PDA

Se fuld version : Forældre skal forhindre unges musiktyveri

Mictlan
05-06-2008, 02:36 PM
tirsdag 6. maj 2008, 12:20

En ny guide skal uddanne forældre til at rådgive deres børn om, hvordan man sikkert og lovligt henter digital musik. IFPI vil lancere tiltaget i Danmark.

Forældre og lærere skal være bedre klædt på til at rådgive børn om at hente musik via internettet og mobiltelefonen på en lovlig og sikker måde. Sådan lyder det fra velgørenhedsorganisationen Childnet, der arbejder med børns forhold til internettet.

Derfor har organisationen nu lanceret en guide, ”Young People, Music & the Internet”, der er rettet mod netop forældre og lærere. Ifølge Mark Lorenzen, lektor i innovation på CBS, er der opstået et behov for sådan et initiativ, da forældrene simpelthen ikke har viden nok om emnet.

»Downloads er et nyt produkt, der er vokset frem uden en ordentlig brugsanvisning. Nårman giver børn en cykel, så forklarer man jo også færdselsreglerne. Men netop fordi udviklingen af markedet for digital musik har været så hurtig, så har der ikke været nok fokus på, hvad reglerne er,« siger han til Nyhedsavisen.

Childnets guide distribueres gennem skoler, biblioteker og hjemmesider i 21 forskellige lande – dog ikke i Danmark. Derfor kigger IFPIs danske afdeling på muligheden for at lancere en dansk version af guiden til efteråret.

»Mange folk ved slet ikke, hvad deres børn henter på nettet. Så vi vil gerne give folk en basisinformation om musikdownloading, så de kan snakke med deres børn om det,« udtaler IFPIs talsmand, Jesper Bay, til Nyhedsavisen.

Mark Lorenzen mener dog, at IFPI Danmark har flere interesser i at udgive en dansksproget udgave af forældreguiden.

»I stedet for at fokusere på det gode ved digital musik har opmærksomheden omkring ophavsret været negativ herhjemme med sagsanlæg og skræmmekampagner. Så det er også en måde at profilere ophavsretten som noget positivt,« siger han til Nyhedsavisen.

Link: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=35933

Tja.. Hva' skal man sige? :roll:

bobber
05-06-2008, 07:04 PM
Boller fra kohberg?

Tror ikke det vil hjælpe noget overhovedet, hvis min far kom og sagde at jeg ikke måtte downloade ulovligt mere, ville jeg da gøre det alligevel.
Tror det vil hjælpe ligeså meget som dengang de sendte en masse erstatningskrav ud = ingenting.

Toke321
05-06-2008, 08:06 PM
jeg tror også at det eneste man opnår er skræmte forældre, der ikke troede at deres engle børn kunne finde på at gøre noget ulovligt, selvom de fleste entelig ikke aner hvad det går ud på

frolle
05-06-2008, 09:19 PM
Boller fra kohberg?

Tror ikke det vil hjælpe noget overhovedet, hvis min far kom og sagde at jeg ikke måtte downloade ulovligt mere, ville jeg da gøre det alligevel.
Tror det vil hjælpe ligeså meget som dengang de sendte en masse erstatningskrav ud = ingenting.

Præcis. Det siger min mor så tit, men hvad pokker, jeg gør det alligevel :)

bobber
05-06-2008, 09:25 PM
det eneste de kan gøre er at skrue ned for forbindelsen eller lukke den helt :smile:
men de er heldigvis selv stor forbrugere af internettet, så det vil også gå udover dem :D

numb
05-06-2008, 10:43 PM
Præcis. Det siger min mor så tit, men hvad pokker, jeg gør det alligevel :)

Såså,, du skal da gøre som din mor siger ;)

Nikomof
05-07-2008, 10:13 AM
hmm kunne være skægt hvis min mor fik fat i den "brugsanvisning" nu når hun har bedt mig om at hente flere plader til hendes egen ipod... jeg var selvfølgelig nødt til at forklare hende at downloading var forbudt og jeg aldrig kunne finde på at gøre noget der var SÅ ulovligt
*edit*
Numb hvor fandt du den slange du bruger som avatar? kunne godt bruge en løve eller noget

tek
05-07-2008, 10:44 AM
En af de sjove ting ved TDC's play er i hvert fald at markedet er blevet meget mere mudret, for nu har mange danskere mulighed for lovligt at downloade masser af musik, så det bliver sværere at skelne mellem piratkopi og original for den almindelige pc-bruger..

Nikomof
05-07-2008, 11:19 AM
sådan som jeg har forstået tdc play er at man henter en musik afspiller der ikke lader dig komme i nærheden af filerne men kun tilader dig at afspille numrene på din pc