PDA

Se fuld version : De reelle retningslinjer for låsning af tråde i piratgruppen

Sir_Tigerdyret
07-26-2008, 02:57 PM
Jeg vil foreslå at vi ligger blødt ud ... altså overordnet diskutere, på hvilket grundlag, låsning af en tråd vil kunne komme på tale ... så kan vi bagefter evt. diskutere begrundelserne for lukning af de 2 tråde.

Jeg vil med det samme sige at selvfølgelig findes der undtagelser til det nedenstående ... og jeg har sikkert også glemt noget ... men det her er mit umiddelbare bud på begrundelser som kan medføre at en moderator eller en admin låser et spørgsmål ... er der noget du er uenig i ... har jeg glemt noget ?

(Tråden var egentlig tiltænkt som værende delvist lukket ... altså at det kun var Wingless Angel og undertegnede som kommenterede på det ... men det her er sådan set bedre.

Tråden skal ses i sammenhæng med de følgende 2 tråde

http://www.piratgruppen.org/forum/sh...ad.php?t=91727 (http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=91727)

http://www.piratgruppen.org/forum/sh...ad.php?t=91128 (http://www.piratgruppen.org/forum/sh...ad.php?t=91128)

Og har dels til formål at afklare hvornår admins/moderatore almindeligvis bør lukke en tråd og hvornår de ikke bør lukke en tråd - hvorefter det vil blive gennemgået 2 eksempler på når admins/moderatore har låst en tråd og hvilke principper der ligger bag lukningen af disse ... og om det så på det grundlag var rimeligt at låse trådene)

Med mine ca. 3 år på piratgruppen.org ... siger min erfaring mig at der som udgangspunkt bliver lukker tråde af 7 årsager:

Spam/Reklamer
Samme spørgsmål bliver stillet flere gange
Cracking
Salg af Warez (Rettet kl. 12.00 27. juni)
Folk som klager over at man har fået lukket en p2p konto et eller andet sted/(man nævner navnet på den unævnelige)
Lave bittorrent invites uden for tråden beregnet hertil (Tilføjet den 27. juni kl. 12.00 ))
Injurier (tilsvining)
Andre straffelovsovertrædelser
Jeg vil i det følgende forsøge at forklare på hvilket grundlag de 7 punkter fører til låsning af et spørgsmål

Spam/Reklamer

Er som regel en no brainer ... de bliver så som det eneste (af det jeg ved af låst og slettet) eneste tvivlstilfælde jeg kan huske er Tina_: "Billige Nokia 1 kr. pengene værd?" ...

http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=86238

Hvor der var lavet et link, således at Tina_ ville tjene penge, hver gang at nogle trykkede på linket ... Så vidt jeg husker, slettede hun selv linket ... spørgsmålet har til gengæld fået lov at blive ... Jeg vil til gengæld tro den var blevet låst hvis hun ikke havde slettet linket.

Hvis en person opretter det samme spørgsmål i flere kategorier eller hvis flere personer opretter en nyhed hvor der allerede er en levende tråd om, så låses den pågældende tråd, til gengæld låser man som udgangspunkt ikke spørgsmål med den begrundelse at spørgsmålet allerede har været stillet ... eller hvis man opretter nyheden igen 14 dage efter og der kommer gang i den nye (men den gamle tråd er død).

Cracking

For at undgå misforståelse ... starter vi med en definition ... (om definitionen er korrekt ... eller om det er Hacking ... er ligegyldig i denne sammenhæng.)

En cracker er typisk en person som begår IT-kriminalitet f.eks. ved ulovligt at bryde ind i computersystemer via Internettet, telefonnettet eller på anden måde. Udtrykket bruges også om en person der bryder kopibeskyttelsen på kopibeskyttet proprietært software så det ulovligt kan kopieres. Det er dog en gråzone idet selve det at udvikle teknikken til omgåelse af kopibeskyttelsen ikke nødvendigvis er ulovlig. Derfor bevæger det sig tilsyneladende ind på hackerens område; men her må vi se på intentionen. Hvis intentionen er at begå kriminalitet eller bistå kriminelle, må det strengt taget høre ind under crackning.

http://da.wikipedia.org/wiki/Cracker

Som udgangspunkt vil manualer eller forklaringer på hvordan man bryder ind i computersystemer blive slettet ... dog plejer moderatore og admins at tillade det, hvis teknikken skal benyttes til at omgås kopibeskyttelse af spil eller programmer.

Teknikker til omgåelse af kopibeskyttelsen bliver generelt ikke lukket her på forummet.

Salg af Warez

Nu har der været meget få eksempler på salg af warez på piratgruppen, det eneste der lige har kunne blive fundet ... er links til personens hjemmeside blevet slettet ... men tråden er ikke blevet låst, jeg kunne dog godt forestille mig at hvis det sker gentagende gange vil links blive slettet og tråden låst - Jeg mener dog at have set at det er tilladt at sælge BitTorrent konti med en god rate (sidstnævnte er jeg ikke helt sikker på).

Folk som klager over at man har fået lukket en p2p konto et eller andet sted

Derudover så plejer admins/moderatore at låse emner, hvor folk klager over at nogle har lukket deres BitTorrent konto - af diverse årsager ... eller hvis folk kommer til at nævne den unævnelige (så vidt jeg skyldes det sidste at personen har frabedt sig at blive nævnt her på siden) ... generelt også en no brainer.

Lave bittorrent invites uden for tråden beregnet hertil

Igen en no brainger ... hvis der lavet bittorrent invites uden for tråden beregnet dertil bliver tråden låst.

Injurier (tilsvining)
Injurier kan vel defineres som udgangspunkt som

Straffelovens §267:
Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Stk. 2. Er fornærmelsen fremsat mod nogen af de i §119, stk. 2, nævnte personer i anledning af udførelsen af deres tjeneste eller hverv, uden at bestemmelserne i straffelovens §121 kommer til anvendelse, bliver dette ved straffens udmåling at betragte som en skærpende omstændighed, og straffen kan da stige til fængsel indtil 6 måneder.
Stk. 3. Ved straffens udmåling bliver det at betragte som en skærpende omstændighed, at fornærmelsen er fremsat i trykt skrift eller på anden måde, hvorved den før en større udbredelse, eller på sådanne steder eller til sådanne tider, at det i høj grad foræger det krænkende i ytringen.

Det er meget, meget sjældent at admins/moderatore låser tråde med begrundelse heri ... men til gengæld retter de som oftest bare ord som idiot, spasser til mere "passende" benævnelser ... men det sker ... som oftest hvis 2 personer kommer op og "slås" verbalt.

Igen forholdsvis sjældent ... jeg kan huske et enkelt eksempel hvor en person spurgte hvor han kunne komme af med nogle stjålne kg kobber ledning.

tek
07-26-2008, 09:58 PM
Jeg er ikke helt klar over hvor du vil hen med ovenstående; men som grundregl er jeg imod at tråde låses. Heldigvis forekommer det så vidt jeg har observeret relativt sjældent i dette forum.

Guss
07-27-2008, 03:09 AM
Og, tråde bliver låst hvis de handler om bittorrent invites, og de ikke er postet i invite tråden.

PS. den med salg af warez kan jeg ikke huske om er sket flere gange. Men med den ene jeg kan huske blev tråden ikke låst. Men linket til hans hjemmeside blev fjernet. http://piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=85768

Sir_Tigerdyret
07-27-2008, 11:35 AM
@Tek

Tek, jeg har tilføjet en begrundelse for trådens eksistens under det første indlæg ... det manglede - beklager.

@Guss

Det må jeg sige at det vidste jeg ikke ... skyldes nok at jeg nærmest aldrig er under bittorrent ... jeg tilføjer den

Den anden havde jeg sådan set glemt ... har set den engang ... tilføjes også ...

Sir_Tigerdyret
08-05-2008, 08:07 PM
Tja ... der er åbenbart ingen forskel på om man sender en pm eller laver en tråd ... og dog laver man en tråd, så bliver forkert placeret tråde under forummet ikke længere fjernet.

På den ene side synes jeg det er sørgeligt at PG er blevet et sted hvor moderatore ikke længere ønsker at diskutere deres handlinger ... på den anden side kan jeg godt forstå Wingless Angel ... der er absolut ingen reelle principper bag hans handlinger ... så det eneste han vil få ud af det her var at blive jordet ... hvilket jeg så absolut havde gjort med glæde ...

PS en enkelt note ... Wingless Angel undlod hans sidste returmail på den første sag ... hvilket var med god grund ... deraf fremgår det, at jeg nok havde ret i at det var forkert at lukke emnet ... men han GAD ikke lige genåbne det!

GLHF

Toke321
08-05-2008, 09:08 PM
nå, helt stoppet er du da ikke?

Wingless Angel
08-05-2008, 09:12 PM
PS en enkelt note ... Wingless Angel undlod hans sidste returmail på den første sag ... hvilket var med god grund ... deraf fremgår det, at jeg nok havde ret i at det var forkert at lukke emnet ... men han GAD ikke lige genåbne det!

Tænker du på følgende citat som jeg klart har vist i en tidligere tråd?

"Jeg vidste egentligt godt, at det måske var at stramme den en smule, da jeg lukkede emnet. Det var måske mere af bekvemmelighed, da en mere diplomatisk tilgang, nok kunne have været nok.
Det er taget til efterretning."

Synes du din udlægning af mit udsagn er retfærdigt?

Tja ... der er åbenbart ingen forskel på om man sender en pm eller laver en tråd ... og dog laver man en tråd, så bliver forkert placeret tråde under forummet ikke længere fjernet.

Man kan "desværre" ikke tvinge folk til at diskutere de ting man gerne så diskuteret...

På den ene side synes jeg det er sørgeligt at PG er blevet et sted hvor moderatore ikke længere ønsker at diskutere deres handlinger ... på den anden side kan jeg godt forstå Wingless Angel ... der er absolut ingen reelle principper bag hans handlinger ... så det eneste han vil få ud af det her var at blive jordet ... hvilket jeg så absolut havde gjort med glæde ...

Synes du virkeligt ikke, at der bliver lyttet til din kritik?
Jeg har da brugt temmeligt lang tid på at skrive frem og tilbage, og skrevet indlæg hvori mine handlinger diskuteres.

Beklager at alle andre endnu engang skal læse om, hvad jeg mener hovedsagligt er en konflikt mellem 2 personer, men PM's er så vidt jeg kan se udelukket...

Medmindre du indvilliger i, at vi kan genoptage vores korrespondence over PM?

Sir_Tigerdyret
08-06-2008, 05:55 PM
nå, helt stoppet er du da ikke?

Jeg svarer ikke på spørgsmål og laver ikke guides ... så jeg er stoppet.

Tænker du på følgende citat som jeg klart har vist i en tidligere tråd?

"Jeg vidste egentligt godt, at det måske var at stramme den en smule, da jeg lukkede emnet. Det var måske mere af bekvemmelighed, da en mere diplomatisk tilgang, nok kunne have været nok.
Det er taget til efterretning."

Synes du din udlægning af mit udsagn er retfærdigt??

Er vi enige om at det der står der - er at jeg har ret (det var forkert af dig at lukke tråden), men at du ikke gad genåbne tråden ... jeg kan ikke læse det på andre måder (og min holdning til dig har ikke skiftet siden) ... derudover så viser det jo at påstanden om at du genåbner tråde - hvis ikke har almindelig gang på jorden ... det ville i den forbindelse forresten være sjovt at vide om det er en af de 2 brugere som bad dig lukke den anden tråd som har fået genåbnet en tråd ...

Man kan "desværre" ikke tvinge folk til at diskutere de ting man gerne så diskuteret.
Det er selvfølgelig rigtigt, men det er et interessant synspunkt at en PG moderador ikke vil diskutere på hvilket grundlag de låser trådene offentlig ...

Synes du virkeligt ikke, at der bliver lyttet til din kritik?
Nu er der jo en hvis forskel på at lytte og så være parat til at foretage handlinger ... og jeg er fuldstændig ligeglad om du lytter, hvis du ikke er parat til at foretage handlinger.

Jeg har da brugt temmeligt lang tid på at skrive frem og tilbage, og skrevet indlæg hvori mine handlinger diskuteres.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med det her ... jeg har modtaget en enkelt pm fra dig hvor du fandt på 3 årsager til hvorfor du lukkede den sidste af de 2 tråde ... ingen af dem er årsager som almindeligvis ville lukke et emne ... og ingen af dem kunne holde til at man undersøgte dem nærmere ... heraf undersøgte du jo selv antallet af tråde som indeholdt ordet konservativ ... 6 på 6 måneder ... hvoraf ingen af dem omhandlede politik.

Beklager at alle andre endnu engang skal læse om, hvad jeg mener hovedsagligt er en konflikt mellem 2 personer, men PM's er så vidt jeg kan se udelukket.
Nu er den her tråd lavet som et spørgsmål om på hvilket grundlag moderatore og admins lukker spørgsmål her i forummet ... så kunne vi jo bagefter tage de 2 spørgsmål af mine du har lukket som caseeksempler .... så helt urelevant er det vel ikke.

Men derudover så tror jeg ikke at der findes nogle brugere ... som læser samtlige tråde ... de fleste vælger at læse dem de finder relevante ... og hvis de ikke mener det her er relevant ... så kunne de jo bare undlade at læse den.

Medmindre du indvilliger i, at vi kan genoptage vores korrespondence over PM?

Hvad skulle min motivation være for det ????

Din kan vel selv en 6 årig gennemskue ... men hvis du endelig har noget du vil have sagt ... som absolut ikke kan siges på forummet ... så har jeg jo en anden konto ... og skal vi sige at jeg kikker på den imorgen og fredag ...

Wingless Angel
08-06-2008, 09:06 PM
Er vi enige om at det der står der - er at jeg har ret (det var forkert af dig at lukke tråden), men at du ikke gad genåbne tråden ... jeg kan ikke læse det på andre måder (og min holdning til dig har ikke skiftet siden) ... derudover så viser det jo at påstanden om at du genåbner tråde - hvis ikke har almindelig gang på jorden ... det ville i den forbindelse forresten være sjovt at vide om det er en af de 2 brugere som bad dig lukke den anden tråd som har fået genåbnet en tråd...

Vi er ikke enige i at jeg siger at du havde ret, og at jeg burde genåbne tråden.
Jeg mente at en diplomatisk tilgang måske kunne have været nok, men at jeg grundet et tidspres i den bestemte situation valgte at lukke tråden, hvilket jeg stadig mener er inden for de rammer som en moderator kan bevæge sig.
Vi er jo ikke maskiner som forholder sig regler og bestemmelser som var de skrevet i sten, men almindelige mennesker ligesom alle jer andre.
Nogle af vores handlinger vil være et udtryk for vores egne personlige opfattelser af situationer og tendenser på forummet.

Jeg var også lige begyndt som mod, og det tager vel noget tid før man finder sin "stil".

Det er selvfølgelig rigtigt, men det er et interessant synspunkt at en PG moderador ikke vil diskutere på hvilket grundlag de låser trådene offentlig ...

Jeg ville ikke have noget imod at diskutere det, men sandheden i mit tilfælde er, at mine handlinger i høj grad determineres af den enkelte situation. Jeg måler ikke en tråd på udvalgte parametre, for derefter at slå op i den store bog om forum-moderation.
Enkle situationer udløser klart en låst tråd, men andre kræver en større grad af selvstændighed og kan betyde at man risikerer at være uening med en bruger som mener lukningen er uretfærdig.

Nu er der jo en hvis forskel på at lytte og så være parat til at foretage handlinger ... og jeg er fuldstændig ligeglad om du lytter, hvis du ikke er parat til at foretage handlinger.

Jeg vil naturligvis ikke på forhånd binde mig til at skulle åbne enhver tråd, som jeg bliver bedt om at åbne, men jeg er helt klart åben for, at man kan skrive til mig hvis man er uenig i en beslutning, og har nogle argumenter for at omstøde den pågældende beslutning. Hvis jeg mener argumenterne er overbevisende, vil jeg rette mig efter dem.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med det her ... jeg har modtaget en enkelt pm fra dig hvor du fandt på 3 årsager til hvorfor du lukkede den sidste af de 2 tråde ... ingen af dem er årsager som almindeligvis ville lukke et emne ... og ingen af dem kunne holde til at man undersøgte dem nærmere ... heraf undersøgte du jo selv antallet af tråde som indeholdt ordet konservativ ... 6 på 6 måneder ... hvoraf ingen af dem omhandlede politik.

Nu skal det lige siges, at det var dig som satte en grænse på 6 måneder, og ikke mig.
Hvis der ikke var tråde hvor du følte at du kunne diskutere de konservative, så kunne du vel starte en ny tråd, istedet for at bruge en andens tråd, som ikke var tiltænkt en sådan diskussion?
Hvis alle gjorde sådan, så ville forummet da hurtigt blive uoverskueligt, og overskrifterne på de enkelte tråde ville være misvisende, bare for at nævne et par ting.
Jeg synes da at det handler om at have respekt for de mennesker som starter en tråd med det formål at diskutere det emne de definerer...

Hvad skulle min motivation være for det ????

Din kan vel selv en 6 årig gennemskue ... men hvis du endelig har noget du vil have sagt ... som absolut ikke kan siges på forummet ... så har jeg jo en anden konto ... og skal vi sige at jeg kikker på den imorgen og fredag ...

Min motivation er at jeg synes det er pinligt hvis nogle tror at jeg skriver i disse tråde for at hævde mig selv, eller at jeg ønsker at alle skal høre på hvorfor mine beslutninger som mod er fantastiske.
Konflikter bliver ikke bedre foran et publikum, snarere tværtimod.

Jeg er klar over det selvmodsigende i ovenstående sætning, men jeg følte det var påkrævet at jeg svarede offentligt, da folk ellers ville få det indtryk at jeg blot ignorerede dig, samtidig med at du bringer flere relevante pointer ind, som jeg gerne ville svare på:)

Sir_Tigerdyret
08-09-2008, 10:54 AM
Vi er ikke enige i at jeg siger at du havde ret, og at jeg burde genåbne tråden.

Hvis du ikke mener at tråden skal genåbnes, så må du jo have en begrundelse for hvorfor den skal lukkes ... og den vil jeg meget gerne høre den ... for umiddelbart må begrundelsen være at du ikke mener at PG forum ikke bør vide om der er andre måder at åbne kryptering på end Brute Force / Genetic algorithm ... lidt underlig holdning, når der nu er guides om at bruge kryptering her i forummet ... og det anbefales.

Jeg mente at en diplomatisk tilgang måske kunne have været nok, men at jeg grundet et tidspres i den bestemte situation valgte at lukke tråden, hvilket jeg stadig mener er inden for de rammer som en moderator kan bevæge sig.
Gider du forklare hvad det er du siger ... for jeg forstår det ganske enkelt ikke hvad du siger ... med hensyn til rammerne for en moderator ... så synes jeg at kunne forstå på dit næste afsnit at de er ikke eksisterende ...

Vi er jo ikke maskiner som forholder sig regler og bestemmelser som var de skrevet i sten, men almindelige mennesker ligesom alle jer andre.
'
Nogle af vores handlinger vil være et udtryk for vores egne personlige opfattelser af situationer og tendenser på forummet.
Jeg hører du siger 3 ting her:

1. Du bruger ikke retningslinjer eller præcedens i forummet til noget
2. Du moderere forummet hen imod det du ønsker det skal være
3. Du moderere forummet ud fra det du synes er tendenser

Der forklarer jo en hel del ... det forklarer jo sådan set det hele.

Jeg var også lige begyndt som mod, og det tager vel noget tid før man finder sin "stil".

... Jeg håber godt nok ikke for de resterende medlemmers skyld at du har fundet den endnu.

Jeg ville ikke have noget imod at diskutere det, men sandheden i mit tilfælde er, at mine handlinger i høj grad determineres af den enkelte situation. Jeg måler ikke en tråd på udvalgte parametre, for derefter at slå op i den store bog om forum-moderation.
Det er jo sådan set bare en bekræftelse af regel nr. 2 og 3.

Enkle situationer udløser klart en låst tråd, men andre kræver en større grad af selvstændighed og kan betyde at man risikerer at være uenig med en bruger som mener lukningen er uretfærdig.
De situationer som klart udløser en låsning ... er det nogenlunde de situationer som er beskrevet i mit første indlæg?

Jeg vil naturligvis ikke på forhånd binde mig til at skulle åbne enhver tråd, som jeg bliver bedt om at åbne, men jeg er helt klart åben for, at man kan skrive til mig hvis man er uenig i en beslutning, og har nogle argumenter for at omstøde den pågældende beslutning. Hvis jeg mener argumenterne er overbevisende, vil jeg rette mig efter dem.
Siden at jeg har bedt dig om det 2 gange ... og fået afslag begge gange ... og der så vidt vides kun findes 1 eneste person som har fået åbnet et indlæg ... så vil det være meget spændende at vide hvem det er og hvilken tråd vi taler om ... samt evt. begrundelsen for at genåbne tråden.

Nu skal det lige siges, at det var dig som satte en grænse på 6 måneder, og ikke mig.
Det er rigtigt, men at forsætte en diskussion som stoppede for mere end 6 måneder siden ... er som jeg ser det latterligt ... men det er jo et spørgsmål om hvornår man mener en tråd er død ...

Hvis der ikke var tråde hvor du følte at du kunne diskutere de konservative, så kunne du vel starte en ny tråd, istedet for at bruge en andens tråd, som ikke var tiltænkt en sådan diskussion?
Nu var det ikke mig der startede diskussionen ...

Sjovt nok gælder reglen om at man ikke må lave offtopic kun når du mener det er et problem (når det er noget du ikke ønsker, skal være på forummet) ... for jeg vil kunne finde 50 indlæg inden for den sidste måned som alene på den konto skal låses ... og nu når vi er igang ... så kunne du jo starte med at flytte alle de indlæg under "Forummet" som hører til under "Diverse" derned ... i stedet for at lade dem ligge ... men det er åbenbart ingen problemer for dig.

Hvis alle gjorde sådan, så ville forummet da hurtigt blive uoverskueligt, og overskrifterne på de enkelte tråde ville være misvisende, bare for at nævne et par ting.
Sjovt nok har det fungeret i 3-4 år før du blev moderator ... uden at være et problem ... men hvis du mener det seriøst ... så vil jeg meget have links til 5 andre tråde du har låst fordi emnet ændrede sig ... ellers må man jo kunne konkludere at vi reelt taler om en punkt 2 ... og du enten ikke ønsker at der skal diskuteres politik eller at jeg rakker de konservative ned.

Jeg synes da at det handler om at have respekt for de mennesker som starter en tråd med det formål at diskutere det emne de definerer.
Igen punkt 2 ... Jeg gider ikke lave et længere indlæg om det her ... hvis nogle skulle ønske at vide mere om det emne så er det diskuteret her ... Wingless Angel som åbenbart føler meget stækt for dette emne , valgte dog ikke at deltage ...

Brug af døde tråde til offspin
http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=91128

Min motivation er at jeg synes det er pinligt hvis nogle tror at jeg skriver i disse tråde for at hævde mig selv, eller at jeg ønsker at alle skal høre på hvorfor mine beslutninger som mod er fantastiske.
Jeg kan berolige dig med at jeg er rimelig sikker på at der ikke er nogen som tror du deltager i dette emne fordi du har lyst eller for at hævde dig .... (ment seriøst)

Konflikter bliver ikke bedre foran et publikum, snarere tværtimod.
Det er igen et spørgsmål om hvad ens motivation er

Jeg er klar over det selvmodsigende i ovenstående sætning, men jeg følte det var påkrævet at jeg svarede offentligt, da folk ellers ville få det indtryk at jeg blot ignorerede dig, samtidig med at du bringer flere relevante pointer ind, som jeg gerne ville svare på
Fint jeg håber også du vil svare på dem her ...

Sir_Tigerdyret
08-16-2008, 06:43 PM
Jeg tager dit manglende svar som udtryk for at du som altid har tager munden lidt for fuld ... og du ikke kan følge dine påstande op ... det er også det vi andre kalder at lyve. Samt hvis jeg gætter rigtig, at personen som har fået genåbnet et emne ... er personen som fik lukket emne 2 - nepotisme.

space66
09-09-2008, 10:51 PM
Jeg vil foreslå at vi ligger blødt ud ... altså overordnet diskutere, på hvilket grundlag, låsning af en tråd vil kunne komme på tale ... så kan vi bagefter evt. diskutere begrundelserne for lukning af de 2 tråde.

Jeg vil med det samme sige at selvfølgelig findes der undtagelser til det nedenstående ... og jeg har sikkert også glemt noget ... men det her er mit umiddelbare bud på begrundelser som kan medføre at en moderator eller en admin låser et spørgsmål ... er der noget du er uenig i ... har jeg glemt noget ?

(Tråden var egentlig tiltænkt som værende delvist lukket ... altså at det kun var Wingless Angel og undertegnede som kommenterede på det ... men det her er sådan set bedre.

Tråden skal ses i sammenhæng med de følgende 2 tråde

http://www.piratgruppen.org/forum/sh...ad.php?t=91727 (http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=91727)

http://www.piratgruppen.org/forum/sh...ad.php?t=91128 (http://www.piratgruppen.org/forum/sh...ad.php?t=91128)

Og har dels til formål at afklare hvornår admins/moderatore almindeligvis bør lukke en tråd og hvornår de ikke bør lukke en tråd - hvorefter det vil blive gennemgået 2 eksempler på når admins/moderatore har låst en tråd og hvilke principper der ligger bag lukningen af disse ... og om det så på det grundlag var rimeligt at låse trådene)

Med mine ca. 3 år på piratgruppen.org ... siger min erfaring mig at der som udgangspunkt bliver lukker tråde af 7 årsager:

Spam/Reklamer
Cracking
Salg af Warez (Rettet kl. 12.00 27. juni)
Folk som klager over at man har fået lukket en p2p konto et eller andet sted/(man nævner navnet på den unævnelige)
Lave bittorrent invites uden for tråden beregnet hertil (Tilføjet den 27. juni kl. 12.00 ))
Injurier (tilsvining)
Jeg vil i det følgende forsøge at forklare på hvilket grundlag de 7 punkter fører til låsning af et spørgsmål

Spam/Reklamer

Er som regel en no brainer ... de bliver så som det eneste (af det jeg ved af låst og slettet) eneste tvivlstilfælde jeg kan huske er Tina_: "Billige Nokia 1 kr. pengene værd?" ...

http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=86238

Hvor der var lavet et link, således at Tina_ ville tjene penge, hver gang at nogle trykkede på linket ... Så vidt jeg husker, slettede hun selv linket ... spørgsmålet har til gengæld fået lov at blive ... Jeg vil til gengæld tro den var blevet låst hvis hun ikke havde slettet linket.

Hvis en person opretter det samme spørgsmål i flere kategorier eller hvis flere personer opretter en nyhed hvor der allerede er en levende tråd om, så låses den pågældende tråd, til gengæld låser man som udgangspunkt ikke spørgsmål med den begrundelse at spørgsmålet allerede har været stillet ... eller hvis man opretter nyheden igen 14 dage efter og der kommer gang i den nye (men den gamle tråd er død).

Cracking

For at undgå misforståelse ... starter vi med en definition ... (om definitionen er korrekt ... eller om det er Hacking ... er ligegyldig i denne sammenhæng.)

http://da.wikipedia.org/wiki/Cracker

Som udgangspunkt vil manualer eller forklaringer på hvordan man bryder ind i computersystemer blive slettet ... dog plejer moderatore og admins at tillade det, hvis teknikken skal benyttes til at omgås kopibeskyttelse af spil eller programmer.

Teknikker til omgåelse af kopibeskyttelsen bliver generelt ikke lukket her på forummet.

Salg af Warez

Nu har der været meget få eksempler på salg af warez på piratgruppen, det eneste der lige har kunne blive fundet ... er links til personens hjemmeside blevet slettet ... men tråden er ikke blevet låst, jeg kunne dog godt forestille mig at hvis det sker gentagende gange vil links blive slettet og tråden låst - Jeg mener dog at have set at det er tilladt at sælge BitTorrent konti med en god rate (sidstnævnte er jeg ikke helt sikker på).

Folk som klager over at man har fået lukket en p2p konto et eller andet sted

Derudover så plejer admins/moderatore at låse emner, hvor folk klager over at nogle har lukket deres BitTorrent konto - af diverse årsager ... eller hvis folk kommer til at nævne den unævnelige (så vidt jeg skyldes det sidste at personen har frabedt sig at blive nævnt her på siden) ... generelt også en no brainer.

Lave bittorrent invites uden for tråden beregnet hertil

Igen en no brainger ... hvis der lavet bittorrent invites uden for tråden beregnet dertil bliver tråden låst.

Injurier (tilsvining)
Injurier kan vel defineres som udgangspunkt som

Straffelovens §267:

Det er meget, meget sjældent at admins/moderatore låser tråde med begrundelse heri ... men til gengæld retter de som oftest bare ord som idiot, spasser til mere "passende" benævnelser ... men det sker ... som oftest hvis 2 personer kommer op og "slås" verbalt.

Igen forholdsvis sjældent ... jeg kan huske et enkelt eksempel hvor en person spurgte hvor han kunne komme af med nogle stjålne kg kobber ledning.

I hvilken af dine 7 årsager skal jeg så finde grunden til at denne tråd blev lukket?

http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=92269

Guss
09-09-2008, 11:06 PM
I hvilken af dine 7 årsager skal jeg så finde grunden til at denne tråd blev lukket?

http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=92269

Bla. giver retningslinierne for forummet lidt hjælp:
6. Vær mod din næste... bla bla.. Tal pænt og respektfuldt. Lad være med at omtale andre som uintelligente, taber, spassere eller andre grimme ting, fordi de ikke kan finde ud af at åbne porte i en router, eller at downloade filer via IRC.
7. Lad være med at svine hinanden pga. holdninger; nogen kan bedst lide Windows, andre Linux, sådan er det.
8. Hold dig til trådens emne. Hvis tråden bringer nye spørgsmål op før at finde en løsning kan de selvfølgelig besvares, men ellers så lav en ny tråd.
9. Hvis du ikke har noget nyt at bringe ind i diskussionen, lad være med at svare på tråden.

Flere har ikke kunne holde disse regler, så for at holde en god tone, så kan du vel selv godt se det var smart at lukke tråden.

Derudover er dette også et godt råd: 13. har du problemer med en moderator, snak med moderatoren via PM / mail - hvis det fejler, så send en PM / mail til admin.

Så snark med den moderator du ikke mener har handlet rigtigt, og så er jeg sikker på han vil svare dig.

Wingless Angel
09-10-2008, 11:28 AM
Jeg tager dit manglende svar som udtryk for at du som altid har tager munden lidt for fuld ... og du ikke kan følge dine påstande op ... det er også det vi andre kalder at lyve. Samt hvis jeg gætter rigtig, at personen som har fået genåbnet et emne ... er personen som fik lukket emne 2 - nepotisme.

Det er lidt the "neverending story" det her...
Uanset hvad jeg skriver, så er det aldrig nok.

Lad mig nu se om jeg kan rode den genåbnede tråd frem, selvom jeg har nævnt det tidligere.

Her er den
http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=89382

Jeg mente tråden handlede om skattesvindel, og jeg lukkede den på den baggrund, men efter brugeren tog kontakt til mig og redegjorde for legaliteten af hans aktiviteter, valgte jeg at åbne den igen.

Og nej der er ikke tale om den samme bruger som "fik" lukket emne nummer 2.
I det hele taget kan en bruger ikke bare få lukket sit emne hvis han ikke er tilfreds med hvad folk skriver, men hvis den oprindelige poster af et emne sammen med flere andre brugere klager over en tråds udvikling, så er det klart noget jeg tager med i mine overvejelser.

Jeg mener nu at jeg har brugt en del mere tid på dette her end jeg egentligt burde, og hvis der er nogle brugere som ønsker at en anden skal overtage min tjans, så står det jer frit for at skrive til forummets administratorer.

@space66
Jeg mener Guss har besvaret dit spørgsmål på fortrinlig vis, så jeg henviser til hans svar.

Sir_Tigerdyret
09-10-2008, 09:03 PM
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige.

Der er mere end en måneds tid siden at Wingless Angel sidst gad svare ... og nej der har ikke været det fjerneste form for anden kontakt - og med det her svar, må jeg sige, det er længe siden jeg har set tilsvarende arrogance (passer egentlig meget godt til hans profil billede).

Ja ja, det er rart at kende reglerne ... må jeg anbefale at man opdatere regelsættet, således det fremgår at når WA låser en tråd (han er ikke kommet med noget der ligner en begrundelse for hvorfor han har låst http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=88302), så kan man ikke få svar på hvorfor.

Derudover er det åbenbart helt umuligt at få indsigt i hvilke kriterier han benytter for at komme frem til at en tråd skal låses.

Med en moderator som WA som medspiller ... er det hvis godt at AGP/IFPI er sendt til tælling ... og jeg må indrømme, jeg tror jeg er tilsvarende paralyseret over et så arrogant svar.

space66
09-11-2008, 05:51 AM
Bla. giver retningslinierne for forummet lidt hjælp:
6. Vær mod din næste... bla bla.. Tal pænt og respektfuldt. Lad være med at omtale andre som uintelligente, taber, spassere eller andre grimme ting, fordi de ikke kan finde ud af at åbne porte i en router, eller at downloade filer via IRC.
7. Lad være med at svine hinanden pga. holdninger; nogen kan bedst lide Windows, andre Linux, sådan er det.
8. Hold dig til trådens emne. Hvis tråden bringer nye spørgsmål op før at finde en løsning kan de selvfølgelig besvares, men ellers så lav en ny tråd.
9. Hvis du ikke har noget nyt at bringe ind i diskussionen, lad være med at svare på tråden.

Flere har ikke kunne holde disse regler, så for at holde en god tone, så kan du vel selv godt se det var smart at lukke tråden.

Derudover er dette også et godt råd: 13. har du problemer med en moderator, snak med moderatoren via PM / mail - hvis det fejler, så send en PM / mail til admin.

Så snark med den moderator du ikke mener har handlet rigtigt, og så er jeg sikker på han vil svare dig.

Så fordi nogle barnlige sjæle ikke kan holde deres debatnevu over 3 klasse skal tråden låses.

Var det ikke en ide at de moderatore der har givet sig selv værktøjer til at stoppe de børn gjorde det så vi andre kan diskutere på et seriøst plan uden tråden bliver låst.

Jeg kan selvfølgelig godt se det er et problem at skulle banne den da det så også ville gå ud over en moderator men vi kan jo altid leje de er imune over for at få et ban (de laver og forvalter jo selv deres egne regler).

Og de emner jeg lagde op til var overhovede ikke debateret færdig da de åbenbart var et lidt for varmt emne til at nogle turde debatere dem.

Men det kan da være at jeg kan få svar på et af de spørgsmål her, som jeg stillet og som moderatorene ikke ville svare på.

Hvad er årsagen til at personer fra FTC STAFF kan få lov og svine folk til på det groveste uden de bliver bannede eller ligendene når andre bliver bannede for mindre ting???

Det ville klæde moderatorene at komme med et seriøst svar og ikke et barnligt som sidst det blev stillet.

Hvor ser du jeg har et problem med en eller flere moderator o.l.?

Diablo999
09-11-2008, 07:34 AM
Hvorfor slår I Jer ikke sammen og laver jeres eget forum, så kan I jo få det lige som I vil have det. :roll:

SysOp
09-11-2008, 09:33 AM
Hvad er årsagen til at personer fra FTC STAFF kan få lov og svine folk til på det groveste uden de bliver bannede eller ligendene når andre bliver bannede for mindre ting???

Det er DIN fremlæggelse eller fortolkning at DE har denne ret. Lad os prøve at tage MIG - jeg har gentagne gange FØR svinet andre til, løbet offtopic og spammed og jeg er da heller ikke banned. Jeg har fået en henstilling eller 5 javist men ingen ban. Så den version med at FTC staff har særlig rettigheder holder ingen steder. Det er hver enkelt staff herinde som fortolker og vurdere hvorvidt en handling skal ske og i hvilket omfang.
Så stop nu den evindelige klyngen om FTC´s særlige rettigheder og kom videre. Hvis der VIRKLIG skulle bevises en "forskels behandling" så vil jeg næsten påstå at DU har særlig rettigheder for du er her stadig og opretter tråde igen og igen.

Lad os nu for F..... komme videre ALLESAMMEN og gør dette Fora til et sted for ALLE og ikke bare en "æv han må mere end mig" børnehave.

Guss
09-11-2008, 04:43 PM
Så fordi nogle barnlige sjæle ikke kan holde deres debatnevu over 3 klasse skal tråden låses.

Var det ikke en ide at de moderatore der har givet sig selv værktøjer til at stoppe de børn gjorde det så vi andre kan diskutere på et seriøst plan uden tråden bliver låst.

Jeg kan selvfølgelig godt se det er et problem at skulle banne den da det så også ville gå ud over en moderator men vi kan jo altid leje de er imune over for at få et ban (de laver og forvalter jo selv deres egne regler).

Og de emner jeg lagde op til var overhovede ikke debateret færdig da de åbenbart var et lidt for varmt emne til at nogle turde debatere dem.

Men det kan da være at jeg kan få svar på et af de spørgsmål her, som jeg stillet og som moderatorene ikke ville svare på.

Det ville klæde moderatorene at komme med et seriøst svar og ikke et barnligt som sidst det blev stillet.

Jeg er enig i at det mange gange ville være bedre bare at banne folk i en tidsperiode. Derfor skal jeg også være ærlig og sige, at jeg også har fået lov til at bruge disse værktøjer (fra denne uge af), men dog ikke benyttet mig af dem, da jeg syntes en udmeldelse var på sin plads først. Den er ikke kommet endnu, men jeg håber og tror den kommer inden for få dage. Derfor kan jeg godt fortælle, at jeg meget hellere vil udelukke personer fra forummet i en tidsperiode, istedet for at lukke tråden, så trådens inhold forsat kan diskuteres.
Men hvis du syntes noget er blevet tacklet forkert, så kontakt den involverede admin/mod.
Nu vil jeg ikke blande mig i hvorledes og hvorfor noget er bellet behanldet som det er, da jeg ikke har haft nogen indflydelse der. Men jeg læser ca. 99% af alle indlæg, og jeg har ikke fået den oplevelse, at staff fra FTC er blevet særbehandlet. Så lige på det punkt må jeg sige, at det nok der din personlige oplevelse/holdning, og ikke et faktum som jeg er enig i.
Hvor ser du jeg har et problem med en eller flere moderator o.l.? Det ser jeg i denne tråd, da du næppe vil klage numindre du er utilfreds :)

Wingless Angel
09-11-2008, 08:23 PM
Jeg er enig i at det mange gange ville være bedre bare at banne folk i en tidsperiode. Derfor skal jeg også være ærlig og sige, at jeg også har fået lov til at bruge disse værktøjer (fra denne uge af), men dog ikke benyttet mig af dem, da jeg syntes en udmeldelse var på sin plads først. Den er ikke kommet endnu, men jeg håber og tror den kommer inden for få dage. Derfor kan jeg godt fortælle, at jeg meget hellere vil udelukke personer fra forummet i en tidsperiode, istedet for at lukke tråden, så trådens inhold forsat kan diskuteres.

Jeg er helt enig i, at en tidsbestemt udelukkelse fra forummet vil være en bedre model end at låse tråde, da det ofte rammer folk som intet har gjort galt, og som blot ønsker at diskutere et givent emne uden forstyrrende elementer. Hvis udmeldingen kommer vil jeg klart støtte op om det.

det er længe siden jeg har set tilsvarende arrogance (passer egentlig meget godt til hans profil billede).

Billedet er fra en musikvideo fra Saturday Night Live med Justin Timberlake som hedder "Dick in a Box", og den er hylende morsom.
Måske vi begge skulle se den og få et godt grin:)

Se den her
http://uncutvideo.aol.com/videos/35c82886ddcdd7d2c1593defee5525fe

Sir_Tigerdyret
09-11-2008, 09:24 PM
Billedet er fra en musikvideo fra Saturday Night Live med Justin Timberlake som hedder "Dick in a Box", og den er hylende morsom.
Måske vi begge skulle se den og få et godt grin

Se den her
http://uncutvideo.aol.com/videos/35c82886ddcdd7d2c1593defee5525fe

Det eneste her jeg finder komisk er hvor meget tid du gider bruge på ikke at svare på spørgsmål – spørgsmål som udover at være rimelige vel at mærke vil sætte ny præcedens for hvornår PG låser spørgsmål.

Derudover vil jeg gerne forslå permanent ip ban af brugerne som har skrevet indlæg 19 og 20 ... begge er way offtopic ...

Hvis ikke at du vil perm ip banne begge brugere, vil jeg meget gerne have en forklaring på hvorfor de har ret til at bryde "Retningslinier for forum" § 8, og om du ikke mener det er problematisk at du mener brugerne skal overholde reglerne, men du ikke skal (men det er jo det der lille problem du har med at være arrogant).

Derudover så overtræder Diablo999 "Retningslinier for forum" § 9, jeg vil anbefale at han som minimum bannes i 3-4 år.

(Hvis nogen skulle være i tvivl har jeg ikke noget mod at de taler offtopic, jeg ejer ikke de tråde jeg har skrevet/startet - men ifølge Wingless Angel er det en meget stor forbrydelse ... ca. på niveau med pædofili).

GhOstFaCE
09-11-2008, 09:56 PM
Det her må siges at være den tåbeligste tråd jeg til dato har læst på piratgruppen.

Af en der er stoppet på PG må du siges at være ganske snakkesagelig.

Diablo999
09-12-2008, 02:05 AM
lol, bare fordi jeg beder jer, som er så utilfredse med hvordan PG's staff køre det her om at oprette jeres eget forum. Det kan jeg ikke se at det er offtopic. Det er jo netop dèt det hele handler om. I mine øjne virker I som nogen der altid fik der vilje som barn og stadig vil have det skal være sådan.. Hvorfor ikke bare komme videre i livet.

space66
09-17-2008, 08:02 AM
Men hvis du syntes noget er blevet tacklet forkert, så kontakt den involverede admin/mod.
Nu vil jeg ikke blande mig i hvorledes og hvorfor noget er bellet behanldet som det er, da jeg ikke har haft nogen indflydelse der. Men jeg læser ca. 99% af alle indlæg, og jeg har ikke fået den oplevelse, at staff fra FTC er blevet særbehandlet. Så lige på det punkt må jeg sige, at det nok der din personlige oplevelse/holdning, og ikke et faktum som jeg er enig i.
Det ser jeg i denne tråd, da du næppe vil klage numindre du er utilfreds :)

Du mener altså dette er en klage?

Hvis jeg ville skrive en klage tror du så ikke jeg ville sende den til en moderator.

Jeg ønsker en forklaring på hvorfor de hele tiden lukker tråde som slet ikke er færdig debateret.

Jeg havde så håbet at det kunne blive taget lidt mere seriøst når jeg skrev her men jeg kan se at dem der smadret den anden tråd prøver det samme her med deres barnlige udtagelser.

Og hvis i/du ikke kan se FTC staff får lov til at svine folk til uden der sker noget burde du nok læse de forskellige tråde igen for et eller andet er der da gået galt da du læste dem sidst (med mindre du slet ikke læser de indlæg der kommer i en tråd som du deltager i).

GhOstFaCE
09-17-2008, 08:09 AM
I bliver aldrig færdige. Har snakket med tiger om det via PM også og jeres diskussion bunder i en forfærdelig stædighed PÅ BEGGE SIDER.

- Ja WA du skulle ikke have låst den tråd der omhandler kryptering bare fordi ordet "hacker" indgår.
- Nej der bliver ikke gjort forskel på hvem der poster hvad herinde. Mods er autonome og bedømmer selv hvornår en tråd er for langt ude, på det sidste er der givet mere og mere "slack" på trådene før de bliver låst hvorimod der for en måned eller 2 var meget lidt der skulle til (specielt i bittorrent forum)

Begge sider har sagt deres i sagen og selv om i (både staff samt "klagerne") ikke vil indrømme det pga jeres stædighed så har i garanteret fået bare en smule indblik i hindandens sag.

Så hvad med om denne tråd blev låst (set det vil være ironisk) og klagerne om en måned tager sagen op igen såfremt de ikke mener der er sket en udvikling.

Det er langt mere konstruktivt end i bsaher hindanden med de samme links og argumenter, det er desuden langt mindre irriterende for os andre.

Guss
09-17-2008, 04:45 PM
Du mener altså dette er en klage?

Hvis jeg ville skrive en klage tror du så ikke jeg ville sende den til en moderator.

Jeg ønsker en forklaring på hvorfor de hele tiden lukker tråde som slet ikke er færdig debateret.

Jeg havde så håbet at det kunne blive taget lidt mere seriøst når jeg skrev her men jeg kan se at dem der smadret den anden tråd prøver det samme her med deres barnlige udtagelser.

Og hvis i/du ikke kan se FTC staff får lov til at svine folk til uden der sker noget burde du nok læse de forskellige tråde igen for et eller andet er der da gået galt da du læste dem sidst (med mindre du slet ikke læser de indlæg der kommer i en tråd som du deltager i).
Ja, jeg mener det er en klage. Betegnelsen for klage er: udtrykke irritation, ærgelse eller vrede over en situation, person e.l. Hvilket jeg mener gør sig gældende her :)

Men ja, jeg læser også tråde jeg ikke deltager i, og jeg har ikke lagt mærke til det. Jeg kan dog ikke svare dig på hvorfor tingene er blevet behandlet som de er, da jeg ikke har haft mod status på det tidspunkt. Men jeg kan fortælle dig at jeg har snakket nogle af de andre staff, og muligheden for at straffe istedet for at lukke en tråd, er noget som vil blive taget mere i brug nu.

space66
09-21-2008, 08:36 AM
Ja, jeg mener det er en klage. Betegnelsen for klage er: udtrykke irritation, ærgelse eller vrede over en situation, person e.l. Hvilket jeg mener gør sig gældende her :)

Men ja, jeg læser også tråde jeg ikke deltager i, og jeg har ikke lagt mærke til det. Jeg kan dog ikke svare dig på hvorfor tingene er blevet behandlet som de er, da jeg ikke har haft mod status på det tidspunkt. Men jeg kan fortælle dig at jeg har snakket nogle af de andre staff, og muligheden for at straffe istedet for at lukke en tråd, er noget som vil blive taget mere i brug nu.

Så du tror altså ikke på mig, når jeg fortæller dig at det ikke var/er en klage.

Der er forskel på et oplæg til debat, og så en klage, vil du ikke give mig ret i det?

Men jeg er da tilfreds med, at de Staff medlemmer fra en vis tracker, ikke mere kan svine andre til uden der sker noget.

Det samme gælder vel de utrolige barnlige og off topic kommentar som det væltet ind med i den tråd som nu er blevet låst.

Så alt i alt, ser det ud til vi går bedre tider i møde på PG :-)

Guss
09-21-2008, 09:09 AM
Så du tror altså ikke på mig, når jeg fortæller dig at det ikke var/er en klage.

Der er forskel på et oplæg til debat, og så en klage, vil du ikke give mig ret i det?

Men jeg er da tilfreds med, at de Staff medlemmer fra en vis tracker, ikke mere kan svine andre til uden der sker noget.

Det samme gælder vel de utrolige barnlige og off topic kommentar som det væltet ind med i den tråd som nu er blevet låst.

Så alt i alt, ser det ud til vi går bedre tider i møde på PG :-)
Jo, det kan jeg godt give dig ret i. Men så vil jeg rette mig selv og sige, at det er en debat, som jeg syntes du burde have diskuteret med den pågældene mod. Men det er jo lige meget nu, og jeg er også sikker på vi er en bedre tid imøde :)
Så lad os alle gøre hvad vi kan for at hjælpe, and let's move on.

Sir_Tigerdyret
09-21-2008, 04:06 PM
Jeg havde egentlig bestemt mig for at den eneste indlæg jeg ville kommentere var hvis WA lavede et indlæg i den her tråd ... men siden jeg mener at der er en fejl i det GhOstFaCE skriver ... vil jeg gøre en undtagelse - dog kun i forhold til det jeg mener er forkert ... jeg ønsker som sådan ikke at diskutere om jeg enig eller uenig i GhOstFaCe indlæg.

GhOstFaCE skriver:

Begge sider har sagt deres i sagen og selv om i (både staff samt "klagerne")

Faktisk er der ikke andre end WA fra staff, som officielle/uofficielle har kommenteret mine indlæg i den her tråd eller offtopic tråden (staff er et flertalsord).

Jeg har ikke, hverken officielle/uofficielle fået en begrundelse fra staff (inkl. WA) på hvorfor krypteringssprøgsmålet (http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=88302) ikke er blevet genåbnet ...

WA har tidligere begrundet at han lukkede det med at han var ny som moderator da han gjorde det ... men det er i min verden ikke en begrundelse for ikke at genåbne det ...

Jeg har ikke fået en rimelig begrundelse fra WA (som han ikke selv har brudt i den her tråd på) på hvorfor vi ikke måtte tale offtopic om konservative i et dødt emne (http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=91032).

WA officielle begrundelse for at lukke offtopic tråden er den følgende:

For at holde diskussionen om "døde" tråde til offspin til den dertil oprettede tråd, vælger jeg at låse denne tråd. Tror det ville forvirre, hvis begge tråde var åbne. Den oprindelige poster har også bedt om en lukning, ligesom andre brugere har spurgt.
.
Håber folk ikke ser det som optrapning, af min kritik af offtopic posts i tråden, men mere som et ønske om at de indlæg der uundgåeligt vil komme i denne tråd om offspin, bliver rettet mod den nye tråd. Der er masser af tråde hvori de konservative diskuteres, så forhåbenligt vil de der ønsker en sådan diskussion finde de tråde, eller oprette en ny
Kilde: her (http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=91032)

Min holdning dertil:
(Vi diskuterede ikke offtopic post, men de konservativ moral, derudover var der 6 tråde som var mindre end 6 måneder (inkl. den) som ordet konservativ indgik i ... ingen af de andre diskuterede konservativ moral).

[Kommentar]
Det glæder mig at høre at PG er blevet normal igen med hensyn til offtopic ...

Så mangler i kun at genindføre demokratiet ... (og det kræver at nogen giver Pest tæsk)

Wingless Angel
09-21-2008, 05:36 PM
Ok lad os få løst dette her, så vi alle kan komme videre.

Jeg har ikke, hverken officielle/uofficielle fået en begrundelse fra staff (inkl. WA) på hvorfor krypteringssprøgsmålet (http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=88302) ikke er blevet genåbnet ...

WA har tidligere begrundet at han lukkede det med at han var ny som moderator da han gjorde det ... men det er i min verden ikke en begrundelse for ikke at genåbne det ...

Den sidste kommentar som faldt i tråden om hacking, inden jeg brød ind var denne fra brugeren golden gun:

findes der så nogen programmer eller lign. som de rigtige store hackere bruger så det kommer til at gå en del hurtigere, at komme fordi 256 bits kryptering?

Mener du virkelig ikke at man godt kan forsvare at lukke et emne efter sådan en forespørgsel? Specielt da vi som mods på det tidspunkt ikke havde mulighed for at give timeouts og lignende?

Du skrev selv følgende til mig:

Det er selvfølgelig en vurderingssag (og det kan ikke anfægtet at du var i din gode ret til at lukke spørgsmålet pga. golden guns spørgsmål), men personlig havde jeg nok ikke lukket den ...

Så det er altså ikke så sort/hvidt som du gør det til.
Men hvis det kan hjælpe til med at bringe lidt fred på forummet, kan jeg da godt åbne emnet igen, da man godt kan forsvare hans forespørgsel som værende af spekulativ karakter.

Emnet er nu genåbnet.

Jeg har ikke fået en rimelig begrundelse fra WA (som han ikke selv har brudt i den her tråd på) på hvorfor vi ikke måtte tale offtopic om konservative i et dødt emne (http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=91032).

Lad nu være med at sige at emnet var dødt, da i jo begyndte at diskutere de konservative intensivt efter blot to dage. Mange af vores brugere er ikke online flere gange i ugen som nogle af os, men derfor fortjener de stadig at få muligheden for at diskutere i et modereret forum. En tråd dør ikke efter to dage...

Men jeg er villig til at genåbne tråden, i fredens navn, og ligeledes støtte op om den linie som i højere grad går efter de brugere som ødelægger trådene, istedet for at straffe alle brugerne ved at lukke tråden.

Emnet er nu genåbnet

[Kommentar]
Det glæder mig at høre at PG er blevet normal igen med hensyn til offtopic ...

Jeg ved ikke hvad du mener med ovenstående, men så vidt jeg har kunne fornemme blandt brugerne på forummet, så er det klart de færreste som ønsker at det skal være tilladt at påtvinge en off-topic diskussion ind i et emne, som ikke var tiltænkt en sådan diskussion. Jeg synes det er respektløst at bryde ind i andres emner, og forsøge at overtage med sin egen dagsorden.
Et off-topic indlæg her og der er der naturligvis ikke noget i vejen med, men hvis det fuldstændig overtager tråden, så den oprindelige poster af tråden begynder at klage over det, så mener jeg at der skal gribes ind.

Dette er naturligvist ret svært at styre, og der er masser af tråde hvor ovenstående ikke er blevet håndhævet. Vi gør det bedste vi kan, og det er ikke altid, at man får læst alle indlæg i alle tråde(men vi prøver:wink: ).

Hvis der er nogle løse ender, så lad os få dem løst nu, da ingen kan være tjent med at vi skændes i flere måneder om dette her.

Jeg håber at du vil genoverveje at blive på forummet, og at det ovenstående kompromis er acceptabelt, for at vi kan komme videre.

Sir_Tigerdyret
09-21-2008, 11:15 PM
Jeg har læst dit indlæg og jeg skal også nok svare på det ... min server gik ned her i aftes ... og jeg desværre en meget stressende uge foran mig ... så det bliver formodentlig først fredag jeg får tid til at svare.

Min umiddelbare kommentar ... Jeg synes du skal læse dig eget indlæg 14 og 20, samt dit sidste indlæg og så overveje om du selv synes det er nødvendigt at stramme din retorik.

GhOstFaCE
09-22-2008, 07:51 AM
Super initiativ WA

Bolden ligger på din halvdel nu Tiger. Gør nu det rigtige og kom videre så vi kan ligge den her tråd bag os.

Sir_Tigerdyret
09-26-2008, 08:53 PM
Den sidste kommentar som faldt i tråden om hacking, inden jeg brød ind var denne fra brugeren golden gun:

findes der så nogen programmer eller lign. som de rigtige store hackere bruger så det kommer til at gå en del hurtigere, at komme fordi 256 bits kryptering?
Mener du virkelig ikke at man godt kan forsvare at lukke et emne efter sådan en forespørgsel? Specielt da vi som mods på det tidspunkt ikke havde mulighed for at give timeouts og lignende?

Det er selvfølgelig en vurderingssag (og det kan ikke anfægtet at du var i din gode ret til at lukke spørgsmålet pga. golden guns spørgsmål), men personlig havde jeg nok ikke lukket den ...
Så det er altså ikke så sort/hvidt som du gør det til.
Men hvis det kan hjælpe til med at bringe lidt fred på forummet, kan jeg da godt åbne emnet igen, da man godt kan forsvare hans forespørgsel som værende af spekulativ karakter
Til at starte med, så er det ikke muligt hacke/cracke/dekryptere en 128 bits krypteret fil uden at have adgang til en super pc’er eller kvante pc'ere ... og derfor er spørgsmålet af logiske årsager reelt akademisk ... dernæst så har den opgave at dekryptere en fil, reelt intet til fælles med cracking (af golden gun kaldet hacking) at gøre ... udover at begge overordnet forsøger at finde en løsning på et problem ... det ene er et matematik/statistik problem, det andet er et spørgsmål om at finde et hul i et sikkerhedssystem ...

Ja, jeg løj - jeg fandt også dengang din lukning 100 % ubegrundet ... og mente også dengang at det skyldes at du absolut ingen forstand har på emnet ... men du så ordet "hacker" ... og viste at sådan noget tillades ikke på PG (hvilket også er rigtigt), men jeg var af den holdning at du var ny, og det var unødvendigt at give dig en dårlig start ... du lærte det nok.

Lad nu være med at sige at emnet var dødt, da i jo begyndte at diskutere de konservative intensivt efter blot to dage. Mange af vores brugere er ikke online flere gange i ugen som nogle af os, men derfor fortjener de stadig at få muligheden for at diskutere i et modereret forum. En tråd dør ikke efter to dage.

Men jeg er villig til at genåbne tråden, i fredens navn, og ligeledes støtte op om den linie som i højere grad går efter de brugere som ødelægger trådene, istedet for at straffe alle brugerne ved at lukke tråden.

Jeg tror stadig ikke du har fattet det ... så jeg vil prøve at vende spørgsmålet om, hvem herinde tror du der kan diskutere den tilstrækkelige finansiering/likviditetsgrundlag for statsvirksomheden TV2.

Jeg kan, hvis jeg gad bruge en uge på at sætte mig ind i lovgivningen om TV2 og jeg kunne få adgang til TV2 interne regnskab (sidstnævnte kan jeg ikke ... og hvis jeg kunne - ville jeg have tavshedspligt) ... så det reelle antal der i Danmark kan diskutere dette emne i dette forum 0 (2. tråd der blev låst).

Tilsvarende hvor mange brugere herinde tror du der kan deltage i diskussion om at bryde krypteringskoder på baggrund af forskellige matematiske logaritmer og statistiske beregninger ... uden at bryde tavshedspligten ... igen er tallet med meget stor sandsynlighed 0 (1. tråd der blev låst).

Men problemet er at det er ikke pointen ...

Lad os lege at piratgruppen er en virksomhed, som lever af gratis arbejdskraft.

Virksomheden har analyseret markedet og fundet at den har 4 kundegrupper.
1. Kundegruppe ... læser emner på siden ... men deltager ikke (APG, Journalister og almindelige pc brugere)
2. Kundegruppe ... skriver spørgsmål ... men svarer ikke på andres spørgsmål, enten fordi de ikke kan eller fordi de ikke gider
3. Kundegruppe ... deltager aktivt på piratgruppen, stiller og svarer på spørgsmål
4. Kundegruppe ... deltager aktivt på piratgruppen, svarer på spørgsmål eller hjælper på andre måder

Hvilke af disse kundegruppers interesser bør PG varetage ...

Svaret er selvfølgelig indlysende - først og fremmest gruppe 4 ... og dernæst gruppe 3. ... resten tja ... de må godt være her ... men de har ingen værdi.

Hvem af disse grupper går oftest off-topic ... Kundegruppe 4 ... og dernæst Kundegruppe 3 ...

Hvem af disse grupper har størst interesse i at PG virker som eksperten ... spørgsmål og svar ...

Tilsvarende indlysende ... kundegruppe 1 og 2.

Jeg håber at det forklarer min holdning til at gå off-topic på en ny måde.

Jeg ved ikke hvad du mener med ovenstående, men så vidt jeg har kunne fornemme blandt brugerne på forummet, så er det klart de færreste som ønsker at det skal være tilladt at påtvinge en off-topic diskussion ind i et emne, som ikke var tiltænkt en sådan diskussion. Jeg synes det er respektløst at bryde ind i andres emner, og forsøge at overtage med sin egen dagsorden.
Der findes 2 typer off-topic diskussioner ... den ene er en udløber af den oprindelige diskussion ... f.eks. ... at det er en konservativ minister som giver en garanti ... og der derudfra kommer en diskussion om konservative ministrere ... manglende IQ ... den anden er hvis man i samme emne skriver at "Torben er en nar" eller "Reklamer" ... først nævnte er skrevet af en person som har læst emnet - og går off-topic ... den næste er skrevet af en nar ...

Sidstnævnte type off-topic er som jeg ser det, aldrig acceptabelt ... førstnævnte er tegn på at der er liv på et forum ... og har hidtil været accepteret (præcedens) ...

Dernæst din holdning med at det er respektløst, tja det ved jeg ikke hvad jeg skal mene om ... slet ikke når du selv gik off-topic i denne tråd indlæg 20 ... skal jeg tage det personligt? :wink:

Et off-topic indlæg her og der er der naturligvis ikke noget i vejen med, men hvis det fuldstændig overtager tråden, så den oprindelige poster af tråden begynder at klage over det, så mener jeg at der skal gribes ind.

I det hele taget kan en bruger ikke bare få lukket sit emne hvis han ikke er tilfreds med hvad folk skriver, men hvis den oprindelige poster af et emne sammen med flere andre brugere klager over en tråds udvikling, så er det klart noget jeg tager med i mine overvejelser.

Jeg må indrømme jeg er forvirret ... og det er desværre ikke på et højere plan ... Jeg mener at det er en ændring af den nuværende præcedens ... Jeg er godt klar over at du er ligeglad med præcedens ... men det er nu engang sådan jeg forstår PG ... og jeg må bare konstatere at vi er uenige.

Dette er naturligvist ret svært at styre, og der er masser af tråde hvor ovenstående ikke er blevet håndhævet. Vi gør det bedste vi kan, og det er ikke altid, at man får læst alle indlæg i alle tråde(men vi prøver ).
Ja, det kan jeg forestille mig ... men hvorfor håndhæve det ... med mindre der er nogen som har et problem med det ... og ud fra hvor mange emner der er lukket på kontoen er det hvis forholdsvis sjældent.

Jeg håber at du vil genoverveje at blive på forummet, og at det ovenstående kompromis er acceptabelt, for at vi kan komme videre.

Hvori består kompromiset? ... du har genåbnet 2 superdøde tråde ... som jeg umiddelbart læser at du mener, bør være låste ... Derudover har du lovet at bruge andre værktøjer for at undgå at låse off-topic tråde ... men hvis du tror at jeg vil blive mindre sur, hvis du låser min tiger konto i 1 sekundt på det grundlag ... end jeg gør over du låser en tråd ... så tager du fejl.

[Offtopic]
Det er forresten et typisk eksempel på hvor piratgruppen har ændret sig ... Tidligere ville der have været en diskussion om det "våben" skulle bruges, og derefter evt. en diskussion af hvornår ... i dag vælger Pest at installere det og i vælger at bruge det ... når i har lyst.

Jeg mener ikke at det er et kompromis ... blot at du har sagt så lad da barnet ... mit problem er bare at jeg ikke ved hvad jeg vil have ... udover at jeg frygtelig gerne vil have dig til at fatte at man er nød til at forstå sammenhængene før man vælger at foretage et indgreb ... og enhver magtanvendelse fra din side skal være sidste udvej ... ikke den første.

Men reelt tror jeg vores reelle problem er, at du ønsker struktur og orden i forummet … og jeg mener at styrken i forummet er kaosset og det skal vi kalde det anderledes sammenhold det giver, frem for modstykke eksperten.dk … hvor orden og struktur har magten ... spændende forum ... snork ...

Jeg føler at du krænker ”ånden” på PG (præcedens) med dine indgreb (struktur og orden) ... og det vel reelt det jeg kæmper imod ... men den kamp er jo afgjort, du er moderator, og kan ændre forummet som du ønsker ... og det giver mig kun et valg ... og det er at blive kundegruppe 1 :).

(Jeg ved ikke om det sidste giver nogen mening for andre end mig selv)

slemborg
09-27-2008, 10:52 AM
Hvor længe har i tænkt jeg at trække det her ud? det er temmeligt irriterende at se det fortsat får lov at leve, selvom det egentligt kun er 2 mennesker der kommunikere i dette topic, kunne det ikke være sødt at fortsætte i en pm, og befrie os andre for at skulle se på det som unread?

Guss
09-27-2008, 11:04 AM
[Offtopic]
Det er forresten et typisk eksempel på hvor piratgruppen har ændret sig ... Tidligere ville der have været en diskussion om det "våben" skulle bruges, og derefter evt. en diskussion af hvornår ... i dag vælger Pest at installere det og i vælger at bruge det ... når i har lyst.
Her bliver jeg altså lige nød til at komme med en kommentar om "våbnet" :) Resten vil jeg ikke blande mig i. Men hvis det våben du snakker om, er det med midlertidige udelukkelse fra forummet, så det efter min mening været diskuteret.
Det hele startede jo med at Pest indstallede det såkaldte "plugin", og første gang det blev offentliggjort, blev det rost. Pest var dog den eneste der havde taget det i brug, men da han har meget travlt for tiden, har han heller ikke været herinde så meget. Derfor blev det heller ikke brugt. Det resulterede i, at der op til flere gange var medlemmerer der spurgte, hvorfor det ikke blev brugt. Så i flere tråde har folk sagt at det var skidt de nye muligheder ikke blev taget i brug, og jeg har alrdrig hørt en herinde kommentére på at det ikke skulle bruges. Så da jeg fik mugligheden for at kunne bruge det herinde, valgte jeg på baggrund af efterspørgslen, at tage det i brug (plus jeg selv det er smart, og mere effektivt). Det var også mig der kontaktede WA og sagde jeg syntes vi skulle give det et forsøg, især nu hvor det blev efterspurgt herinde. Så emnet har været oppe og vende.
Men hvis du har nogle du har nogle meninger om det vil jeg meget gerne høre det, for du har helt ret i, at et forum også skal udformes af brugerne på det ;)

Sir_Tigerdyret
09-27-2008, 06:21 PM
@slemborg
Der er mig bekendt ingen der tvinger dig til at læse alt hvad der sker på forummet ... og hvis du ikke bryder dig om indholdet i den her tråd, så lad være med at læse det ... men på den anden side ... havde du læst mit seneste indlæg ... ville du ikke have skrevet dit !

Med mindre du har tvangstanker og skal efterlade indlæg uden mening rundt omkring på forummet ... hvis det er tilfældet … vil jeg anbefale dig at læse det følgende og derefter finde dig en læge:

http://www.netpsykiater.dk/Htmsgd/ocd.htm
http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?categoryId=652&article=1454

@Guss

Hvor ?

Guss
09-28-2008, 12:11 PM
@Guss

Hvor ?
Jeg tror første gang det blev fortalt, var da Pest lavede en tråd om det her: http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=91030
Siden da er det blevet nævt i flere tråde, blandt andet her: http://www.piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=91196
og så er der en nogle få tråde mere, men som jeg desværre ikke lige kan huske navnet på.

Sir_Tigerdyret
09-28-2008, 12:17 PM
Altså det ligger under BitTorrent ... tja så forstår jeg bedre ... for tråde under BitTorrent læser jeg aldrig - da p2p ikke interessere mig.

Egentlig synd at WA ikke er hysterisk med at ting skal være i den rigtige kategori ...

Takker ...

Guss
09-28-2008, 12:23 PM
Altså det ligger under BitTorrent ... tja så forstår jeg bedre ... for tråde under BitTorrent læser jeg aldrig - da p2p ikke interessere mig.

YW :)
Ja, jeg tror faktisk alle de tråde jeg har læst om det ligger i BitTorrent-delen, hehe. Så det er der jo en god forklaring på du ikke har set.

space66
09-30-2008, 05:34 PM
Så du er nu gået over til at give dem der bliver svinet til en advarsel?

Er du helt sikker på du ved hvad det er du laver.

Skaery
09-30-2008, 06:12 PM

Hvad snakker du nu om? Desuden burde du få en advarsel for din sig. Andre brugere er squ da lige glad med din mening omkring lordhelmer... hold dem for dig selv!

edit: hvis jeg uddelte warnings, havde du også fået en for din sig vedrørende PG. Det er intet andet end provokation, og det kan muligvis skræmme potentielle brugere væk.

Guss
09-30-2008, 06:52 PM

Nej, jeg giver ikke folk en advarsel fordi de bliver svinet til. Det fremgår også tydeligt i min pm. Så ja, jeg er helt sikker på hvad jeg laver. Men hold dig venligst til vores PM. Der er jo ingen grund til at alle de andre brugere skal sidde og læse om noget der ikke vedrøre andre.