Se fuld version : Spam situationen
girafhals
07-05-2006, 07:40 PM
Jeg syntes at spam situationen er blevet så slem nu, så jeg mener at vi skal finde ud af måder vi kan undgå det - eller ihvertfald formindske det.
Jeg har allerede en idé;
Hvad med at slå til, at du skal aktivere fra din mail du har indtastet, når du opretter en bruger?
Little Joint
07-05-2006, 07:45 PM
Ja synes også der skal slåes ned noget mere ned på det. F.eks. den ide du kom med girafhals med at man skal aktivere i en mail man modtager før ens bruger virker er en god ide. IP ban var måske også en god ide, men ikke så god i længden da de nok har automatisk ip dem der spammer.
vrenak
07-05-2006, 10:35 PM
Er da personligt helt enig vi måske nok bør finde på noget for at besværliggøre livet for spambotterne, e-mail aktivering er da en mulighed, som vi nok skal drøfte i crewet.
Hvad du mener med automatisk IP, Little Joint, ved jeg ikke, Alle computere har en IP, ellers kan de jo ikke være på nettet, de fleste får den tildelt automatisk via DHCP og mange udbydere bruger dynamiske IP'er... er det det du hentyder til?
Men vi skal nok drøfte situationen.
kredeeh
07-05-2006, 11:38 PM
Hvad er grunden til at der lige pludselig er eksploderet en spam-situation ?
Little Joint
07-06-2006, 07:37 AM
Hvad du mener med automatisk IP, Little Joint, ved jeg ikke, Alle computere har en IP, ellers kan de jo ikke være på nettet, de fleste får den tildelt automatisk via DHCP og mange udbydere bruger dynamiske IP'er... er det det du hentyder til?
Kan være jeg ikke lige fik formuleret mig rigtig, men mener at det nok ikke vil hjælpe særlig meget med ip ban for mange nu om dage har jo dynamisk ip.
Kan være jeg ikke lige fik formuleret mig rigtig, men mener at det nok ikke vil hjælpe særlig meget med ip ban for mange nu om dage har jo dynamisk ip.
Så banner man bare hele den lille ip range de kører på..Der er alligevel ik andre der bruger den..
Vi logger ikke ip-adresserne på vores brugere, for deres egen sikkerheds skyld. Af samme grund kan vi heller ikke ip-banne spammere, men kun blokerer dem.
girafhals
07-06-2006, 02:19 PM
Pest: i kunne starte med mit foreslag, det tror jeg vil hjælpe lidt på det.
pedro11
07-07-2006, 11:55 AM
Kan der laves en regel, hvor man sagtens kan oprette en bruger - men man kan ikke lave et (første) indlæg, som indeholder links? :?
decko
07-07-2006, 11:58 AM
Den billede-sikkerhedskode der er i phpBB er så elending, den er alt for nem at dekode, så hvis man kunne finde/lave en mere sikker en ville det sikkert hjælpe. Hvis der ikke er sat til i forvejen burde man sætte aktiveringsmail-funktionen til så man skal klikke på et link i en mail før ens bruger bliver aktiv.
girafhals
07-07-2006, 01:44 PM
Decko: Den bliver kun slået af dem, hvor man kan klikke vis link på, og så står sikkerheds koden der :roll:
decko
07-07-2006, 02:46 PM
Decko: Den bliver kun slået af dem, hvor man kan klikke vis link på, og så står sikkerheds koden der :roll:
phpBB koden brydes ved at "scanne" billedet og udregne hvad der står. På en hjemmeside er der lavet et program der bryder phpBB koden 97% af gangene.
http://img213.imageshack.us/my.php?image=phpbbcaptcha6hz.png
PastorBlabber
07-08-2006, 02:46 AM
På samme side stod der også nogle der var for svære for programmet. Jeg ved ikke om det er muligt at implementere en af dem:
http://sam.zoy.org/pwntcha/
Jeg prøvede at lede efter CFXcaptcha, men jeg synes ikke rigtig jeg kunne finde noget.
- Pastor Blabber
girafhals
07-09-2006, 04:13 PM
Ellers, så kan man gøre - ligesom på så mange andre forums, at en bruger først kan oprette et emne når den har skrevet eks. antal indlæg først.
decko
07-09-2006, 11:27 PM
Ellers, så kan man gøre - ligesom på så mange andre forums, at en bruger først kan oprette et emne når den har skrevet eks. antal indlæg først.
Men det er lidt problematisk hvis folk kun tilmelder sig for at spørge om hjælp.
well, så kunne man give dem lov til at poste på lige netop hjælp forumerne.
Little Joint
07-10-2006, 09:26 PM
well, så kunne man give dem lov til at poste på lige netop hjælp forumerne.
Så smider spammerne jo bare deres tråde i de forum kategorier :wink:
Kun Danske, Svenske og Norske IP'er kunne oprette sig som brugere?
:P
XaZuRy
07-11-2006, 01:03 AM
niQe, dårlig idé, jeg tror ikke min IP tæller som skandinavisk, jeg bliver i hvert fald tit smidt af CS servere med begrundelse at det kun er for danskere, normænd og svenskere. Og jeg bor altså i Danmark, så sådan et system vil nok udelukke enkelte personer uden grund.
Så smider spammerne jo bare deres tråde i de forum kategorier
hvordan skulle spammerne finde ud af at de kunne poste på lige netop det forum, de læser jo ikke dansk?
og i så fald har man samlet spammen et sted hvor det er pinligt klart at det er spam(i modsætning til hvis den ligger under anbefalinger, hvor man i et par naive sekunder kunne tro det var en rigtig post)
Little Joint
07-11-2006, 08:43 PM
Så smider spammerne jo bare deres tråde i de forum kategorier
hvordan skulle spammerne finde ud af at de kunne poste på lige netop det forum, de læser jo ikke dansk?
og i så fald har man samlet spammen et sted hvor det er pinligt klart at det er spam(i modsætning til hvis den ligger under anbefalinger, hvor man i et par naive sekunder kunne tro det var en rigtig post)
Kan være de lige er heldig at ramme den rigtige kategori eller de finder ud af det efterhånden. Synes den med bekræftelse email skal tages som et første skridt mod spammerne og lad os så se derefter om der skal flere midler i brug.
funnyfyr
07-13-2006, 08:48 PM
enig.. mailbekræftelse hjælper MEGET..
sig mig, er det ikke ret nemt at lave en bot der kan svarer på den bekraftigelses email?
i øvrigt, må jeg sige at jeg ikke syntes det vælter med spam, til gengæld er den eneste spam besked jeg har set, fåret lov at stå på forumet i mindst en uge... er det ikke ret lang tid, før den blev slettet?(ok, det var muligvis mens PG holdt sommerferie, så det kan være det er grunden)
girafhals
07-14-2006, 03:37 PM
i øvrigt, må jeg sige at jeg ikke syntes det vælter med spam
Det menes ikke med vælter, men der er meget og det er meget irriterende!
girafhals
07-19-2006, 09:29 AM
Hvor meget spam er der på pg nu?
Trampamlam er åbenbart blevet "spam"-redaktør!
Der er mindst 3 indlæg der er spam herinde.
Er der noget der er fjernet af det?
Selvfølgelig forstår jeg jer at i holder ferie og ikke er så meget på, men var det så ikke en idé at hyre, bare en sommer-redaktør, en af dem som er meget på, selvom det er sommer-ferie?
Over and out
vrenak
07-19-2006, 11:58 AM
Ligesom alle andre har vi jo ferie, og jo måske er vores ferier ikke koordineret til perfektion, men der er altså andre ting vi skal koordinere vores ferier med, vi holder så godt øje vi nu kan, og løser problemerne når vi ser dem, men hvis jeg nu f.eks. ikke har opdaget et en spamtråd af hvad årsager det end kan være, kan jeg jo heller ikke slette den. Men i må hjertens gerne hjælpe os og rapportere spamtråde når i ser dem, det gør det jo unægteligt noget nemmere, når der er flere hundrede på jagt efter spammere istedet for bare to.
girafhals
07-19-2006, 12:48 PM
Vrenak: Jeg laver ikke andet (skulle man tro) end at rapportere spam :)
Og hver eneste spam-rapport der er blevet meldt _er_ blevet taget sig af.
Vi gør vores bedste, men som sagt har vi sommerferie, og vi kan ikke bare hyre en eller anden til at tage sig af spam. For det første er der ingen af os der får penge for det, og det vil ingen "hyred" person få heller, og for det andet, tvivler jeg stærkt på at brugerne vil kunne mærke nogen forskel, om én person mere behandler spam-rapporter. Vi har brug for en total løsning, men den er altså bare ikke blevet fundet endnu.
Antal rapporter er på 144 ind til nu, og 102 af dem er blevet behandlet som spam. Der er også mange tilfælde af folk der anmelder indlæg der ikke er i strid med vores regler, hvilket udgør de sidste 42.
Jeg skal vende tilbage til denne tråd når jeg har noget nyt at fortælle.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.