PDA

Se fuld version : Download hvis man har f.eks. CD?

ickick
01-19-2006, 08:15 PM
Undskyld hvis spørgsmålet er blevet stillet før, men er der nogen der ved hvad loven siger om at downloade, f.eks. en musik-fil, hvis man selv har CD'en? Han må jo gerne lave en mp3 kopi til sig selv ikke!?

tek
01-19-2006, 09:48 PM
Han må jo gerne lave en mp3 kopi til sig selv ikke!?
Nej, ikke hvis der er kopibeskyttelse på. Jeg ved faktisk ikke om man må, hvis kopibeskyttelsen ikke virker...

Bortset fra det, så er det pt. uploads APG går efter, ikke downloads.

//michael

kristian
01-19-2006, 11:09 PM
men er der nogen der ved hvad loven siger om at downloade, f.eks. en musik-fil, hvis man selv har CD'en?

Det må du ikke. Der må ikke benyttes fremmed medhjælp ved digitalkopiering.

/kristian

Anonym
01-20-2006, 02:07 PM
Taget fra Antipirat.dk FAQ http://antipirat.dk/default.asp?id=287

Må jeg kopiere en original musik-cd eller film, som jeg selv har købt?

* Du må gerne kopiere en original musik-cd eller film, som du selv har købt, men du må alene bruge kopien inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.

Må jeg kopiere en original musik-cd eller film, som jeg har lånt eller lejet ?

* Nej, du må ikke kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt eller lejet.
* Dvs. du må f.eks. ikke:
o kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt på biblioteket.
o kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt af en ven.
o kopiere en original musik-cd eller film, som du har lejet.

ickick
01-20-2006, 05:01 PM
Det lader altså til man godt må. Hvis der ikke er kopibeskyttelse på. Det ved jeg ikke engang om der er på nogle af de CD'er jeg ejer og har lavet mp3 filer af. Det virker i hvert fald ikke.

kristian: Hvad mener du med "fremmed medhjælp"? Mener du andre personer?

tek: du skrev "Bortset fra det, så er det pt. uploads APG går efter, ikke downloads". Gælder det også for film eller kun musik?

dx
01-20-2006, 05:51 PM
www.infokiosk.dk er rigtig god med god oversigt, lavet af Kulturministeriet til at hjælpe os dødelige :)

kristian
01-20-2006, 09:02 PM
kristian: Hvad mener du med "fremmed medhjælp"? Mener du andre personer?

Ophavsretsloven § 12;
Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om
1) musikværker,
2) filmværker,[...]

Fremmed medhjælp er andre personer (nok uden for husstanden).

/kristian

GoticaDK
01-20-2006, 09:22 PM
Sikker bare mig der er naiv, men synes det er lidt specielt at man ikke må downloade en kopi af en cd man allerede en gang har betalt for.. men det er der vel flere herinde der er enige med mig i...

tek
01-20-2006, 11:01 PM
Sikker bare mig der er naiv, men synes det er lidt specielt at man ikke må downloade en kopi af en cd man allerede en gang har betalt for.. men det er der vel flere herinde der er enige med mig i...
<ironi on>
Nej da! Hvis man måtte det ville der jo ikke være nogen grund til at købe mp3-filen eller itunes filen! Tænk på de stakkels [indsæt selv noget passende her]!
<ironi off>

Iøvrigt kan du da bare rippe den selv ?

tek: du skrev "Bortset fra det, så er det pt. uploads APG går efter, ikke downloads". Gælder det også for film eller kun musik?
Yep. Det fremgår også tydeligt af deres erstatningskrav. Ellers ville det letteste for dem da være at alliere sig med BSA og tage på besøg hos familien Jensen. De har temmelig sikkert enten en ulovlig mp3 fil, film eller program.

Du kan dog godt få et brev fra en robot i usa, hvis du downloader en film på bittorrent. Det er dog ikke alle isp'ere der forwarder dem.

//michael

GoticaDK
01-20-2006, 11:12 PM

<ironi on>
Nej da! Hvis man måtte det ville der jo ikke være nogen grund til at købe mp3-filen eller itunes filen! Tænk på de stakkels [indsæt selv noget passende her]!
<ironi off>

Iøvrigt kan du da bare rippe den selv ?
Her tænker jeg nu mere på de cd'er man ikke kan få rippet fx hvis den er risset eller ens drev ikke vil læse cden ;) .. men jo i de fleste tilfælde kan man jo bare selv rippe

tek
01-21-2006, 09:30 PM
Her tænker jeg nu mere på de cd'er man ikke kan få rippet fx hvis den er risset eller ens drev ikke vil læse cden ;) .. men jo i de fleste tilfælde kan man jo bare selv rippe
Hvis dit problem er ridser på en original, så vil jeg anbefale dig at klage til producenten. Hvis de forhindrer dig i at tage en backup pga DRM må det være deres ansvar at give kunderne nye skiver når de bliver ridsede.

//michael