PDA

Se fuld version : Tips til at få hurtigere og bedre hjælp til Linux.

Geek
02-19-2006, 01:03 PM
1. Oplys altid distribution navn og version, samt program navn.
Dette er nødvendigt, da der er mange Linux distributioner og de gøre ofte tingene meget forskelligt.
1b. Hvis du har problemer med et givent stykket hardware, så oplys mærke og model. Og hvis du ved det, din kernel version.

2. Giv en detaljeret fejl beskrivelse?
Fejl som "min linux-box vil ikke starte" er bare ikke særlig hjælpene. Det er umuligt for os andre at hjælpe med så få oplysninger.

Eksempel på reelt problem I KDE, bedøm selv hvad der er nemmest at give hjælp til:
* "OpenOffice vil ikke åbne mit dokument, hvad er der galt?".
* "Jeg kan ikke åbne dokumenter fra min USB pen i OpenOffice2.0, når jeg dobbeltklikker på den i konqueror i stien 'system://hdc/'. OpenOffice lukker bare ned med det samme. Men jeg kan åbne direkte i stien /media/hdc. Jeg bruger OpenSuSE 10.0 med KDE3.5"
I nr. 2, vil jeg vide præcist hvad problemet er, da jeg selv har været ude for det. I nr. 1 bliver jeg nødtil at spørge efter flere detajler og hvis jeg den dag har travlt, får du bare ikke hjælp.

3. Hvad har du gjort indtil nu?

4. Søg før.
Jeg ved det er trivielt, men der er mange der ikke prøver. Søg på google før du spørg, der er ofte mange andre der har haft samme problem.

5. Tonen i indlægget.
En ting jeg ikke kan lide er "trusler" om at skifte tilbage til Windows, hvis man ikke hjælper, jeg finder det usmagligt.
Eller indlæg der prøver at få medlidenhed for at få mere hjælp, vi vil gerne hjælpe der er ingen grund til at gøre det.
"Linux er noget lort", er heller ikke noget folk gider høre på, når de prøver at hjælpe dig.

Det er meget nemme ting, at holde sig til men det hjælper enormt når du skal have hjælp.