Se fuld version : Fildeling på skoleskemaet?
der bliver sagt fra PG's side, i både politikken og på forsiden, at PG mener at undervisningen i fildeling er for dårlig(ikke-eksisterende).
men helt ærligt, så længe fildeling er ulovligt, er det så noget man bør undervise i?
snakker vi her om praktisk undervisning(lær at fildele) eller undervisning om problemstillingen?
Copy/Paste
10-10-2006, 12:15 PM
Fildeling er ikke ulovligt. Der er intet ulovligt i at sende filer til hinanden.
Og når vi siger undervisning så ville det da være oplagt både at undervise i teknologien og problemstillingen. På den måde ruster man også eleverne bedre til at vurdere hvad de har lyst til at fildele.
/Copypaste - iCopy
clerk
10-10-2006, 01:03 PM
Bare fordi noget er imod loven, gør det det ikke forkert.
Efter at have læst branchens svar på PGs kampagne, er jeg kun mere opsat på at hjælpe denne sag. De prøver simpelthen at få folk der fildeler til at fremstå som dårlige mennesker, og efter min mening er de eneste dårlige mennesker her kapitalisterne og deres evige higen efter at presse hver en krone ud af forbrugen, uanset med hvilke midler. Hvis de fik lov tror jeg de ville henrette pirater.
jeg syntes heller ikke fildeling er forkert... men det er ulovligt, ihvertfald hvis det er beskyttet.
men hvordan vil du undervise eleverne i de lovlige muligheder? når alt kommer til alt er de jo få.
det er ikke op til den enkelte lærer eller skole eller undervisningsministeren, hvad der er rigtigt og forkert... hvad hvis nogen mente man burde lære at lave bomber i skolen, og bare fordi det er ulovligt betyder det ikke, det er forkert?
det kan godt være at fildeling skal fremad, men du skal stadig beskytte integriteten i skolen.
Flasher
10-10-2006, 08:52 PM
Fildelingsprogrammer er da lovlige. Og man kan også lære, hvordan man sender filer over skype og msn. Desuden kan man lære, hvor de lovlige ting ligger, f. eks. www.download.com/dk.
Der er ingen, der siger at der skal tages stilling af læreren, men læreren kan da sagtens vise et nuanceret billede af emnet alligevel.
Så kom der endnu en gang en påstand om at fildeling er ulovligt. Hvis i hører nogen der der kommer med denne påstand kan i eventuelt bruge denne forklaring poå hvorfor fildeling er ganske lovligt (har desværre ikke selv fundet på den): At sende en E-mail består af at man sender en fil med information fra en computer til en anden. Ergo er E-mail fildeling. At gå ind på en hjemmeside er, med samme forklaring, også fildeling. Internettet handler om at dele information. Uden fildeling, intet internet.
decko
10-10-2006, 10:10 PM
Som sagt er fildeling i sig selv ikke ulovligt. Det der er ulovligt er at dele piratkopierede filer. Lad det være musik, spil, film osv. Men fildelingsteknologien er jo genial. Jeg elsker princippet i at gøre andre folk glæde ved at give dem noget de gerne vil have, og så endda helt gratis. Derfor henter jeg oftest vha. torrents når jeg kan. Oftest kan man jo også finde filer man ikke kan finde på nettet mere. Eksempelvis seeder linux-distroer som ikke kan downloades længere og der bliver flittigt hentet fra mig ;).
"jeg syntes heller ikke fildeling er forkert... men det er ulovligt, ihvertfald hvis det er beskyttet."
læs dog hvad jeg skriver!
jeg ville høre hvad PG helt præcist ville have ind i skolen, siden det ikke fremgår nogen steder. det er klart at der skal fortælles om fildeling som en del af IT undervisningen, men det ville være over grænsen at lære elever at bruge bittoreent til at downloade ulovligt.
RedBuhl®
10-11-2006, 01:22 PM
Fildelinge af ophavsberretiget materiale er ulovligt.. Alt, hvad du har rettigheder til kan du jo bare dele ud!
Diverse fildelingens programmer er jo heller ikk ulovlige at have installeret i DK - så vidt jeg ved - det er bare ulovligt at bruge dem til at hente/dele filer med ophavsret!
der er 5 posts i denne tråd, der fortæller os hvad vi alle ved. så hold op med at poste om at fildeling kun er ulovligt hvis du henter beskyttede ting. DET VED ALLE GODT!
RedBuhl®
10-11-2006, 05:33 PM
der bliver sagt fra PG's side, i både politikken og på forsiden, at PG mener at undervisningen i fildeling er for dårlig(ikke-eksisterende).
men helt ærligt, så længe fildeling er ulovligt, er det så noget man bør undervise i?
snakker vi her om praktisk undervisning(lær at fildele) eller undervisning om problemstillingen?
*HOST* *HOST*
Hvorfor har du så skrevet denne post, så det ser ud, som om du ikke ved hvad begrebet "fildeling" indebærer?
fordi det er fucking ordkløveri.
når jeg siger fildeling, så mener jeg den fildeling jeg selv bruger, og det er godt nok sjældent lovligt. det handler om sammenhæng.
når du siger fildeling mener du noget andet, nemlig alt fildeling.
med min post nummer to på forklarede jeg hvad jeg mente med fildeling, og så skulle den sag være opklaret.
jeg havde faktisk et relavant opklarende spørgsmål om hvad PG mente med at fildeling skulle ind i skolen, fordi at det der var at læse var for vagt. kunne det ikke være dejligt hvis man kunne få svar på sine spørgsmål?
RedBuhl®
10-12-2006, 07:52 PM
Jeg mener, vi bør holde os på et sprogmæssigt sobert niveau. Undlad venligst grimme ord :P
Fildelingen kommer ikke på skemaet. Færdig. Desværre, men teenagerne/unge lærer jo sig selv - og andre - at dele!
at bruge et bandeord er totalt sobert. hvis jeg nu havde kaldt dig en fucker, eller dum, så ville det være usobert.
RedBuhl®
10-13-2006, 07:41 PM
Der er jeg så ikke helt enig.
PirateMeter
10-13-2006, 08:02 PM
Uanset hvad der påstås omkring fildeling, kan jeg hermed oplyse, at det er min PLIGT som skolelærer, at undervise mine elever i både teknologien og problemstillingen. Eleverne deler allerede på fuld tryk derudaf! Der handler om FRISÆTTELSE af viden og dermed magt! Kapitalismen er på vej udover en uendelig dyb afgrund med eksprestogsfart, og jeg spår, at VI vil opleve det næste værdinormsparadigmeskift i vores levetid (Wunderbaaar - jahahaaah!). Opmærksomhed og empati vil afløse monetær kapital og grådighed som de ultimative værdinormer, og FILDELING er et skridt i den rigtige retning. ;-)
- Jeg vil skide på APG og deres Hollywood-kumpaner! (kom bare an :box: )
- Op i R**** med masseproduceret amerikansk (og amerikaniseret) kulturcrap!
- Tidens transportbåndsfrempromoveredemainstreamdåse"musik" hører også til i Canalis Analis!
- Hvornår mon man (jeg?) slipper ud af den anale fase? :lol:
Edit: Disclaimer!: Ovenstående er min personlige holdning, og jeg prøver ikke at INDOKTRINERE eleverne. Kun at oplyse dem!!
pauzathrus
10-28-2006, 01:15 AM
Alt er på Skemaet i skolen. Også fildeling. Det er vores gundlæggende pligt som lærere i dagens danmark. Om det ændre sig med de nyeste Censur tiltag (allofmp3) og div. kanoner i fagene skal jeg ikke kunne sige. Men lige PT har vi faktisk pligt til at undervise i dagligdags relevante problemstillinger. Og der må man sige at fildeling kan høre hjemme. Jeg udfører kun teoretisk undervisning i dette emne. Jeg vil gerne fortælle hvilke ingredienser der skal til at lave en chokoladebar. Hvordan den kan se ud. Hvordan man kan lege med smagen af den... Men at bede dem tage en med hjem fra deres dagligvarebutik og lave en magen til -eller endda give dem en, og sige sådan skal de se ud synes jeg ikke er min opgave. Jeg oplyser hvilke programmer der findes, hvordan man kan finde dem. Hvordan man kan installere og bruge dem. Routerkonfigurationer og evt. andre problematikker man kan rende ind i rent teknisk. Derefter tager vi en god snak om hvad der er lovligt - og hvad der er ophavsrettigheds-krænkende. På denne måde når vi rundt i et nuanceret billede af hvad der er snakken kører om, og får den bragt videre til hjemmene. Jeg skjuler ikke at jeg er fortaler for fildeling, men lære dem det altså ikke "hands-on". Jeg har nogle gange og resumeret et program som handler om et økonomisk argument for fildeling. Hvordan producenter kan spare penge ved at springe Broadcasterne over i udsendelserne af deres shows. (Den version jeg har af programmet hedder: Piracy is good - http://www.mindjack.com/feature/piracy051305.html). Filen med Programmet er i sig selv er et godt eksempel på hvorfor fildeling er en god ide, og rart at kunne. Men indholdet i programmet fortæller også en del om hvad tanker man kan gøre sig om fildeling.
Jeg er ikke uenig med hensyn til paradigmeskiftet - det er allerede igang. Men hvad har du imod Amerikansk kultur-crap eller hvad det var.. (Så vidt jeg husker er Internettet startet i USA). Hører du intet Amerikans musik, eller ser Amerikanske Serier. Fordømmende adfærd er nemt nok - men kvalificeret kritisk stillingtagen er nødvendig for ikke at ende blinde som får. (Se evt. George Carlin -You Are All Diseased - Amerikans Standup kunstner).
Yss:// PaU Zathrus
sisseck
02-05-2008, 11:49 AM
"så længe fildeling er ulovligt"
"fildeling kun er ulovligt hvis du henter beskyttede ting. DET VED ALLE GODT!"
Helt ærligt ank, det er da en selvmodsigelser der vil noget.
deepblue
02-05-2008, 12:07 PM
"så længe fildeling er ulovligt"
"fildeling kun er ulovligt hvis du henter beskyttede ting. DET VED ALLE GODT!"
Helt ærligt ank, det er da en selvmodsigelser der vil noget.
@Sisseck
Det er altså en tråd tilbage fra oktober 2006. Så mon ikke du skulle give manden en chance. Dengang var der større tvivl om, hvordan og hvorledes. Og det er der forsåvidt stadig.
Hvis jeg var dig, ville jeg ikke bruge mere krudt på det. :smile:
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.