PDA

Se fuld version : Brugt printer solgt til nypris

msp
01-05-2006, 10:13 PM
Jeg håber jeg har postet i rette forum.

Nå, nu har jeg ligesom fået klar besked fra firmaet jeg har købt min ip4000 af:
Det drejer sig om Unishop i Lyngby http://www.uni-shop.dk/

Jeg har lige købt en ip4000. Den kostede 1199,- og der stod absolut intet om at den sku være brugt!
Jeg modtager den og pakker ud. Jeg synes den ser lidt ridset ud på overfalden og da jeg åbner den er der både printhoved og patroner installeret!
Det burde der ikke være i en spritny printer. Jeg skriver til bixen og fortæller det som det er. De tilbyder mig bare at jeg kan returnere og få pengene retur, da det er den sidste ip4000 de kan få fra canon, da den er udgået. Jeg svarer tilbage at eftersom det er en brugt vare solgt som ny vil jeg gerne have et nedslag i prisen, som jeg er berettiget til ifølge købeloven: Butikken må tilbyde ombytning til en tilsvarende vare (hvilket jo er umuligt), reparation (heller ikke aktuelt), give penge tilbage (er jeg ikke intra i) eller et passende afslag i prisen. Det er mig som kunde der har valget, bare det ikke har uforholdsmæssigt store udgifter for butikken. Han nægter pure at give afslag og siger at han har 50 på venteliste til netop denne printer, så jeg kan bare returnere og få pengene tilbage, men hvem vil det når man nu endelig har en ip4000?
Jeg foreslår ham så at han kan give mig 2 års extra reklamationsret, da han åbenlyst mener at printeren er fuldt på højde med en ny, men han er ikke intra i noget som helst. Jeg siger at det jo kan give ham dårlig omtale at behandle sine kunder sådan og købeloven pålægger ham at give afslag i prisen, om kunden ønsker det.
Han er ligeglad, osse da jeg nævner min mulighed for at klage til forbrugerstyrelsen - dem har de aldrig tabt en sag hos siger han.

Jeg er osse blevet anbefalet at melde ham til politiet for bedrageri: sælge brugt for nypris.

Hvor står jeg som forbruger?
Nogen som har nogen gode råd?

LoveWarez
01-05-2006, 10:33 PM
Du kan ikke gøre noget. Jeg synes personligt at det er flinkt af sælgeren at tilbyde dig at du kan få pengene tilbage, så du kan købe printeren et andet sted.

Men han må selvfølgeligt ikke sælge brugte vare, hvis det ikke står tydeligt angivet. Men er du 100% sikker på at varen er brugt? Mange printere bliver solgt med test-patroner indstalleret lige fra fabrikken.
Personligt ville jeg, hvis jeg var dig, få pengene tilbage. Han taber penge på det (da en handel går i vasken) og du mister ikke noget på det.
Efter det ville jeg skrive et klagebrev til forbrugerstyrelsen. De vil nok efterforske sagen, og evt. nedlægge hans firma :wink:

SRJ
01-05-2006, 10:33 PM
Jeg synes den bedste løsning vil være hvis du ringede ind til Forbrugerrådgivningen, (70131330). Det har jeg gjort i de tilfælde hvor jeg har stået i lignende problemer. De er venlige og kommer med reele bud på hvilke muligheder man har.

Du kan også kigge dig omkring på forbrugerstyrelsens hjemmeside omkring klager: http://www.forbrug.dk/klage/klagetjek/klagehjaelp/

Men umiddelbart vil jeg tro du står rimelig stærkt. Hvis du altså kan dokumentere at printeren er solgt under forudsætning af at den er ny.

Held og lykke! :D

**EDIT**
@Lovewarez
Jeg tror han står bedre end du lige umiddelbart giver udtryk for?
Og jeg tror desværre ikke de kan lægge deres firma ned..
- Men det kan jeg.. ! :lol:

Fik engang et online mobilunlock firma til at lukke og slukke!! Fuck det var fedt! :lol:
Og jeg havde ikke engang forbrugerstyrelsen indblandet, klarede det selv! :D :D

msp
01-05-2006, 10:40 PM
Du kan ikke gøre noget. Jeg synes personligt at det er flinkt af sælgeren at tilbyde dig at du kan få pengene tilbage, så du kan købe printeren et andet sted.

Men han må selvfølgeligt ikke sælge brugte vare, hvis det ikke står tydeligt angivet. Men er du 100% sikker på at varen er brugt? Mange printere bliver solgt med test-patroner indstalleret lige fra fabrikken.
Personligt ville jeg, hvis jeg var dig, få pengene tilbage. Han taber penge på det (da en handel går i vasken) og du mister ikke noget på det.
Efter det ville jeg skrive et klagebrev til forbrugerstyrelsen. De vil nok efterforske sagen, og evt. nedlægge hans firma :wink:
Nu er denne printer lige netop nærmest umulig at skaffe, så jeg kan ikke købe den et andet sted, og både det at der sidder patroner i samt at den er ridset på toppladen viser at den i al fald måske er en demomodel.
Jeg har jo osse købt netop en ip 4000 da det var den jeg ville have og der hersker ingen tvivl om at den blev solgt som fabriksny.
Grunden til at ip4000 foretrækkes er at prtonerne koster væsentligt mindre end til ip4200.

msp
01-05-2006, 10:41 PM
Jeg synes den bedste løsning vil være hvis du ringede ind til Forbrugerrådgivningen, (70131330). Det har jeg gjort i de tilfælde hvor jeg har stået i lignende problemer. De er venlige og kommer med reele bud på hvilke muligheder man har.

Du kan også kigge dig omkring på forbrugerstyrelsens hjemmeside omkring klager: http://www.forbrug.dk/klage/klagetjek/klagehjaelp/

Men umiddelbart vil jeg tro du står rimelig stærkt. Hvis du altså kan dokumentere at printeren er solgt under forudsætning af at den er ny.

Held og lykke! :D

**EDIT**
@Lovewarez
Jeg tror han står bedre end du lige umiddelbart giver udtryk for?
Og jeg tror desværre ikke de kan lægge deres firma ned..
- Men det kan jeg.. ! :lol:

Fik engang et online mobilunlock firma til at lukke og slukke!! Fuck det var fedt! :lol:
Og jeg havde ikke engang forbrugerstyrelsen indblandet, klarede det selv! :D :D

Dig vil jeg egentlig gerne snakke nærmere med. :-)

SRJ
01-05-2006, 10:51 PM
Du snakker bare.. :twisted:

cielorosso
01-08-2006, 03:57 AM
Du har ret; du har krav på afslag... så let er det ;)

msp
01-08-2006, 09:52 AM
Du har ret; du har krav på afslag... så let er det ;)
Det mener jeg jo osse, men hvordan får jeg dels manden til at forstå dette, og ydermere at han så osse giver mig dette afslag?
Jeg har studeret nogle sider på forbrugerstyrelsens hjemmeside, som jeg mener giver mig fuldstændig medhold, men som jeg skriver er han bare kold, og udnytter at han har andre på venteliste.

cielorosso
01-08-2006, 01:32 PM
der er et par ting du kan gøre. Forbrugerklagenævnet er en mulighed, men du kan også bare lægge sag an ved de almene domstole.

Har du snakket med dem på forbrugerrådgivningen? De har helt sikkert en masse praktisk erfaring med hvad der er det bedste middel.

msp
01-12-2006, 07:30 PM
Jeg kan meddele at jeg her til aften har talt med hotline hos Forbrugerrådgivningen, (70131330). De mener at det var en klar sag.
Hun sagde som jeg osse mente at eftersom jeg har et unika kan sælger tilbyde omlevering, afhjælpning (rep) eller afslag. Og der er kun den sidste mulighed som kan lade sig gøre.
Han kan ikke klare den med at levere en 4200. Og rep er ikke aktuelt, da den ikke er istykker, men bare brugt.
Hun rådede mig til at maile ham at jeg ønskede afslag i prisen, ellers ville forbrugertsyrelsen/rådet blive inddraget.
Men hvad skal jeg kræve i nedslag?
Prisen var 1199,- For få måneder siden stod samme printer i ca 875,-
Ville 400 ære et bud, måske 600,- så der er noget at forhandle udfra?

Fugazi
01-31-2006, 12:16 AM
Jeg ville have pengene igen og aldrig handle der igen, når de sælger en brugt vare eller en demo vare som ny. Du kan jo ikke vide om en tidligere ejer - hvis den altså er brugt - har behandlet den ordentligt.

msp
01-31-2006, 11:43 AM
Jeg kan nu give en update...eller måske en afslutning på sagen.
Jeg ringede til indehaveren for at snakke med ham, da mail ikke lige var noget han svarede særlig uddybende på. Hurtigt blev han meget vred, og spurgte om jeg dog ikke ku forstå hvad han sagde og hvad han havde mailet, og jeg sagde at det ku jeg godt, men at han som forretning jo var forpligtet til at følge købeloven. Kort fortalt var vi enige om at sagen som sådan var simpel nok, men han var sådan set flintrende ligeglad med dette, og smed så røret på.
Jeg ringende op igen og fik fat i hans kollega, som jeg fik en aftale i stand med omkring at jeg sendte printeren retur og fik min penge + portoudgifter retur. Jeg havde ikk lyst til at køre sag på ham, da jeg var sikker på at vinde den, men han ku jo bare lade være med at følge afgørelse og så stod jeg stadig med en brugt printer.
Jeg sender osse en mail så vi er på det rene med hvad vi har aftalt.
Jeg sender printeren og får besked om at der går 7 dage da udbetalingen skal omkring bogholderiet, derfor tager det så lang tid. Ja ja..store forhold, såvidt jeg ved er det kun en lille bix i Lyngby, så for mig at se ligner det en bevidst trækken tiden ud.
Jeg får da omsider mine penge, men konklusionen på hele sagen kan kun være at jeg absolut ikke kan anbefale nogen som helst at handle hos www.uni-shop.dk .

Fugazi
01-31-2006, 06:16 PM
Jeg kan nu give en update...eller måske en afslutning på sagen.
Jeg ringede til indehaveren for at snakke med ham, da mail ikke lige var noget han svarede særlig uddybende på. Hurtigt blev han meget vred, og spurgte om jeg dog ikke ku forstå hvad han sagde og hvad han havde mailet, og jeg sagde at det ku jeg godt, men at han som forretning jo var forpligtet til at følge købeloven. Kort fortalt var vi enige om at sagen som sådan var simpel nok, men han var sådan set flintrende ligeglad med dette, og smed så røret på.
Jeg ringende op igen og fik fat i hans kollega, som jeg fik en aftale i stand med omkring at jeg sendte printeren retur og fik min penge + portoudgifter retur. Jeg havde ikk lyst til at køre sag på ham, da jeg var sikker på at vinde den, men han ku jo bare lade være med at følge afgørelse og så stod jeg stadig med en brugt printer.
Jeg sender osse en mail så vi er på det rene med hvad vi har aftalt.
Jeg sender printeren og får besked om at der går 7 dage da udbetalingen skal omkring bogholderiet, derfor tager det så lang tid. Ja ja..store forhold, såvidt jeg ved er det kun en lille bix i Lyngby, så for mig at se ligner det en bevidst trækken tiden ud.
Jeg får da omsider mine penge, men konklusionen på hele sagen kan kun være at jeg absolut ikke kan anbefale nogen som helst at handle hos www.uni-shop.dk .

Må deres arrogance blive deres endeligt...or something like that :)

Igår prøvede jeg og se om det virkelig var umuligt at opstøve ip4000. Du kan få den i Australien, men de handler ikke med kunder udenfor landet...nok også pænt bøvlet at få den inleveret til en reperation :?

Hvis du bare SKAL eje en, kan du rejse til Australien og købe en :shock: (smiley says "are you nuts"?)

Fugazi

uni-shop
04-21-2006, 09:42 PM
Hej Mikkel,

Håber ikke det gør nået jeg nævner dig ved navn. :P Hvorfor ikke fortælle hele sandheden vedr. købet istedet for f.eks at udlade "stykker" af det oprindelige.

Vi er enige om, at der sad patroner i printeren, hvilket kunne tyde på at printeren havde været brugt. Det ved jeg ikke, da den blev sendt direkte videre fra vores leverandør, men det er da muligt. Du nævnte selv at der desuden var et sæt ekstra patroner i kassen. Desuden nævner du ikke at vi refunderede hele din købspris + fragt. Tror du selv vi sælger brugte varer, som vi 99% sikkert får problemer med?? Til din oplysning "tjente" vi 95 kr på den printer. Så med 2 * fragt frem og tilbage tabte vi penge på den. Derfor finder du os f.eks ikke på EDB priser, da vi ikke gider det bøvl med postordre. Desuden mener jeg ikke en uges ekspeditionstid med pengeoverførsel er urimeligt, medmindre du ønsker vi skal smide alt og overføre dine penge. Du har vel fået dem??

Håber du/I forstår hvad jeg skriver og mener. Alt skal hænge sammen såvel pris som service. Manden var direkte urimeligt og mente jeg skulle sælge printeren til halv pris = tab på 500 kr (+ ekstra sæt patroner). Det ville jeg aldrig gøre principmæssigt, det er vores branche alt for presset prismæssigt til. Jeg beklagede fejlene og returnerede det fulde beløb + hans fragt retur.

MVH

uni-shop

Jan Grevsen

msp
04-23-2006, 01:27 AM
Hej Mikkel,

Håber ikke det gør nået jeg nævner dig ved navn. :P Hvorfor ikke fortælle hele sandheden vedr. købet istedet for f.eks at udlade "stykker" af det oprindelige.

Vi er enige om, at der sad patroner i printeren, hvilket kunne tyde på at printeren havde været brugt. Det ved jeg ikke, da den blev sendt direkte videre fra vores leverandør, men det er da muligt. Du nævnte selv at der desuden var et sæt ekstra patroner i kassen. Desuden nævner du ikke at vi refunderede hele din købspris + fragt. Tror du selv vi sælger brugte varer, som vi 99% sikkert får problemer med?? Til din oplysning "tjente" vi 95 kr på den printer. Så med 2 * fragt frem og tilbage tabte vi penge på den. Derfor finder du os f.eks ikke på EDB priser, da vi ikke gider det bøvl med postordre. Desuden mener jeg ikke en uges ekspeditionstid med pengeoverførsel er urimeligt, medmindre du ønsker vi skal smide alt og overføre dine penge. Du har vel fået dem??

Håber du/I forstår hvad jeg skriver og mener. Alt skal hænge sammen såvel pris som service. Manden var direkte urimeligt og mente jeg skulle sælge printeren til halv pris = tab på 500 kr (+ ekstra sæt patroner). Det ville jeg aldrig gøre principmæssigt, det er vores branche alt for presset prismæssigt til. Jeg beklagede fejlene og returnerede det fulde beløb + hans fragt retur.

MVH

uni-shop

Jan Grevsen
Hej Jan

Lige til at starte med. Jo jeg har noget imod at du nævner mig ved navn. Og det er rent principielt! Ikke at der sker noget ved det, men på diverse fora vælger man et nick, og hvis man vil bruge sit fulde navn vælger man selv det. Det er ikke op til andre! Umiddelbart står der ikke noget om det i forumreglerne, men måske en admin ku komme med en melding om det at nogle brugere lækker andres identitet.
Så kom det på plads.

Du mener jeg udelader "stykker" af det oprindelige. Hmmm...jeg citerer:
Jeg ringende op igen og fik fat i hans kollega, som jeg fik en aftale i stand med omkring at jeg sendte printeren retur og fik min penge + portoudgifter retur.
Så jo - det havde jeg nævnt. Læs før du skriver!!
Andet mente du vist ikke at jeg havde udeladt!!

Til resten kan jeg kun sige at det taler for sig selv. Du skriver at du IKKE tjekkede om varen var brugt, da den kom direkte fra jeres leverandør og blev sendt videre til mig. Den sag her viser så hvad der kommer ud af ikke at tjekke de ting som du selv kommer til at hæfte for, hvis der som i dette tilfælde var en mangel ved varen. Så må du ha lært det til en anden gang.

Du nævner eksempelvis ikke i dit indlæg hvilken arrogant tone du havde i telefonen når vi snakkede, ejheller at du, da du åbenbart må have manglet argumenter, simpelthen smed røret på overfor en kunde som kom med en i alle henseender rimelig reklamation.
Jeg havde tjekket med købeloven og med Forbrugerstyrelsens Hotline førend jeg kom med forslag til løsning på sagen, men det var du fuldstændig ligeglad med. Som jeg ligeledes skriver ovenfor, valgte jeg ikke at køre sagen, da jeg ikke anså det for sandsynligt at du ville følge en evt afgørelse der gik dig imod.

Så nej...jeg forstår dig ikke, og regner egentlig hellerikke med at de fleste andre herinde gør det, da vi mestendels er kunder og du er forretningsdrivende. At du har dine principper om ikke at ville slå af i prisen er din sag, men som handlende skal du følge købeloven, som er til for at beskytte kunderne - ikke de handlende!

Omkring returnering af mine penge skrev du at der ville gå en uge. Nu ved jeg selv hvor længe det tager at lave en overførsel, og sådan som sagen havde udviklet sig, ville du måske have den afsluttet hurtigst muligt, men nej. Den skulle trækkes så langt som den kunne. Og da du så ovenikøbet laver en fejl i beløbet (1 kr for lidt) byder mine principper mig at bede om det resterende beløb.
Og hvorfor er det mig som kunde der skal stå med hele risikoen. Først skal jeg forudbetale printeren via bankoverførsel, hvilket ikke giver mig nogen sikkerhed. Så skal jeg sende printeren retur for egen regning, ikke noget med at du sender en returseddel til fragt, så nu har jeg både fragtpenge og prisen for printeren ude at svømme, og jeg har ikke engang varen i min besiddelse. Og dernæst skal jeg så vente en uge. Men det var vist et lille sidespring.. :roll:

I dit indlæg skriver du intet nyt, og de ting du selv nævner som noget du gør for mig som kunde, er ting som du er forpligtet til ifølge købeloven.
Så ingen medlidenhed herfra. Behandl dine kunder ordentligt - det er dem du lever af. Ellers bliver de væk!

Det var vist alt. Kommentarer er meget velkomne.

cielorosso
04-23-2006, 02:01 AM
Ja, Jan, den her sag er du helt selv skyld i. Tag den som en vigtig lærestreg. Man kan ikke bare sende et brugt produkt ud til en kunde, der med føje forventer at få et nyt; heller ikke selvom du selv synes, at det er et godt tilbud. Du skulle have oplyst om at printeren var brugt! Og at du ikke vidste det, er ingen undskyldning. Det er dig der kontraherer med kunden og det er således dit ansvar! Og hvad du (ikke) tjener på printeren er udelukkende dit problem!