PDA

Se fuld version : Økonomisk støtte til digital retshjælp?!?

Enkoptokaf
11-18-2005, 02:04 PM
Det er lidt svært at tage seriøst, at der bliver reklameret for, at man skal støtte Digital Retshjælp økonomisk.

Så vidt jeg kan læse ud fra Piratgruppens mission, går det hele jo netop ud på, at man ikke skal yde økonomisk støtte til digitale ydelser - udelukkende fordi det er muligt at kopiere dem uden at negle en fysisk vare.

De juridiske dokumenter kan vel skrives på en computer, så de foreligger i digitalt format og derfor nemt kan kopieres, og så behøver juristen vel ikke løn.

Hvis I vil have gratis "varer" og "ydelser", så må I vel også selv tilbyde det. Eller er det kun kunstnerne, der ikke skal betale husleje, og som ikke har ret til at få råd til at købe en bil?

Wingless Angel
11-18-2005, 02:12 PM
Jeg tror du har misforstået noget...

Man kan søge om økonomisk støtte til advokatbistand, hvis man er blevet et offer for AntiPiratGruppens aktioner.

Edit: Og desuden arbejder alle i Piratgruppen gratis...

Klawz
11-18-2005, 02:25 PM
Piratgruppen har lagt en række juridiske vejledninger ud på nettet til fri afbenyttelse og kopiering.

Hvis man ønsker "ægte" advokatbistand, så har vi også en række links til gratis tjenester. Vi anbefaler dog at man benytter Per Overbeck som er en af Danmarks førende eksperter på området, for at få en konkret sagsbehandling - det kan man desværre ikke med digital kopiering :-(

Enkoptokaf
11-18-2005, 02:31 PM
Jeg er godt klar over, at I arbejder gratis på denne side, men I har vel et lønnet arbejde ved siden af. Det har musikerne nok ikke altid (bortset fra dem der er på bistandshjælp eller kulturstørre, så I princippet kan I have ret i, at vi allerede har betalt for deres idéer/produkter).

Jeg synes i princippet bare, at I burde lave Piratgruppen om til en KODA-pendent. Så kan I indsamle penge til musikerne og de andre kunstnere, så de bliver betalt for de ting, I kopierer, og så slipper I for at betale til de store stygge multinationale selskaber.

Hvis digitalt indhold er godt nok til at blive downloadet, så er det vel også godt nok til, at der skal betales for det.

Opdatering: Det blev vist pludselig et indlæg til Brokkassen. :-)

raistlin
11-18-2005, 04:34 PM
Hvis digitalt indhold er godt nok til at blive downloadet, så er det vel også godt nok til, at der skal betales for det.

Hvis digitalt indhold er godt nok til at blive downloaded, viser alle undersøgelser at der også bliver betalt for det.

Brit-nej Spir's ser ikke ud til at lide nød, selv om hun er (var?) en af de mest downloadede kunstnere.

Danser med drenge, piver vældigt over manglende salg, men kan meget logisk heller ikke bevise at de bliver downloaded ret meget ('if at all...').

-Raist

P.S. Hvordan f***** skal vi vide om noget er godt nok til at downloade (og betale for) før vi har downloaded og hørt/set det???

Enkoptokaf
11-18-2005, 10:31 PM
Det var da et godt argument for at downloade. Du kan jo heller ikke smage varerne i supermarkedet, inden du køber dem.

Ellers få håndværkeren til at bygge et hus, inden du bestemmer, om du vil betale.

Det er ikke holdbart, at "fordi vi kan gøre det uden at blive snuppet, så er det fint lovligt og en smart ting". Kom ind i kampen - hvis du vil have løn for dit arbejde, så må du også betale for andres. Varerne i Bilka og Netto bliver jo heller gratis, selvom A. P. Møller vist ikke lider nød.

raistlin
11-19-2005, 12:41 AM
Det var da et godt argument for at downloade. Du kan jo heller ikke smage varerne i supermarkedet, inden du køber dem.

Ellers få håndværkeren til at bygge et hus, inden du bestemmer, om du vil betale.

Jo, og jo!

Men hvad det har med digital kopiering at gøre, ved jeg ikke lige.

Bortset fra det, er det næsten umuligt at komme igennem et supermarked idag, uden at blive tilbudt en eller anden form for gratis smagsprøve. Det er dog en dårlig sammenligning syntes jeg. Oftest køber vi det mad vi kender, har smagt før, og derfor ved at vi kan lide.

Det er da ikke mange der går ud og køber det samme stykke musik igen og igen, bare fordi de syntes det er godt.

Og med hensyn til håndværkeren, så foregår det oftest sådan (ifølge min håndværkerbroder) at firmaet lægger ud for byggeriet, og man mødes så med bygherren på aftalte tidspunkter (hver 14. dag, når forskellige nøglepunkter er færdiggjort, eller lignende), bliver enige om det lever op til aftalen eller ej, og derefter betaler bygherren så for det udførte arbejde. Så, faktisk bygger håndværkeren huset inden du betaler for det. Men igen... Eksemplet passer ikke lige ind i den digitale verden.

Hvis det skal være sådan at så snart man har prøvet/downloaded noget, så skal man også købe det, bliver det en stresset hverdag... 'Du duftede til kaffen, du rørte ved melonen, du prøvekørte bilen -> nu har du købt det!'

Og, jo, jeg køber skam min musik. Både online, og som Media Skiver. Det sker bare meget sjældent, for hverdagen er efterhånden så proppet med musik at det er til at brække sig over.

-Raist

LoveWarez
11-19-2005, 02:33 PM
Bortset fra det, er det næsten umuligt at komme igennem et supermarked idag, uden at blive tilbudt en eller anden form for gratis smagsprøve. Det er dog en dårlig sammenligning syntes jeg. Oftest køber vi det mad vi kender, har smagt før, og derfor ved at vi kan lide.

Det er da ikke mange der går ud og køber det samme stykke musik igen og igen, bare fordi de syntes det er godt.

Det gør man da. hvis man kunne lide kunsteren, så køber man da flere af hans/hendes CDer hvis han/hun laver nye, ergo så har du betalt fordi at du har "smagt" på varen.
Det er jo det samme som med dagligvare. Ligsåsnart du har brugt kærgården/smøret op, går du ud og køber en ny kærgård/smør.
Så jo. Det kan godt sammenlignes lidt