Se fuld version : Hvad mener du!?
Darkpirat
08-11-2008, 01:54 PM
Jeg vil gerne vide hvad i synes, om det er okay at skoler kopier bøger (altså låner dem, og så tager kopier af det hele) og i det hele taget bare kopier bøger ud på papir.
Da min skole tager sådan set kopier alle romaner, bøger og ting som er simple hen er copyright på.. jeg ved snakken har vært i tvet, fordi mange skoler gør det..
Men hvad synes i ?
er det okay? eller skulle de stoppes?
Skal siges jeg ikke er på nogle af siderne.. ville blot hører hvad i mente...
Diablo999
08-11-2008, 02:03 PM
Jeg synes sq det er helt i orden. Det er pissedyrt at købe nok bøger ind som hele klassesæt og så er børn generelt ret dårlig til at passe på skolens ting. Hvis de skal overholde copyright, så må staten betale dem noget mere, så det ikke bliver på børnenes bekostning.
Darkpirat
08-11-2008, 02:15 PM
Ja det har du ret i, dog er vores skole en privatskole og derfor får vi nu heller ikke så mange penge igen.
Men vi kender jo godt staten, de vil ikke giv flere penge..
Skoler i Danmark betaler da til Copydan for at måtte kopiere. Så hvis jeg ikke tager helt fejl, så er det skam 100% lovligt det de gør.
Læs mere her: http://www.copydan.dk/DK/Tekstognode/Kunder/Skoler%20og%20uddannelser.aspx
Det eneste de gør som de ikke må, er at vise dvd'er til brug af undervisningsmateriale uden godkendelse. Men det syntes jeg nu også er i orden.
decko
08-11-2008, 02:38 PM
Såvidt jeg ved er det dog kun en bestemt procent-del skolerne må kopiere.
mener det er 2-5% de må kopiere, men hæng mig ikke op på det.
En god undervisning er for vigtig, til at man kan lade copyright lovgivningen komme i vejen for den.
Hvis dette på længere sigt giver problemer i form af at der ikke bliver produceret nok kvalitets undervisnings materialer, må løsningen findes i en anden forretningsform for forlagene. Dette er dog et samfundsproblem og ikke noget den enkelte skole/lærer/elev kan tage sig af i det daglige.
ZeroPirate
08-11-2008, 10:37 PM
Jeg gik selv på en halvfattig folkeskole, og tror at sådan ca. halvdelen af vores materiale var kopieret fra div. hæfter og bøger.. På den måde kunne skolen nøjes med at købe et enkelt eksemplar, men vi fik en ordentlig undervisning, hvilket i mine øjne er klart det vigtigste.. Men ved, med en ordentlig uddannelse kan vi måske tjene nok til samfundet så skolen kan få nogle flere penge ;)
Mht. Copydan Guss, så kan jeg huske at alle mine lærere gik meget op i at vi ikke skulle sige til nogle at det var kopier vi arbejdede med pga. de ikke måtte.. Men man har jo efterhånden fundet ud af hvor lidt folk kender til copyright-loven, så kan jo være de har taget fejl ;)
Der er også den mulighed at reglerne er blevet lavet om, på de 3-4 år det er siden jeg gik i "folkeren"..
Mht. Copydan Guss, så kan jeg huske at alle mine lærere gik meget op i at vi ikke skulle sige til nogle at det var kopier vi arbejdede med pga. de ikke måtte.. Men man har jo efterhånden fundet ud af hvor lidt folk kender til copyright-loven, så kan jo være de har taget fejl ;)
Der er også den mulighed at reglerne er blevet lavet om, på de 3-4 år det er siden jeg gik i "folkeren"..
Sådan fungere det vist ikke mere. Nu udpeges hvert år et udsnit af uddannelsesinstitutioner til at indberettestikprøver, og ud fra det afregner man afgiften. Du kan læse mere her: http://www.copydan.dk/DK/Tekstognode/Udgivere/Udbetaling%20for%20kopiering/Hvor%20kommer%20pengene%20fra.aspx#
jefutte
08-12-2008, 06:40 AM
Det er lidt sørgeligt at nogle tosser som Copydan skal sidde og høste penge og spærre for at man får en ordentlig undervisning...
Money makes the world go around...
Det er lidt sørgeligt at nogle tosser som Copydan skal sidde og høste penge og spærre for at man får en ordentlig undervisning...
Money makes the world go around...
Det er jo ikke Copydan der høster pengene. Alle pengene går videre til forfattere, journalister, komponister, illustratorer, fotografer, forlag, bladhuse og andre udgivere. Så uden dem havde vi måske ikke så gode redskaber som vi egentlig har? Jeg syntes det fungere fint, som det gør nu.
jefutte
08-12-2008, 12:58 PM
Det er jo ikke Copydan der høster pengene. Alle pengene går videre til forfattere, journalister, komponister, illustratorer, fotografer, forlag, bladhuse og andre udgivere. Så uden dem havde vi måske ikke så gode redskaber som vi egentlig har? Jeg syntes det fungere fint, som det gør nu.Jeg aner ikke hvor meget Copydan tjener på det, men jeg kunne forestille mig det ikke var en ubetydelig lille del af pengene.
Jo - folk skal have penge for deres arbejde.. Men når det går så meget udover undervisningen (jeg oplevede tit i folkeskolen at ikke alle kunne få bøger, kopier, osv - hvilket resulterede i man var dårligere forberedt da man skulle deles om materialerne..) som det gør, så synes jeg det er sørgeligt pengene skal være skyld i det.. Og at der så yderligere går penge til spilde ved at en-eller-anden-organisation skal administrere det
Men det er nok mere Utopia end Danmark jeg drømmer om her... :)
Jeg aner ikke hvor meget Copydan tjener på det, men jeg kunne forestille mig det ikke var en ubetydelig lille del af pengene.
Jo - folk skal have penge for deres arbejde.. Men når det går så meget udover undervisningen (jeg oplevede tit i folkeskolen at ikke alle kunne få bøger, kopier, osv - hvilket resulterede i man var dårligere forberedt da man skulle deles om materialerne..) som det gør, så synes jeg det er sørgeligt pengene skal være skyld i det.. Og at der så yderligere går penge til spilde ved at en-eller-anden-organisation skal administrere det
Men det er nok mere Utopia end Danmark jeg drømmer om her... :)
Nu går det jo ikke ud over undervisningen, da aftalen netop gør at man gerne må kopiere :) Det går kun ud over undervisningen hvis man ikke har en aftale med dem, da man så ikke må kopire tekster og andet medie med copyright på.
Ang. hvor meget de tjener, så kan du måske se det i årsberetningen her: http://www.copydan.dk/DK/Copydan/Om_Copydan/~/media/Files/Copydan/Copydan_beretning_2007.ashx
Jeg kan ikke lige se det, for jeg kan ikke åbne ashx-file på min mac?
jefutte
08-12-2008, 01:50 PM
Nu går det jo ikke ud over undervisningen, da aftalen netop gør at man gerne må kopiere :) Det går kun ud over undervisningen hvis man ikke har en aftale med dem, da man så ikke må kopire tekster og andet medie med copyright på.
Ang. hvor meget de tjener, så kan du måske se det i årsberetningen her: http://www.copydan.dk/DK/Copydan/Om_Copydan/~/media/Files/Copydan/Copydan_beretning_2007.ashx
Jeg kan ikke lige se det, for jeg kan ikke åbne ashx-file på min mac?Skolerne skal da stadig betale for kopier fra bøger? Eller tager jeg helt fejl?
Det ligner umiddelbart en pdf fil eller så noget... Der er nogle grafer der viser hvor mange mio. der er gået til rettighedshaverne, og hvor meget der er gået til administration.
Et hurtigt kig siger umiddelbart ~120 mio. kr til administration i 2007.
Skolerne skal da stadig betale for kopier fra bøger? Eller tager jeg helt fejl?
Det ligner umiddelbart en pdf fil eller så noget... Der er nogle grafer der viser hvor mange mio. der er gået til rettighedshaverne, og hvor meget der er gået til administration.
Et hurtigt kig siger umiddelbart ~120 mio. kr til administration i 2007.
Ja, det har du self ret i. Men jeg kender ikke uddannelsesstedernes aftale, men som jeg har forstået det, så er det som jeg skrev før, at der hvert år udpeges et udsnit af uddannelsesinstitutioner til at indberettestikprøver, og ud fra det afregner man afgiften. Men det er kun tekster. Med tv-materiale osv betaler de vist en licens pr. elev, som gør at de frit må benytte alt det materiale de vil.
I grunden handler det vel om hvor mange penge ministeriet vil investere i de unges hjerner.
Så du har fuldstændigt ret i, at det er ærgeligt at det penge, som sætter græsen for det materiale man skal bruge til at uddanne folk.
Darkpirat
08-12-2008, 05:11 PM
Jeg ser i får snakket en del :), men altså er 100% sikker på vores skole ikke har sådan en aftale, eftersom vores forælder skal betale alt ferier, samt lærerens store forbrug af kage, udgifter og sådan..
Men det er da dejligt at de ikke siger noget til vi downloader, eller deler film imellem os.. på den måde får vi nogle gange en historie's film eller sådan ... mig og en ven, viset et program til vores fysik lærer som man skulle købe, men vi fandt lige hurtig en serial og han sagde ikke en prut til det =P
jefutte
08-12-2008, 05:37 PM
Jeg ser i får snakket en del :), men altså er 100% sikker på vores skole ikke har sådan en aftale, eftersom vores forælder skal betale alt ferier, samt lærerens store forbrug af kage, udgifter og sådan.. Ferier etc har jo intet med det her at gøre? Det er meget normalt at "klassekassen"/forældre/en selv må betale til lejrskoler osv..
ZeroPirate
08-12-2008, 07:58 PM
Efter at have læst dit link Guss, må jeg jo sige det ser ud til at du har ret, og jeg er måske ikk så indebrændt på Copydan længere ;)
Og det er faktisk et helt fornuftigt system de har med at Copydan indsamler pengene og sender dem videre til dem der faktisk har fortjent dem, mod at de får en lille skilling for det.. Lidt APG over det, men det ser da ud til at virke ;)
Efter at have læst dit link Guss, må jeg jo sige det ser ud til at du har ret, og jeg er måske ikk så indebrændt på Copydan længere ;)
Og det er faktisk et helt fornuftigt system de har med at Copydan indsamler pengene og sender dem videre til dem der faktisk har fortjent dem, mod at de får en lille skilling for det.. Lidt APG over det, men det ser da ud til at virke ;)
Det var da godt :)
Der er fatisk intet APG over det, gid der var. APG "fanger" jo folk, sender alt for store erstatningskrav, for noget de ikke burde, og beholder pengene selv. Jeg vil med glæde betale APG, hvis de lavede samme system som copydan, hvor jeg bare skal betale et årligt beløb, hvorimod jeg kan benytte alt det musik og film jeg ville :) Desværre fungere det ikke sådan.
ZeroPirate
08-12-2008, 08:50 PM
Nej det var heller ikk helt sådan ment.. Mente bare at APG's "hellige mål" er jo at få skrabet penge sammen til de kunstnere som skal have dem.. At de så gør det på en helt anden måde, og at pengene ikk kommer længere end deres egen lomme er så en helt anden snak :)
Og dit sidste forslag med årlig afgift, jamen det ville jo være perfekt.. Tænk på hvor godt det ville være.. Kunstnerne får deres penge, vi får vores musik/film/spil etc, og halvdelen af Danmarks befolkning skal ikk gå og være "bange" for at få et erstatningskrav der tvinger dem fra hus og hjem.. Det sidste selvfølgelig lidt overdrevet, men tror du fu forstår pointen ;)
Den eneste "down side" vil så være at den kære Slüther (staveplade?) skal finde en anden levevej, men det er jeg ærlig talt villig til at ofre.. :)
Den eneste "down side" vil så være at den kære Slüther (staveplade?) skal finde en anden levevej, men det er jeg ærlig talt villig til at ofre.. :)
Haha, genialt sagt :D
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.