PDA

Se fuld version : Bevar kopierne!?

mærkevarer.dk
02-29-2008, 09:03 PM
Først og fremmest vil jeg gerne introducere mig selv, da nogen sikkert studser lidt over navnet mærkevarer.dk.

Jeg er direktør og ejer af mediebureauet mærkevarer.dk - og efter sommerferien,
(1. september 2008), åbner vi længe ventet op for danmarks første portal, som vel nok handler om det absolut modsatte af hvad Piratgruppen handler om. Nemlig at læse artikler og dele viden om mærkevarer, original design, nyudgivelser af musik, fede gadgets, årets modefarver og kollektioner fra de største modehuse verden over.
Her vil der også være et forum som åbner op for debat vedr. piratkopiering og hvad danskerne ellers finder spændende at diskutere.

Hvad gør jeg så her?

Brands og mærkevarer bliver kopieret som aldrig før! Kina ligger som alle ved klart i front med over 100.000 fabrikker, som ikke laver andet end kopier. Det er en industri som Kina i dag ikke vil kunne undvære, da der ellers vil herske arbejdsløshed som kan ødelægge rigets emperie og infrastruktur og i sidste ende store dele af handlen med vesten. Kina har de sidste 20-30 år bevist at deres kopi-industri har været med til at udvikle produktionsteknologien i Asian og denne teknologi kopieres i den grad også af vesten. Vi får indsigt i deres hurtige og arbejdsomme måde at føre produktionsvirksomheder på og de mærkevareproducenter som kan mærke at deres originale produkter bliver kopieret og går ud over deres egne salg, bliver nødt til at tænke i nye baner og være mere og mere innovative.

Dertil sagt, er der mange ulemper ved kopiering, men det er efter min mening overvejende produktkopiering og i IT-verden, piratkopiering og fildeling, som holder de største og rigeste virksomheder fra at dræbe den lille nyopstartede kunstner med en god idé eller et originalt produkt som ingen anden før havde tænkt på, ligegyldig hvor mange penge de har i ryggen.

Mit oplæg til debat herinde, som i bedste fald vil give mig inspiration og stof til eftertanke, er således hvad jeres holdninger er til at vi bevarer kopiering af alle produkter i verden på lig fod med at virksomhedsstrukturer og mange andre ting bliver kopieret og skaber naturlig konkurrence. Bare se hvordan Microsoft© kopierer Apple©.
Eller er der mon nogle som synes jeg er helt forkert på den og har gode argumentationer for at kopiering og piratkopiering er ødelæggende for designere, opfindere og kunstnere?

Herunder er nogle sjove links til videoer omkring kopiering af mærkevarer og brands, som jeg er sikker på vil få nogle til at trække på smilebåndet eller nikke genkendende.

:-)

http://www.youtube.com/watch?v=hNut2SO0iAA
http://www.youtube.com/watch?v=sSVj2mCtOSk
http://www.youtube.com/watch?v=bnCvveog6zE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ZxMhQxbUJ0I&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=LP_zdL3BqNQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=N-2C2gb6ws8

Glæder mig iøvrigt til at se jeres deltagelse på www.mærkevarer.dk efter sommeren ...

Med venlig hilsen

Mærkevarer.dk

Wingless Angel
02-29-2008, 09:11 PM
Hej og velkommen på Piratgruppen:)

Det er ikke tilladt at poste den samme besked tre steder, så jeg har lige slettet alle undtagen denne.

Jeg synes du har helt ret i, at kopiering skaber innovation, og at det er en måde at tvinge de stærkeste udviklere til konstant at skubbe grænsen for hvad mennesker kan opnå.

mærkevarer.dk
02-29-2008, 09:23 PM
Hej og tak for velkomsten :)

Jeg mener bestemt ikke at nogen skal standses.
Tværtimod tror jeg ikke på at de store virksomheder længere KAN standses.

Men hvis der skal være nogen som helst chance for, at helt almindelige mennesker som du og jeg skal kunne starte en konkurrende virksomhed, som jo er sundt, så tror jeg ikke at "7-elleven"-strategien er svaret på verdens kunstneriske og nyhedsskabende udvikling.

Der er dog mange som vil kunne sige mig imod og debatten ender bestemt ikke her!

Så kom frisk Pirater og antipirater og vær med i den største diskution nogen sinde.

Er halvdelen af verden kriminel?

Hilsen

mærkevarer.dk

DaddZ
02-29-2008, 09:31 PM
Bare se hvordan Microsoft© kopierer Apple©.

Som de jo så også har lov til ?

http://home.earthlink.net/~mjohnsen/Technology/Lawsuits/appvsms.html

On-topic igen:

Så længe der er fattige folk der er villige til at gøre "næsten" alt for penge, vil der være kopier. (Kopitøj osv, ikke kopi-cd'er) ;)

mærkevarer.dk
03-01-2008, 11:40 AM
Hvorfor tror du ikke det gælder CDér?

Så har du vist aldrig været i Prag eller længere mod østen og købt en Pirat-CD ...

---------

Hvad ville få dem til at stoppe salget af kopier?
Og i det hele taget hvad ville få dig som downloader shared files til at købe i stedet?

Er det prisen der gør hele forskellen?

GhOstFaCE
03-01-2008, 11:49 AM

Så har du vist aldrig været i Prag eller længere mod østen og købt en Pirat-CD ...

---------

Og i det hele taget hvad ville få dig som downloader shared files til at købe i stedet?

Syntes det er spændene at du mener det modsatte af at hente på nettet er at købe sangen/albummet.
Jeg vil mene det ene absolut ikke betyder det andet ikke sker. Folk der køber mange CDer henter rask væk stadig musik på nettet. Min svoger som er musiker med stort M henter tit musik ned (ofte også ting han har i reolen på original CD) fordi det bare er nemmere hvis man skal arbejde eller analysere det.

Og igen omvendt så henter jeg overvejende musik på nettet men jeg køber da i ny og næ en CD fordi jeg syntes albummet som helhed er interresant. Det kunne være booklet eller andet ting. Undervuder ikke samler genet hos mange :)

Noget helt andet som jeg lige vil slå fast. PG.org handler IKKE om kommercielt pirateri med kopiering og bootlegging af musik og lign. til salg (eller leje for den sags skyld)
En kopi er ikke lig et manglende salg.

Jeg vil tro folk der mener det vil have svært ved at overtale piger i gymnasiet om at deres fake prada bag til 500-1000 kroner ville betyde de ville punge 20.000 kroner ud hvis de ikke kunne få kopien.

Jeg tror daddz mener at fattige folk ikke indspiller et kopi album og smækker "Metallica" på for at sælge den :) Der er givetvis massere af handel med kopi varer inden for film og musik i østen og østlandene.

Guss
03-01-2008, 11:59 AM

Jeg tror ikke der er så mange herinde der køber pirat-cd'er, da man ikke støtter kunstneren, eller lige så godt selv kunne downloade den.
Jeg tror også salget af pirat-cd'er falder, da flere og flere bliver bedre til computer, og møder den udvikling vi har i dag, hvor næsten alle kan finde ud af at hente en cd eller andet fra nettet, hvis de vil.

Der er også mange som downloader, som bruger penge på kunstnere i form af cd'er og koncerter. Men noget af der kunne få mig til at købe mere, vil du kunne læse her:http://piratgruppen.org/forum/showthread.php?t=89029&highlight=hvorfor+downloade jeg har nemlig samme synspunkt, som det der står skrevet.

DaddZ
03-01-2008, 02:00 PM
Jeg tror daddz mener at fattige folk ikke indspiller et kopi album og smækker "Metallica" på for at sælge den :) Der er givetvis massere af handel med kopi varer inden for film og musik i østen og østlandene.

Jeps, den skulle jeg måske have formuleret på en anden måde.

Rep added.

mærkevarer.dk
03-01-2008, 05:25 PM
Tak for linket til den opgave.
Der var jo mange gode svar på hvorfor folk downloader.
Personligt har jeg da også prøvet det og der gik samler mani og sport i det til min computer måtte stille træskoende pga "I love you".

Idag downloader jeg ikke mere musik, da jeg har fundet en god international radioportal på nettet og det giver mig det jeg skal bruge.

Da jeg ikke har købt CD'er siden jeg gik i gymnasiet, skiller jeg mig nok også ud fra mængden af "almindelige" mennesker.
Det skyldes nok mest at alle de CD'er jeg før havde købt, (ca. 150 stk), blev stjålet til en fest jeg holdt hvor jeg selv blev så stiv at jeg ikke sansede at der var kommet en gruppe fremmede til festen.

Så gik min træng til at starte en ny samling oo i stykker og da Napster kom på banen,
måtte man prøve at downloade igen.

I helt gamle dage var det Mister Music pr. postordre og det var kassettebånd.
Idag hedder det Dance NOW 53 og jeg kender ingen der gider abbonere eller købe dem.

Men jeg ville rigtig gerne vide hvad tendensen hos den helt almindelig unge fra 18 til 38 år er idag.

Youtube har åbnet op for en helt ny måde at reklamere for sit sit firma på
og nu mangler jeg bare at finde ud af om der også er lignende tendenser i fildelingsverden?

Det ville jo være smart hvis der rent faktisk skete en sund udvikling som den på youtube.

Det eneste jeg oplever på downloadsiden er mere og mere lort og virusser.
Selv en film som ser ud til at være over 650 MB og hedder det helt rigtige kan være noget spyware eller bare en helt anden film.

Je jeg ved godt at ved at bruge PG.ORG kan man finde frem til bedre filer,
men kunne der ikke snart ske en udvikling som er interessant for forretningsbranchen?
På den måde ville youtube få kamp til stregen.

Jeg tænker på f.eks. kunne man lokke med at man skal se på nogle reklamer for at kunne downloade gratis evt?

Hey det var da en meget god idé! ;)

TwoZero
03-01-2008, 11:36 PM
At der ikke var købere. Så længe der er en efterspørgsel, er der også folk der kan og vil levere. Jeg vil også gerne lægge hovedet på blokken for, at antallet af kommercielle pirater i DK er voksende.

Det spørgsmål er meget individuelt IMO. For mit eget vedkommende er det en kombination af pris og begrænsninger. Jeg er tilhænger af International Konsumption og retten til frit at kunne disponere over det værk man har købt.

Det eneste jeg oplever på downloadsiden er mere og mere lort og virusser.
Du kommer tydeligvis de forkerte steder 8)

Jeg tænker på f.eks. kunne man lokke med at man skal se på nogle reklamer for at kunne downloade gratis evt?
Folk brokker sig konstant over reklameblokkene på TV og filtrerer uden skrupler bannerreklamer fra på websites velvidende at det i mange tilfælde er det, der finansierer webstedets drift.. Hvorfor skulle folk være mere villige til at se på reklamer i forbindelse med downloading? Hvis først reklamefinansieret downloads bliver normen, kommer der hurtigt workarounds, der kan løse 'problemet'..

mærkevarer.dk
03-02-2008, 04:54 PM
Hvis først reklamefinansieret downloads bliver normen, kommer der hurtigt workarounds, der kan løse 'problemet'..

Hvis du mener at "problemet" er at vente på at en reklmae er færdig, før man kan downloade en ønsket fil gratis, hvad tror du så der vil ske med TV-reklamer når vi engang i fremtiden udelukkende ser fjernsyn online? Tror du de vil blive hacket og dermed er det slut med reklamefinanseret film og nyheder og tv-programmer?

Hvis det bliver virkelighed håber jeg sandelig jeg har fundet en anden branche til den tid!! :wink:

TwoZero
03-03-2008, 06:07 PM
(...)hvad tror du så der vil ske med TV-reklamer når vi engang i fremtiden udelukkende ser fjernsyn online? Tror du de vil blive hacket og dermed er det slut med reklamefinanseret film og nyheder og tv-programmer?
Jeg kan selvfølglig kun gisne :-)

For det første bør man nok se på den tendens, der har været i udviklingen af TV-reklamer i traditionel forstand. Den har været dalende i gennem flere år, og det ser mig bekendt ikke ud til at ville stoppe. Dernæst kan man stille sig selv det spørgsmål, hvorfor skulle modtageren være mere positiv overfor reklamer, blot fordi man har flyttet til en ny platform (IPTV)?

Hvor man ikke kan gøre hverken fra eller til med det gamle jordbaserede sendenet (udover at boykotte kanalen), er det muligt at gribe 'forstyrrende' ind i et signal der sendes via Internettet. Med forstyrrende tænker jeg først og fremmest på at man cracker protokollen og ganske enkelt downloader udsendelsen/filmen fremfor kun at streame. Derefter kan man så rense filen for uønsket indhold (Det er sådan set allerede en realitet).. Måske man i fremtiden bliver i stand til, at filtrere uønsket indhold fra 'on the fly' mens man streamer..

Mit bud er, at reklamer i forbindelse med TV får stadig mindre værdi i fremtiden.

vejsen
04-18-2008, 10:55 PM
syntes det er noget andet at kopiere tøj, det hjælper jo ikke en designer som bor i aarhus i sin lille lejlighed.
syntes ikke at alle de kopivare er gode, går aldrig i det, måske er jeg lidt mærkevare snop men alligevel.

kopiering af tøj, og af software, film osv. er ikke det samme !

mærkevarer.dk
04-21-2008, 01:47 PM
Du må uddybe dit svar lidt.
Hvad er forskellen på at kopiere tøj og software eller musik for den sags skyld?

Den lille designer er da det samme som den lille musiker ikke?

Men jeg har hørt fra flere undergrundsfolk (bl.a. fra Ungeren) som kun stjæler i de store kæder og supermarkeder, fordi de ikke vil skade den lille købmand.

Er det den samme filosofi du har?

Hvad med jer andre herinde? - Er der forskel på hvem man stjæler fra?

Hilsen
Mærkevarer.dk

DaddZ
04-21-2008, 02:20 PM
Nu må du sgu stoppe ! At kopiere er IKKE det samme som at stjæle !

Jeg vil ikke sættes i samme bås som folk fra Ungdomshuset der rent fysisk frarøver en butik en vare !

Utroligt folk ikke fatter det efterhånden...

(Undskylder for eventuelt galdespild)

Guss
04-21-2008, 02:46 PM
Der er forskel på at stjæle et fysisk objekt, og på et kopiere et ikke-fysisk produkt.
Hvis du har en anden mening, så vil jeg bedre dig om at læse dette udmærkede emne, inden jeg begynder på¨min prædiken :)
http://www.piratgruppen.org/forum/archive/index.php/t-64697.html