RedBuhl®
05-14-2006, 09:47 AM
Skoda = SDBS = Skolernes DataBaseSystem
http://skoda.emu.dk/
Brugernavn+kode kan findes her! (http://www.bugmenot.com/view/skoda.emu.dk) (Koden gælder fra ...)
http://img61.imageshack.us/img61/2232/skodaod8.gif
SkoDa giver adgang til et kæmpebibliotek af artikler, fotos, beskrivelser og facts, der kan perspektivere undervisningen - fra grundskolen til de videregående uddannelser.
RedBuhl®
05-14-2006, 09:48 AM
Her et lille indblik i nogle af de mange databaser der er adgang til et med SkoDa-abonnement.
FaktaLink
Irakkrigen, Liv på Mars, Mobiltelefoni, Rockerkrig. Det er emner for nogle af de omkring 130 artikler, FaktaLink i dag rummer. FaktaLink præsenterer aktuelle og centrale emner på en let, enkel og overskuelig måde.
FaktaLink har forskellige niveauer og kan bruges både som oplæg til stil og projektopgaver i grundskolen og til større opgaver på de højere klassetrin.
InfoMedia
InfoMedia indeholder nyheder, baggrundsartikler, virksomhedsdata og markedsinformation fra 1985 og frem til i dag. InfoMedia er derfor et væsentligt supplement til de eksisterende undervisningsmidler og kan bruges fra grundskolens ældste klasser og opefter.
Artiklerne kommer fra Berlingske Tidende, Politiken, Jyllands-Posten, Information, BT og Ekstrabladet og 21 andre aviser, magasiner, nyhedsbureauer og informationsbaser.
POLFOTO
POLFOTO indeholder ca. 250.000 kvalitetsbilleder, som er indscannet fra POLFOTOs base siden 1997. Der kommer dagligt 3-400 nye billeder. Alle billeder er indekserede, hvilket gør søgning let og hurtig.
POLFOTO er et værdifuldt supplement til læreres forberedelse og til elevers brug i undervisningen.
Forfatterweb
Forfatterweb giver en nem og overskuelig indgang til en række portrætter af kendte danske og udenlandske forfatterskaber inden for voksen-, børne- og ungdomslitteraturen. Forfatterweb er et oplagt supplement til danskundervisningen fra grundskolens ældste klasser og opefter.
Britannica Online
Britannica Online er en engelsk web-encyklopædi, som udspringer af det hæderkronede Encyclopedia Britannica. Mange kalder Britannica Online verdens bedste encyklopædi.
Britannica Online er velegnet til engelskundervisningen fra folkeskolens ældste klasser og opefter, og den er generelt en stærk ressource i lærernes forberedelse og som sekundær litteratur til diverse fag og emner.
Britannica Online - School edition
På SkoDa finder du også School Edition af Britannica Online, der er en grundskolevenlig udgave af encyklopædien.
GALE - Student Resource Center - Gold Edition
GALE - SRC indeholder engelsksprogede litterære, naturvidenskabelige, historiske og bibliografiske databaser. Samlingen tilbyder et førsteklasses udvalg af originalt referencematariale, oversigtsværker, kritiske artikler, et stort arkiv med originaldokumenter, tidsskrifter og avisartikler, der bliver opdateret dagligt.
DMI
DMI - Dansk Meteorologisk Institut - giver adgang til aktuelle og færdigbehandlede radarbilleder taget hvert 10. minut. Aktuelle satellitbilleder sendes hvert 30. minut. DMI giver et friskt og illustrativt pust i undervisning om vejret og meteorologiske forhold.
Engelsk-Dansk Ordbog
Ordbogen omfatter moderne britisk og amerikansk ordforråd og sprogbrug. Ordbogen kan bruges fra gymnasialt niveau og opefter.
Købmandstandens OplysningsBureau (KOB)
KOB indeholder detaljerede oplysninger om samtlige momsregistrerede virksomheder i Danmark. Databasen giver adgang til mere end 935.000 virksomheder, filialer og offentlige institutioner. Informationerne kommer fra bl.a. CVR-registreret, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Registreringstidende, TDC Forlag A/S, Observer Danmark A/S og mere end 100.000 firmainterviews.
Sermitsiaq Online
Landsdækkende grønlandsk avis, der udkommer hver uge.
Webindekser
En samling af webindekser fra Danmarks Biblioteks Center. Her er der fx adgang til Eventyrindeks, Forbrugerindeks, Sangindeks, Digtregister, Novelleregister.
Navne & Numre, Erhverv
Find navne og numre via TDC Markedsdata.
Spanks
06-10-2006, 10:56 PM
Godt at du gør opmærksom på dette, RedBuhl! Applaus!
Jeg må sige, at jeg er lidt forarget over, at disse services stadig koster penge.
Jah Joh. Jeg har også en bruger på skoda, via min uddannelse, men er bange for at jeg ikke har lyst til at dele den.
deepblue
06-12-2006, 02:29 PM
Det virker fint i Internet Explorer, men jeg kan ikke logge ind via Firefox.
Er det normalt eller...?
Ellers tusind tak for links'ne. Jeg har længe ledt efter en adgang til KOB, og det er med her, så det er bare perfekt. :D
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.