der er mange i samme situation, og mange forskellige måder folk har valgt at gribe situationen an på.

Held og lykke!

Guss
08-30-2008, 02:29 PM
Du kan også læse lidt vejledning her: http://www.piratgruppen.org/spip.php?article157

ptrN
08-30-2008, 03:00 PM
Tak for svaret gutter, vi vil se lidt på sagen.