Se fuld version : Kan denne harddisk bruges?
Blaugrana
08-25-2008, 11:51 PM
hej drenge, har lige bestilt denne harddisk til min 4år gamle computer.
Problemet er at jeg lige har opdaget at denne harddisk kører på ATA-300, og jeg ved ikke om min computer kan bruge det?
Den har lige pt. en SATA harddisk fra Maxtor.
Mangler bare lige et program til at tjekke min computer for hvad for et bundkort jeg har?
Kan i sige mig hvad sådan et program kan hedde, kan ikke huske det lige pt :)
Og så håber jeg at i kan sige mig om den harddisk kan bruges til mit bundkort efter :)
Tak
programmet CPU-Z kan fortælle dig det.
Blaugrana
08-28-2008, 10:29 PM
Hvor skal jeg så kigge efter hvor der står noget om det? :)
Navnet på dit bundkort står under "Mainboard".
Blaugrana
08-29-2008, 03:13 PM
http://img155.imageshack.us/img155/3484/cpuzjh8.th.jpg (http://img155.imageshack.us/my.php?image=cpuzjh8.jpg)
Kan du hjælpe mig lidt :)
Så hedder dit bundkort: Abit AI7 Intel I865-ICH5. Jeg kan ikke finde noget på producentens hjemmeside om bundkortet. Men prøv at spørg inde på edbpriser, der sidder nogle rimelige kloge hoveder: http://edbpriser.dk/Community/forum/forum.asp
LoveWarez
08-29-2008, 04:30 PM
Du mener nok SATA-300.
Ja, SATA-300 (SATA-II) er bagudkompatibel med SATA-I interfacet. Den bliver dog neddroslet til SATA-I - med andre ord, den går fra at køre med 3GB/s til 1.5GB/s, og du skal muligvis lige fjerne en jumper, så den kan bruge SATA-I. Det afhænger lidt af hvilken harddisk det er, men kig på mærkatet lige over jumperne på din nye harddisk for at se om det er nødvendigt. :)
(Hvis du ikke ved hvad jeg snakker om, viser dette billede hvor du skal se mærkatet: http://www.dancetech.com/aa_dt_new/articles/pc_build_xp2000_kt333/drives/build_pc_xp2000_maxtor_40gb_jumper_matchup.jpg . Den lille hvide firkant kaldes en jumper.)
M.v.h
LoveWarez
Du mener nok SATA-300.
du skal muligvis lige fjerne en jumper, så den kan bruge SATA-I. Det afhænger lidt af hvilken harddisk det er, men kig på mærkatet lige over jumperne på din nye harddisk for at se om det er nødvendigt. :)
M.v.h
LoveWarez
hvis en sata-2 hd skal køre som sata-1 skal jumperen sidde i den. :roll:
LoveWarez
08-31-2008, 11:27 AM
Det afhænger af mærket. På nogle harddiske skal man fjerne en jumper. ;)
Blaugrana
08-31-2008, 09:13 PM
Okay tak for det :)
Nu lige meget hvor hurtig den harddisk er, bare der er plads :D hehe
Blaugrana
09-02-2008, 03:30 PM
Sådan nu har jeg fået min harddisk ;)
Der fulgte selvfølgelig ikke SATA kabel med.
Men det egentlige problem er at på de nye harddiske åbentbart ikke er gode gammeldags strøm stik til mere som bare kan gå direkte fra PSU.
Hvad for nogle kabler skal jeg bruge?
Der er sådan en større printplade ting ved siden af sata udgangen, og der står at det er power tilslutningen, men har dog aldrig set sådan et kabel før?
Blaugrana
09-09-2008, 04:52 PM
Hej igen.
NU har jeg anskaffet mig denne harddisk som linket til før.
Og kabel og hele lortet.
Men jeg kan ikke finde den nogle steder? Hverken i patition Magic eller inde i diskhåndtering.
Kan i hjælpe mig med hvad der er galt?
LoveWarez
09-09-2008, 08:51 PM
Det lyder underligt.
Spinder harddisken? (Prøv lige at ligge øret ned til den, og se om der overhovedet er liv i den.) Mht. strømstik, kan du købe et "omformer-stik", der går fra de fire-benet stik til et SATA strømstik, men det fandt du selv ud af går jeg ud fra. :)
Så du om harddisken skulle have fjernet eller isat jumper, for at køre SATA-I?
Fra standard skulle den gerne køre SATA-II nemlig. Hvis du ikke har "omdroslet" harddisken, kan dit motherboard ikke "se" den.
Tjek også lige alle stik, og så prøv at boote igen.
Blaugrana
09-09-2008, 11:26 PM
så fandt jeg vidst fejlen.
Jeg prøvede at fjerne min gamle Harddisk og sætte den nye præcis i som den gamle sad, bare med omformeren så den passer i med strøm.
Hvad sker der når jeg trykker på tænd knappen?
Jo der sker det er der kommer nogle gnister fra harddisken og det begynder at lugte brændt.
Altså min harddisk er lige brændt af :(
Jeg har kørt med min nuværende harddisk i 4 år snart på det stik, og den har aldrig klaget sig.
:(
Kan man bytte sådan noget lort?
LoveWarez
09-11-2008, 10:27 AM
Er det den nye harddisk du snakker om? Det var sgu da godt nok surt.
Så ja, du sender den bare retur. Du har jo 2 års reklamationsret. Husk at sende kvitteringen med og skriv en lille fejlrapport, hvor du beskriver hvad, der skete. P.T. er det forhandleren, der skal bevise, at der ikke var en fejl på fra start af - ikke dig. ;)
Du kan også bare spille dum, og sige skrive, at harddisken simpelthen bare ikke virkede, da du satte den i PC'en.
M.v.h
LoveWarez.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.