PDA

Se fuld version : 200 nye breve fra APG

pantonamia
11-18-2005, 10:23 PM
Ang. de 200 nye breve fra APG, er der nogen der ved hvilke netværk der er ramt? Altså hvilket netværk dem der har modtaget breve har brugt?

z33k
11-18-2005, 10:26 PM
Hvis du nu læste nogle af de mange andre indlæg i forummet om dette emne, så vil du kunne læse dig frem til at det er P2P-tjenesterne DC++ og LimeWire.

http://newz.dk/redir.php?id=18081

pantonamia
11-18-2005, 10:33 PM
Ja det kunne jeg sikkert godt, men som du kan se har jeg ikke gjort det. Fatter dog ikke at folk bliver ved med at bruge DC++, der er så vidt jeg ved aldrig nogen på edonkey netværket der har fået breve, det er alt for svært for dem at bevise noget

PastorBlabber
11-19-2005, 01:09 AM
der er så vidt jeg ved aldrig nogen på edonkey netværket der har fået breve, det er alt for svært for dem at bevise noget

Der er vist 125, men det er alle nogle der viser deres delte filer (det gør eDonkey desværre som standard).

Jeg tror til gengæld ikke der er en eneste der er blevet snuppet med eMule der stort set kun har den forskel at man som standard ikke viser delte filer :)

- Pastor Blabber

OR
11-26-2005, 11:42 PM
Der står under nyheder, at man ikke skal betale, fordi APG ingen sager har vundet. Iflg. Torben Steffensen har de aldrig TABT en sag endnu, så det er vel påstand mod påstand??

Aalborg Stiftstidende, 26/11:

43 firmaer sagsøger nordjyde for nettyveri

Nogle af verdens største selskaber inden for musik- og filmbranchen er blandt sagsøgerne, når retten i Aalborg i næste uge indleder en sag mod en nordjyde, der angiveligt i betydelig omfang har foretaget ulovlig kopiering af film og musik via sin computer.

I alt er 43 firmaer repræsenteret på listen over sagsøgere, herunder selskaber som EMI music, Sony Music Entertainment og Universal Pictures.

Sagsøgernes advokat og talsmand for den såkaldte Antipiratgruppe Torben Steffensen ønsker af principielle grunde ikke at udtale sig om den konkrete sag, herunder erstatningskravets størrelse.

Generelt om piratkopieringssager via internettet oplyser han dog, at erstatningskravene fordeler sig på fra 100.000 kroner og opefter.

- I princippet er der intet loft, men når vi fastsætter kravets størrelse, tager vi dog hensyn til sagsøgtes betalingsevne. Det vil jo ikke tjene noget formål at kræve langt ud over, hvad den pågældende er i stand til at betale, siger Torben Steffensen.

Desuden afhænger erstatningskravet af piratkopistens hensigt med kopieringen. Er der tale om kopiering til privat brug, ligger niveauet ifølge advokaten typisk på de 100.000 kroner. Har der været tale om professionel og systematisk kopiering og dermed noget af erhvervsmæssig karakter, kan erstatningskravet vokse til det 10-dobbelte.

Den københavnske advokats firma fører årligt 10-15 sager for selskaber, der oplever, at deres rettigheder krænkes via internettet. Og succesraten er stor. Ifølge advokaten har firmaet til dato ikke tabt en eneste af den type sager.

- Der er heller ikke så meget at komme efter, hvis man har været i gang med ulovlig kopiering. Når man downloader en fil via nettet, vil man altid efterlade den såkaldte IP-adresse, der sætter andre i stand til at finde frem til den computer, hvorpå handlingen er foretaget. Reelt kunne man lige så godt indrykke en annonce i den Blå Avis, siger advokaten.

Han tilføjer, at voksende bevidsthed om risikoen for at blive taget på fersk gerning er i færd med at ændre computerfolkets adfærd.

- Vi oplever i øjeblikket i Danmark et faldende antal tilfælde af ulovlig kopiering over internettet, siger Torben Steffensen.

Udover øget bevidsthed om risikoen for afsløring mener han, at det spiller en rolle, at stadig flere anerkender, at kunstnere har et rimeligt krav på at få betaling for deres arbejde.

PastorBlabber
11-27-2005, 12:57 PM
Der står under nyheder, at man ikke skal betale, fordi APG ingen sager har vundet. Iflg. Torben Steffensen har de aldrig TABT en sag endnu, så det er vel påstand mod påstand??

Prøv st lade som om begge påstande er rigtige. Hvad kan du så udlede? :wink:

Det virker som om at APG prøver at undgå at sagerne kommer i retten. Faktisk er det endnu ikke bevist om screen shots rent faktisk ville fungere som bevis ved en højere retsinstans.

- Pastor Blabber

OR
11-27-2005, 01:14 PM
Ja ok :)
Hvad med de binære nyhedsgrupper? Dem har APG åbenbart ikke kastet sig over endnu. Utroligt at de ikke bliver lukket, med alt det der ligger der :?
Min ISP har nemlig lige lukket op for binær news med ialt 105.000 grupper og jeg kan DL med 7-800 KB/s 8)

Brogaard
11-27-2005, 03:06 PM
Ja ok :)
Hvad med de binære nyhedsgrupper? Dem har APG åbenbart ikke kastet sig over endnu. Utroligt at de ikke bliver lukket, med alt det der ligger der :?
Min ISP har nemlig lige lukket op for binær news med ialt 105.000 grupper og jeg kan DL med 7-800 KB/s 8)

Det er fordi det er skræmmende meget nemmere at få penge ud af privatpersoner end f.eks. TDC, der jo uden tvivl på dagsbasis deler mere end den gængse pirat.

techie
11-27-2005, 06:19 PM
Den københavnske advokats firma fører årligt 10-15 sager for selskaber, der oplever, at deres rettigheder krænkes via internettet. Og succesraten er stor. Ifølge advokaten har firmaet til dato ikke tabt en eneste af den type sager.

De sidste 2 sager imod private blev afvist af retten.

SygoPaPa
12-07-2005, 11:41 AM
Slettet....

Lasse
12-07-2005, 01:21 PM
Hej Jeg er en af de uheldige der har modtaget et brev jeg skulle betale 142000kr for 4455 musiknumre :D Jeg har gjordt som Piratgruppen.org siger ikk betalt noget for har endnu kun hørt at de taber en retssag!

Deres bevis matrale mod mig er en stak A4 papir hvor alle mine musik numre er skrevet ned på! Men dette er vel ikke nok i retten da en hver kan skrive det ned og printe det ud bagefter!

De Siger i brevet at hvis jeg betaler inden 10 dage kan jeg indgå et forlig med dem og slippe med at betale 47000kr men dette gør de kun for at slippe for at komme i retten!

Men jeg går nu rettens vej!

MVH SygoPaPa

APG har endnu ikke vundet nogen sag i retten vedr. disse trusselsbreve. De har 2 prøversager igang, hvoraf den ene blev afvist, da de ikke indleverede nogle papirer før en aftalt dato (eller noget i den dur)Jeg tror dog de har lagt sagen an igen.

Hvad. angår dit erstatningskrav, så synes jeg faktisk du skal henvende dig til en eller flere medier ogpåstå at APG ikke overholde de regler der er blevet pålagt dem af deres interesseorganisationer. Det er nemlig sådan at APG ikke 'må' udsende erstatningskrav på over 100.000, og det er efter min logik også gældende selvom de vælger at give dig 'rabat'.

Endnu engang ser vi dem prøve at gå om hjørner.

Brogaard
12-07-2005, 06:06 PM
Jeg synes snart det er på tide med den side 3 reklame for piratgruppen. Der er åbenbart mange der ikke er klar over at piratgruppen eksistere. Hvis de gjorde, ville de sikkert vide, at det ikke er det smarteste at dele 4000+ musikfiler over f.eks. DC++
Jeg siger ikke et ondt ord om dem der har gjort det, og de har min dybeste sympati, da det uden piratgruppens information ikke er til at vide hvilken risiko der er ved at dele så meget på disse usikre klienter.

SygoPaPa
12-07-2005, 08:30 PM
Lasse vil du mene jeg skal gå til medierne? i så fald hvilke medier skal jeg gå til ?

cielorosso
12-07-2005, 09:21 PM
Jeg er bestemt ikke enig med Lasse i, at du skal gå til medierne. Det kan ikke gavne din sag, med mindre du har klokkeklare beviser på, at det absolut ikke kan være dig, der har delt materialet. Erfaringen viser, at medierne næsten hver gang vinkler historien mod "den onde pirat". Der er åbenbart flere sere i en "det gode mod det onde" vinkling, end i at forsøge at udrede alle de komplicerede forhold, der indgår i sagerne.

Derimod skulle du tage og forhøre dig hos en advokat, og gerne Overbeck, som du kan finde tlf. nr. på her på siden. Han har stor ekspertise på området. Hvis du ikke har råd, så kan du jo søge hos piratgruppens (digitale) retshjælp.

KcintiM
12-07-2005, 09:40 PM
Nogen der har en kilde på at apg ikke må udstede erstatsningskrav på over 100.000 kr.?

z33k
12-07-2005, 09:53 PM
Nogen der har en kilde på at apg ikke må udstede erstatsningskrav på over 100.000 kr.?

APG sætter loft på erstatningskravene (http://newz.dk/forum/item/58148/)

Antipirater bløder op på erstatningskrav (http://www.computerworld.dk/art/31345?a=fp&i=1)

KcintiM
12-08-2005, 12:13 AM
Ja ok fatter så ikke helt dette

Hej Jeg er en af de uheldige der har modtaget et brev jeg skulle betale 142000kr for 4455 musiknumre Very Happy Jeg har gjordt som Piratgruppen.org siger ikk betalt noget for har endnu kun hørt at de taber en retssag!

Deres bevis matrale mod mig er en stak A4 papir hvor alle mine musik numre er skrevet ned på! Men dette er vel ikke nok i retten da en hver kan skrive det ned og printe det ud bagefter!

De Siger i brevet at hvis jeg betaler inden 10 dage kan jeg indgå et forlig med dem og slippe med at betale 47000kr men dette gør de kun for at slippe for at komme i retten!

Men jeg går nu rettens vej!

MVH SygoPaPa

De 100.000 kan da ikke være maksimun beløbet på det de må kaste i nakken når man indgå forlig eller hva?

SygoPaPa
12-08-2005, 10:25 AM
Jeg kunne have ingået et forlig med dem så slap jeg med 47000kr ca men så skulle jeg skaffe de penge inden for 10 dage :S det kunne jeg ikke! Derfor er det nu 142000kr jeg skal betale!

Lasse
12-08-2005, 01:27 PM
Jeg er bestemt ikke enig med Lasse i, at du skal gå til medierne. Det kan ikke gavne din sag, med mindre du har klokkeklare beviser på, at det absolut ikke kan være dig, der har delt materialet. Erfaringen viser, at medierne næsten hver gang vinkler historien mod "den onde pirat". Der er åbenbart flere sere i en "det gode mod det onde" vinkling, end i at forsøge at udrede alle de komplicerede forhold, der indgår i sagerne.

Derimod skulle du tage og forhøre dig hos en advokat, og gerne Overbeck, som du kan finde tlf. nr. på her på siden. Han har stor ekspertise på området. Hvis du ikke har råd, så kan du jo søge hos piratgruppens (digitale) retshjælp.

Det bliver et meget hurtigt svar, da jeg ahr travlt.

Jeg er helt uenig med dig i at medierne vinkler historien imod den onde pirat. Det er tildeles rigtigt at nogle sensationsaviser og visse amatørdrevne internetaviser har den tendens, men der findes mange danske medier der behandler sagerne seriøs og fair. Efter min mening f.eks. politikken, JP, Metro Express, Tv2 nyhederne, computerworld.dk m.fl.

Men hvorfor mener jeg at SygoPaPa skal gå til medierne?

Fordi det er blevet fastlagt af interesseorganisationerne selv, at APG ikke må udsende dummebøder på over 100.000 kr. Og alligevel ser vi her, at det gør de. Det er så sørgeligt at se, at Koda og de andre foreninger ikke kan styre deres bidske vagthund. Det er da rigtigt, at hvis man betaler beløbet inden for de famøse 10 dage, så undgår man i SygoPaPa tilfælde at overskride de 100.000 kr. Men som han selv siger, så kunne han ikke finde pengene, og derved er han oppe over de 100.000. Hvis det ikke er manipulering/fordrejning med de af interesseorganisationernes fastsatte regler, så ved jeg ikke hvad er.

Det beviser nok engang, at APG er en pengemaskine, og ikke andet. Deres interesse er kun at hive penge ned i deres egne lommer, og så er de iøvrigt fuldstændig ligeglad med de kunstnere, de eftersigende skulle varetage. Dem der påstår andet er uvidende og godtroende, og det skal de fortælles. Og det gøres kun ved at anvende medierne, der er til vores rådighed. Vi skal have dårlig omtale efter dårlig omtale, der basere sig på fakta ud i alle afkroge af land, og vist det ikke er et selvlysende tilfælde, så ved jeg ikke hvad er.

Kort og kort. Jeg er af den mening, at det mest frygtede senario for APG og men særligt interessseorganisationer på nuværende tidspunkt, er at blive afsløret i, at deres store charme offensiv for nogle måneder siden, ikke var end varm luft og kolde kartofler. De skal rammes på deres kreditbilitet og her vores mulighed.

Om det gavner SygoPaPas sag, så har du sikkert ret i det ikke gør, men det gør i hvert fald heller ikke det modsatte. Vi må ej glemme at APG ikke har vundet nogen sag endnu, og hvis deres kreditbilitet kan rammes yderlige, så står de endnu svagere ved de 2 anglagte prøvesager ved domstolene.

Hvis du forventer, at APG vil fare ud og lægge sag an mod SygoPaPa fordi han kontakter pressen, så mener jeg det er en stor fejlvurdering. En sådan sag vil APG ikke overleve. For det første har de brudt sig mod deres egne 'bossers' regler om loftet på ersatningskravet, og for det andet, at lægge sag an med det svævende i medierne, vil totalt ødelægge deres i forvejen skrattende kreditbilitet.

Afslutningsvis. Du har helt ret i at SygoPaPa bør kontakte en advokat.

cielorosso
12-09-2005, 01:18 AM
Fordi det er blevet fastlagt af interesseorganisationerne selv, at APG ikke må udsende dummebøder på over 100.000 kr. Og alligevel ser vi her, at det gør de. Det er så sørgeligt at se, at Koda og de andre foreninger ikke kan styre deres bidske vagthund. Det er da rigtigt, at hvis man betaler beløbet inden for de famøse 10 dage, så undgår man i SygoPaPa tilfælde at overskride de 100.000 kr. Men som han selv siger, så kunne han ikke finde pengene, og derved er han oppe over de 100.000. Hvis det ikke er manipulering/fordrejning med de af interesseorganisationernes fastsatte regler, så ved jeg ikke hvad er.

Jeg mener, at det er naivt at tro, at den generelle offentlighed interesserer sig for (og vil reagere på) en eventuel overtrædelse af interne retningslinier. Havde det været ulovligt, havde jeg nok delt din opfattelse.

Det beviser nok engang, at APG er en pengemaskine, og ikke andet. Deres interesse er kun at hive penge ned i deres egne lommer, og så er de iøvrigt fuldstændig ligeglad med de kunstnere, de eftersigende skulle varetage. (...) Vi skal have dårlig omtale efter dårlig omtale, der basere sig på fakta ud i alle afkroge af land, og vist det ikke er et selvlysende tilfælde, så ved jeg ikke hvad er.

Det er vi ikke ubetinget uenige om. Men en enkeltsag vedr. en eventuel overtrædelse af deres egne interne retningslinier er ikke noget særligt. Snarere bør man søge at fremhæve generelle adfærdsmønstre, afdække svagheder i det retlige grundlag for kravene m.v.

Om det gavner SygoPaPas sag, så har du sikkert ret i det ikke gør, men det gør i hvert fald heller ikke det modsatte.

Uenig! Enhver udenretlig eksponering af en sag, der meget vel skal afgøres af domstolene, er potentielt farlig. Masser af retssociologiske undersøgelser påpeger, at der er stor forskel på hvorledes jurister og den øvrige befolkning vurderer sager og bevisernes værdi. Derfor kan der være fare for, at lægmand uforvarende skader sin sag ved udtalelser, afsløring af ugunstige fakta o.lign.

Hvis du forventer, at APG vil fare ud og lægge sag an mod SygoPaPa fordi han kontakter pressen, så mener jeg det er en stor fejlvurdering.

Skrev jeg det? Jeg ville ønske folk snart ville holde op med at læse mellem linierne i mine indlæg: Der står faktisk ikke noget.

En sådan sag vil APG ikke overleve. For det første har de brudt sig mod deres egne 'bossers' regler om loftet på ersatningskravet...

Fuldstændig ligegyldigt. Det er en intern sag i APG.

...og for det andet, at lægge sag an med det svævende i medierne, vil totalt ødelægge deres i forvejen skrattende kreditbilitet.

Tro mig; det kommer ikke til at svæve i medierne. Selvom der findes et stigende antal mennesker, der interesserer sig for ophavsretten og de problemstillinger digitaliseringen har medført, så er almuen stadig noget nær apatisk indstillet. Utrolig mange mennesker hænger fast i "godt/ondt" / "kunstner/pirat" paradigmet. Også derfor er en generel oplysningskampagne det bedste valg - også med henblik på udstillingen af musikkopieringen som et hidtil accepteret fænomen (kassettebånd) og den utrolige forringelse af forbrugerens produkt og retsstilling i forhold til anvendelsen af dette, som industriens ensidige kampagne har medført og fortsat medfører.

Jeg er helt uenig med dig i at medierne vinkler historien imod den onde pirat. Det er tildeles rigtigt at nogle sensationsaviser og visse amatørdrevne internetaviser har den tendens, men der findes mange danske medier der behandler sagerne seriøs og fair. Efter min mening f.eks. politikken, JP, Metro Express, Tv2 nyhederne, computerworld.dk m.fl.

Fælles for næsten alle danske medier (med undtagelse af bl.a. de særlige it-nyheds media) er, at de indtil nu har haft en helt særegen evne til helt ukritisk at viderebringe industriens påstande. I det store hele har ingen (med førnævnte undtagelse) søgt at verificere / falsificere påstandene; ingen har forlangt dokumentation for påstandene; ingen har viderebragt den forskning, der er i modstrid med industriens opfattelse.

Politiken holder sig i det store hele til at viderebringe Ritzau telegrammer. Dagbladene generelt har ganske vist lagt spalteplads til debatører med kritisk holdning, men forholder sig selv tavse. TV2 har vist sig som et fantastisk talerør for industriens interesser. Et eksempel er deres udråbelse af Allofmp3 som ulovlig for danske brugere udelukkende på baggrund af kilder fra pladebranchen og Torben Steffensens subjektive vurdering. Først da Kulturministeriet mere eller mindre af egen drift var ude og undsige dette, kom der en lidt mere nuanceret tilgang til emnet - men alligevel gav de Torben Steffensen det sidste ord og mere tid på skærmen end Kulturministeriets jurist. Morsomt i øvrigt at se, at Torben Steffensen mener sig mere kompetent til at fortolke lovene end det embedsværk, der formodentlig har deltaget i konciperingen af loven.

Lasse
12-09-2005, 03:21 AM

Jeg mener, at det er naivt at tro, at den generelle offentlighed interesserer sig for (og vil reagere på) en eventuel overtrædelse af interne retningslinier. Havde det været ulovligt, havde jeg nok delt din opfattelse.

Offentligheden viste interesse da APG og de bestemme interesseorganisationer bebudede at der nu var sat loft på APG's erstaningskrav, hvorfor man må formode, med god ret efter min mening, at der er nyhedsværdi i, at det faktisk ikke forholder sig sådan. Så er det for så vidt ligegyldig om det er interne retningslinier eller ej.

Det beviser nok engang, at APG er en pengemaskine, og ikke andet. Deres interesse er kun at hive penge ned i deres egne lommer, og så er de iøvrigt fuldstændig ligeglad med de kunstnere, de eftersigende skulle varetage. (...) Vi skal have dårlig omtale efter dårlig omtale, der basere sig på fakta ud i alle afkroge af land, og vist det ikke er et selvlysende tilfælde, så ved jeg ikke hvad er.

Det er vi ikke ubetinget uenige om. Men en enkeltsag vedr. en eventuel overtrædelse af deres egne interne retningslinier er ikke noget særligt. Snarere bør man søge at fremhæve generelle adfærdsmønstre, afdække svagheder i det retlige grundlag for kravene m.v.

Uenig. Igen, fordi APG m.fl. selv har været fremme i pressen og bebude disse interne retningslinier, også med denne sag vist at de ikke engang kan overholde dem. Det gør denne sag til noget særligt. Havde de ikke været fremme med næsen i pressen ang. max beløbet i sin tid, så vil jeg give dig ret.

Om det gavner SygoPaPas sag, så har du sikkert ret i det ikke gør, men det gør i hvert fald heller ikke det modsatte.

Uenig! Enhver udenretlig eksponering af en sag, der meget vel skal afgøres af domstolene, er potentielt farlig. Masser af retssociologiske undersøgelser påpeger, at der er stor forskel på hvorledes jurister og den øvrige befolkning vurderer sager og bevisernes værdi. Derfor kan der være fare for, at lægmand uforvarende skader sin sag ved udtalelser, afsløring af ugunstige fakta o.lign..

Det var ikke min tanke, at SygoPaPa uden omtanke skulle fare frem i pressen og skyde til højre og til venstre. Der er mange måder at gøre dette på, og en af dem, kunne jo være at kontake piratgruppens talsmand, som viderebragte det til pressen. Man kunne eventuel først undersøge om sagen er enkelt stående - Jeg tror det ikke.

Men det er også irrelevant, for APG vil ikke lægge sag an mod SygoPaPa, da de først vil gennemføre de 2 prøvesager de har kørende. - taber de dem, så skal man være naiv for at tro at de vil lægge sag an mod resten af deres ofre. Vinder de, så er det jo ligegyldig om dette har været i pressen eller ej, for så vil alle der har overskredet de 10 dage blevet forlangt fuld erstatning.

Vores interesse er vel at APG ikke vinder disse 2 sager, og dette kan vi ikke direkte påvirke, men indirekte måske. Og dette kan gøres ved at skabe miskredit til APG. Det er en almen kendt forsvarsstrategi retsalene at man forsøger at skabe miskredit til modparten og er den berettig, så lytter domstolene også til den.

Hvis du forventer, at APG vil fare ud og lægge sag an mod SygoPaPa fordi han kontakter pressen, så mener jeg det er en stor fejlvurdering.

Skrev jeg det? Jeg ville ønske folk snart ville holde op med at læse mellem linierne i mine indlæg: Der står faktisk ikke noget.

Skrev jeg at du skrev det. Nej, jeg skrev "hvis du forventer" En antagelse, ikke andet.

En sådan sag vil APG ikke overleve. For det første har de brudt sig mod deres egne 'bossers' regler om loftet på ersatningskravet...

Fuldstændig ligegyldigt. Det er en intern sag i APG.

Efter min mening langt fra ligegyldigt. Igen fordi APG osv. selv har været ude i pressen med offentligørelsen af disse regler.

...og for det andet, at lægge sag an med det svævende i medierne, vil totalt ødelægge deres i forvejen skrattende kreditbilitet.

Tro mig; det kommer ikke til at svæve i medierne. Selvom der findes et stigende antal mennesker, der interesserer sig for ophavsretten og de problemstillinger digitaliseringen har medført, så er almuen stadig noget nær apatisk indstillet. Utrolig mange mennesker hænger fast i "godt/ondt" / "kunstner/pirat" paradigmet. Også derfor er en generel oplysningskampagne det bedste valg - også med henblik på udstillingen af musikkopieringen som et hidtil accepteret fænomen (kassettebånd) og den utrolige forringelse af forbrugerens produkt og retsstilling i forhold til anvendelsen af dette, som industriens ensidige kampagne har medført og fortsat medfører.

Om det kommer til at svæve i medierne eller ej, er fuldstændig op til APG mv. selv og deres håndtering af en offentliggørelse af, at de faktisk ikke selv kan overholde de regler, som de i pressen har bebudet. Vi må ikke glemme at disse regler blev indført for at rette op på et skræntende billede af APG i pressen, netop pga. dårlig omtalelse.

Yderlig er det at ramme dem på deres kredibilitet, også hamrende vigtig for os i andre sammenhæng. For det vil betyde, at vores politikere ikke vil tage deres ord for gode vare altid (dette mener jeg bliver vigtig fremover). - og for domstolene (se også tidligere svar) vil det MÅSKE betyde, at de vil tænke en ekstra gang på om de famøse screenshots nu også er gyldige beviser, da kredibiliteten af kilden (APG) faktisk er skræntende.

Fælles for næsten alle danske medier (med undtagelse af bl.a. de særlige it-nyheds media) er, at de indtil nu har haft en helt særegen evne til helt ukritisk at viderebringe industriens påstande. I det store hele har ingen (med førnævnte undtagelse) søgt at verificere / falsificere påstandene; ingen har forlangt dokumentation for påstandene; ingen har viderebragt den forskning, der er i modstrid med industriens opfattelse.

Politiken holder sig i det store hele til at viderebringe Ritzau telegrammer. Dagbladene generelt har ganske vist lagt spalteplads til debatører med kritisk holdning, men forholder sig selv tavse. TV2 har vist sig som et fantastisk talerør for industriens interesser. Et eksempel er deres udråbelse af Allofmp3 som ulovlig for danske brugere udelukkende på baggrund af kilder fra pladebranchen og Torben Steffensens subjektive vurdering. Først da Kulturministeriet mere eller mindre af egen drift var ude og undsige dette, kom der en lidt mere nuanceret tilgang til emnet - men alligevel gav de Torben Steffensen det sidste ord og mere tid på skærmen end Kulturministeriets jurist. Morsomt i øvrigt at se, at Torben Steffensen mener sig mere kompetent til at fortolke lovene end det embedsværk, der formodentlig har deltaget i konciperingen af loven.

Vi har en forskellige opfattelse af pressens håndtering af nyheder vedr. piratkopering. Det er blot min mening, at vi bliver nødt til at lave noget opsøgende arbejde, for de kommer sgu ikke til os. Som du selv er inde på, så søger meget få af dem at verificere / falsificere påstandene, hvorfor vi bliver nødt til at gøre det, og vi bliver også nødt til at få det ud i offentligheden, og det kan vi igen kun gøre gennem medierne.