PDA

Se fuld version : Pirateri er ikke i orden

Jonassoe
06-15-2008, 11:51 PM
Ja, I gemmer jer bag begreber som "rettigheder" og "frihed" som en retfærdiggørelse af jeres pirateri, men er det ikke snarere et spørgsmål om, at I ikke gider at betale for elektronisk underholdning?

Jeg synes, at det er helt fair at kalde "fildeling", som det så uskyldigt hedder, for tyveri, for man bemægtiger sig en vare uden at betale for den og uden ejerens tilladelse. Det er et overgreb på ophavsretten.

Ophavsret er også et grimt ord blandt internettets pirater. I jeres lyserøde verden skulle ingen behøve at betale for film, musik, spil osv., og alle skulle have ret til at "hente" (et andet uskyldigt ord, som man har opfundet for at slippe for den grimme klang af "stjæle") al elektronisk underholdning, og det lyder da også umiddelbart ædelt, men hvis alle "hentede" ting og sager fra nettet, ville den store, stygge pengemand jo miste sit job, og ingen ville være villige til at producere alt det, som I jo gerne vil være så "frie" til at nyde. Film og spil koster jo i dag millioner og atter millioner at producere og markedsføre, og bild mig ikke ind at I vil have lige så meget glæde af produkter, som amatørfilmmagere og hjemmeprogrammørere går og laver.

Pointen er, at der skal være nogen til at betale, og det kan lige så godt være jer, for ellers lader I alle de hæderlige mennesker betale for jeres underholdning. Personligt ville jeg da også føle mig krænket, hvis jeg levede af at sælge mine egne produkter og folk så bare kom og snuppede dem fra mig.

Skaery
06-16-2008, 12:08 AM
Straffeloven (pr. 2006)
§ 276. For tyveri straffes den, som uden besidderens samtykke borttager en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens tilegnelse. Med rørlig ting sidestilles her og i det følgende en energimængde, der er fremstillet, opbevaret eller taget i brug til frembringelse af lys, varme, kraft eller bevægelse eller i andet økonomisk øjemed.

Kopiering af ophavsretligt beskyttede værker eller anden krænkelse af immaterialrettigheder er ikke tyveri i straffelovens forstand, men kan derimod være strafbart eller have andre retsfølger efter de respektive immaterialretslove.

Film og spil koster jo i dag millioner og atter millioner at producere og markedsføre
Rigtigt nok, men ofte bliver der også tjent millioner og atter endnu flere millioner på de ting. For eksempel ser man tit, at biograffilm er tjent hjem i biografen, og hvorfor skal en DVD så koste 200 kr.?
Generelt er prisniveauet for film, spil og musik ALT for højt...

Hvis du gad læse lidt rundt på vores forum/side, er den generelle holdning ikke, at alt skal være gratis, men at der skal være ordenlige alternativer til en ordenlig pris - og desuden skal det være de rigtige, der skal have mest ud af det (læs: kunsteren skal have mere ud af det end pladeselskabet).
Der har været snak om både 'medielicens' og 'kundefordele' (såsom TDCs Play), som alternativer.

Jeg er sikker på, at andre (som er lidt bedre til at formulere sig inden for dette emne) vil fortælle dig mere om alt dette.

jefutte
06-16-2008, 12:33 AM
Hvis nu du satte dig lidt ind i hvad PiratGruppen står for, så ville du også vide at hele din tekst herover er dybt irrelevant.

Velkommen hertil.

Blaahval
06-16-2008, 12:39 AM
Ja, I gemmer jer bag begreber som "rettigheder" og "frihed" som en retfærdiggørelse af jeres pirateri, men er det ikke snarere et spørgsmål om, at I ikke gider at betale for elektronisk underholdning?

Nej...

Jeg synes, at det er helt fair at kalde "fildeling", som det så uskyldigt hedder, for tyveri, for man bemægtiger sig en vare uden at betale for den og uden ejerens tilladelse. Det er et overgreb på ophavsretten.

Det skal du også bare have lov til, men det ændrer ikke på at loven siger det modsatte.

Ophavsret er også et grimt ord blandt internettets pirater. I jeres lyserøde verden skulle ingen behøve at betale for film, musik, spil osv., og alle skulle have ret til at "hente" (et andet uskyldigt ord, som man har opfundet for at slippe for den grimme klang af "stjæle") al elektronisk underholdning, og det lyder da også umiddelbart ædelt, men hvis alle "hentede" ting og sager fra nettet, ville den store, stygge pengemand jo miste sit job, og ingen ville være villige til at producere alt det, som I jo gerne vil være så "frie" til at nyde. Film og spil koster jo i dag millioner og atter millioner at producere og markedsføre, og bild mig ikke ind at I vil have lige så meget glæde af produkter, som amatørfilmmagere og hjemmeprogrammørere går og laver.

Puha. Du har alligevel en imponerende evne til at generalisere!

Pointen er, at der skal være nogen til at betale, og det kan lige så godt være jer, for ellers lader I alle de hæderlige mennesker betale for jeres underholdning.

Så man kan ikke være pirat samtidigt med at man betaler for produkter? Aha.

Personligt ville jeg da også føle mig krænket, hvis jeg levede af at sælge mine egne produkter og folk så bare kom og snuppede dem fra mig.

Krænket? Personligt ville jeg føle mig som verdens største nasserøv, hvis jeg forlangte at folk skulle betale penge for mit produkt, uden reelt at vide hvad de får. Demospil med én bane, film-trailers på to minutter, musikstykker på tredive sekunder i elendige kvalitet - forventer de at man kan tage en realistisk beslutning udfra det, omkring hvorvidt produktet er værd at købe?

Pirateri handler for mig ikke om prisniveauer, for folk er i deres gode ret, til at opkræve hvad de vil for deres produkter. Men hvis de forlanger at få mine penge, så forlanger jeg også at vide hvad jeg får for de penge. Det er oftest ikke muligt, sådan som vores verden er skruet sammen i dag.

De eneste som efterhånden har set lyset er musikbranchen. Her tænker jeg på tiltag som bla. TDC Play, men flere internet-butikker med musik er også begyndt at køre med flere samples af numre i fuld længde. Dét er vejen frem.

Som tingene er nu, så fortsætter jeg ufortrødent med at hente piratkopieret software og underholdning fra nettet. Det er uanset om du vælger at klassificere mig som kriminel eller ej. De der har gjort et godt stykke arbejde, kan regne med min fulde økonomiske støtte.

Guss
06-16-2008, 01:01 AM

For det første gemmer vi os ikke. Jeg tør godt stå ved hvem jeg er, og jeg indrømmer jeg henter musik. Og det handler ikke om jeg ikke vil betale, men om at samfundet ikke har tilpasset sig (nok endnu), til det medie samfund vi lever i. Jeg betaler gerne for underholdning, og jeg støtter også dem jeg kan li'. Men har du prøvet at tænke modsat? hjælper fildeling måske musikindustrien? og har det positive effekter? Har musik industrien overhovedet et tab? Bliver flere penge sparet på cd'er, men brugt på live opblevelser istedet?

Hvor har du det fra, at nogen mister? Har du noget bevis for det?
Nu citere jeg lige noget fra Claus Pedersens rapport (strategi eller krise?), som jeg mener du bør læse:

Hver enkelt families forbrug af CD’er mv. er konstant omkring 1250 kr. i perioden 1995 til
2003, og er endda let stigende i 2001 og 2002, hvor omsætningsfaldet af CD’er kan
konstateres. Der er ingen markante ændringer i forbruget og det samlede billede er, at
forbruget er uændret.
I lyset af at det ikke er muligt at påvise et forbrugsfald, må jeg konkludere at der ingen
sammenhæng er mellem samfundsøkonomien og omsætningen af musik i Danmark i
perioden 1995 - 2003.

Underholdningssubstitutter
Det er også relevant at vurdere betydningen af alternativer til musikforbruget. Det er
ikke muligt at opstille en fyldestgørende liste over hvad forbrugeren vælger at investere i
som alternativ til musik. Hvor en forbruger ikke kan undvære musik, vil anden sidestille
musik med PC-spil eller en tur i biografen. Andre igen vil se et besøg i Zoologisk Have
eller en bog som et alternativ. Nedenfor diskuterer jeg de alternativer som primært vil
have tiltrækningskraft for unge forbrugere.
Koncerter
Det er muligt at flere vælger at investere deres penge i livemusik frem for CD’er. I denne
forbindelse ville det være relevant med tal for antallet af koncerter og antallet af
Krise e'er strategi? Pladebranchen 1995 til 2005
46
koncertdeltagere. Det tætteste jeg kan komme dette tal, er KODAs opgørelse over
musikvederlag for koncerter og “enkeltstående arrangementer”. Disse tal kan findes i
KODAs årsberetninger, og jeg har haft adgang til tallene i perioden 1995 til 2004.
Udviklingen viser en stigning fra 21,8 mio. kr. i 1995 til 32,6 mio.kr. i 2004 i vederlag for
enkeltstående arrangementer. For koncerter alene går udviklingen i samme periode fra
12,1 mio. kr. til 23,6 mio. kr. År for år er stigningen fordelt på følgende måde:

http://img259.imageshack.us/img259/3233/forklar5ww1.png%3C/a%3E%3Ca%20href=http://img259.imageshack.us/img259/3233/forklar5ww1.png%20target=_blank%3E (http://img259.imageshack.us/img259/3233/forklar5ww1.png)
http://img259.imageshack.us/img259/7277/forklar3ry7.png

Det er ganske interessante tal, da de viser en markant stigning fra 2000 og frem. Det er
samme periode, hvor faldet i omsætningen af musik kan konstateres.
Det virker oplagt, at der er en sammenhæng mellem det øgede udbud af koncerter og
nedgangen i salget af fysiske eksemplarer. Dels prioriterer kunstnerne liveoptræden, og
dels har forbrugerne flere penge at bruge på livemusik. Det er dog uklart om øget
interesse for livemusik har påvirket CD-salget negativt eller om penge sparet ved f.eks.
uautoriseret fildeling har frigjort penge til livemusikken.

Biografbesøg
Ændrede prioriteringer vil kunne påvirke valget mellem en biograftur og en CD. Det kan
f.eks. være en stigende påvirkning fra biografreklamer ift. musik-reklamer eller ændringer
i en persons livsforhold (alder, civilstatus).
Foreningen “Danske Biografer” har været så venlige at oplyse tallene for antallet af solgte
billetter og omsætningen for de danske biografer. Danske Biografer indsamler ikke selv
disse tal, men modtager dem fra Danmarks Statistik. Tallene viser konstante stigninger i
perioden 1995 til 2004 med mindre fald i 2000 og 2003 hvad angår antallet af solgte
billetter. Et fald som kun forplanter sig til omsætningen i 2003, hvilket formentligt
skyldes øgede priser omkring 2000. Præcis som det var tilfældet med koncerterne, viser
Krise e'er strategi? Pladebranchen 1995 til 2005
48
der sig en markant stigning i perioden fra 2000 og frem. Jeg har indekseret tallene med
udgangspunkt i 1995, og udviklingen ser således ud:

http://img179.imageshack.us/img179/3961/forklar4bi2.png (http://img259.imageshack.us/img259/3233/forklar5ww1.png)

Sammenhæng mellem den øgede interesse for biograffilm og salget af CD’er virker klar.
Det er dog uklart om øget tilstrømning til biograferne skyldes ændrede prioriteringer
eller om uautoriseret fildeling har frigjort penge fra CD-køb til andre interesser – i dette
tilfælde biogra5esøg. I absolutte tal er CD-omsætningen faldet med godt 500 mio. kr. i
perioden 2000 – 2004, hvor biograferne har oplevet en omsætningsstigning på små 200
mio. kr

http://img408.imageshack.us/img408/5317/forklar6yw1.png (http://img259.imageshack.us/img259/3233/forklar5ww1.png)

Det fremgår af illustration #11, at udfasningen har været meget effektiv, og fra
storhedstiden i 1998 med 592 millioner kr. i omsætning er video-omsætningen faldet til
små 15 millioner i 2005.
Illustration #12 viser at udfasningen af video-båndet på samme måde som udfasningen af
LP’en, har betydet et løft i branchens omsætning. Introduktionen af DVD’en skaber en
omsætning, som overgår videoens storhedstid med mere end 40%, og omsætningen
rundede i 2005 1 mia. kr. - alene for DVD-mediet. Der er tale om samme udvikling som
CD-mediet gennemgik ved udfasningen af LP’en. DVD-brugerne investerer ekstra i
deres DVD-samling i teknologiens ungdom, for at kunne præsentere en samling der
består af et acceptabelt antal DVD’er – bl.a. ved at genkøbe de film de allerede ejer på
video. Denne ekstra investering i DVD’er, har formentligt påvirket omsætningen af
CD’er negativt, da pengene kommer fra det samme “underholdningsbudget” hos den
enkelte forbruger. Illustration #12, viser at udviklingen efter 2000, er en voldsom stigning
i omsætningen af DVD- og video-film. DVD’ens omsætning starter sin himmelflugt
omkring år 2000. En omsætnings-stigning på næsten 500 millioner for DVD’er og
videoer kan ikke undgå at have påvirket salget af CD’er

Jeg håber denne tekst har sat dig nogle spørgsmålstegn ved din kritik. Samt du måske har fået en forståelse af, hvordan fildeling måske hjælper mindst lige så meget som det "skader".

Hvis du er interesseret i at læse mere fra rapporten, kan du finde den her: http://www.piratgruppen.org/rapporter/
Og det jeg citere er fra kapitel 6.

Nikomof
06-16-2008, 06:42 PM
gud hvor er det på en eller anden måde rart at se hvordan de "mere erfarne" pirater bider fra sig.. det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg mest er her for hyggens skyld :P

Toke321
06-16-2008, 07:24 PM
ville nu nok sige at du evt. kunne have læst lidt herinde først... og velkommen til

I jeres lyserøde verden skulle ingen behøve at betale for film, musik, spil osv
tjaa, i min "lyserøde verden" ville jeg da ønske at alt var gratis, og man kunne have *** med Angelina Jolie, Carmen Elektra eller hva man nu er til (jaaa ved hva du tænker, det ville du sikkert også ønske:grin: ) men man behøver vist ikek have den helt store IQ for at kunne regne ud at det i realiteten aldrig ville kunne lade sig gøre. medmindre mn havde en tids maskine, for i stenalderen osv. skal man jo ikke betale for at dræbe en mamut eller for at spille en melodi på en sten. men den tid er vi jo ikke i længere,og det samme gælder medierne de må følge med tiden og finde på alternativer som tidligere nævnt.
og jeg køber da også det jeg kan lide af det jeg henter, for nylig har jeg lige købt L.O.C's nye album seævom jeg havde dl'et det hele før jeg købte det, men det vil jeg ikke komme ind på da de andre har formuleret det bedre en jeg.

som først nævnt, er fildeling ifølge loven ikke tyveri, og jeg vil da heller ikke sammen ligne det. f.eks.
lad os nu sige at jeg bryder ind i den 68 årige fru jensens hus, hvor jeg stjæler hendes yndlingsfilm, deriblandt matador, og titanic og måske også lidt por... (hov nu må jeg passe på hun ikke bliver sur)
den næste dag vågner fru jensen, hun ser sin smadrede dør, sin gennemrodede stue, og opdager at alle hendes yndlings DVD'er er væk.
Fru. jensen har hermed mistet en genstand, som hun højest sansynligt ikke vil få igen, udover det kommer hun nok ikke til at sove godt i noget tid (og nej det er ikke på grund af "ehmm" filmene) så derfor får hun det både dårligt økonomisk og psykisk (i grovere tilfælde måske enda fysisk)

en uge senere har jeg set filmene og opdager at det avr da entelig nogle gode film, dem vil jeg da gerne se lidt mere af, men det er sgu for hårdt at gå helt over til hr. ingolf for at bryde ind.
så jeg sætter mig foran min PC finder en god tracker og henter King kong. (lad os nu sige at instruktøren hed preben) han ser at jeg har hentet den film, okay der mistede han 200 kr. eller hva?? der er af hva jeg ved ikke lavet nogle statistikker over om der er tab ved fildeling.
og mere kan jeg entelig ikke skrive dertil

slemborg
06-16-2008, 07:43 PM
Om følgende er lidt off-topic tror jeg ikke men, jeg er sikker på hvis priserne på film, spil, programmer og musik, og hvad man ellers henter, var en del lavere, så tror jeg nok antallet af downloads ville falde en del, jeg kender rigtigt mange som henter udelukkende pga. de ikke har råd til at købe tingene ellers, og ja man kan spare sammen, men stadig.

Wingless Angel
06-16-2008, 07:52 PM
Flyttede lige tråden til det rigtige underforum.

Toke321
06-16-2008, 07:52 PM
hmm, enten har Jonassoe glemt at han har lavet den her tråd, eller også kan han bare ikke finde nogle mod argumenter

billgates
06-16-2008, 10:10 PM

Pointen er, at der skal være nogen til at betale, og det kan lige så godt være jer, for ellers lader I alle de hæderlige mennesker betale for jeres underholdning. Personligt ville jeg da også føle mig krænket, hvis jeg levede af at sælge mine egne produkter og folk så bare kom og snuppede dem fra mig.

HOLD da kæft en HELLIG MULLA_____?
Kom da ikke her og sige, at du er Danmark´s eneste menneske der overholder GÆLDENDE LOV og dermed retten til at afprøve / programmer.
Folketind-medlemmer køber COPY vare og får en simpel tiltale = FY /SKAM SIG-
Begynd du DERINDE, og lad os andre være.

Der hvor DEN er værst, er HELT sikkert, dem der skal OVERHOLDE Dansk lov og ret.
Sidst jeg åbnede og GAD se TV, var det en POLITIMAND, der var anklaget for værre ting end at snyde andre.

Snak med plade industrien om deres afgifter til STATEN, mener endda at huske at man ikke mere må videre sælge DVDér der er købt i Tyskland, på grund af ???

At DU selv kan ændre i en REGBASE fil, og få skidtet til at virke UBEGRÆNSET, kommer vel ikke DIG eller MIG ved, snak med B Gates, eller anmeld andre.

Men smid ikke med sten, hvis du bor i et glashus.

BTW_ hvad fanden laver du selv herinde for, SKÆG eller er du bare med på en ''lytter''.
Tvivler PÅ der bliver lagt links til andre sider, end du/ børn på 12 år selv kan finde.
Hvis de laver en Google søgning_

Nå_ så fik den GAS IGEN...

NB__
Hvad kalder man så TDC`s nye__ download alt det musik du vil, GRATIS.
At der muligvis følger en begræning med ned, kan til enhver tid omgåés LOVLIGT.
Men HVAD_
Skal lige nævne at jeg IKKE kan, da jeg IKKE betaler for det.

Toke321
06-17-2008, 03:33 PM
BTW_ hvad fanden laver du selv herinde for, SKÆG eller er du bare med på en ''lytter''.
Tvivler PÅ der bliver lagt links til andre sider, end du/ børn på 12 år selv kan finde.
Hvis de laver en Google søgning_

tror nu bare han ville skrive sin mening som han jo har gjort, hvad han er velkommen til (selvom han godt nok startede med at skrive i den forkerte tråd, men heldigvis kunne Wingless Angel ordne det)
bare lidt træls han ikke gider deltage i hans egen debat

avant
06-17-2008, 05:06 PM

Hvis du har så meget imod vores lyserøde lille verden, hvorfor så ikke bare gemme dig i din dunkle? Fildeling bliver mere og mere udbredt og folk (selv producerer) begynder at se muligheder i at frigive gratis musik, hvis man kan lide det støtter man jo kunstneren... du skal heller ikke komme og tro du ALDRIG har gjort noget forkert, også bare tro du kan hæve dig over alle andre? mener du også at fordi Direktøren arbejder meget mere hårdt end den lille mand skal han betale mere i skat, så de til sidst tjener det samme?

AZAK
06-18-2008, 10:27 PM
fuck Jonassoe er en klaphat :D

for det første er det så få mennesker der downloader copyright materiale, at der er rigeligt overskud i både musik/film/spil industrien til at de kan vælte sig rundt i blandselv slik og købekællinger.....

desuden.......

spredes nyheden eks. om en ny film meget hurtigere og bedre gennem fildeling end den ellers ville have gjort, hvilket giver WB, disney og M&M Mega reklame(dette er der dog ingen der brokker sig over)

ingen tvivl om at hvis de tabte så mange penge på "os" at det betød noget, ville de straks støtte Apg og de andre Røvhuller(håber Apg kigger med :P)

AZAK--> der ikke er særligt glad for at dele navn med klaphatten.......

Toke321
06-19-2008, 02:59 PM
da muligt i er imod ham, og gerne vil udtrykke jeres mening, men i kan da stadig lige holde tonen :x

sirexalt
06-20-2008, 04:15 PM
Er selv ny herinde men er enig med @Toke123. Vi kan da godt lige snakke pænt til hinanden:) Svar med et smil:grin:

Pest
06-20-2008, 06:30 PM
fuck Jonassoe er en klaphat :D

for det første er det så få mennesker der downloader copyright materiale, at der er rigeligt overskud i både musik/film/spil industrien til at de kan vælte sig rundt i blandselv slik og købekællinger.....

desuden.......

spredes nyheden eks. om en ny film meget hurtigere og bedre gennem fildeling end den ellers ville have gjort, hvilket giver WB, disney og M&M Mega reklame(dette er der dog ingen der brokker sig over)

ingen tvivl om at hvis de tabte så mange penge på "os" at det betød noget, ville de straks støtte Apg og de andre Røvhuller(håber Apg kigger med :P)

AZAK--> der ikke er særligt glad for at dele navn med klaphatten.......
Og en skriftlig advarsel til AZAK

slemborg
06-20-2008, 06:37 PM
Bedre indsigt i denne side og hvad den står for, ville helt sikkert have været en fordel for topic-starter, dog har alle jo ret til sin mening.

Highbyte
06-20-2008, 10:29 PM
http://img408.imageshack.us/img408/5317/forklar6yw1.png (http://img259.imageshack.us/img259/3233/forklar5ww1.png)

Ikke for at ødelægge noget. Har ikke givet mig den krævende tid til at læse det flotte lange indlæg MEN:
Hvis man kigger på graffen er den også flot. Jeg tænker bare på: Måske er det ikke så underligt at salget er steget så meget - det er jo først nu at der virkelig er kommet gang i industrialiseringen af film. Det er først nu man udvikler så meget med cd'er, covers osv. i forhold til i 90'erne.

Altså:
90'erne:
lavt antal producerede film
lavt antal udgivede film

nu:
højt antal producerede film
lavt antal udgivede film

Forskellen vil være at der bliver udgivet laaangt flere film nu en dengang, fordi der bliver lavet flere. Derfor er kurven stigende. "lavt" burde altså have en højere værdi en i 90'erne.

Altså følges kurverne ikke ad længere. Det gjorde de engang fordi det ikke var muligt at sprede piratkopier på samme effektive måde.

Jo flere fodbolde der er i verden, desto flere fodbolde bliver der spillet med.

GhOstFaCE
06-20-2008, 10:52 PM
"Jo flere fodbolde der er i verden, desto flere fodbolde bliver der spillet med."
Det kommer da godt nok an på hvor de fodbolde er. Der er INGEN forrestnings logik der siger at fordi du producerer flere produkter så sælger du også flere.

Grundliggende hedder det "udbud og efterspørgsel"
Hvis efterspørgsel er efter dit produkt så kan du med fordel enten øge produktionen (og dermed formindste efterspørgslen) eller øge prisen på dit produkt for igen at formindske efterspørgslen. Hele ideen er at holde så høj profit du kan mens der stadig er en efterspørgsel.

At hollywood skulle sælge flere film fordi der bliver udgivet flere DVD film er falleret logik. Tværtimod så kan de skabe flere film og udgive dem fordi der på verdensplan er en størrer efterspørgsel efter dem. En efterspørgsel der hvis man tror dem der kalder pirater dommedag for "industrien" skulle være faldene.

hvis efterspørgslen er faldene hvorfor stiger priserne og produktionen så? Enten så er efterspørgslen ikke faldene eller også forstår de ganske enkelt ikke markedskræfterne. Nu ved jeg der sidder nogle meget kreative og talentfulde folk der styrer underholdningsindustrien så de har så absolut forstået udbud og efterspørgsel. Det sammen med grafen over solgte video film må gøre vi kan konkludere at efterspørgsel er steget markant.

Det altså på trods af at DVD film bliver pirateret som aldrig før.

Highbyte
06-21-2008, 05:10 PM
Ved godt det var et dårligt eksempel med fodbolden. Men havde travlt. Synes bare det er godt at forsøge med lidt selvkritik. :)

Klausize
06-30-2008, 02:00 AM
Har ikke gidet at læse alle indlæg.

http://torrentfreak.com/coming-soon-pirate-tv-show-080629/ - godt eksempel, til et "forsvar"

Jeg bliver lidt sur, når du bare kommer sådan ind og "råber" af os. Mange pirater/fildelere vil faktisk gerne betale for at kunne downloade i dag. Bare sådanne services som rapidshare.com, der er flere millioner som betaler for denne service. Det er også meget opep for tiden om vi skal have en "piratlicens" her i Danmark. De fleste er nemlig villig til at betale for fildeling. Desuden som alle de andre, så tjener alle bagmændene på film,spil osv. fandens meget.

Har lyst til at stille dig et lille spørgsmål: Synes du det er fair at folk kan sidde og glide finger, af du går ind og ser en biograffilm til 70, og derefter køber dvden til 200 kr?. Det er også sammen med mange andre. (Jeg ved godt at halvdelen går til butikker osv.)

Bare et lille indlæg fra mig (; - forsat god dag

Omnitronic
10-24-2008, 11:00 PM
Dem der er imod fildeling

- Er det ikke bare dem der ikke kan finde ud af det? :P

Skaery
10-24-2008, 11:34 PM
Dem der er imod fildeling

- Er det ikke bare dem der ikke kan finde ud af det? :P
Nah, nok nærmere dem, der ikke kan forstå nogle af argumenterne for.

lordwinner
10-28-2008, 08:51 PM
lad os give det en ny drejning

dem der er imod fildeling
- er det ikke bare dem der skal finde løsningen? da det jo er dem der har et problem med det.

indtil videre har jeg kun hørt forslag fra pirater om, hvordan man ku gøre det lovligt med licens osv. men disse er evigt og altid blevet skudt i sænk.

STOP MED JERES TUDEFJÆS, og find en holdbar løsning!!!

GhOstFaCE
10-28-2008, 09:16 PM
Jeg må indrømme at jeg er der hvor jeg slet ikke mener det er et problem. Fildeling er den største reklame en kunstner kan få (musik mæssigt).
At folk bytter og anbefaler musik til sine venner må da siges at være noget ganske positivt når der skal sælges koncert billetter og merchendise.

Film derimod kan have et reelt problem med mindre der er tale om teater eller lign live show.

lordwinner
10-28-2008, 09:32 PM
det er rigitg nok at der ka være problemer med film. men på den anden side er det jo ik fordi hollywod står og MANGLER penge. The Dark Knight har jo satme indtjent over 2,5 mia. alene på biograf indtægter.

men med de danske film osv. kan der da gost opstå lidt konflikt.

Guss
10-28-2008, 11:40 PM
det er rigitg nok at der ka være problemer med film. men på den anden side er det jo ik fordi hollywod står og MANGLER penge. The Dark Knight har jo satme indtjent over 2,5 mia. alene på biograf indtægter.

men med de danske film osv. kan der da gost opstå lidt konflikt.
Eller måske ikke. For ville man have set filmen ellers? Jeg går hverken mere eller mindre i biografen fordi jeg også henter film. Jeg får nærmest bare set nogle ekstra film, og en filmoplevelse er altså bare noget andet når man ser dem i biografen. I år har jeg været i biografen ca. 12 gange. Dem jeg ikke får set i biografen ser jeg så derhjemme, og der ser jeg nok omkring 95%, af alle de film der bliver spillet i de danske biografer. Det betyder også, at gode film jeg ser hjemme, også kan blive anbefalet til venner osv. Så fordi jeg har set en ekstra film kan jeg lige pludselig påvirke mine venner så de også vil ind og se filmen.
Nu ved jeg godt jeg måske går meget i biografen, men selvom jeg kun havde haft penge/tid til fire film om året i biografen, så havde jeg ikke brugt mere eller mindre fordi jeg også henter film. Så på den måde fungere det også som en slags ekstra reklame til biograferne når jeg anbefaler film. Og de ekstra film jeg får set fordi jeg henter dem, ville jeg jo slet ikke kun anbefale, hvis ikke det var fordi jeg downloadede dem. For det havde ikke fået mig til at ændre mit forbrug af tid eller penge jeg ligger hos biograferne.

Men det kan selvfølgelig godt være det kun er mig der har det sådan :)

GrimReapeR
10-29-2008, 05:10 AM
Jeg må bare indrømme at jeg er meget fortørnet over hvem der tjener pengene. For det er sgu ikke kunstnerne.
Det er en af grundene til at jeg ikke kan holde Copydan ud.
Et firma som varetager kunstnernes interresser og som sørger vi betaler for hvad vi får. Men sjældent har jeg set nogen, der kræver så meget ind som de gør og som sender så lidt ud igen som de burde. Hvis der er nogen der kalder noget pirateri må det da være dem der lægger grundstenen for det.
De score kassen på som et mellemled at kræve kæmpe afgifter på små ting og som i sidste ende bruger pengene op inden de skal betale kunstnerne. Grundene er mange, men den bedste jeg har hørt ved manglende betaling til en kunstner er - at vi desværre har invisteret dele af dine penge i at indhente penge hos forhandlere og lavet oplysningskampagner.
De tager, skal også lige oplyses, procenter for det de inkassere. Altså et arbejde som skulle være betalt i sig selv, men som alligevel kræver at kunstnerne selv betaler for det!?

Copydan - Nutidens pirateri som retfærdige korsriddere.

lordwinner
10-29-2008, 08:01 PM
Jeg går hverken mere eller mindre i biografen fordi jeg også henter film.

må ærligt indrømme jeg har det på samme måde, kommer der en god film ska den selvfølgelig i biffen og ses:smile:, og med internettet er det heldigvis blev nemt at få anmeldelser osv. så det ville ik gøre nogen forskel.
og hvis jeg ikke ku få fat i film på nettet ville jeg da bare til de blev sendt i tv, alle de gode filmkanaler sender film 1 år efter de har været i biffen. og da man allerede har været i biffen og se de bedste film, er der ingen løg i at vente8)

donkykongdk
10-29-2008, 10:14 PM
Sys fandme de fleste anmeldere snakker en helvedes masse lort, de er så skide "mediebevidste" at ingen normale folk fatter... Vi vil have nogle fede Biler, nogen der slår hinanden i ihjel og nogle lækre damer... sry for offtopic...