PDA

Se fuld version : pandora

Delgado
03-05-2006, 09:13 AM
Jeg læste her på PG, at der var kommet et nyt alternativ. Pandora, hedder det, og det er indtil videre kun tilgængeligt for amerikanere (selvfølgelig), men det er da et vist tegn fra pladeindustrien på, at man nu er begyndt at tænke i stedet for at sagsøge og klynke (eller måske samtidig med).

Det er en online netradio, men med det formål at tilpasse sig brugerens musiksmag. Tydeligt, at den stadig kører på beta-stadiet, men den har til gengæld kompenseret for meget af det, som jeg altid har brokket mig over.. Der er direkte link fra et nummer til at købe nummeret, hvilket giver mulighed for EN HEL DEL NEMMERE end ved P2P at få fat på den musik, man vil have. Det vil sige, at man ikke skal ud og lede efter et nummer, som man godt kan lide (og som alligevel ikke findes i online butikker), man kan få det ved et par klik, når man har hørt det i radioen - også de specielle remixede udgaver. Desuden er hele konceptet med at tilpasse sig brugeren en ret smart idé, og et tegn på nytænkning og udnyttelse af moderne teknologi, som har været efterlyst af mange (i hvert fald mig) i årevis.

Eksempel til efterfølgelse her i Europa, og trods alt en cardous til pladeindustrien. Men altså... selvom man kan tilmelde sig fra et Europæisk land, bryder man stadig en slags ophavsrettigheder ved at gøre det. Der arbejdes dog på at få de europæiske rettigheder i orden også.

LoveWarez
03-05-2006, 03:32 PM
Hvad taler du om? Pandora virker skam til alle, og ikke kun til amerikanerene. Har da brugt det i langt tid, og der er allerede en tråd om det andetsteds her på forummet :wink:

SRJ
03-05-2006, 06:18 PM
Hvad taler du om? Pandora virker skam til alle, og ikke kun til amerikanerene. Har da brugt det i langt tid, og der er allerede en tråd om det andetsteds her på forummet :wink:
Hvis du lige læser hans indlæg, specielt de sidste linier igen, ved du at du har taget fejl.. ;)

sMtP
03-05-2006, 07:31 PM
Jeg læste her på PG, at der var kommet et nyt alternativ. Pandora, hedder det, og det er indtil videre kun tilgængeligt for amerikanere (selvfølgelig), men det er da et vist tegn fra pladeindustrien på, at man nu er begyndt at tænke i stedet for at sagsøge og klynke (eller måske samtidig med).

Det er en online netradio, men med det formål at tilpasse sig brugerens musiksmag. Tydeligt, at den stadig kører på beta-stadiet, men den har til gengæld kompenseret for meget af det, som jeg altid har brokket mig over.. Der er direkte link fra et nummer til at købe nummeret, hvilket giver mulighed for EN HEL DEL NEMMERE end ved P2P at få fat på den musik, man vil have. Det vil sige, at man ikke skal ud og lede efter et nummer, som man godt kan lide (og som alligevel ikke findes i online butikker), man kan få det ved et par klik, når man har hørt det i radioen - også de specielle remixede udgaver. Desuden er hele konceptet med at tilpasse sig brugeren en ret smart idé, og et tegn på nytænkning og udnyttelse af moderne teknologi, som har været efterlyst af mange (i hvert fald mig) i årevis.

Eksempel til efterfølgelse her i Europa, og trods alt en cardous til pladeindustrien. Men altså... selvom man kan tilmelde sig fra et Europæisk land, bryder man stadig en slags ophavsrettigheder ved at gøre det. Der arbejdes dog på at få de europæiske rettigheder i orden også.

Hov. Nu er der noget der er bedre end P2P. Jeg har undervurderet dig. Hatten af for det. Og det er altså, hvis nogen skulle være i tvivl, ærligt ment. Og sagt med en let drillen i stemmen.

Men der er en potentiel slange i paradis. Man kan manipulere med Pandora.

Der står på pandora.com (det er adressen som jeg synes manglede);

"The playlist that drives your station is immediately changed to take into account your preferences. The songs that play from that point on will change to reflect what you've told us about your musical tastes. This feedback will only affect your current station."

Jeg gætter på ligesom en gang i radioen da lytterne kunne stemme på sange i en eller anden hitliste, at nogen vil misbruge det. Det gjorde i hvert fald nogen jeg kendte. De fik hele familien og alle de kendte og som dem de kendte kendte til at stemme på sig. Det var ret latterligt, men virkede.
Lad os gætte på at alle der er på Pandora på det lokale Universitet kan lokkes til at stemme på de lokale helte osv.?

Derudover er antallet af stationer også noget de rpotentielt kan gøre det både uoverskueligt og muligt at manipulere med. Hvem ved hvilke samarbejdsaftaler der laves? Selv de største idealister kan blive rigtig begejstrede for penge.

I øvrigt er mytologiens Pandora-æske fyldt med alverdens ulykker, så jeg synes navnet er lidt skidt valgt.

sMtP

aL
03-05-2006, 09:08 PM
Der bliver ikke sagt at Pandora er bedre end P2P. Læs og forstå før at du kommenterer..

Du kan ikke sammenligne P2P og Pandora. Det er to forskellige ting.
Pandora.com har helt sikkert nogle fordele ved fx at linke direkte til et sted hvor sangen kan købes, men det det vil aldrig kunne erstatte fildeling!

Jeg var forfatteren bag anbefalingen her på PG (http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=11337), og syntes stadig at det er vildt smart! Det er dog korrekt at man skal indtaste et amerikansk postnummer, ellers er det vist ikke gratis. Jeg kommer selvfølgelig fra 90210 :D

LoveWarez
03-06-2006, 04:36 PM
"The playlist that drives your station is immediately changed to take into account your preferences. The songs that play from that point on will change to reflect what you've told us about your musical tastes. This feedback will only affect your current station."

Jeg gætter på ligesom en gang i radioen da lytterne kunne stemme på sange i en eller anden hitliste, at nogen vil misbruge det. Det gjorde i hvert fald nogen jeg kendte. De fik hele familien og alle de kendte og som dem de kendte kendte til at stemme på sig. Det var ret latterligt, men virkede.
Lad os gætte på at alle der er på Pandora på det lokale Universitet kan lokkes til at stemme på de lokale helte osv.?

Når du siger at der er noget du ikke kan lide, er det ikke generelt at det musikstykke bliver fjernet fra "playlisten". For som der står er det kun den "radio-kanal" du er på den bliver slettet på. Denne radiokanel er en DU har oprettet, dvs. at det kun er DIG der noglesinde vil kunne komme til at lytte til den "Play-list" du selv har oprettet på din egen radio-kanal.

Jeg troede også først at når man sagde at man ikke kunne lide dette musikstykke ville det blive fjernet, fra alles play-lister. Det passer ikke. Derfor er der egenteligt ikke nogle fidus i at sige om man kan lide musikstykket eller ej - det er nemligt kun dig der får udnytte af det :wink:

Delgado
03-06-2006, 07:08 PM
Der bliver ikke sagt at Pandora er bedre end P2P. Læs og forstå før at du kommenterer..

Du kan ikke sammenligne P2P og Pandora. Det er to forskellige ting.
Pandora.com har helt sikkert nogle fordele ved fx at linke direkte til et sted hvor sangen kan købes, men det det vil aldrig kunne erstatte fildeling!

Jeg var forfatteren bag anbefalingen her på PG (http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=11337), og syntes stadig at det er vildt smart! Det er dog korrekt at man skal indtaste et amerikansk postnummer, ellers er det vist ikke gratis. Jeg kommer selvfølgelig fra 90210 :D

Nej, det er stadig to forskellige teknologier, men det var nu egentligt heller ikke hovedformålet med indlægget at skrive.
Det var såmænd bare min intention at skrive, at nu har pladeindustrien endelig taget sig lidt sammen, de skal ha på hattepulden, når de sover i timen, men så skal de da osse roses, hvis de laver noget godt. Jeg tror, jeg har lavet de første 15 indlæg herinde om, hvor stillestående pladeindustrien er, så når de endelig rykker sig, så er det da med at uddele roser, så man (forhåbentlig) kan præge udviklingen i den retning. Nu mangler vi bare projektet lovliggjort i Danmark.

PS. Du skal også huske på, at det er et eksperiment fra deres side.. De har ingen garanti for success. Jeg havde ALDRIG forestillet mig dem rykke sig overhodet, og jeg vil tro mange mennesker er overrasket over det (burde i hvert fald være).

aL
03-07-2006, 07:10 PM
@ delgado

Min kommentar var goså rettet imod hr. sMtP, jeg er enig I at Pandora er et skridt i den rigtige retning.

Delgado
03-07-2006, 11:05 PM
@ delgado

Min kommentar var goså rettet imod hr. sMtP, jeg er enig I at Pandora er et skridt i den rigtige retning.

OK, det vidste jeg sådan set godt;-) jeg skulle nok have skrevet det mere generelt. Jeg ville ikke kritisere nogen.

Rent generelt kan man nok ikke stoppe fildeling, altså den ulovlige, helt. Men sådanne tiltag som Pandora kan måske få det allerværste væk, og mon ikke også det er det, som er idéen, og også grunden til, pladeselskaberne i det hele taget har sagt ja. Det er jo lissom i gamle dage, hvor man kopierede plader til vennerne, og selvom det måske ikke var helt lovligt, så så pladeselskaberne da lidt mildere på det dengang, såvidt jeg husker. Men det kan jo være, nogle finder på at danne en forening "Moderate fildelere"...

Jeg er væk herfra foreløbig... hygge til alle

Rettelse: kl. 23.27
@smtp... Jeg har ikke noget mod pladeselskabene som sådan, de skal jo bare tjene penge, og hvis de gør det uden, det går ud over andre, så fint med mig. Jeg har heller ikke noget mod andre mennesker, hvis det skulle lyde sådan. Det eneste jeg har noget imod er unfair handlinger. Men det gælder da lige meget hvem det bliver begået af, pladeselskaber eller fildelere?

Nå, som sagt, hygge....

SAN
03-08-2006, 10:54 AM

Hov. Nu er der noget der er bedre end P2P. Jeg har undervurderet dig. Hatten af for det. Og det er altså, hvis nogen skulle være i tvivl, ærligt ment. Og sagt med en let drillen i stemmen.

Men der er en potentiel slange i paradis. Man kan manipulere med Pandora.

Der står på pandora.com (det er adressen som jeg synes manglede);

Derudover er antallet af stationer også noget de rpotentielt kan gøre det både uoverskueligt og muligt at manipulere med. Hvem ved hvilke samarbejdsaftaler der laves? Selv de største idealister kan blive rigtig begejstrede for penge.

I øvrigt er mytologiens Pandora-æske fyldt med alverdens ulykker, så jeg synes navnet er lidt skidt valgt.

sMtP

Jeg er stort set enige i dine argumenter, og en konklution på dette må så være at fildeling ikke hverken kan eller skal stoppes :D :wink:

DO?!
03-29-2008, 01:49 PM
Har i set at man ikke kan bruge det mere :(
Hvordan kan man få det til at virke igen?
eller nogle der kender et godt alternativ til pandora?

Jilij
05-29-2008, 02:44 PM
Du kan bruge programmet HotSpot Shield :D Det virker udemærket, jeg bruger det selv lige nu