PDA

Se fuld version : Flere fibre til jyderne

Jowls
09-28-2005, 03:52 PM
Jfr. ComOn gør MidtVest Bredbånd sig klar til et fremstød...

Fibernet til midt- og vestjyder

Syv jyske forsyningsselskaber er klar til at levere fiberbaseret bredbånd til private og virksomheder i Midt- og Vestjylland.

Fra næste måned får 200.000 private husstande og virksomheder i Midt- og Vestjylland adgang til fibernet. Midtvest Bredbånd, som er en sammenslutning af syv jyske forsyningsselskaber, tilbyder en samlet pakke med internet, tv og telefon, en såkaldt triple-play-løsning.

»Der er tale om det mest ambitiøse bredbåndsprojekt i Midt- og Vestjylland nogensinde. Hidtil har borgere og virksomheder i dette område ikke været dækket særlig godt ind med højhastighedsnet, fordi store dele af området er så tyndt befolket. Ved at tilbyde fibernettet håber og tror vi på, at vi kan bidrage til vækst og udvikling i området,« siger Svend-Erik Jensen, adm. direktør i MidtVest Bredbånd.

I første omgang får kunderne adgang til internet med en minimums-hastighed på 10 Mbit i sekundet. Fibernettet er etableret i samarbejde med HP, der har leveret udstyr og rådgivning, og Cisco, som har leveret infrastruktur-komponenter.

»Vi har valgt at stille en række tjenester til rådighed for vores kunder, så de finder det endnu mere attraktivt at være koblet til vores fibernet. Derudover kan vi tilbyde vores virksomhedskunder alt fra IP-tilslutning til Dankort til sammenlægning af filialers datanetværk. Kort fortalt kan man sige, at vi med vores fibernet tilbyder såvel vores erhvervs- som privatkunder en fuld pakke, hvor vi selv er leverandører af alle komponenterne,« siger Svend-Erik Jensen.

:D Fiber er jo altid en god ting - ikke blot for gulvtæpper og fordøjelse. En 10/10 mbit kan gøre underværker for ens skrantende ratio på BT trackerne.

På MidtVest Bredbånds hjemmeside...

http://www.mvb.dk/

...kan man læse mere om nævnte projekt og bl.a. påvirke hvilke områder som får tilslutning først ved at sende en "interesse-mail".

I øvrigt er MidtVest Bredbånd midt i en større ansættelsesrunde, så hvis du er arbejdsløs indenfor IT- eller telekommunikations-området og ikke føler dig skræmt af tanken om at skulle bo og arbejde i Jylland (man har jo hørt om folk som har gjort dette og overlevet uden varige men - for enkeltes vedkommende sågar i årevis :wink: ), så prøv at at checke deres stillings-opslag. De har flere ledige jobs som lyder spændende.... og mon ikke der indgår noget 10/10 mbit medarbejder-bredbånd i kontrakten.

Hmmm, man ku' næsten være fristet til at forlade stenbroen.... naaahh, jeg ville savne den lille Havfrue for meget 8)

M.A.D
09-28-2005, 04:00 PM
Ja, en 10/10 vil gøre underværker, og får da også mig til (næsten) at overveje at flytte fra lille Århus.

Tænk som man også læser, som man tænker. Således så jeg lidt forkert første gang, jeg skimtede artiklen igennem, og læste sådan her i stedet (understregningen):

Kort fortalt kan man sige, at vi med vores fibernet tilbyder såvel vores erhvervs- som piratkunder en fuld pakke, hvor vi selv er leverandører af alle komponenterne,« siger Svend-Erik Jensen.

Jowls
09-28-2005, 05:02 PM
:) Hæ - det bliver faktisk interessant at se, hvordan de i praksis stiller sig til deres pirat-kunder.

Om de vælger en "Stofa-net" holdning hvor man bæver af rædsel og respekt for RIAA/IFPI og sparker fildelere af nettet ved den mindste anledning eller om de adopterer en CyberCity/TDC attitude med, at sålænge der ikke er en dommerkendelse på bordet kan APG rende og hoppe.

At forestille sig en 10/10 mbit forbindelse og en udbyder som ikke lader sig intimidere af APG... hvilken drømme-kombination det ville være :D

SRJ
09-28-2005, 05:04 PM
:) Hæ - det bliver faktisk interessant at se, hvordan de i praksis stiller sig til deres pirat-kunder.

Om de vælger en "Stofa-net" holdning hvor man bæver af rædsel og respekt for RIAA/IFPI og sparker fildelere af nettet ved den mindste anledning eller om de adopterer en CyberCity/TDC attitude med, at sålænge der ikke er en dommerkendelse på bordet kan APG rende og hoppe.

At forestille sig en 10/10 mbit forbindelse og en udbyder som ikke lader sig intimidere af APG... hvilken drømme-kombination det ville være :D
Ja, ku være nice! :D

Men en anden ting er at folk der købet eks. 10/10 linjer er vel mest pirater? Så hvis de indleder et samarbejde med APG ville mange af deres potientielle kunder vel vælge dem fra? :roll:

Jowls
09-28-2005, 05:17 PM
Men en anden ting er at folk der købet eks. 10/10 linjer er vel mest pirater?

Det er realiteten - sådan som det ser ud i virkelighedens verden. Men inde i hovedet på mange af beslutningstagerne ser billedet anderledes ud. Her drejer fiber-bredbånd sig i lige så høj grad om at give adgang til telefon og TV via nettet. Jeg tvivler stærkt på at de forestiller sig at brugerne vil begynde at bruge alle 10 mbit på internet alene.

Men det skal vi nok få dem vænnet til :wink:

Mollerz
09-28-2005, 05:27 PM
Her drejer fiber-bredbånd sig i lige så høj grad om at give adgang til telefon og TV via nettet. Jeg tvivler stærkt på at de forestiller sig at brugerne vil begynde at bruge alle 10 mbit på internet alene.

Men det skal vi nok få dem vænnet til :wink:
Skulle jeg hurtigt få banket ind i hovedet på de bosser der sidder ved roret.. Fik en klage over mit forbrug gennem kundeservice en dag.. Havde noget defekt HW, og så påstår han, at 98% forbrug begge veje i lidt over 6 mdr. kan medføre hardwaresvigt.. :shock:

Hvad mon en 10/10 kan tilbyde mig af sjove ting, for mangler lidt båndbredde på min 2048/512.. :)

M.A.D
09-28-2005, 05:32 PM

En ting som taler for, at forsyningsselskaberne ikke vil begynde at bævre af Schlüter-fobi, er det faktum, at disse selskaber er helt nye på markedet. Dels er de ikke på andre områder tilknyttet relaterede spørgsmål, hvorfor de ikke kan presses dér, og dels - og væsentligst - så er de så nye på markedet, at de bliver nødt til at kæmpe med (næsten) alle midler for at få en tilpas markedsandel. Og her er piraterne jo ikke uvæsentlige; som hos Cybercity.
De har ganske enkelt ikke råd til, at genere en så forholdsvis stor kundegruppe.

Men en anden ting er at folk der købet eks. 10/10 linjer er vel mest pirater?

Jeg tror det faktisk ikke. Mit indtryk fra områder i vestjylland, hvor der inden længe bliver nedgravet fiberkabler, er at der er en generel stor interesse i det. Selv hos mine forældre, som jeg efter flere år endelig har fået overtalt til at anskaffe sig bredbånd, har, uden opfordring fra min side, tilmeldt sig listen over interesserede.
Det er primært den samlet pris for tv (med mange kanaler), telefoni og internet som gør udslaget. Det kan simpelthen betale sig.
En anden ting er så, at piraterne nærmest savler for at få 10/10 forbindelsen...

Så hvis de indleder et samarbejde med APG ville mange af deres potientielle kunder vel vælge dem fra?

Det tror jeg så til gengæld er rigtigt. Særligt her i starten, skal der ikke så meget til, før en sort bundlinje vender til en rød. De har simpelthen brug for hver eneste kunde - og særligt med de ambitioner de har på længere sigt, om at udbrede fiberkabler til alle husstande i landet.

Blaugrana
09-28-2005, 05:52 PM
Kan det ikke godt passe at det også gælder for trekants området? (Horsens-Vejle-Fredeicia)? Der er det nemlig "3for" eller "Trefor" (kan ikke lige huske hvordan de svates :) der står for at få fibre fyret ned i jorden :) og der får de nemlig 20/20Mbit :P Men det er sådan noget som det der der kan pisse en af, når man bor så tæt på, men aligevel kan man kun på 2mbit/512kb/s forbindelse her :x

SpYkE
09-28-2005, 08:02 PM
Tja... Her i Haderselv(sønderjylland) er der vist os ved at blive knaldet noget i jorden :P
Så engang her i det nye år står den jo nok på fiber ved moi :D

hehe :D

Duty
09-28-2005, 09:58 PM
I have a new 10/10mbit connection and its soooooo nice,no ration problems anymore !!!

Moe
09-28-2005, 11:08 PM
Sådan her ser priserne ud hos trefiber.dk (Tre-for)

Grundpris for netadgangen kr. 99,00

Internet adgang
• 1/1 Mbit/s kr. 149,00
• 10/10 Mbit/s kr. 299,00
• 20/20 Mbit/s kr. 599,00

Priserne er inkl. moms og gældende
pr. 1. august 2005. Priserne er pr. måned.

Så mangler vi bare det bliver tilgændeligt :D

TDR
10-01-2005, 12:01 PM
Er der nogen der ved om/hvem der lægger fiber ned i østjylland?

Det lokale elselskab er ELRO, tilbyder mobil- og fastnettelefon med TDC's net, så de har meldt ud at de ikke vil grave fiber ned.

Kazaam
10-01-2005, 12:22 PM
Sådan her ser priserne ud hos trefiber.dk (Tre-for)

Grundpris for netadgangen kr. 99,00

Internet adgang
• 1/1 Mbit/s kr. 149,00
• 10/10 Mbit/s kr. 299,00
• 20/20 Mbit/s kr. 599,00

Damn jeg vil have den 20/20 forbindelse nu :(

Fandme ærgeligt jeg bor i en lille landsby. Der går sikker nogle år før vi får fiber herude :cry:

AgentOrange
10-03-2005, 12:22 AM
Jeg syntes det var vildt at læse, at man havde opnået hastigheder på op til 320GB pr sek i tests

Godt man bor der hvor fiberbredbåndet kommer først....Thisted.

2 af de 7 selskaber i Midvest bredbånd er her fra byen

Why.King
10-03-2005, 01:24 AM
Godt man bor der hvor fiberbredbåndet kommer først....Thisted.

Så er vi nogle der håber på det rykker cirka 43 KM østpå bagefter :wink:

AgentOrange
10-03-2005, 08:55 PM
43 km...hehe

Prøv med 90 km :)

Men ja..Aalborg skal nok komme med rimelig hurtigt

Why.King
10-03-2005, 09:04 PM
43 km...hehe

Ved godt hvor jeg bor, og ved også godt hvad jeg har skrevet i min profil.... 43 KM østpå, så er jeg tilfreds

MaRtíNez
10-03-2005, 09:37 PM
43 km...hehe

Nogen der ved om der er planlagt Fiber i Aalborg?
Bor selv i midtbyen så mon ikk vi får det ret hurtigt så snart der er nogen der beslutter sig for det...

aolp
10-04-2005, 11:30 AM
Hmm.. I Roskilde, nærmere Trekroner, kan de i løbet af at par år få bredbånd på 10 gigabit. Dog går jeg stært udfra det bliver forbrugsafregnet. Læs mere her: http://www.dagbladetonline.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050928/FORSIDE_ROSKILDE/109280116/-1/PORTAL&Profile=3000

AOLp

Mollerz
10-04-2005, 11:47 AM
Hmm.. I Roskilde, nærmere Trekroner, kan de i løbet af at par år få bredbånd på 10 gigabit. Dog går jeg stært udfra det bliver forbrugsafregnet. Læs mere her: http://www.dagbladetonline.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050928/FORSIDE_ROSKILDE/109280116/-1/PORTAL&Profile=3000

AOLp
Jeg tror ikke på at de får det realiseret.. Bl.a. pga. at normale computere har svært ved at arbejde med mere end 1 gbit..

Og hvad ville du btw. bruge en 10 gigabit forbindelse til? :roll:

SpYkE
10-04-2005, 03:14 PM

AOLp
Jeg tror ikke på at de får det realiseret.. Bl.a. pga. at normale computere har svært ved at arbejde med mere end 1 gbit..

Og hvad ville du btw. bruge en 10 gigabit forbindelse til? :roll:
I løbet af et par år er HDD'er nok lidt hurtigere skal du se :P

Anyways... Hvordan ser det ud når der bliver lagt fiber ned??? Er det bare sådan nogle tynde plastik rør hvor lyslederkablerne ligger i ???

M.A.D
10-04-2005, 03:33 PM
Jfr. ComOn gør MidtVest Bredbånd sig klar til et fremstød..

Og nu sker der også noget i det nordjyske.

Selskabet Swedia Netværk vil anlægge fibernet i Dronninglund Kommune.

Selskabet Swedia Netværk skal for et tocifret millionbeløb via Elforsyningen Sydvendsyssel sikre fiberinfrastruktur til Dronninglund Kommune. Også borgerne får adgang til det nye fibernetværk.

Den nordjyske Dronninglund Kommune får nu cirka 60 kilometer fibernet, der fra første januar 2006 i første omgang vil binde 50 institutioner i kommunen sammen.

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=30039

bearuser
10-04-2005, 05:00 PM
Jydemagt siger jeg bare :D

Men overevejer den 20/20 mbit forbindelse

Det er flatrate og ikke flexrate, ik'?

jacob
10-12-2005, 09:57 PM

[/quote="aolp"] Og hvad ville du btw. bruge en 10 gigabit forbindelse til? :roll:

Anyways... Hvordan ser det ud når der bliver lagt fiber ned??? Er det bare sådan nogle tynde plastik rør hvor lyslederkablerne ligger i ??

Det er nogle tykke plastik rør med mindre rør inden i, men de er tommme indtil de bliver gravet ned fordi at lyslederen er af en slags glas, og hvis nogle idioter vil lege med kablerne og de får en fiber splint i fingeren og prøver at hive den ud og den knækker bliver den meget svær at få ud da den ikke kan ses på røgten billede.
Selve fiberen bliver så pustet ind senere når elselskaberne for lættet røven og kommer igang!

SpYkE
10-13-2005, 06:38 PM

[/quote="aolp"] Og hvad ville du btw. bruge en 10 gigabit forbindelse til? :roll:

Anyways... Hvordan ser det ud når der bliver lagt fiber ned??? Er det bare sådan nogle tynde plastik rør hvor lyslederkablerne ligger i ??

Det er nogle tykke plastik rør med mindre rør inden i, men de er tommme indtil de bliver gravet ned fordi at lyslederen er af en slags glas, og hvis nogle idioter vil lege med kablerne og de får en fiber splint i fingeren og prøver at hive den ud og den knækker bliver den meget svær at få ud da den ikke kan ses på røgten billede.
Selve fiberen bliver så pustet ind senere når elselskaberne for lættet røven og kommer igang!
COOL!!!! Så bliver der sq lagt fiber ned 100 meter fra hvor jeg bor :D

Så håber jeg ESS letter røven og lige tar mit kvarter med...

Ellers tror jeg bare de lægger ned i industri kvarteret pågrund af det forstående landsstævende her i Haderslev :)