PDA

Se fuld version : har en journalist tavshedspligt

DJx
01-09-2006, 03:52 PM
kan en journalist straffes hvis han siger nåde han skulle ha holt kæft med

PackedManiac
01-09-2006, 04:23 PM
Mener at de kan, ja. De har et forbund som kan "straffe" den journalist - lidt i stil som advokat nævnet. Mener ikke det vil gå gennem en dansk domstol, men ry og rygte spiller jo en kæmpe rolle for en journalist og det medie som han/hun arbejder for og et journalist nævn kan muligvis sanktionere den eller de pågældende.

Kun et gæt.

DJx
01-09-2006, 04:39 PM
tak, men er der en der kan svare 100% på det

PackedManiac
01-09-2006, 04:45 PM
http://www.pressenaevnet.dk/

Måske?

aL
01-09-2006, 06:49 PM
Jeg syntes generalt man skal passe på med at stille op til sådanne programmer. Man kan lynhurtigt blive udstillet som en tals-bussemanden for alle fildelere!
De kan love nok så meget før programmet, og så når det bliver vist på tv er det selvfølgelig klippet, men det kan være at dine ord bliver brugt på en helt anden måde en du egenligt påtænkt dem.

Jeg går ud fra at det er i forbindelse med DR programmet du spørger om at en journalist har tavshedspligt, DJx?

Man kunne forestille sig at han ville spørge sådan:

Hej og hvad laver du til daglig dag?
DJx: Jeg går i skole og spiller som DJ i min fritid (det mener jeg at have læst her på forummet at du gør).

Hvorfor er du fildeler?
Fordi at jeg ikke kan få alle de nye og fede plader hos min lokale pladepusher.

Det vil altså sige at du downloader af nød?
Ja, jeg kan jo ikke få fat i pladerne på andre måder.

-hvorefter at du tager ud på en club og spiller disse nye numre?
*DJx stolt: Ja!

Du henter altså noget som normalt koster penge - noget som andre bruger lang tid på og laver for at tjene penge - helt gratis, for at tage ud selv og tjene penge på at arbejde som DJ?
[indsæt svar fra DJx her]

Jeg ville finde det utroligt pinligt at sidde i sådan en situation! -og jeg tvivler på at det ville gavne vores sag..

DJx
01-09-2006, 07:03 PM
jeg har selvfølig ikke tingt på at tale om at jeg er dj men kan gåt se problemet

det svare jeg bare ikke på hvis han spør

det er heller ikke det programmet skal hanle om.

det som jeg ville ha svar på er hvis han angir mig selv om han har sakt ja til at jeg er annunym

hvordan kan han såstraffes.

og naj jeg tag ikke hen til en club og spiller det er nåde du har misforståed, det jeg har er et mubildiskotek,

og ja det er begrånd af dr jeg spør.
og naj jeg btjænner sku ikke, jeg har sat flere pinge i det an jeg over horet har set, og min grånd hålneng er også, at hvis man har råd til cder så skal man da købe dem, men ville bare gåt ha en anden måde man kunne betalle and ved at købe cder som eksempel en afgift over finanslåveven eller en afgift på internet
så skulle det værer legalt at værer Fildeler

M.A.D
01-09-2006, 07:49 PM
Lidt off- men også lidt on-topic:

Jeg lytter jævnligt til Harddisken på P1, og har også hørt en udsendelse de har haft om piratkopiering.

Harddisken er et godt program, og ser generelt meget nuanceret på tingene og problematikkerne. Da jeg hørte udsendelsen om piratkopiering, var det ingen af 'siderne', dvs PG eller APG, der var i studiet, men derimod en helt tredje som jeg ikke kan huske hvem er. Men det var meget nøgternt om hvor let det var at hente ulovlige filer (via Pirate Bay), og han snakkede desuden også om teknologiens muligheder, og hvor dumt det er, at kulturindustrien modarbejder den i stedet for at gribe den.

Jeg ved naturligvis ikke, hvordan de vil gribe denne sag an, men overordnet set plejer de at være meget nuancerede..

DJx
01-09-2006, 08:04 PM
jeg har melt mig til programmet
men han sage at han moske ikke havde tid til at køre så langt så det moske blev en fra piratgruppen i stædet, det få jeg moske svar på i morgen

det er for di jeg er i Kalundborg så jeg ved ikke om det bliver til nåde

//djx :mrgreen:

tek
01-09-2006, 09:22 PM
Journalister og tavshedspligt - det er hvad jeg vil kalde en oxymoron 8)

//michael

Panzerfaust
01-09-2006, 11:13 PM
kan en journalist straffes hvis han siger nåde han skulle ha holt kæft med

DJx. Hvis I, dvs. DR, journalisten og dig, laver en skriftlig aftale om, at du f.eks. skal se/godkende den endelige version af programmet inden den bliver vist til andre, så er det det der gælder. Noget af det journalister lærer på deres uddannelse er "pressetik", men det glemmer mange (f.eks. på BT, EB osv.) med det samme de har forladt Journalisthøjskolen. De vil nok ikke gå med til en skriftlig aftale, men det vil gøre det klart for dem, at du har tænkt dig om inden du medvirker. Du kan evt. fyre noget af med en advokat du har i baghånden hvis såfremt i fald osv. En skriftlig aftale vil selvfølgelig være problematisk hvis du stiller op som anonym, fordi dit navn efterfølgende står på en skriftlig aftale. Men selv der vil der være noget med god/dårlig presseetik og at DR har en politik om at de beskytter deres kilder, og så skal der en dommerkendelse til før end de vil vise dit navn til politiet. De vil sandsynligvis nok nægte at vise det selv på dommerkendelse. Derudover findes der noget som hedder navnebeskyttelse (?), men det er dansk lov. Ofte ser man i BT eller EB et billede af en person mistænkt for f.eks. pædofili uden sløring af øjne, og senere på dagen har de så sløret billedet (på opfordring fra mistænktes forsvarer). Væsentligt er det dog om du føler at du kan stole på journalisten. Det kan selvfølgelig være svært at bedømme, og generelt skal man ikke stole på journalister, slet ikke journalister som laver dokumentarprogrammer. Det kan være at han/hun slet ikke er ansat ved DR, men derimod hos et andet selskab som bare producere programmer. Så hæfter DR ikke for noget, og sådanne journalister har mine øjne mindre integritet end DRs egne journalister. Tror den smarteste opførsel (for dig selv) er, hvis du taler meget i generelle vendinger ("grundlæggende synes jeg at fildeling er ok, fordi blablabla"), og hvis de så spørger dig specifikt kan du svare kryptisk eller med den klassiske "ingen kommentarer". Hvis de spørger dig om du deler filer kan du sige f.eks. "Hvad tror du selv?" eller "Nej, som alle andre borgere med Internetadgang dl'er jeg aldrig!" eller "ingen kommentarer". Altså - generelt ville jeg nok være forsigtig mht. deltagelse i et sådant TV-program, gøre mig det klart hvilke konsekvenser det kan få, om en aftale er en aftale osv.
Hvis der er nogen herinde som har erfaringer kan I så ikek lige skrive her?