PDA

Se fuld version : DR i copyright-krænkelse?

Blaugrana
09-16-2007, 06:18 PM
Da jeg læste denne nyhed blev jeg sku godt nok noget forvirret.
Ikke over det med krænkelsen af copy right, men over at det var Riannah man krænkede.
For syntes godt nok det lyder MEGET mere som vores afdøde natacha. :S

Klawz
09-16-2007, 07:31 PM
Hej Blaugrana

Du har ret i, at Natasja også har lavet nummeret (og måske før Rihanna?).

Jeg kunne desværre ikke finde nummeret med Natasja, så jeg nøjedes med at henvise til Rihanna. Hvis du smide et link til Natasjas udgave, så opdaterer jeg nyheden.

z33k
09-16-2007, 09:30 PM
Natasja's version hedder "Mon De Reggae". Og nej, hun lavede den ikke før Rihanna. Også derfor den aldrig fik en officiel udgivelse, da det blot var en "dansk" udgave af Rihanna's original.

Så i eftersøgte hvem der har skrevet/komponeret "Pon De Replay":
http://www.discogs.com/release/525484

Klawz
09-16-2007, 09:41 PM
Tak for det :-)

Guss
09-16-2007, 10:24 PM
og til dem der vil høre den, så kan den høres her. http://youtube.com/watch?v=IkfN1naQVRY

Morelman
09-18-2007, 11:33 AM
Nej vel...(!!!)

Prøv dog at lytte til numrene fra MGP.
Lyt først til Amalies sang 'Til solen står op' (http://www.dr.dk/mgp/deltagere_amalie_sevideo.asp) og sammenlign den med Rihannas "Pon de replay" (http://youtube.com/watch?v=a3jbtv_hw2E). (Nummeret starter efter ca. 20 sek.)

Lyt derefter til the Game Over's nummer 'Drømmelandet' (http://www.dr.dk/mgp/deltagere_gameover_sevideo.asp) og sammenlign det med Rihannas sang.

Det er altså SLET IKKE Amalie der har kopieret nummeret, og derfor falder artiklens grundlag til jorden. Det der ligesom ligger bag ved artiklen er, at Amalie skulle have vundet MGP fordi at børnene genkendte en sang de havde hørt før. Men det holder jo slet ikke. Det er rigtig nok at the Game Over's sang minder mistænkeligt meget om Rihannas sang. Men som I nok ved vandt de 2xHassan jo ikke.

Efter min mening kunne man sagtens have skrevet om et nummer på statsejet tv der måske krænkede nogle rettigheder, og brød med interne reglementer i MGP, men det er for DUMT at hænge den forkerte person, vinderen Amalie, ud på diverse netaviser. Helt ærligt - tag dog at lytte numrene igennem!

Jeg har skrevet sammen med Klawz som anbefalede mig at oprette en bruger her og fremsige min kritik. Jeg har skrevet den samme kritik til http://www.comon.dk/ som ser ud til at have slettet deres artikel. Dog ligger artiklen, der henviser til artiklen på comon.dk, stadig på epn.dk (http://epn.dk/loungen/article1092062.ece). Jeg synes måske nogen, måske den ansvarlige for artiklen, skulle skrive rundt og fortælle at man har taget fejl... Men hvad ved jeg.

Jeg blev bare lidt oprørt over at se, at en forkert historie så let kunne blive spredt på nettet. Jeg har egentlig intet med sagen at gøre - jeg blev bare stødt over at man hænger den forkerte person ud!

z33k
09-18-2007, 04:09 PM
Morelman, kan slet ikke finde hoved og hale i det du skriver.

For det første: Sangen "Drømmelandet" har intet med sagen at gøre. Korrekt, instrumentationen minder meget om "Pon De Replay", men refrainet gør overhovedet ikke. Det er afgjort ikke en kopi.

Så kan ikke se hvorfor du blander The Game Over's sang ind i debatten. Faktum er at Amalie's sang er et afgjort plagiat af "Pon De Replay". Og derfor er det relevant, at endnu engang stille spørgsmåls tegn ved "copyright", da dette blot er endnu et bevis på, at musik ikke kan begrænses af love og regler.

Morelman
09-18-2007, 05:36 PM
Morelman, kan slet ikke finde hoved og hale i det du skriver.

For det første: Sangen "Drømmelandet" har intet med sagen at gøre. Korrekt, instrumentationen minder meget om "Pon De Replay", men refrainet gør overhovedet ikke. Det er afgjort ikke en kopi.

Så kan ikke se hvorfor du blander The Game Over's sang ind i debatten. Faktum er at Amalie's sang er et afgjort plagiat af "Pon De Replay". Og derfor er det relevant, at endnu engang stille spørgsmåls tegn ved "copyright", da dette blot er endnu et bevis på, at musik ikke kan begrænses af love og regler.
Jeg kan bare overhovedet ikke høre at Amalies sang minder den mindste smule om Pon de replay. Jeg har lyttet den igennem mange gange nu, og den eneste sang i MGP der minder den mindste smule om Rihannas sang er altså Drømmelandet.

Jeg kan forstå det er dig der bliver krediteret for at have fundet historien i den artikel der er blevet lagt ud her på piratgruppen.org. Kan du ikke forklare mig og andre udenforstående hvor præcist det er Amalies sang minder om Rihannas. Altså hvornår i teksten at melodien skulle minde om Rihannas?

Jeg kan bare slet ikke høre at Amalies sang skulle minde det mindste om pon de replay... :confused:

z33k
09-18-2007, 06:29 PM
OK, jeg kan godt se hvad du mener. Jeg var måske lidt hurtigt ude. Så stor lighed er der heller ikke mellem Pon De Replay og Til Solen Står Op. Ved første lyt lød de dog ret ens. Jeg kan godt høre at ligheden ikke er SÅ slående når man sammenligner dem bid for bid. "...til solen står op" og "turn the music up" er dog ret ens.

Er dog enig i - som tidligere skrevet - at Drømmelandet minder meget om Pon De Replay, rent musikals - men IKKE i refrainet.

Måske vi kan konkludere at der ikke skal meget til før at man - bevidst eller ubevidst - "kopierer" andres kompositioner.

Og lige for at pointere; nej, jeg har ikke som sådan "researchet" nyheden. Jeg kom blot med et par fakta som du kan se i min første post længere oppe.

(Måske du, Klawz, kunne ændre "researchen" til "baggrundsinfo" eller ligende)

Morelman
09-18-2007, 07:04 PM
Grunden til at jeg først gik ind i debatten var fordi at Game Overs sang lød utroligt meget som arrangementet i Rihannas sang. Derfor var min første tanke bare at der da måtte være nogen der havde taget fejl af de to kunstnere og deres sange. Derfor blev jeg lidt oprørt, da der blev sat spørgsmålstegn ved Amalies bidrag.

Jeg har egentlig slet ingen interesser i denne sag, men når jeg først bliver optaget af en debat kan jeg være svær at standse :rolleyes:

Det kan godt være at der er en lille bitte snas af rihanna i vindersangen fra MGP, men det er altså ikke noget jeg lægger mærke til.

Men er det helt i skoven når jeg synes at drømmelandet minder om den omtalte sang?? :oops:

pilehave
09-19-2007, 08:06 AM
Jeg blev nødt til at registrere mig som bruger her på Piratgruppen, selvom der i jeres "artikel" står "Smid din mening i Piratgruppens debat (intet krav om log in)"

Nåh...jeg synes I skal undersøge sagen bedre inden I sviner en eller anden udskyldig til. Der er sgu ikke noget musik der lyder unikt, der er trods alt kun XX antal måder at sammensætte toner og hvis musik ikke blev udviklet (ved inspiration fra anden musik) ville vi stadig høre en stenaldermand slå med en sten på en træstamme.

Der er ingen tvivl om at 2xHassan lyder mere som Rihanna end stakkels Amalie. Hvis noget, så lyder 2xHassan mest som vores afdøde Natasja. Der gir den gas ja...

I skylder fandme Amalie en undskyldning og et offenligt dementi. Fjolser...

Wingless Angel
09-19-2007, 03:31 PM
Nåh...jeg synes I skal undersøge sagen bedre inden I sviner en eller anden udskyldig til. Der er sgu ikke noget musik der lyder unikt, der er trods alt kun XX antal måder at sammensætte toner og hvis musik ikke blev udviklet (ved inspiration fra anden musik) ville vi stadig høre en stenaldermand slå med en sten på en træstamme.

I skylder fandme Amalie en undskyldning og et offenligt dementi. Fjolser...

Sjovt at du ikke kan se, at pointen jo netop er, at det er uholdbart at man skal opretholde en version af ophavsretten der er karakteriseret ved at have en KÆMPE gråzone, og desuden bremser den kulturelle udvikling.

Så tak fordi du støtter Piratgruppen.org

Og jeg synes ikke du er et fjols...

joak0176
09-22-2007, 02:42 PM
Er det bare mig eller minder de slet ikke om hinanden?

peterpawel
09-29-2007, 06:30 PM
Fantastisk! At se en flok voksne mennesker, der gør en dyd ud at være anti-autoritære sidde pasioneret og diskutere udfaldet af BØRNE MGP!

Uha, uha SNØD AMALIE!!!

Virkelig cool!

Man forbløfes bestandigt af sine medmennesker, men måske lidt nederen eller hva'?

:roll:

SRJ
09-29-2007, 08:31 PM
Fantastisk! At se en flok voksne mennesker, der gør en dyd ud at være anti-autoritære sidde pasioneret og diskutere udfaldet af BØRNE MGP!

Uha, uha SNØD AMALIE!!!

Virkelig cool!

Man forbløfes bestandigt af sine medmennesker, men måske lidt nederen eller hva'?

:roll:

Måske der for nogle ligger mere i den aktuelle sag, end blot et børne MPG.. Men det skal man vel være bare en smule civiliseret for at kunne regne ud.. :roll:

tek
09-30-2007, 07:03 PM
Måske der for nogle ligger mere i den aktuelle sag, end blot et børne MPG.. Men det skal man vel være bare en smule civiliseret for at kunne regne ud.. :roll:

Det kan også være at alle medlemmerne her på piratgruppen ikke er 14-17 år (hvor man åbenbart ikke ser _børne_mgp); men at her også er nogle i aldersgruppen 'vi-har-børn-på-5-13-år', som gerne ser MPG :shock:

thp44
01-03-2008, 12:07 AM
og til dem der vil høre den, så kan den høres her. http://youtube.com/watch?v=IkfN1naQVRY
HAHAHA de er simpelt hen for sjove dem der uploader de videoer... eller !?! passer slet ikke til :p :-D

Guss
01-03-2008, 12:52 AM
HAHAHA de er simpelt hen for sjove dem der uploader de videoer... eller !?! passer slet ikke til :p :-D

Det er i hvert fald genialt :D Men er du sindsyg et arbejde, jeg fatter ikke nogen gider bruge 100 år på at klippe filmklip ud for at finde alle de scener der findes med teletubbies der danser.