PDA

Se fuld version : DR Licensopkrævning (de ved jeg har lejet tv?)

LoX
10-04-2006, 02:19 PM
Hey håber jeg kan få lidt hjælp for er ærligtalt lidt pist og forviret lige nu, har i forvejen fået et trusselsbrev fra dem engang for langtid siden som jeg simpelthend ikke kunne tage seriøst stod et eller andet med siste chance osv, tænkte bare "okay hvornår har jeg fået min første chance fuckhoveder, tal pænt til jeres kunder"

nu har jeg så fået et nyt brev i lykkeligt følgeskab med et giro kort på 1.950,66 kr med sidste betalingsfrist. 25.10.06 som jeg helt ærligt sys er en svinsk frist.

men af brevet fremgår der at de vil have penge fra 25/03 2006 til 28/02 2007
og ellers står der ordret

"Deres radioforhandler har meddelt os, at de har anskaffet radio-/tv-modtager.

Vi har tilmeldt dem som det fremgår af overnævnte specifikationer.

Har de anskaffet DVD-/Videooptager, skal vi oplyse, at De er licenspligtig, når DVD/video bruges sammen med tv eller monitor (skærm).

Vi beder Dem bruge dette indbetalingskort til at betale licensen

DR Licens"

Først tænkte jeg Hvor fanden ved de det fra, men så kom jeg i tanke om at mit tv er købt på afbetaling hos Leasy, men har de pligt til at oplyse dr om deres kunders køb?, eller er det simpelthend et desparat forsøg fra DR's side? og hvad skal jeg i det heletaget gøre ved det hele? Tøre røv med den her regning eller simpelthend bare bugge mig frem og finde mig i en ubehøvlet tone og urimlige betalingsfrist?

Håber virkeligt at jeg kan få hjælp, og gerne hurtigt

mvh. en fortvilet LoX

GhOstFaCE
10-04-2006, 03:29 PM
ja de indberetter alle nye TV og TV-Tuner køb

DaddZ
10-04-2006, 03:40 PM
Jeg har også fået sådan et fint brev. Mit fjernsyn er dog købt i Bilka, og ikke lejet. Kan det virkelig passe at Bilka indberetter mit køb til DR/Licensafdelingen ?

Det ser sgu ud som at APG og DR arbejder sammen. :-D

cielorosso
10-04-2006, 04:22 PM
De har pligt til at indberette det... det er skam ikke noget nyt.

LoX
10-04-2006, 04:29 PM
De har pligt til at indberette det... det er skam ikke noget nyt.

Okay, hvordan får man så foden ud af bjørnefælden? ... "øhm jeg har solgt det igen"?

LoX
10-04-2006, 04:30 PM
Jeg har også fået sådan et fint brev. Mit fjernsyn er dog købt i Bilka, og ikke lejet. Kan det virkelig passe at Bilka indberetter mit køb til DR/Licensafdelingen ?

Det ser sgu ud som at APG og DR arbejder sammen. :-D

Hmm har du opgivet navn, adress, osv? ellers kan de jo ik vide at du har købt det?

apock
10-04-2006, 05:09 PM
Det du gør er at gå ind her: https://www.dr.dk/licens/frameld.asp - og framelder dig licens. Bare skriv at du ikke har noget TV mere, du har solgt eller smadret det med en oversavet radiator - what ever.

Så vil modtaget en regning for det tilmendte tidspunkt til framelding. Du vil også blive bombaderet med breve om at underskrive at du ikke har noget TV/radio ol. - Lad være med at skrive under på noget af det - bare smid det ud.

Hvis Licens Lars kommer på besøg siger du bare til ham at du ikke har noget som helst, og hvis han vil ind og se siger du bare NEJ!!! Han kan ikke tvinge sig ind. Han truer sikkert med bål, brand, politi og foden med de kan ikke komme ind uden en dommer kendelse, og det er aldrig sket før i Danmark at de har fået en.

Nu er du proffesionel sortsér... :-)

LoX
10-04-2006, 05:51 PM
Takker mange gange, må jeg lige ind og gøre :D

Mollerz
10-05-2006, 10:36 AM
Da jeg arbejdede i Føtex fik vi af vide af vores overordnede, at vi skulle "glemme" at indmelde de licensoplysninger. Kunderne var ellevilde med os - hvilket vi da også kunne mærke på vores TV-salg, da vi solgte mest elektronik pr. indbygger baseret på indbyggere pr. varehus.. :)

Sir Tigerdyret
10-05-2006, 11:31 AM
Det du gør er at gå ind her: https://www.dr.dk/licens/frameld.asp - og framelder dig licens. Bare skriv at du ikke har noget TV mere, du har solgt eller smadret det med en oversavet radiator - what ever.

I glemmer at han lejer hans fjernsyn Los leasy ... så hvis licenslars er lidt doven ... så ringer han og hører om han stadig lejer det ... og da leasy er ligeglad ... så siger de ja ... og så smiler Lars glad og sender en regning på det dobbelte ... Hvis man skal være sortseer skal man købe sit fjernsyn i Tyskland, undgå kabeltv og ikke have parabol ... og hvad er det så ved at have TV

Moo
10-05-2006, 11:44 AM
I glemmer at han lejer hans fjernsyn Los leasy ... så hvis licenslars er lidt doven ... så ringer han og hører om han stadig lejer det ... og da leasy er ligeglad ... så siger de ja ... og så smiler Lars glad og sender en regning på det dobbelte ... Hvis man skal være sortseer skal man købe sit fjernsyn i Tyskland, undgå kabeltv og ikke have parabol ... og hvad er det så ved at have TV

Man kan sagtens være tilmeldt TDC's kabeltv og være sortseer, jeg ved det af erfaring. De registre sammenkøres altså ikke.

Husk dog altid når du køber tv/video/dvdoptager, at give dem dine licensbetalende forældres navn og adresse i stedet for dit eget. De skal nemlig ikke betale ekstra fordi de får et ekstra tv, og du skal ikke vise legitimation ved kontantsalg.

SAN
10-05-2006, 12:07 PM
Har de anskaffet DVD-/Videooptager, skal vi oplyse, at De er licenspligtig, når DVD/video bruges sammen med tv eller monitor (skærm).

What?! Det giver da ikke mening, hvis man har en DVDafspiller tilsluttet til en skærm skal man betale licens?! FOR HVAD?! Man kan hverken se TV på den ene eller anden måde med den opsætning?!

Synes generalt ikke der er noget i vejen for man betaler for et produkt, fx TV, men synes nu der er noget helt galt med den måde DR ordner det på... :-S

Spagnum
10-05-2006, 12:11 PM
Alt med hensyn til det der med kabeltv. Så oplyser de ikke noget til DR. Stofa gør i hvert fald ikke.

Lille tip:
Hvis man bare betaler radio licens (mener det er: 320 kr. årligt), selv om man også har tv, Holder Dr op med at sende breve hvor de truer med bål og brænd og besøg fra licensmanden.

VowOfSilence
10-05-2006, 03:17 PM
What?! Det giver da ikke mening, hvis man har en DVDafspiller tilsluttet til en skærm skal man betale licens?! FOR HVAD?! Man kan hverken se TV på den ene eller anden måde med den opsætning?!
Der staar dvdoptager

SAN
10-05-2006, 04:08 PM
Ahh ok, min fejl...

Sir Tigerdyret
10-06-2006, 02:05 AM
Alt med hensyn til det der med kabeltv. Så oplyser de ikke noget til DR. Stofa gør i hvert fald ikke.

Det er jeg enig med dig i ... men da jeg flyttede til min nuværende adresse, mødte licens Lars op ... faktisk på dagen hvor jeg flyttede (faktisk var de der for at tjekke dem som flyttede ... men der kom de for sent) ... og de krævede min tilmelding til Stofa til at beregne hvor meget jeg skulle betale i Licens ... det er så godt nok 7 år siden ... men jeg tror ikke de er blevet dummere siden dengang ... derudover kan jeg ikke forstille mig at det ikke er et hul der bliver lukket inden for en forholdsvis kort årrække ...

Derudover med den nye lovgivning som gør at du skal betale licens til TV hvis du ejer en monitor og internet ... gør som jeg ser det ... at alle under 60 som ikke betaler licens er jagtet vildt ... for hvem har hverken et TV eller en computer ... jeg kender faktisk ingen over 10 som ikke har begge dele.

apock
10-06-2006, 07:37 PM
... og de krævede min tilmelding til Stofa til at beregne hvor meget jeg skulle betale i Licens ... det er så godt nok 7 år siden ... men jeg tror ikke de er blevet dummere siden dengang ...

De har INGEN lov mæssig krav på noget som helst, så bare sig farvel og luk døren. Efter et år tid gider de ikke prøve mere.

Jeg lejede et TV hos Fredgaard og på dagen hvor licens brevet kom meldte jeg det fra. Så kom Licens Lars forbi et ½ år senere og slyngede om sig med trusler om han gik til Stofa og fik oplysninger og jeg ved ikke hvad. Jeg griner bare af ham og smider ham ud. Der sker intet for de har ingen rettigheder til det de truer med.

Selv hvor jeg bor nu kan de se antenne og parabol på taget og TV'et gennem vinduet - jeg siger bare til ham han er forviret og lukker døren. Jeg her boet her i 3 år nu. Sidst han var her ringede jeg til politiet og sagde at licens opkræver ved navn *hvad det nu var han hed* havde befamlet min kone og blev med at kikke gennem vinduerne - mens han hørte på det :grin:

Siden har jeg ikke hørt fra ham ;)

Sir Tigerdyret
10-07-2006, 12:16 AM
Jeg er ikke inde i det lovmæssige på det område ... og jeg siger bare at de krævede den af mig, jeg ved ikke om de havde ret til det.

Men jeg er på den anden side også helt sikker på at jeg ikke ville lave en falsk anmeldelse til politiet for at spare ca. 2000 i licens om året.

Moo
10-09-2006, 02:45 PM
Men jeg er på den anden side også helt sikker på at jeg ikke ville lave en falsk anmeldelse til politiet for at spare ca. 2000 i licens om året.

Helt enig, det er sgu for meget

DanM
10-31-2006, 11:10 AM
Du kan enten sige nej til licens manden når han står i døren, eller du kan bare sige at du fik fjernsyn igår. Dette vil han ikke sige noget til, de er som regel glade hvis du giver udtryk for at betale licens, og han går næsten med det samme efter at have udfyldt nogle papirer. Når du så har modtaget girokortet melder du det blot fra på internettet, og du modtager derefter et nyt girokort på 2 -3 ugers licens.
Dette er metoden jeg bruger..

Jeg har det ikke dårligt med at være sortseer!

Jeg har kabeltv og ser aldrig dr1,dr2 eller tv2. Hører heller aldrig radio udover internet radio, så hvorfor skal jeg tvinges til at betale noget jeg ikke bruger? Licens går til disse kanaler

Jeg betaler noget der ligner 2400 årligt for de kanaler jeg har hvilket jeg synes er rigeligt..

R303
11-01-2006, 02:25 PM
Jeg betaler licens. Men det har jeg ikke altid gjort.

Jeg ved at man skal betale licens hvis man er i stand til at dekode et tv/radio signal.

Dvs. at så længe man har en tuner skal man betale licens. Man må godt have en milliard antenner og paraboler på sit hus uden at betale licens, så længe at man ikke ejer en tuner.

Har man radio-tuner i sit digital-ur fra 1981, som i øvrigt ligger i en skuffe fordi de batterier man skulle bruge til det er gået ud af produktion og man altså ikke kan få strøm til det, så skal man betale radio-licens.

Har du en DVD-afspiller, en monitor uden tv-tuner, en movie-box (sådan en videomaskine man kunne leje - de var nemlig uden tv-tuner), og andre apperater uden tv/radio-tuner, ja - så skal man ikke betale licens.

Jeg fik besøg af Licens Lars dengang jeg ikke betalte licens. Mit fjernsyn kørte i baggrunden. Han sagde: "Jeg kan se at du ikke er tilmeldt licens. Er det sådan at du har et TV apperat eller en Radio i husstanden?" Jeg svarede at jeg ejede en monitor, men at der ikke var tuner i den. Han spurgte så til radio i bilen. Jeg svarede at der var raio i den, men at det var min fars bil. Så sagde Licens Lars "tak og fortsat god aften" og gik sin vej.

Hvis du vil leje et fjernsyn og undgå at blive registreret hos DR som ny licens bruger, så kan du snylte på nogen du kender som allerede betaler tv-licens og få dem til at leje tv'et for dig. F.eks. dine forældre, en god ven, en bror eller whatever.

Licens er nemt at slippe for. Jeg betaler fordi jeg godt kan li' Søren Ryge Petersen og uden mine betalinger ville han sgu' nok ikke få penge til at lave sine programmer.

---R303

Flasher
11-01-2006, 05:14 PM
Jeg kan ikke se, hvad der er ubehøvlet i dit brev. Og du har jo over 20 dage, hvilket også burde være overkommeligt. Man ved jo godt, at man skal betale licens, når man har købt et fjernsyn. Så du burde bare betale..

Spanker
11-23-2007, 02:12 PM
Hjæælp..

Dr-fuckeren kom ind til mig for lidt siden (havde jeg bare vidst det var en af Dr's disciple, havde jeg aldrig åbnet døren). Jeg var dog så tåbelig at åbne døren. Dr-fuckeren så straks at jeg havde tv, der var ingen diskussion. Derefter endte det med, at jeg pænt måtte skrive under på hans lortepapir, og stå ved at jeg rent faktisk havde tv - Han spurgte mig hvor længe jeg havde haft tv, og jeg svarede ærligt, at jeg havde haft det de 3 mdr. jeg nu har boet i min lejlighed. Så gav han mig lidt "rabat" (uha tak, det kan jeg bruge til meget), så jeg slap/slipper en måned billigere, uha.. Det kan jeg jo ikke bruge til en skid, når jeg ikke ønsker at betale deres gestapo-licens - Jeg har aldrig hadet dr, mere end jeg gør nu.. Er der nogen løsning til hvordan jeg evt. kan slippe billigere ? - Kunne jeg evt. framelde mig tv, og kun tilmelde mig radio, og påstå at tv ikke længere funker, eller at jeg ikke har tv mere? Så må de jo komme igen, og så kan jeg nægte at lukke dem ind. Jeg nægter virkelig så meget, at betale deres forpulede urealistiske, manipulerende, udsultende, Studenterdræbende, samfundsnassende modbydelige korrupte licens..

Vær sød at hjælpe mig derude.. Jeg er en meget vred mand lige nu..

Er der nogen måde man kan undgå det her på, så er jeg interesseret .... Tak

tek
11-23-2007, 04:50 PM
Er der nogen måde man kan undgå det her på, så er jeg interesseret .... Tak

Der findes grundlæggende to måder:

1. Sælg dit tv og opsig din internetforbindelse (hvis den er 256 kbps eller hurtigere), eller
2. Flyt til udlandet.

Og hold venligst op med at skrive det samme indlæg i flere forskellige (gamle) tråde. Nu er vi oppe på 3.

Wingless Angel
11-23-2007, 05:35 PM
Jeg har kabeltv og ser aldrig dr1,dr2 eller tv2. Hører heller aldrig radio udover internet radio, så hvorfor skal jeg tvinges til at betale noget jeg ikke bruger? Licens går til disse kanaler

Så du har aldrig set "Drengene fra Angora", "Den 11. Time", Temadage om Copyright, Nyheder på DR, "Deadline", "Debatten", "Ørnen", "Forbrydelsen" eller "Krøniken"?

Jeg kan mærke jeg er lidt i modvind, men here goes:

Jeg betaler glædeligt licens, og bliver gang på gang forbløffet over DRs kvalitet mht. baggrund, debat, relevans og objektivitet.
Det er da også værd at bemærke, at DR især har været med til at sætte Copyright diskussionen på dagsorden.

Jeg kan godt forstå man ønsker at spare pengene, men jeg oplever ofte, at folk bliver overdrevne i deres afstandstagen til en medievirksomhed, der trods alt leverer nogle af de indiskutabelt mest populærer serier og udsendelser gang på gang.

EDIT: Læste lige tek's indlæg. Ja det er da vist et ret gammelt indlæg vi her er med til at holde igang hehe.

-pirat4ever-
12-01-2007, 06:00 PM
Nu har jeg ikke et tv, som virker, men min kæreste flytter snart ind, og så betaler vi licens... Hvorfor ?

Min kæreste ser faktisk kun dr1 og tv2, derfor er vi blevet enige om, det er ok, da vi så bruger produktet... MEN, jeg har ikke betalt andet end radio licens da jeg ikke bruger andet end radio.

Men så har vi jo "valgt" at bruge et produkt, som vi så betaler for. Syntes man burde kunne vælge.

ZrednaZ
12-18-2007, 11:55 PM
Så du har aldrig set "Drengene fra Angora", "Den 11. Time", Temadage om Copyright, Nyheder på DR, "Deadline", "Debatten", "Ørnen", "Forbrydelsen" eller "Krøniken"?

Jeg kan mærke jeg er lidt i modvind, men here goes:

Jeg betaler glædeligt licens, og bliver gang på gang forbløffet over DRs kvalitet mht. baggrund, debat, relevans og objektivitet.
Det er da også værd at bemærke, at DR især har været med til at sætte Copyright diskussionen på dagsorden.

Jeg kan godt forstå man ønsker at spare pengene, men jeg oplever ofte, at folk bliver overdrevne i deres afstandstagen til en medievirksomhed, der trods alt leverer nogle af de indiskutabelt mest populærer serier og udsendelser gang på gang.Helt enig. Jeg betaler også glædeligt min licens og får mest af alt kvalme ved at læse om folks sølle krumspring i denne tråd.
Jeg kan godt forstå, at folk uden et fjernsyn og som aldrig besøger dr.dk bliver bitre over at skulle betale medielicens, men tja, sådan er livet.

martin8412
01-14-2008, 05:18 PM
Jeg er godt nok ikke flyttet endnu, men er der ikke en måde og fjerne DR1 så man ikke kan se det, og derved slipper for at betale licens ?

Guss
01-14-2008, 06:02 PM

Nu er jeg ikke selv flyttet endnu, så licens er ikke noget jeg behøver at tænke på endnu. Men hvis jeg kunne vælge imellem at betale, eller lade være med at betale licens, og så bare købe det jeg så, så havde jeg 100% gjort det. For jeg syntes ikke jeg for nok ud af DR, og jeg ser det meget sjælendt. Jeg ville meget hellere betale for fx Forbrydelsen og Drengene fra Angora og give de ca. 600kr og så spare rasten. Det der mangler i mine øjne, er bedre løsninger til at betale for et produkt man vil have. istedet for sådan nogle "halve løsninger" som man har nu.
Generalt syntes jeg også at man både inde for musikken og andre ting, har opdaget det med, at folk vil betale for det de vil have, og ikke for halve løsninger, hvor man får noget man gerne vil have. Men mega meget man ikke slet ikke kan bruge. Men lur mig om der også inden for tv , også kommer nogle fede løsninger inden for de næste år.

TwoZero
01-14-2008, 06:04 PM
(...) men er der ikke en måde og fjerne DR1 så man ikke kan se det, og derved slipper for at betale licens ?
Det korte svar: Nej.

Medmindre du vil udelukke dig selv fra det 21. århundrede, ved at smide alle licenspligtige apparater ud, så er der ikke mulighed for at slippe - andet end ved at være sortseer.