PDA

Se fuld version : Linux er det gratis ??

sinding
02-13-2007, 11:33 PM
Hvis det er hvor kan man så downloade det??

eMpi
02-14-2007, 09:07 AM
Øhh, du er helt forkert på den. Linux er en kernel, og er ikke selve styresystemet. Der findes knap 400 forskellige styresystemer, som er baseret på Linux. De fleste er gratis, men ikke alle er. Så når du spørger, hvor du kan downloade det henne... ;)

Jeg bruger selv Ubuntu, og det er vel også den, som efterhånden er mest udbredt. Den bliver også bedømt af de fleste (men ikke alle), til at være den mest begyndervenlige distribution.

RoYalPIMP
02-15-2007, 03:41 AM
http://godtigang.linuxin.dk/distro/

så er du godt i gang ;)

Nexboy
04-03-2007, 03:37 PM
Jeg vil sige du burde bruge Unix det er det bedste vil jeg sige af erfaring :)

SRJ
04-03-2007, 03:43 PM
Bruger selv Ubuntu.. Har det installeret som dualboot sammen med XP på min laptop...

Er ret glad for det.. :)
Meget brugervenligt..

Nexboy
04-03-2007, 03:48 PM
nåå jo Ubuntu er godt til server brug og til hjemmebrug men jeg anbefalder i denne top 2 her

1: Unix
2: Ubuntu

nok de bedste :)8)

TwoZero
04-03-2007, 06:08 PM
nåå jo Ubuntu er godt til server brug
Æh nej.. Det er let at sætte op, og meget fint at lære basale ting fra. Men det er bestemt ikke anbefalesesværdigt til seriøs serverdrift... Personligt bruger jeg Trustix ..

anbefalder i denne top 2
1: Unix
2: Ubuntu

Kan du være mere præcis omkring Unix? Snakker vi Solaris, HP-UX, AIX, BSD, Mac OSX eller noget helt femte? Alle er de Unix varianter... Ligesom Ubuntu er en Linux variant (Som eMpi også skriver)...

deriaN
04-04-2007, 04:16 AM
Nexboy du taler ud af ingenting, lad være med at deltage i debatterne bare for at deltage. Har du intet at sige så lad vær'. Ubuntu egner sig, uden at være generaliserne, ikke særlig godt til serverbrug da den ikke er særlig "clean".

#1, Jeg synes som de andre at en Ubuntu (/Fedora/Suse/Mandrake/Red Hat) ville være det bedste valg hvis du "bare vil prøve linux". Ellers kan du få tilgjort smagsløgene ved forskellige live-cd'er. (Prøv f.eks knoppix). - Men til konklution, jeg anbefaler Ubuntu til dig hvor du vil kunne finde hjælp (PÅ DANSK, Hurra!) på www.ubuntuguide.webbyen.dk til det mest basale.

Geek
04-04-2007, 04:04 PM
Ang. Ubuntu på server.

Nu er det jo sådan at Canonical (firmaet bag ubuntu) har lavet en server udgave, der sjovt nok har navnet "Ubuntu Server Edition" som er barberet for unødvendige ting for server brug er IMO ganske egnet til det.

The Galloping Goose
04-04-2007, 05:08 PM
Ubuntu kan også køre som live cd ... Og der er skam et ganske udmærket dansk forum også : http://www.ubuntudanmark.dk/

Kører Xp/Ubuntu double boot på min laptop og overvejer at skrotte Xp på den