PDA

Se fuld version : Lidt "ris" for en gangs skyld

SRJ
01-03-2006, 10:09 PM
Hej PiratGruppen!

Jeg kunne skrive meterlange sider med al den ros og med al den taknemmelig for at i her, som jeg har, men det vil jeg ikke. For i ved det godt selv.. ;)
- (Men hvis i vil mænge jer lidt i det, så skrev jeg et julekort til jer i Offtopic forummet ;))

Istedet vil jeg komme med lidt ris til jer, altså noget af den slags der ikke forsøger at kaste folk i gulvet, men lidt af den slags som man kan bruge til noget.. :idea:

Mine tanker går på jeres åbenhed.
Jeg savner tit en del mere åbenhed fra gruppens side. Eks. kunne jeg godt tænke mig at vide lidt mere om den politiske del, hvad sker der? Får vi noget ud af de høringer? Jeg kunne også godt tænke mig at høre noget om hvilke projekter der køres, hvordan går det med shoppen og har vi eks. midler til en kampagne ?

Jeg mener samtidig at det vil være en fordel at "lægge kortene på bordet". Men kan samtidig også godt se nogle ulemper. Jeg mener det vil være godt fordi en større åbenhed ville øge gruppens troværdighed og accept, som et reelt modspil.

Er det noget i har overvejet? For som daglig bruger gennem det seneste halve år (ja, den 7. har jeg sku halvt års jubilæum :D) og med stor aktiv deltagelse, føler jeg at jeres projekter et eller andet sted er vores allesammens fælles projekter.. Jeg vil ihvertfald gerne være en del af dem, og være en støtte på dem.

De bedste pirathilsner
SRJ

SRJ
01-04-2006, 09:59 PM
Nu er det godtnok imod mit eget princip, men nu dobbeltposter jeg altså lige.. Og jeg gør det for lige at få fokus på denne tråd..

Er der virkelig ingen fra PG der har lyst til at udtale sig udfra hvad jeg skriver? - Komme med en kommentar til det? - En stillingtagen ville være dejligt.. !

Der må have været et par admins og nogle crew folk forbi her det sidste døgn... ! :?

KcintiM
01-04-2006, 11:46 PM
Jeg ville også sætte pris på at vide hvad der egentlig sker på pirat fronten, måske iform at et nyhedsbrev men hvem ved :?:

Copy/Paste
01-05-2006, 01:59 AM
Hej SRJ,

Jo selvfølgelig vil vi gerne svare i din tråd. Jeg lider personligt bare under udpræget eksamensstress og det tog derfor lidt tid før jeg opdagede den.

For det første kan jeg sige at vi selvfølgelig tager spørgsmålet du stiller om vores åbenhed op på vores næste møde. Vi vil altid gerne være åbne om det der er fordel i at være åbne om. Dvs. alt undtagen ting der skal være en overaskelse af hensyn til presse eller for stor åbenhed omkring økonomi da det vil være til fordel for APG.

Ang. penge til en kampagne kan jeg sige at som du nok har set så bruger vi en del af vores midler på Den Digitale Retshjælp (som jo også er en kampagne), og 38.000 kr er en pæn portion penge. At der vil blive brugt penge på andre fremadrettede ting som side 3 projektet skal nok komme til at ske, men vi har ikke en milliardindustri i ryggen som APG, men må nøjes med brugernes gavmilde bidrag og salget fra shoppen. Shoppen kræver derudover store investeringer hvergang der kommer nye produkter, så der går tid før den begynder at lave stort overskud.

Ang. høringerne, så kommer de jo først når der sker relevante lovændringer. Vi bliver jo ikke indkaldt til hvad som helst. Men vi følger selvfølgelig med i hvad der sker indenfor ophavsret, overvågning mv, og orienterer om det løbende som det sker, igennem nyhederne mv. Vi havde eksempelvis flere artikler om overvågningsdirektivet der desværre blev vedtaget i Europa-Parlamentet.

Ang. fremtidige projekter så har vi nogle ideer, men det er for at være helt åben også et ressource spørgsmål - jeg har studier, arbejde, kæreste flere af os har familie osv. Jeg bruger meget af min tid på Piratgruppen, men vi kan ikke bare spytte en lind strøm af projekter som Den Digitale Retshjælp, Vidensdeling, Kulturministeriet.info eller hvad vi ellers har lavet af ballade. Projekter tager tid at lave, og siden kræver masser af timer til daglig drift, moderation af forum, besvare mails, shoppen, retshjælp, nyheder osv. osv. Men som sagt har vi nogle ideer og mon ikke nogen af dem blev til virkelighed indenfor ikke så uoverskuelig fremtid 8)

Lige nu arbejder jeg personligt på at få ideen om Piratgrupper (som i Sverige og Norge) spredt til resten af verden. En af grundene til at vi findes i de er de nordiske lande er at vi forstår hinandens sprog og derfor har kunnet kopiere hinandens koncepter - at vi får produceret en forklaring af konceptet på engelsk og andre sprog er vigtigt hvis vi en dag skal blive til en reel magtfaktor - en international Pro Piracy Lobby :D . Det første vi starter med er at få skrevet nogle engelske tekster, og det næste bliver at knytte kontakter i udlandet til folk der kunne tænke sig at starte, hjælpe dem igang (som vi blev hjulpet af svenskerne osv.).

Det sidste du tager op er vores involvering af jer, brugerne på et mere konkret plan. Det er for mig noget af det vigtigste, og vi arbejder lige nu på ideer om hvordan vi kan lave projekter hvor flere mennesker kan indgå på forskellige planer, hvis du har nogen ideer så fyr løs - hvad kan du? hvad vil du bidrage med? :) Jeg så godt din og SAN's flyer aktion og syntes den var super fed, er det noget i den retning vi skal bevæge os hen imod, og hvordan kan vi hjælpe jer igang med den slags? - trykke plakater og klistermærker i kan sætte op eller hvordan?

Håber du kunne bruge svaret.

//Sebastian Gjerding - Piratgruppen.org