Se fuld version : Sidste årtusindes forretning...
Mazzachre
09-14-2005, 06:20 PM
Fremstilling og transport af fysiske medier med data indhold må siges at være sidste årtusindes teknologi. Den er ikke længere nødvendig! Lidt ligesom 1hjuls klodsbremser til biler er forældede og hulkort til computere er forældede.
Distribution af viden har altid været et problem, men med internettet har vi opfindelsen der løser dette problem. Nu kan du koble dig til et stik et givent sted i verden og have adgang til alt viden i verden.
Det eneste der står i vejen for denne fantastiske udvikling er en samling pengemænd og nogle advokater, der pludselig ikke længere kan tjene penge på alt papirarbejdet omkring den fysiske fremstilling og transport af data på fx. CD'er DVD'er eller andre medier.
Disse advokater og pengemænd har brugt sidste halvdel af sidste årtusinde til at skabe sig en forretning som ikke skaber nogen værdi med tværtimod kobler sig på andres værdi og suger en del ud af denne.
De eneste der taber på fildeling er disse advokater og pengemænd, da de vil blive "smidt ud" af vejen fra producent (fx. forfatter eller musiker) til forbrugeren. Dette bruger de mange resourcer på at forhindre, bla. ved, va lobby arbejde, at overbevise musikere, pladestudier og lovgivere om at det er forfærdeligt at fildeling skubber disse snyltere ud af arbejde. Dette gør de bla. ved at forsøge at overbevise alle om at fildelere er tyve som ikke VIL betale for musik eller film.
Når der kommer firmaer som ser denne udvikling for hvad den er, nye musikfirmaer som fx. helt sætter deres musik til download for en afgift eller laver et samarbejde med ISP'er om at give adgang til deres netværk mod en Mb eller Månedsafgift (som vi kender fra TV, radio og biblioteker) vil de hurtigt overtage markerdet fra de gamle og forældede forretningsmetoder, der hører den fysiske vidensdeling til.
Desværre er disse tider, med skift i infrastrukturen altid markeret med store kampe mellem nye og gamle. De gamle vil jo ikke godvilligt gå med til at være forældede og derfor kæmper de med de alle midler de kender mod udvikling. Heldigvis er det set hele vejen gennem vores historie at fremskridt ikke kan nedkæmpes og at det altid er de nye og fremadstormene der vinder.
Vi må derfor fortsætte med at fildele og fortsætte med at gøre opmærksom på hvordan vi gerne vil benytte internettet, så vil nye og fremstormende virksomheder, der opfylder vores krav komme og vælte i gamle forhistoriske kæmper.
Microsoft vandt i sin tid på udvikling af et let og tilgengeligt system, der understøttede alm. folks underlige sammensatte computere, der ikke understøttede de gamle kæmpers systemer, der var bygget til deres specifikke hardware (Hvem sagde IBM, Apple og Sun??) Nu sætter de sig i samme spor som dem de nedkæmpede og har glemt alt om hvordan de selv vandt markedet, derfor vil de helt sikkert tabe dette marked, da det er os forbrugere der bestemmer hvad vi vil have og ikke en bunke advokater der fremsætter hvad vi må få.
hermes
09-14-2005, 08:30 PM
Fint indlæg - brok kan det vel ikke rigtig kaldes ;) Okay da... brok over de multinationale parasitter he he.
Det kan jeg suplere med, at jeg har tænkt over det paradoksale i, at vi på den ene side er kritiske overfor de store selskabers strategi (læs desperate forsøg på at beholde et smuldrende marked), når fildelingstjenester samtidig primært benyttes til at dele det samme l**t, som vi bombarderes med i reklamer på TV.
Derfor prøver jeg i større og større grad at bruge p2p tjenester til at finde nyt og ukendt materiale (og gerne fra 'independent labels'). Et eller andet sted tror jeg det er vejen frem, dels har jeg mere lyst til at støtte independent labels økonomisk, og desuden underminerer det forhåbentligt de store stygge selskaber...
Nej seriøst. Hvis man via fildeling BÅDE får adgang til et globalt bibliotek og samtidig får udvidet sin horisont, så tror jeg vi er ved at være der.
per3000
02-02-2006, 02:30 PM
Sikke en gang selvretfærdiggørende tågesnak.
Du kan da bare købe din musik her: www.apple.com/itunes
og dine spil her:
www.direct2drive.com
Hvorfor skal man piratkopiere, for at bruge internettet som distribution?
GhOstFaCE
02-02-2006, 02:41 PM
fordi man ikke får de samme rettigheder til det man har købt ved at bruge de onlineshops der pumper deres produkter med DRM. Hvorfor kan jeg ikke købe en CD online og så afspille den både i bilen, på mp3 afpsilelren og i stuen? det har jeg ret til hvis jeg køber en alm CD... hvor er forskellen?
per3000
02-02-2006, 10:13 PM
fordi man ikke får de samme rettigheder til det man har købt ved at bruge de onlineshops der pumper deres produkter med DRM. Hvorfor kan jeg ikke købe en CD online og så afspille den både i bilen, på mp3 afpsilelren og i stuen? det har jeg ret til hvis jeg køber en alm CD... hvor er forskellen?
Det kan du også sagtens med tdcmusik.dk og itunes. Fesent argument. :roll:
Ud over det, så kan du også afspille din konventionelle CD købt hos cdon.com over det hele. Mon ikke det mere har noget at gøre med at det koster penge for jer?
jefutte
02-04-2006, 09:50 PM
Det kan du også sagtens med tdcmusik.dk og itunes. Fesent argument. :roll:
Ud over det, så kan du også afspille din konventionelle CD købt hos cdon.com over det hele. Mon ikke det mere har noget at gøre med at det koster penge for jer?Det er saa netop det man ikke kan! Hvis jeg skal hoere en nyere cd paa min computer kraever de ofte at der bruges/installeres et stykke software jeg ikke gider at bruge!
Desuden har jeg selv og min storebror besvaer med at afspille visse cd'er i bilerne herhjemme, saa den holder ogsaa.
Hvis du tror det er pengene der er problemet, saa tager du ofte meget fejl (kig fx. paa hvad jeg lige har skrevet om mig og min storebrors problemer, hvilket hentyder til at det er originale cd'er)! Proev at kigge rundt paa forummet og se hvad det egentlig er mange herinde staar for :wink:
Udover det, saa har jeg ikke mulighed for at bruge TDC's mf. udemaerket shop, da jeg ikke har kortene til det.
per3000
02-05-2006, 12:11 AM
Det KRÆVER også en CD afspiller at spille en CD. Men hvad så hvis du ikke gider at have en CD afpiller i dit hjem? Så har du et problem.
Min pointe er, at ligegyldig hvad det kræver for at spille noget du lovligt har købt, så er det bare sur røv. Så lad være med at købe det.
Men det vil aldrig retfærdiggøre at stjæle fra andre mennesker, om det er download eller en gammel dames taske.
jefutte
02-05-2006, 12:51 AM
Det KRÆVER også en CD afspiller at spille en CD. Men hvad så hvis du ikke gider at have en CD afpiller i dit hjem? Så har du et problem.
Min pointe er, at ligegyldig hvad det kræver for at spille noget du lovligt har købt, så er det bare sur røv. Så lad være med at købe det.
Men det vil aldrig retfærdiggøre at stjæle fra andre mennesker, om det er download eller en gammel dames taske.
Jeg har skam massere af cd-afspillere. Inkl. dvd-afspillere har jeg 23. Saa det er ikke det der er problemet. Problemet er at jeg skal tvinges til at bruge en software som kan vaere fyldt med fejl. Og at jeg samtidig bliver noed til at installere den paa min computer er ud over alle graenser for hvad der er retfaerdigt naar jeg har koebt et produkt der bare skal virke uden at jeg skal tvinges til at bruge noget daarlig software, samt i alle mine afspillere. Det kan ikke vaere rigtigt at jeg skal tvinges til at bruge en anden afspiller, eller helt lade vaere med at hoere den cd i min bil.
Mener desuden at de stykker software er blevet doemt ulovlige? Kan godt vaere jeg tager fejl.
Mht at stjaele, vil jeg godt goere det klart at det er en helt anden ting.
Jeg fratager ikke kunstneren at bruge hans musik hvis jeg downloader den. Det goer jeg derimod hvis jeg tager (stjaeler) en bil, for saa er den bil ikke hos den rette ejerman mere.
Hvis jeg derimod downloader hans cd og saelger den til mine venner for 20 kr (braendte altsaa). Saa vil jeg kalde det tyveri, for saa tjener jeg penge paa noget han/hun har lavet, uden at han/hun faar noget ud af det.
Det lyder dobbeltmoralsk. Det er det ogsaa, men der er stadig forskel paa de naevnte eksempler: Den foerste er en fildeler. Den anden derimod er en kommerciel-fildeler, hvilket jeg tager meget staerkt afstand fra, da jeg synes det er usselt at tjene penge paa andres arbejde! Det goer pladeselskaberne, og derfor er jeg imod at bruge saa mange penge paa en cd naar kunstneren faar langt under 20% af beloebet. Saa ville jeg hellere kunne gaa ind paa kunstnerens hjemmeside, finde de sange jeg kan lide, betale x antal kroner (kunne vaere en 10'er), og saa downloade den. Frem for at der skal sidde et par magtsyge, hoejroevede personer og score kassen paa at en anden har lavet et kanont stykke arbejde.
Naar alt dette er sagt saa tror jeg ogsaa verden ville blive et bedre sted at leve hvis man undgik at pumpe alt det mainstream pop (britney, backstreet bous etc etc etc) ud i butikkerne, istedet for at lade dem der faktisk yder et stykke arbejde komme til.
-Bare lige noget jeg skulle af med, efter at have haft den her diskussion med et par venner hele aftenen :D (Og lad mig sige, vi aendrede faktisk hinandens holdninger, ved at lade diskusisonen koere! Baade den ene og den anden vej.)
Delgado
02-05-2006, 02:38 AM
Sikke en gang selvretfærdiggørende tågesnak.
Du kan da bare købe din musik her: www.apple.com/itunes
og dine spil her:
www.direct2drive.com
Hvorfor skal man piratkopiere, for at bruge internettet som distribution?
Windows 2000 or Windows XP is required to install iTunes for Windows
Sorry, men jeg har ikke RÅD til XP... og vil HELST ikke piratkopiere det program?
per3000
02-05-2006, 01:57 PM
Delgado: Hvorfor ikke? Hvad er forskellen? Du kan bruge itunes til både xp og mac. De få der bruger Linux eller andet er utroligt små grupper.
Hvis man kører Linux har man også så meget forstand på computere at man kan installere fx. WINE.
Jeg synes at du lige degraderede din egen seriøsitet, du havde opbygget fra det andet forum.
per3000
02-05-2006, 02:01 PM
jefutte:
Som du selv siger er du dobbeltmoralsk. Så dobbeltmoralsk at det er ligegyldigt at fortælle dig det, når du alligevel selv ved det. Du bryder loven fordi det passer dig bedre, og den tankegang gider jeg ikke spilde min tid på at diskutere.
Frem for at der skal sidde et par magtsyge, hoejroevede personer og score kassen paa at en anden har lavet et kanont stykke arbejde.
Den gamle sang er SÅ gammel nu. Fat nu at kunstnerne SELV vælger deres samarbejdspartnere. 9 ud af 10 danske kunstnere tjener FLERE penge på at udgive deres plade på et major label i DK end selskabet gør på at udgive den.
Den sætning burde være en fucking sticky, da I bare ikke VIL fatte det herinde. :evil:
Delgado
02-05-2006, 02:29 PM
Delgado: Hvorfor ikke?
Hvorfor ikke hvad? Hvorfor jeg ikke vil piratklopiere Win XP? DU ligger måske inde med et eksemplar? Jeg har sagt det før.... jeg siger det igen: LÆS mine indlæg, FØR du poster.
Hvad er forskellen? Du kan bruge itunes til både xp og mac. De få der bruger Linux eller andet er utroligt små grupper.
Hvis man kører Linux har man også så meget forstand på computere at man kan installere fx. WINE.
Jeg synes at du lige degraderede din egen seriøsitet, du havde opbygget fra det andet forum.
En gruppe, som jeg tilhører, ja. Win 98 fulgte med den maskine, jeg købte, og jeg har ikke tænkt mig at støtte Microsoft yderligere for at få lov til at downloade musik. Hvor svært kan det være at lave et program platformsuafhængigt. Og med hensyn til seriøsitet... ja, jeg siger ikke mere her, det er nok bedst.
jefutte
02-05-2006, 06:46 PM
jefutte:
Som du selv siger er du dobbeltmoralsk. Så dobbeltmoralsk at det er ligegyldigt at fortælle dig det, når du alligevel selv ved det. Du bryder loven fordi det passer dig bedre, og den tankegang gider jeg ikke spilde min tid på at diskutere.
Frem for at der skal sidde et par magtsyge, hoejroevede personer og score kassen paa at en anden har lavet et kanont stykke arbejde.
Den gamle sang er SÅ gammel nu. Fat nu at kunstnerne SELV vælger deres samarbejdspartnere. 9 ud af 10 danske kunstnere tjener FLERE penge på at udgive deres plade på et major label i DK end selskabet gør på at udgive den.
Den sætning burde være en fucking sticky, da I bare ikke VIL fatte det herinde. :evil:
Til trods for at de selv vælger deres samarbejdspartnere, så viser MANGE tal stadig at pladeselskaberne tjener kassen på dem! Og det er netop det jeg skriver under punktet med "Dobbeltmoral", at jeg sammenligner med kommercielle filedelere, som jeg heller ikke kan lide :wink:
Hvorfor går du udenom resten af det jeg skriver, bl.a. mht. dobbektmoral? Jeg kommer netop med en grund til hvorfor jeg har det sådan. Men den vælger du åbenbart at lade være med at tage med i dit svar?
Og du gik pludselig væk fra standpunktet om at jeg måtte købe mig en cd-afspiller.. Sjovt som dine argumenter ryger til jorden når man kommer med nogle facts!
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.