PDA

Se fuld version : P3 lige nu!

GhOstFaCE
10-24-2006, 10:22 AM
P3 har en række for og imod folk i telefonen mht Piratkopiering

til jer der læser det i aften så er det sikkert som podcast

-indtil videre har ingen kommet med nogle saglige argumenter for piratkopiering, selv de pirater der ringer ind giver dem ret i det er tyveri-
-advokaten var dog igennem før, jeg hørte det ikke-
-okay jeg er i tvivl om hun sagde piratgruppen eller antipirat gruppens asdvokat :P -

M.A.D
10-24-2006, 10:50 AM
Det var antipiratgruppens advokat.

Programmet er til grin. Det er tydeligt at høre, hvor de to værters sympati ligger henne, og selvom de giver udtryk for, at det dog er et kompliceret spørgsmål, er det bestemt ikke noget, der skinner igennem hos dem.

Som modspiller til Antipiratgruppens advokat kunne de godt have valgt en anden person, end en pirat som bare giver dem alle ret i, at det er tyveri. Hvad med at fx at vælge en kulturteoretiker/professor i kultur, som kunne give advokaten lidt seriøs modspil, og som kunne forklare, hvorfor det er, at APG og pladebranchen kulturelt set går helt galt i byen. Skriv, jeg kan godt give navn på et par dr.phil's som ville være opponenter til APG.

Nuvel, det er jo P3 og ikke P1, men det kunne dog godt have været lidt mere nuanceret. Sikke nogle fjolser af nogle studieværter. Bah..

GhOstFaCE
10-24-2006, 10:59 AM
jeg ringede derind og sang lidt saglig propaganda fra "vores" side af men fik af vide "hun ville sende det videre"
lyder heller ikke til de gad læse min mail

Guss
10-24-2006, 11:07 AM
jeg ringede derind og sang lidt saglig propaganda fra "vores" side af men fik af vide "hun ville sende det videre"
lyder heller ikke til de gad læse min mail
Kom du ikke igennem?

GhOstFaCE
10-24-2006, 11:31 AM
jo til en telefon passer, men de screener bare folk inden de kommer videre

Klawz
10-24-2006, 04:16 PM
Hvilket program var det på?

Spiri
10-24-2006, 07:43 PM
http://www.dr.dk/P3/verdensbedste

Klawz
10-25-2006, 09:16 AM
Jeg kontaktede P3, og spurgte til programmet.

---Claus' mail---

Kære Verdens bedste formiddag

Tak fordi I har taget et vigtigt emne op i form af kopiering af musik, film mv. Hvis I engang i fremtiden skulle få lyst til at gentage diskussionen, håber jeg at I vil kontakte Piratgruppe.org, så de kan deltage. Det virker ikke rimeligt - og langt fra som verdens bedste - at I giver AntiPiratGruppen lov til at tale uden modpart.

Jeg hørte ikke selv programmet, men det fremgår af de referater jeg har hørt, at pirateri blev omtalt som "tyveri". Det er faktuelt forkert, og hvis det er korrekt at I har omtalt pirateri på denne måde, håber jeg at I vil dementere det hurtigst muligt. Pirateri er en overtrædelse af ophavsretsgivningen og kommer således ikke på straffeattesten og ikke efterforsket af politiet - modsat med tyveri som er en straffesag og som efterforskes af politiet. Når man tager et emne op, hvor man kriminaliserer en part, virker det helt forkert ikke selv at have juraen på plads.

Mvh.
Claus Pedersen
Piratgruppen.org

---slut---

---svar fra Morten Resen--.

Kære Claus,

Tak for din mail.

Først og fremmest vil jeg lige forklare om baggrunden for, at vi valgte at tage emnet op i radioen. Hver mandag giver vi en meningsmåling væk hvilket vil sige, at en lytter får muligheden for at spørge de øvrige lyttere om hvad som helst. Ole var igennem og ville gerne vide, hvor mange der egentlig har pirat/ulovlige kopier liggende derhjemme. Fordi han selv havde en sag kørende med Antipiratgruppen. Det være sig på computeren, i cd reolen, på DVD hylde osv. 95% af de, der stemte (ca. 1200 på 3 minutter), sagde: Ja, det har vi! Kun 5% havde ikke. Derfor valgte vi at lave et emne tirsdag under overskriften: Hvad skal der til for at du lader være.

Vi fik så mange spørgsmål under mandagens meningsmåling i forhold til, hvad man egentlig må og ikke må, og derfor valgte vi at få de juridiske fakta på plads, før vi startede emnet. Derfor valgte vi at interviewe Niels Bo Jørgensen i hans egenskab af advokat for Antipiratgruppen. Vi samlede de mest stillede spøgsmål og gav dem til ham. Han svarede på dem og forklarede, hvad man må og ikke må. Interviewet handlede på ingen måde om Antipritgruppens arbejde, om det moralske i hele debatten, om pladeselskaber og filmdistributører selv spænder ben for lovlig salg af musik på nettet ved at tilbyde et dårligt produkt etc. Det var udelukkende fakta. Derfor var der ikke grund til at "høre den anden part". Umiddelbart blev der heller ikke stillet spørgsmålstegn ved rigtigheden af Niels Bo Jørgensens udtalelser. Kun om at vi skulle ha' spurgt ham om Antipiratgruppnes metoder. Det valgte vi bevidst IKKE at gøre, fordi det ikke var den diskussion, vi ønskede. Derfor kontaktede vi ikke selv Piratgruppen. Dog havde medlemmer af Piratgruppen mulighed for at ringe til programmet ligesom alle andre.

At vi visse steder i programmet kaldte fænomenet for "tyveri" er jo både rigtigt og forkert. For du har selvføleglig ret i, at der i rent juridisk forstand er tale om en overtrædelse af ophavsretsloven men i folkemunde vil jeg vove at påstå, at det stadig kaldes tyveri og er det, det bliver sidestillet med. Men vi valgte at sætte det på spidsen og spurgte en del af de pirater, der var igennem, om det ikke var tyveri? Det kunne de så forholde sig til - nogle sagde ja, andre mente ikke, der var tale om tyveri. I øvrigt brugte Niels Bo Jørgensen ikke ordet tyveri.

Som vi også sagde i udsendelsen, lagde vi både et link ud til antipiratgruppen.dk og piratgruppen.org på vores hjemmeside, så på den måde synes jeg, vi forsøgte at tilgodese "begge sider" så godt som muligt.

Men under alle omstændigheder - tak for din mail og kritikken. Den er hermed taget til efterretning.

Bedste hilsner,
Morten Resen

---slut---

---Claus' svar---

Kære Morten Resen

Tak for dit svar. Jeg kan sagtens følge jeres overvejelser, og er faktisk enig et stykke hen ad vejen.

Jeg mener dog fortsat, at når man har en advokat i studiet, så virker det som en blåstempling af begrebet "tyveri", når man ikke direkte forklarer den korrekte juridiske sammenhæng. Det giver ingen mening af forklare den korrekte jura ift. kopiering det ene øjeblik, og kalde det tyveri det næste. Jeg kender til jeres manglende ressourcer, og derfor vil jeg heller ikke kritisere jer for at kontakte APG. For en anden gangs skyld vil jeg henlede jeres opmærksom på advokat Peter Lind fra Bender, von Haller Dragsted (http://www.bvhd.dk/) som er uvildige eksperter i Ophavsret. I skal også være opmærksomme på, at Kulturministeriet tidligere har fjernet et link til APG fordi APGs tolkning af ophavsretsloven afviger fra ministreriets.

Fortsat god dag.
Claus Pedersen

---slut---

Det var det.

PastorBlabber
10-26-2006, 03:32 AM
Jeg hørte selv en del af programmet mandag på vej til undervisning, men jeg havde desværre lidt travlt så kunne ikke rigtig ringe ind, men jeg blev virkelig sur da Christina (den kvindelige vært) sagde at piratkopiering var ligesom at tage ned i supermarkedet og hugge en Snickers, og at hun ikke kunne forstå at der var så mange der piratkopierede når de aldrig kunne finde stjæle.
Og det hjalp ikke at der så var nogle pirater der ringede ind og sagde at de godt kunne se at det var forkert, og at grunden til at de gjorde det var at det var så nemt og at man bare sad anonymt foran sin skærm, i modsætning til hvis man stjal noget i en butik.

Jeg ville gerne have forklaret hende at det nok nærmere svarede til at gå ned et i supermarked, se på en Snickers og så gå hjem og lave en magen til. Det er der så vidt jeg ved ingen der har noget imod, og jeg mener heller ikke det er ulovligt. Selvfølgelig ville det være noget andet hvis du masseproducerede Snickers derhjemme og så solgte dem foran forretningen, men så ville det jo også være en helt anden situation.

Nu er det ganske vist ikke første gang at Christina ikke virker så kvik, men jeg mener virkelig at p3 og befolkningen generelt har meget at lære om fildeling og ophavsret.

Jeg forstår ikke at det kan være så svært at forstå at "piratkopiering" ikke er lig tyveri. Hverken juridisk eller rent praktisk og moralsk.

Jeg synes forresten, Klawz, at det er et ganske fornuftigt svar du har fået fra Morten Resen, så noget tyder på at de alligevel tager det lidt seriøst, men bare er lidt uvidende :)

- Pastor Blabber

tek
10-27-2006, 01:22 AM
Jeg synes forresten, Klawz, at det er et ganske fornuftigt svar du har fået fra Morten Resen, så noget tyder på at de alligevel tager det lidt seriøst, men bare er lidt uvidende :)
Nu er der blot det lille problem, at antipiratgruppen gerne går ud og lyver til befolkningen. Bl.a. har de for længe siden sagt at allofmp3 var ulovlig, selvom der ikke var noget juridisk grundlag for det - i hvert fald på det tidspunkt. Derfor tillader jeg mig at tvivle på det "faktuelle" i advokatens udsagn, og derfor havde det - naturligvis - været på sin plads at have en person fra piratgruppen med ved mikrofonen.

Det eneste dette viser er, at DR er blevet lige så overfladisk og ubrugeligt som amerikanske medier. Heldigvis kan jeg finde information andre steder; men desværre gør det også at man skal kæmpe imod endnu flere hjernevaskede sumphaner rundt omkring i landet...

//michael