PDA

Se fuld version : RAID hjælp

megamastakilla
08-14-2008, 09:22 AM
Hej.
Jeg ved faktisk ikke rigtig noget ang. raid så kunne godt bruge lidt hjælp!
Jeg skal til at formatere min comp. og kunne godt tænke mig at få en harddisk der kan yde lidt mere. Mit spørgsmål lyder:
Kan man på en eller anden måde køre RAID på en enkelt harddisk?
Mener jeg hjar hørt at det kan lade sig gøre. Så ville halvdelen af harddisk pladsen bare "forsvinde"

slemborg
08-14-2008, 09:26 AM
Du kan læse lidt her:
http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

megamastakilla
08-14-2008, 09:32 AM
Der står ikke rigtig det jeg leder efter... :(
Hvis jeg opretter f.eks. 2 partitioner på en harddisk, kan man så køre raid på den/dem?

slemborg
08-14-2008, 09:49 AM
Raid er tydeligtvis skabt til flere diske, om du kan med én, og om der overhovedet er noget formål med det ved jeg ikke.

Jar_Jar_Binks
08-14-2008, 01:02 PM
Det er fysisk ikke muligt at køre RAID på kun en Harddisk. Partitioner på en harddisk er en logisk opdeling, (dvs. operativsystemet kan se 2 eller flere Harddiske, men Controleren, kan stadig kun se en fysisk Harddisk)
RAID bliver lavet med en fysisk opdeling af harddiske. så man f.eks. har 2 harddiske der er hinandens spejling, eller kobler dem sammen så operativsystyemet opfatter de 2 diske som en stor, osv. Derfor er det kun muligt at køre RAID med 2 fysiske diske. (Desuden kræver f.eks. Spejling at harddiskene er lige store, og normalt af samme fabrikat, hastighed osv.)