PDA

Se fuld version : Forslag til forbedring af guidelisten?

Guss
05-05-2008, 12:07 AM
Med opfordring fra Sir_Tigerdyret, er det blevet foreslået, at guide listen i wikiet bliver forbedret. Jeg bakker fuldstændig op om forslaget, da de mange guides næsten forvirre mere end de hjælper, når man skal finde den rigtige.
Det er blevet foreslået, at kategorierne bliver inddelt med i hovedkategorier, og underkategorier.
eksempel:
http://piratgruppen.org/wiki/index.php/Test_side
http://piratgruppen.org/wiki/index.php/Test_side2

Da det helst skal blive så overskueligt som mulig, ville det være fedt hvis I kom med jeres mening. Både med forslag til forbedringer såvel som kritik.

FrIeK
05-05-2008, 12:57 PM
Lyder som en god ide.
Der er også en del af dem der kunne trænge til en opdatering.

hvis der bliver brug for hjælp vil jeg godt hjælpe:grin:

Guss
05-05-2008, 11:41 PM
Så er der lavet to eksempler.
http://piratgruppen.org/wiki/index.php/Test_side
http://piratgruppen.org/wiki/index.php/Test_side2
Jeg vil meget gerne høre hvilken en, i finder bedst anvendelig.

Sir_Tigerdyret
05-05-2008, 11:43 PM
Personlig er jeg mest tilhænger af nr. 2

PelleDK
05-06-2008, 12:33 AM
2'eren er lettere at gennemskue end 1'eren

dkge
05-06-2008, 06:36 AM
Jeg holder mig også til nummer 2

GiMo
05-06-2008, 07:46 AM
Jeg synes egentlig at begge måder er ganske overskuelige. Bare der sker en ændring, for jeg synes også at der mangler en liste, ligesom den gamle guides-side var skrevet som :)

Guss
05-06-2008, 01:26 PM
Jeg synes egentlig at begge måder er ganske overskuelige. Bare der sker en ændring, for jeg synes også at der mangler en liste, ligesom den gamle guides-side var skrevet som :)

Den gamle guideside, havde samme oversigt som den vi har nu. Der er bare kommet lidt flere guides, hvilket også gør den mere rodet.

Det lyder som om 2'eren er den mest populære. Men kom endelig med forslag til forbedringer, eller kritik for den sags skyld :)

Skaery
05-06-2008, 01:32 PM
Jeg har ret svært ved at bestemme mig. Men jeg tror faktisk, at jeg synes, at ved #1 er det nemmest at overskue hvert titel. På den anden side, så slipper man for at scrolle ved #2.

numb
05-06-2008, 02:58 PM
Jeg synes nr 1 er den bedste. Men den ligner måske for meget det der er nu ?

PelleDK
05-06-2008, 03:04 PM
Jeg synes nr 1 er den bedste. Men den ligner måske for meget det der er nu ?
det synes jeg.. Jeg tror det bliver næsten lige så rodet med #1 som det er nu, men derimod med #2 er det lettere at ovarskue det.

- Bare min mening :)

bobber
05-06-2008, 03:07 PM
Jeg syntes 2'rn er den bedste, for mig virker den bare mere overskuelig ;)

Mictlan
05-06-2008, 03:16 PM
Jeg hælder nu også mest til 2'eren.. :)

bobber
05-06-2008, 05:59 PM
Hvis du/i mangler nogle til at skrive nogle nye guides kan jeg sagtens lave nogle ;)

Guss
05-06-2008, 06:08 PM
Hvis du/i mangler nogle til at skrive nogle nye guides kan jeg sagtens lave nogle ;)

Det gør vi altid :) Det ville være fedt hvis du gider.

Du kan se listen over manglende guides her: http://piratgruppen.org/wiki/index.php/Efterspurgte_guides

bobber
05-06-2008, 06:12 PM
Kigger lige lidt på det. ;)

GiMo
05-06-2008, 06:39 PM
Den gamle guideside, havde samme oversigt som den vi har nu. Der er bare kommet lidt flere guides, hvilket også gør den mere rodet.

Det lyder som om 2'eren er den mest populære. Men kom endelig med forslag til forbedringer, eller kritik for den sags skyld :)

Mener du denne her?: http://piratgruppen.org/wiki/index.php/Guide_listen
Hvis ja, så er det faktisk bare generelt hele det der wannabe wikipedia, jeg synes er lidt små-mærkeligt - så mange tuts har i jo heller ikke :D!

Guss
05-06-2008, 07:51 PM
Mener du denne her?: http://piratgruppen.org/wiki/index.php/Guide_listen
Hvis ja, så er det faktisk bare generelt hele det der wannabe wikipedia, jeg synes er lidt små-mærkeligt - så mange tuts har i jo heller ikke :D!

Nej, jeg mente den guideliste vi havde før den. Det var den jeg sammenlignede med den vi har nu (i wikiet). Det vi har nu er Wikimedia Foundation som er udgivet og lavet af dem som har wikipedia.org. Jeg kan ikke se hvad du syntes er mærkeligt? :)
Ligesom jeg heller ikke kan se hvad antallet af guides har noget at skulle sige? Idéen med wikimedia, er at alle skal kunne oprette/redigere i guides.
Men udover det, så syntes jeg vi har massere af guides. Hvis du syntes der mangler nogle kan du jo bare gå igang med at skrive ;)

Toke321
05-06-2008, 08:18 PM
ja jeg syntes at 1 er mest overskulig, men hvad med guides der ikke lige passer under de emner? eller det der er måske bare lige et eksempel?

Nej, jeg mente den guideliste vi havde før den. Det var den jeg sammenlignede med den vi har nu (i wikiet). Det vi har nu er Wikimedia Foundation som er udgivet og lavet af dem som har wikipedia.org. Jeg kan ikke se hvad du syntes er mærkeligt?
Ligesom jeg heller ikke kan se hvad antallet af guides har noget at skulle sige? Idéen med wikimedia, er at alle skal kunne oprette/redigere i guides.
Men udover det, så syntes jeg vi har massere af guides. Hvis du syntes der mangler nogle kan du jo bare gå igang med at skrive

det er heller ikke altid smart at alle kan ændre på guidesne, f.eks. den til at synkronisere undertekster med, da jeg gjorde det efter de instrukser virkede det ikke, derfor kom der en ny som virkede perfekt, men nu er den gl tilbage.
http://piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=89266

Guss
05-06-2008, 09:07 PM
ja jeg syntes at 1 er mest overskulig, men hvad med guides der ikke lige passer under de emner? eller det der er måske bare lige et eksempel?

Jeg tror de fleste passer ind nu, tænker du på en specifik guide? Ellers bliver der bare oprettet en kategori der passer. Men der kommer nok nogle flere kategorier. Jeg jeg prøve at fjerne kategorien "generelt", og lave nye kategorier som passer til de guides.

det er heller ikke altid smart at alle kan ændre på guidesne, f.eks. den til at synkronisere undertekster med, da jeg gjorde det efter de instrukser virkede det ikke, derfor kom der en ny som virkede perfekt, men nu er den gl tilbage.
http://piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=89266

Den nye guide, var den som jeg skrev om til dansk efter du sagde den virkede, og den ligger stadig derinde: http://piratgruppen.org/wiki/index.php/Synkroniser_undertekster
Eller snakker du om noget andet?
Men jeg vil også lige rette hvad jeg sagde. Det er kun alle brugere der kan ændre i guidsne (brugere fra forummet har automatisk en bruger i wikiet). Og man kan altid gendanne en guide, hvis det bliver nødvendigt. Så alt i alt er det jo et smart system :)

Nikomof
05-07-2008, 10:05 AM
hacks cracks and serials...
skal man nu også til at hacke her på PG?

Guss
05-07-2008, 12:32 PM
hacks cracks and serials...
skal man nu også til at hacke her på PG?

Jeg citere lige en en hjemmeside:
Et "Hack" betyder man ændrer noget kode til fx at kunne mere i funktionalitet. At hacke skal ikke misforstås med den altid ulovlige handling at "cracke"! Denne fejltagelse ses ofte begået af medierne i Danmark. Et hack kan med andre ord være fuldt lovligt!

Sir_Tigerdyret
05-07-2008, 08:31 PM
Så vidt jeg kan se er der 8 som har stemt ... det er så spørgsmålet, burde det laves som en anonym afstemning, og har flertallet ret ... eller er de blot er de fleste ...

Så vidt jeg kan se fordeler stemmerne sig således:

Nummer 1:
Skaery
numb
Toke321

Nummer 2:
Sir_Tigerdyret
PelleDK
dkge
bobber
Mictlan

Hvis jeg har talt forkert så sig lige til.

@Nikomof

For nu at undgå signal forvirring ... bruger jeg i det følgende Guss definition (selvom det kun er gamle mænd som mig selv, som ved at et hack er et crack og omvendt)

Definition:

Hack = nodvd fil og fjerne sikkerhedssystemet på et spil ol.
At cracke er at bryde ind i f.eks. en virksomheds regnskabssystem (sidst nævnte er altid ulovligt) … med mindre du har skriftligt at de gerne vil betale dig for at gøre det.

Kategorien Hack/Crack er generelt særdeles problematisk, da piratgruppen (så vidt jeg ved) under ingen omstændigheder vil acceptere rene crack guides.

Men Guiden i at omgås DNS Blocking er reelt et crack (da det er en metode til at omgås et sikkerhedssystem).

Tilsvarende er guiden "Omgå Windows Genuine Advantage (WGA)" et hack og delvist et crack

Piratgruppen har (så vidt jeg ved) heller ingen intension om at tillade hacks på siden ... men da 1337 hack er så lusket at man kan gøre det ved hjælp af et af MS egne programmer, et andet lovligt program som gør det muligt at ændre din key, og ved at lukke for MS Genuine server ... så har de tilladt det.

Men udover jeg tror det bliver en tynd kattegori ... så er årsagen til at jeg forslog dobbeltkategorien at man hermed netop undgår den ovenstående ballade ...

@Toke321

Personligt ser jeg Wiki som organisk ... altså det vil altid vokse og blive til noget andet … så engang i fremtiden (måske i morgen) vil det være hensigtsmæssigt at lave det på en anden måde ... men med lidt held går der et år før vi bliver nød til at ændre de øverste kategorier igen.

@ Generelt

Hvis nogen mangler noget at gå i gang med ... tror jeg også at flere at guidene kunne trænge til at blive opdateret ... f.eks. er flere guides om newsgroup og xvid konvertering meget gamle ....

Guss
05-07-2008, 09:01 PM
For at der ikke bliver skabt tvivl Sir_Tigerdyret, bliver jeg lige nød til at rette dig, da begge de ting du nævner høre under crack :)

Cracks = no-dvd/cd filer, samt fjernelse af sikkerhedssystemet på et spil og lignende. Cracking betyder; At finde huller i digitale systemer og bryde ind i dem og eksempelvis beskadige andres hjemmesider eller skabe virus, disse crack kan lave alvorlig skade på diverse datasystemer, såsom min og din harddisk. En hacker er en rigtig lille problemløser der bygger eller skaber nye og bedre systemer, en crackere er derimod klassens slemme dreng, idet han skaber forstyrrelse og bryder systemer ned.

Hack = Hackere bryder eller skaber programmatiskkode for at forbedre eller skabe nyt software, eller de forbedre Internettets infrastruktur. Man kan sige, at de er dataingeniøere der arbejder i forskellige netværk, hvor de kollektivet skaber software og gratis lader folk downloade det. De bryder herved med de traditionelle markedsorienterede systemer, der bygger på kontrol med udbudet af vare, for der ved at kunne sælge dyrest. Hackerne eliminerer denne struktur ved at folk gratis kan downloade deres software og ved ikke at styre distributionssystemet.

Kilde: http://www.aarhus.nu/reportage/05-02-19.html

Og som du nævner Sir_Tigerdyret, så tror jegogså, at det er på tide, at lave en liste over guides der ikker er up-to-date. Og når det er gjort, vil jeg meget gerne have hjælp af så mange som muligt, til at friske de gamle guides op.

FrIeK
05-07-2008, 10:31 PM
Umiddelbart synes jeg også mest om 2'eren.
Den giver nemt et hurtigt overblik, over hva der der af overordnede guides.

Men synes dog 1'eren er mere overskuelig, under de forskellige katogorier.

Ved ikke om det er for krævende. Men kan man ikke lave at den som standard viser for eksempel 2'eren. Men man så kan få den til og vise 1'eren hvis man lyster.

Var engang medlem af en liga hvor man kunne ændre hele hjemmesiden som man lystede.
Virkede ganske godt.

Men som jeg har givet udtryk for her inde, så er jeg ikke den store hjemmeside gut.
Men regner da med det er i orden og komme med forslag:grin:

Guss
05-07-2008, 10:45 PM
Umiddelbart synes jeg også mest om 2'eren.
Den giver nemt et hurtigt overblik, over hva der der af overordnede guides.

Men synes dog 1'eren er mere overskuelig, under de forskellige katogorier.

Ved ikke om det er for krævende. Men kan man ikke lave at den som standard viser for eksempel 2'eren. Men man så kan få den til og vise 1'eren hvis man lyster.

Var engang medlem af en liga hvor man kunne ændre hele hjemmesiden som man lystede.
Virkede ganske godt.

Men som jeg har givet udtryk for her inde, så er jeg ikke den store hjemmeside gut.
Men regner da med det er i orden og komme med forslag:grin:
Man kan sagtens lave muligheden for at skifte mellem de to. Syntes i andre den mulighed er god?

bobber
05-07-2008, 10:50 PM
Lyder som en god idé ;) men vil jo kræve lidt mere arbejde.

Guss
05-07-2008, 10:53 PM
Lyder som en god idé ;) men vil jo kræve lidt mere arbejde.

Nej, det kræver bare et link til side 2. Det smarte ved kategorierne, er nemlig, at når først man har givet en guide en kategori, så ligger den sig automatisk ind på guide listen, og i alfabetisk orden og det hele.

Sir_Tigerdyret
05-08-2008, 12:33 AM
@Guss

Jeps vi bør lave et spørgsmål med guides der trænger til at blive opdateret.

Offtopic
Hacker / Cracker
Jeg er ikke enig ...

Hvis en cracker bryder igennem din firewall og logger på din pc og kikker på indholdet af min harddisk ... kan vi vel være enige om at det du vil kalde en cracker (og som idag kaldes en hacker)...

Tilsvarende ... spiller jeg diablo og skifter exe filen med en nocd version, således at jeg kan spille spillet uden CD/DVD så er det det du vil kalde et hack (og som idag kaldes et crack)....

Når du logger på thepiratebay.com via tele2, så snyder du dig uden om en firewall ... og derfor er det i min verden tættere på det du kalder et crack (og som idag kaldes et hack)... end et hack (og som idag kaldes et crack).

I forhold til WGA er der 2 ting i det ... det ene er når man bruger det til at installere f.eks. explore 7.0 ... så er det du kalder et hack (og som idag kaldes et crack). ... men hvis jeg logger på microsoft update server ... så svarer det reelt til at jeg logger på en fileserver f.eks. et ftp certifikatserver uden at have et certifikat ... i min verden vil det være det du kalder et crack (og som idag kaldes et hack) ...

Guss
05-08-2008, 12:46 AM
Hvis en cracker bryder igennem din firewall og logger på din pc og kikker på indholdet af min harddisk ... kan vi vel være enige om at det du vil kalde en cracker (og som idag kaldes en hacker)...

Jep, det er det jeg vil kalde en cracker, og det er det også. Det ville være fejlagtigt at kalde det en hacker. Den eneste grund til der er mange der gør det, er pga. alle medierne osv der ikke kan kende forskel.
En person som laver it-forbrydelser, såsom at fremstille og sprede computervirus eller skaffe sig uautoriseret adgang til andres computersystemer. Folk som bruger den førstnævnte betydning af hacker, bryder sig typisk ikke om at bruge ordet i denne betydning, men vil ofte istedet kalde disse kriminelle personer for crackere. citat: http://da.wikipedia.org/wiki/Hacker (hvis du læser det hele ser du hurtigt hvad jeg mener).

Tilsvarende ... spiller jeg diablo og skifter exe filen med en nocd version, således at jeg kan spille spillet uden CD/DVD så er det det du vil kalde et hack (og som idag kaldes et crack)....

Nej, det er det jeg kalder et crack, og er også det jeg kaldte et crack i mit foregående indlæg, så der er vi helt enige. Jeg rettede det bare, fordi du i din første post kom til at kalde det hack :)

Disse to sider beskriver det godt:
http://da.wikipedia.org/wiki/Hacker
http://da.wikipedia.org/wiki/Cracker

Sir_Tigerdyret
05-08-2008, 04:43 PM
Jeg var ved at kikke lidt på listen og umiddelbart ... synes jeg ikke den er helt perfekt, nyt forslag til kategorier:

--
Cracks
Omgå Netspærringer - WGA
--
Fildeling:

P2P:
BitTorrent – DirectConnect – eXeem-– – Emule – Waste – Gnutella – Manolito – SoulSeek

Anden fildeling
FTP servere - IRC - Nyhedsgrupper
--
Generelt
Den ægte pirat - Freeware - Emulatorer - Kabler og Stik - Guide om basicprogrammer - Pakkeprogrammer
--
Hardware
Routere
--
Konsoller
Xboks
--
Piratkopiring
Bøger – Film – Image-filer – Musik – Streamripping - SFV filer
--
Sikkerhed
APG - Eraze - Firewall - Kryptering - Parental Control
--
Telefoner, MP3 & MP4 Afspillere, (GPS, PGA)
iPod – iPhone
--

Ændringer:

konsoler har fået sin egen kategori ... den har ingen sammenhæng med resten
Hacks, Cracks og Sikkerhed, dels i 2 nye kategorier: "Cracks" og "Sikkerhed"
Fildeling deles i "P2P" og Anden fildeling (IRC, FTP, News og rapidshare)
Derudover lægges Edonkey, Emule og sammen til en kategori "Emule"
(Overnet skal slettes, vi har ikke noget indhold dertil)
Tilføjet telefoner og i parantes (GPS, PGA) ... da vi ikke har nogle sådanne, men der kunne godt komme cracks til (GPS, PGA)Dertil skal det siges at jeg er ikke helt sikker om pakkere skal stå under generelt eller under piratkopiering.

Offtopic
Hmm ... ud fra det har du ret ... og ud fra det ... så må vi hellere lave det hele om.

Sir_Tigerdyret
05-25-2008, 06:55 PM
Guss jeg tror ikke der sker mere på det her ... hvis du gider få lavet de nødvendige ændringer ....

Guss
05-25-2008, 07:58 PM
Præcis. Jeg regner med det nye initiativ kommer op i løbet at ugen.

Toke321
05-25-2008, 09:43 PM
Jeg tror de fleste passer ind nu, tænker du på en specifik guide? Ellers bliver der bare oprettet en kategori der passer. Men der kommer nok nogle flere kategorier. Jeg jeg prøve at fjerne kategorien "generelt", og lave nye kategorier som passer til de guides.

Den nye guide, var den som jeg skrev om til dansk efter du sagde den virkede, og den ligger stadig derinde: http://piratgruppen.org/wiki/index.php/Synkroniser_undertekster
Eller snakker du om noget andet?
Men jeg vil også lige rette hvad jeg sagde. Det er kun alle brugere der kan ændre i guidsne (brugere fra forummet har automatisk en bruger i wikiet). Og man kan altid gendanne en guide, hvis det bliver nødvendigt. Så alt i alt er det jo et smart system :)

nej, men det kunne jo være at der var en eller anden :)
min fejl jeg kiggede lige på den forkerte