PDA

Se fuld version : Ophavsretsindustrien vil overvåge alt og alle

Delgado
12-03-2005, 05:31 PM
Ser ud til, mine bange anelser
http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=8922
nu er ved at blive til virkelighed, bare i meget større målestok, dvs. på europæisk plan, jvfr. artiklen af 29. november om EUs datalogningsforslag. Som mange andre er jeg også bange for, hvad dette kan medføre. Når telefonselskaberne skal logge samtaler - kan det reelt betyde at fuldstændig uskyldige mennesker kommer bag lås og slå, hvis ophavsrettighedsindustrien får deres vilje, og får lov til at bruge forslaget mod "pirater".

Tænk f.eks. på, hvis jeg har købt den nye med Robbie Williams, og for skæg siger i telefonen, at jeg har downloadet den - det kan jo være humoristik nok. Men - vups! så havner jeg i fængsel, fordi jeg har sagt det! I yderste konsekvens vil disse forslag medføre, at alm. mennesker bliver nødt til at begynde at tale i koder ligesom narkosmuglere.

Er det sådan vi vil have vore samfund indrettet? Overvågning alle vegne? "jeg har jo ikke gjort noget, så jeg er ikke bange" er der sikkert nogle som siger.. nej, men så husk bare, at du ikke må være humoristisk i telefonen, at din post, messenger og email bliver overvåget for suspekte ord og vendinger, at du ikke må være tildækket om hovedet (heller ikke om vinteren), for så kan man ikke se dit ansigt på de offentglige videokameraer. OG at du ikke må kryptere på din harddisk, for det bliver jo også en konsekvens. Alt hvad du siger, ligemeget i hvilket forum, om det så er privat, kan herefter bruges imod dig.

Her til sidst skal da trods alt lyde et til lykke til APG og de internationale ditto, de har virkelig fået meget magt nu. Så må man håbe, de forstår at forvalte det... Jeg tvivler.

Gaffa_Tape
12-20-2005, 11:33 AM
De logger kun hvem du har snakket og hvor længe du har snakket. De logger ikke selve samtalen. Det samme med nettet, de ser kun eks hvor man henter fra men ikke hvad man henter. Så vidt jeg har forstået, for hvis det var 100% overvågning ville mange lande have protesteret så bare tag det roligt ;)

Skaery
12-20-2005, 04:56 PM
De logger kun hvem du har snakket og hvor længe du har snakket. De logger ikke selve samtalen. Det samme med nettet, de ser kun eks hvor man henter fra men ikke hvad man henter. Så vidt jeg har forstået, for hvis det var 100% overvågning ville mange lande have protesteret så bare tag det roligt ;)
Hvis det bare er det, de gør, hvad er der så at være bange for? Hvordan kan de tage nogen for piratkopiring, hvis de ikke ved, hvad de har hentet, men kun ved, at de har hentet 'noget'?
Hvis de kan se jeg har hentet x gb fra fx PB, kan de da ikke sige noget, om det er noget ulovligt eller ej... det kunne lige så godt have været noget lovligt.

Er der noget, der kan forklare, hvordan de vil bruge dette til at fange pirater?

Brogaard
12-20-2005, 07:02 PM
Som vi har set, er APG's bevisførelse jo langt fra holdbar. Hvis de mener de kan tage folk pga. et screenshot, hvad afholder dem så fra "overdrevet" brug af f.eks. BT?

Skaery
12-20-2005, 08:23 PM
Som vi har set, er APG's bevisførelse jo langt fra holdbar. Hvis de mener de kan tage folk pga. et screenshot, hvad afholder dem så fra "overdrevet" brug af f.eks. BT?
Det er netop det, jeg er bange for... 'Du har downloaded 100gb og uploaded 50gb, og det kan ikke have været andet end piratkopier!'

SRJ
12-20-2005, 09:03 PM
Det er netop det, jeg er bange for... 'Du har downloaded 100gb og uploaded 50gb, og det kan ikke have været andet end piratkopier!'
Get real, boys!

Det holder jo ikke helt. Vi har stadig et samfund der bygger på en masse frie værdier, de bliver ikke bare forkastet. At indholdet af telefonsamtaler, indholdet trafik på nettet o.l. bliver logget ser jeg som ret usandsynligt.
Det med 100 gb ned og 50 gb up, er der oss taget lige ud af et ondt eventyr. Det holder mindre end et screenshot!

Slap nu af allesammen, det er kun trafikken, ikke indholdet af den. (Hvis ikke har jeg vist læst nogle ret useriøse kilder.. :roll: )

Chill! 8)

Skaery
12-20-2005, 09:15 PM
/me straighten his tinfoil hat and puts on his conspiracy glasses 8)

Ved da godt at det ikke holder nogle steder, men så vidt jeg kan huske, så holder et screenshots åbenbart i retten :roll:

Brogaard
12-20-2005, 10:20 PM
Det holder jo ikke helt. Vi har stadig et samfund der bygger på en masse frie værdier, de bliver ikke bare forkastet. At indholdet af telefonsamtaler, indholdet trafik på nettet o.l. bliver logget ser jeg som ret usandsynligt.

Det ville jeg også have sagt om logging af telefon numre og internet brug for nogle år siden. Jeg har ikke længere tiltro til at politikerne har den fjerneste ide om hvad de laver eller hvor vores rettigheder som borgere starter eller stopper.

Delgado
12-20-2005, 11:10 PM

Det, jeg i første omgang hæftede mig ved, var regeringens terrorpakke, som sjovt nok også venstres egne folk havde problemer med. Den indeholdt nye tiltag, som udvidet overvågning og aflytning af telefoner, som vel i og for sig er det samme som logning af indholdet af en telefonsamtale.

Dernæst til EUs forslag, hvor kun tidspunktet og positionen bliver logget, men---

når regeringen allerede HAR været inde på aflytning, er der da ikke langt til at det gennemføres næste gang. Politiet har hele tiden haft adgang til aflytning, men i pakken skulle de have videre beføjelser:

En ændring af retsplejeloven skal give politiet hjemmel til - i ganske særlige situationer - at telefonaflytte eller overvåge internet-kommunikation af et helt boligkvarter eller ejendomskompleks.

Tanken er altså tænkt, den skal bare have flertal - om den så kommer nu eller efter næste terrorangreb, har jo ikke så meget at sige. Og hvorfor så iøvrigt ikke tage indholdet af mails med? Eller hvad du skriver på messenger?

Det kan godt være, jeg overreagerer, men hvis der ikke er folk, som opponerer og stiller spørgsmål, så tror politikerne jo bare, at den er fjong, og så kan de bare gennemføre revl og krat uden tanke på konsekvenser - for at vise handlekraft.

Læs iøvrigt nogle af lovforslagene her, det kan være, det giver stof til eftertanke: http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php?id=3124410

Skaery
12-21-2005, 05:15 PM
Den her nyhed kan være ret relevant: BitTorrent Reloaded: Unauthorised installs lead to pirated movie files on victim's PCs
http://www.vitalsecurity.org/2005/12/bittorrent-reloaded-unauthorised.html