PDA

Se fuld version : Forlæggerforeningen på barikaderne

Mollerz
09-06-2005, 10:51 PM
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=310237

SRJ
09-06-2005, 11:04 PM
Hvordan er det lige de tror at de har bedre kort på hånden end APG? Forstår ikke hvis de skulle have en chance! Andre der gør?
Det her må bare være endnu en skræmmekampagne..! :roll:

SAN
09-06-2005, 11:11 PM
"APG har jo nemlig god erfaringer med retsager!" *host* klart, de har jo ikke vundet nogle endnu.. :twisted:
Hvis det var så nemt ville de nok også have gjort det med musik og film pirater for langtid siden!

DJx
09-06-2005, 11:54 PM
ja det er jo uraderlistisk hves de tror de kan få en sag, begronaf 1-2-5 filer

PackedManiac
09-07-2005, 12:00 AM
Det her var forventelig.

Gør som jeg.. upload på usenet i stedet. Meget lettere :wink:

Jowls
09-07-2005, 02:44 PM
Samme historie er i Metro Expres idag.

En interessant udvikling faktisk. Jeg kunne godt lide at vide, om det var Forfatterforeningen som henvendte sig til Johan Schlüter Advokatfirma eller om det var den anden vej rundt.

Det ville passe godt til sidstnævnte advokatfirmas oportunistiske "abulance-chaser" forretningsmetoder, hvis det var dem som henvendte sig til Forfatterforeningen og, via løst konstruerede dommedagsprofetier, fik dem overtalt til at indgå i en konfrontations-strategi i stedet for at arbejde på at løse problemerne.

JSA har jo kørt KODA rundt ved næsen i årevis, men er langsomt ved at miste grebet om kunstnerne. Der er altså brug for nyt kvæg i folden for at sikre advokatfirmaets økonomiske ståsted... og det ser vist desværre ud til at Forfatterforeningen er udset til den rolle.

Ikke fordi jeg tror, at det får nogen praktisk betydning. APG har indtil videre brugt flere år og mange millioner kroner på ikke at vinde een eneste sag mod en fildeler. Den eneste ændring bliver, at de nu også får mulighed for at bruge af Forfatterforeningens pengekasse.... :roll:

kilobyte
09-07-2005, 04:12 PM
Antipiratgruppen er på Den Danske Forlæggerforenings vegne i gang med at opspore studerende, der har hentet lærebøger ned fra internettet

Hvad har APG egentlig at gøre med forlæggerne??? Er de der ikke for musik og filmbranchens skyld??? Men JSA synes nok bare ikke at de tjente nok, så de håber på at kunne vinde nogle retsager her :? :roll:

M.A.D
09-07-2005, 04:21 PM
Foreligger der iøvrigt et standard erstatningsbeløb for en ulovlig koieret E-bog? Eller udregner man individuelt, altså efter hvad hver enkelt bog koster i butikkerne eller hos forlagene?

Der er slet ingen præcedens på dette område, er der?

SRJ
09-07-2005, 04:43 PM
Til kilobyte: APG har indgået en aftale med forlæggerne ligesom de også har med musik og film industrien..

Foreligger der iøvrigt et standard erstatningsbeløb for en ulovlig koieret E-bog? Eller udregner man individuelt, altså efter hvad hver enkelt bog koster i butikkerne eller hos forlagene?

Der er slet ingen præcedens på dette område, er der?

Jeg læste i artiklen at som standard er erstatningsbeløbet det dobbelte af normalpris, altså:
Bogen om kultur normal pris: 399,-
Erstatningspris, hvis kopieret: 798,-

Herr Unterladen
09-07-2005, 08:23 PM
Det bemærkelsesværdige er, at artiklen nævner, at der er retspraksis for, at bøger takseres til det dobbelte af udsalgsprisen.

Hvis det er sandt, må der være nogle domme (ikke forlig, når han nu skriver 'retspraksis') for offline deling på fx universiteterne. Det kunne være værd at undersøge.

Og udsalgsprisen - er det så hardback eller softback, eller bogklub-udgaven?

(På den anden side skrev journalisten også, at jagten gik efter dem, der havde hentet - altså ikke dem, der havde delt. Så spørgsmålet er, om der er nogen lødighed i den historie.)

Lasse
09-07-2005, 10:10 PM
Der er en ting jeg gerne vil tage op til debat i denne forbindelse, for jeg synnes den er ret så bekymrende og slet ikke så ubetydelig.

At et tiltag fra PGs side, faktisk har foresaget at forfatterforeningerne har kastet sig grædende i hænderne på APG, er temlig betænkeligt. Det er vel fuldstændigt det modsatte af hvad jeg forventer man havde som mål. Joewls er inde på at det kan være APG har lavet lidt opsøgende arbejde og af den vej påvirket forfatterforningernes beslutning, men dette ændre ikke på det faktum at de har indgået et samarbejde. Jeg kan ikke se det, som andet end en fiasko.

Kunne PG ikke have forsøgt at lave noget opsøgende arbejde selv. F.eks. kunne man havde taget kontakt til forfatterforeningerne og forlagt, at man fandt deres initiativ med deres kommende hjemmeside interessant og gerne ville komme med input til denne eller alternative forslag der var til gavn for både dem og os.

Jeg synes, at man fra PG bør overveje om ligende fremgangsmåder er anvendelig i fremtiden. Jeg er ret sikker på at forfatterforningerne på ingen måde er interesseret i en dialog med PG efter dette stunt, og dette er det mest uheldig af det hele- man kan så vidt jeg er orienteret ikke tale med en, der ikke gider snakke.

Har jeg forstået ideen med PG korekt, så er målet at skabe en offentlig debat og komme i dialog med politikere og 'modstandere', for at få ændret nogle holdninger og love. Kald mig blind, men jeg kan ikke se dette mål blive opfyldt med denne fremgangsmåde. Kun det modsatte. I stedte for at bygge bro over kløften, så graves der bare et endnu større hul.

Det er efterhånden som om der skydes med løst krudt i medierne PG og modstanderne imellem og den eneste vinder er APG!

Beklager indlægget er lidt rodet, har travlt, men måtte lufte disse tanker.

Wingless Angel
09-07-2005, 10:13 PM
Læs lige denne artikel fra comon.dk

Dyr opfordring fra Piratgruppen (http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=23498)

De siger jo nærmest at Piratgruppen har sørget for, at mange studerende uångåeligt vil modtage bøder på flere tusinde kroner!

Vi er da nødt til at reagere på dette, enten gennem oplysning til de mange der har hentet bøgerne, og dem der overvejer det...

Måske et opslag i vidensdelingsforummet der forklarer om hvordan forlæggerforeningen har tænkt sig at finde disse studerende?

Jowls
09-08-2005, 12:32 AM
At et tiltag fra PGs side, faktisk har foresaget at forfatterforeningerne har kastet sig grædende i hænderne på APG, er temlig betænkeligt. Det er vel fuldstændigt det modsatte af hvad jeg forventer man havde som mål...

Jeg må indrømme at denne overilede panik-reaktion fra forlæggerne også tog mig på sengen.

Dels er der ingen statistiker som siger noget som helst om, at fildeling af bøger vil påvirke deres indkomst - hverken fra Danmark eller andre lande. Med hensyn til musikbranchen så er de beviseligt i krise (at vi så er meget uenige i årsagen til krisen, er en hel anden snak). Forlæggerne er ikke i krise på nogen måde, så deres reaktion er udelukkende baseret på en frygt for noget som de formoder kunne ske.

Det andet er, at et samarbejde med APG svarer til en krigsærklæring mod deres kunder. RIAA/MPAA i USA er direkte forhadt og KODA er stærkt bekymrede for deres image, som definitivt har fået en del ridser på grundt af deres samarbejde med Schlüter-banden. "Når man sover med hundene, får man lopper", som det hedder...

Og hvad mon der sker med Forlæggerforeningens gode navn og rygte hvis der pludselig skulle dukke femciferede erstatningskrav op hos mindrebemidlede studerende? Forlæggerne har jo ikke IFPI's markedsførings-muskler i baghånden til at købe dyre biografreklamer og dagbladsannoncer med spindoktorerede refærdiggørelser af deres handlinger. De bliver slagtet i medierne uden at fatte hvorfor...

Næh, deres reaktion bærer klart præg af panik og manglende overblik. Overraskende i betragning af, at disse mennesker beskæftiger sig med viden på højt niveau og derfor burde kunne forventes at være i besiddelse af en del gennemløb i overetagen. :roll:

Jeg kan ikke se det, som andet end en fiasko.

Ikke enig. Jeg ved ikke om Piratgruppen havde regnet med denne reaktion (som sagt gik jeg personligt ud fra, at forlæggerne var meget smartere), men du kan da ikke benægte at der er blevet skabt opmærksomhed på et problem-område, hvor informationsteknologien kunne få enorm betydning.

Siden vidensdeling.nu gik i luften har der været massevis af presseomtale og der er oven i købet kommet en "autoriseret" download-portal. Om sidstnævnte var kommet alligevel, ved jeg ikke, men jeg er ret sikker på at den i hvert fald er blevet fremskyndet af PG's initiativ.

Piratgruppen arbejder jo politisk i lige så høj grad som teknisk, så alene det faktum at alle de potentielle fordele ved vidensdeligt er blevet belyst i offentligheden, gør PG's arbejde til en success.

Ja, dialog og samarbejde ville da have været bedre, men det var desværre Forlæggerforeningens eget valg at ringe til Johan Schlüter i stedet for Sebastian Gjerding...

Måske et opslag i vidensdelingsforummet der forklarer om hvordan forlæggerforeningen har tænkt sig at finde disse studerende?

Jeg forestiller mig, at de i første omgang vil søge efter hjemmesider og FTP-sites som har bøger og materiale til download og gå efter disse.

At forberede sager mod brugere på P2P-netværk vil tage laaang tid, og APG's hidtige succesrate taget i betragtning vil det nok være spild af forlæggernes penge og tid...

Copy/Paste
09-08-2005, 08:16 PM
Forlæggernes reaktion har været utrolig aggressiv og at dele af pressen har videreført deres pressemeddelelse helt ukritisk er efter min mening helt vildt, med Comon artiklen som det mest triste eksempel.

Comon skriver fuldstændig uden noget belæg eller retslig præcedens kan risikere at koste studerende dyrt - hvor er de kritiske spørgsmål? "hvordan vil beviserne blive samlet ind?", "er det etisk forsvarligt for Forlæggerforeningen at være med til at sende erstatningskrav ud på beviser der aldrig er blevet vurderet?", "i siger at i vil gå efter folk der har downloadet, det er noget helt nyt, hvordan vil i retfærdiggøre for et tab ved et download og dermed sætte et beløb?" osv. osv. - alt det er fuldstændig fraværende.

Men nok brok over journalister der bare skal opfylde en daglig kvote af artikler i stedet for at gå til problemernes kerne.

Jowls er inde på meget af det rigtige i sin sidste post, så vil ikke gentage det.

Derudover kan man sige at hvis APG går særligt efter brugere af BitTorrent så ville det være naturligt for folk at begynde at bruge andre medier til at sprede materialet, udover andre netværk, så også andre medier som cd-rommer eller USB stik.

@Lasse:

Du rejser nogle vigtige problemstillinger i forhold til hvordan man taktisk skal forsøge at rejse en sag i den offentlige debat. Der er dog nogle enkelte fejl - du bliver ved med at kalde dem der nu bruger APG i jagten på de studerende for Forfatterforeningen, hvilket det IKKE er, men derimod Forlæggerforeningen - der er en vigtig forskel. Jeg mener dog ikke du har ret i at det er APG der er vinderen af det her. Der er stadig masser af muligheder for debat om bæredygtige løsninger hvor man sikrer adgangen til viden for alle - at APG går ind for at vride nogle penge ud af en ny organisation er bare forudsigeligt og trist

Til sidst vil jeg lige nævne at forlæggerforeningen i deres pressemeddelelse har valgt at alliere sig med Heine Andersen (fra Københavns Universitet og forfatter til flere store grundbøger) er i den grad paradoksalt da han er en af dem der scorer KASSEN på at skrive lærebøger der udkommer i nye versioner uden særligt mange tilføjelser så der konstant skal købes nye eksemplarer og de gamle ikke kan cirkulere - hvordan Heine passer ind i resten af Pressemeddelelsens klagesang over de små forfattere er svært at se - men det svarer lidt til at lade Britney Spears brokke sig over fildelingens konsekvenser for produktionen af undergrundsmusik....

VIdensdeling.nu har startet en debat om emnet og argumenteret for en fri adgang til viden som digitaliseringen giver mulighed for. At vi skal følge op på det med flere forslag til hvordan denne adgang kan sikres på bedste vis er klart, men siden er jo også kun 4 uger gammel :wink:

//Copypaste - Vidensdeling.nu

-pirat4ever-
09-08-2005, 10:36 PM
Whoops

-pirat4ever-
09-08-2005, 10:49 PM
Er ikke enig i at PG har lavet en fiasko. Et citat fra mi KOL underviser :
"Når man træffer et valg, åbner man en dør og træder ind i et nye rum. Men kan ikke gå tilbage, og overfor dig står der en masse nye døre, i form af muligheder. Man skal vælge en og gå videre"
(ca citat)

Det er det PG har gjort, og nu må de andre følge med ind i det nye rum så vi sammen, kan vælge en fælles dør.

Det som en af de nye døre representere, er den at man evt, i fremtiden kan købe enkelte kapitler. Det bliver billiger og bredere, samt man får en størrer kvallitet i udannelserne, da man ikke er fastlåst i en hel bog. Og samtidig får forfatterne penge for det som er godt og for det som kan bruges.

Jeg er samtidig enig i at folk skriver ofte bare bøger for at tjene penge, eller hovedesaglig derfor.
I mit studie findes MANGE ELENDIGE bøger, som er skreven for at tjene penge og blive "populær" eller hvad man kan kalde det.
Eks. Mange bøger er genbrugt viden, og meget overfladisk og koster typisk 200kr for 70 sider. (de 125kr går til trykkeriet og boghandlen). (kunne blive 75kr for den elektroniske udgave)

Også til kurser er denne tendens stigende.
Eks kan man som pædagog komme på kursus med 150 andre personer i 3 timer, hvor der er 2 personer der har arrangeret kursuset, og som er de som underviser i de 3 timer, og pr person koster det 300kr PLUS moms......
Så som jeg ser det, er der ikke i dag kurser for at brede, i dette tildfælde, pædagogens synfelt, men for at tjene penge. En tendens som PGs nye iniatativ måske kan bræmse.

VI HAR I DAG PÅ DET PÆDAGOGISKE FELT FÅET KVANTITET I STEDET FOR KVALLITET.
Dette, er hvad jeg tror.

Dette kan vidensdeling.nu gøre noget ved.
Dette, er hvad jeg håber.

Eletronmediet (eks PDF filer) er kommet for at bliver, og er fremtiden.
Dette, er hvad jeg ved.

Morten Blaabjerg
09-10-2005, 11:42 PM
Har netop sendt denne email til forlæggerforeningen :

Kære forlæggerforening,

I anledning af den aktuelle pressemeddelelse, som forlæggerforeningen har udsendt, om det man bedst kan betegne som en "klapjagt på studerende", der deler digitale kopier af bøger til undervisningsbrug, er det mig magtpåliggende at opfordre til at foreningen lægger kursen om i forhold til de digitale muligheder for distribution.

Udover det åbenbart urimelige i at forfølge studerende, der ønsker sig at dygtiggøre sig, er det efter undertegnedes opfattelse ikke meningsfuldt for danske forlag at lægge sig stejlt og blindt op af en kurs, som er udstukket af overvejende amerikanske mediegiganter. Ligeledes må det anses for tvivlsomt at basere forlagsvirksomhed på en ophavsrets-lovgivning, som er utilstrækkelig i fht. ny teknologi.

Den nuværende copyright-lovgivning er ikke blot utidssvarende i fht. ny teknologi - men pålægger også en urimelig arbejdsbyrde på mange, mindre kulturelle virksomheder, herunder også forlag, som dagligt må slås med at opspore ophavsmænd eller arvinger, indhente tilladelser til gengivelse af materiale, og samtidig ofre betydelige ressourcer på at administrere de ofte symbolske beløb, det drejer sig om.

Lovgivningen om ophavsret er dermed med til at bremse den reelle udnyttelse af ny teknologi til kulturel distribution. Hvilket efter undertegnedes opfattelse, ikke tjener forlagenes interesser.

Jeg kan i den forbindelse anbefale foreningen at kigge vejen forbi den anerkendte, amerikanske professor i jura Lawrence Lessigs webside http://www.lessig.org. Lessig har igennem flere værker, vigtigst "Code and other laws of Cyberspace", "The Future of Ideas" og "Free Culture", afdækket hvordan aktuel copyright-lovgivning og hævdelse af korporative rettigheder truer med at kvæle de lovende muligheder for kulturel distribution og vidensudvikling, som ny digital teknologi åbner mulighed for. Jeg håber, at foreningen vil benytte sig af denne mulighed for at nuancere sit synspunkt i den aktuelle debat. I er velkomne til at udbrede denne opfordring blandt jeres medlemmer, da jeg tror det også er i forlagenes interesse, at denne debat nuanceres og kommer over det "klapjagt"-syndrom, som foreningens pressemeddelelse afspejler.

På forhånd tak,

Med venlig hilsen,
Morten Blaabjerg

PS. Det er den danske forlæggerforening, ikke forfatterforeningen (som der refereres til flere steder i denne tråd), som har udsendt den aktuelle pressemeddelelse. Blot for god ordens skyld.

-pirat4ever-
09-11-2005, 03:53 PM
Godt brev må man sige.

Det er velformuleret og præcist.

Håber at de svare igen

Morten Blaabjerg
09-16-2005, 02:00 AM
Ib Tune Olsen fra den danske forlæggerforening svarede på min email allerede søndag. Jeg gengiver hans mail til mig her, da jeg mener det er i offentlighedens interesse, at der skabes en nuanceret debat om emnet. Jeg vægter dette hensyn højere, end hensynet til, at diskussionen har fundet sted via privat email.

Jeg mener personligt (som det fremgår af mit svar til Ib Tune Olsen længere nede), at det er imperativt for dette samfunds kulturelle udvikling, at der sker en afkriminalisering og et holdningsskifte til de digitale muligheder for reproduktion og distribution af kulturelle udtryk.

Kære Morten Blaabjerg

Tak din henvendelse.

Som du forhåbentlig også har bemærket, så er der faktisk en digital salgsportal på vej. Hvis en sådan salgsportal skal blive en brugbar realitet, er det naturligvis nødvendigt, at de der skal lægge mange ressourcer og økonomi i etablering og drift i en salgsportal ikke underløbes af, at de samme materialer snuppes andre steder uden betaling.

Hvis bøgers indhold skal være gratis for brugerne, hvem havde du så tænkt dig skulle betale forfattere, redaktører, tegnere, fotografer, illustratorer etc.????

Vi er naturligvis opmærksom på, at der findes undervisere og andre, der af f.eks. via ansættelsesvilkår, har mulighed for og lyst til at stille deres produkt gratis til rådighed. Det er så forhåbentligt fint for dem og naturligvis for brugerne, men det gælder jo kun for en yderst lille del af de udgivne titler. For rigtig mange titler er det nødvendigt med en meget grundig pædagogisk, tekstmæssig bearbejdning og tilvejebringelse af nødvendige illustrationer m.v. via en professionel redaktion. For mange titlers vedkommende kommer endog grundideen fra en redaktion, som så finder frem til egnede forfattere, som redaktionen indgår aftale og samarbejde med. Det gælder faktisk for mange bogtyper – selv skønlitterære værker.
Dertil kommer, at der som regel også vil være behov for trykte udgaver, hvor trykkeomkostningerne er meget afhængige af oplagsstørrelsen. Hvis de i forvejen meget små danske oplag yderligere reduceres ved, at mange i stedet betjener sig selv uden betaling via en digital udgave, øges problemerne også for de trykte udgaver.

Forlagene havde helst rettet skytset mod de hjemmesider/grupper, der opfordrer brugerne til ikke at betale for varerne, og som stiller programmer til rådighed for ”selvbetjeningen”, men vi er blevet informeret om, at det vil være en langvarig, kostbar og reelt nytteløs vej at følge. Tilbage står altså at kræve betaling for varerne hos dem, der har været i butikken uden at betale. Det er jo dybest set også dem, der har snydt sig til en vare uden at betale. Der er vel heller ingen, der forestiller sig, at andre producenter, f.eks. bagere eller håndværkere skal levere arbejde uden betaling fra kunderne. Problemet for digitale bøger er nok, at varens fysiske form bliver usynlig, hvilket også gør det vanskeligere at forstå, at der står mange medvirkende bag det færdige værk, som kun kan medvirke, hvis de får betaling som alle andre.

Lærebøger får helt specielle problemer ved pirateri, fordi der jo reelt ikke er andre købergrupper end netop de studerende på det pågældende fag/uddannelsestrin.

Hvis bøger skal betales af andre end brugerne, er der jo reelt kun offentlige finanser og evt. private fonde (i Danmark er der slet ikke samme fondsmuligheder som f. eks i USA), til at klare den opgave. Det er ikke umiddelbart nogen realistisk, generel økonomisk udvej inden for en overskuelig årrække. Det ville også skabe en masse problemstillinger med hensyn til offentlig styring/fondsstyring af udgivelserne.

Jeg kigger nærmere på den website, som du henviser til.

Med venligste hilsener / kind regards

Ib Tune Olsen
Den Danske Forlæggerforening
The Danish Publishers Association

Skindergade 7, 1159 København K
Tel. +45 33 15 66 88; Fax +45 33 15 65 88
ito@danskeforlag.dk

www.danskeforlag.dk www.danishpublishers.dk

Morten Blaabjerg
09-16-2005, 02:08 AM
Og her er mit svar til ham...

Kære Ib Tune Olsen,
Tak for dit udførlige svar, som jeg sætter stor pris på, og derfor også vil svare uddybende på.

Det er måske på sin plads at præsentere mig selv inden da - jeg er selv kreativt udøvende, overvejende indenfor filmproduktion, men har også berøring med forlagsvirksomhed og distribution iøvrigt (bl.a. i forbindelse med oprettelsen af vores wiki-kulturportal, crewscut.com). Jeg har desuden beskæftiget mig med teknologihistorie og copyright-debatten, som jeg mener udgør et centralt vadested imellem det industrielle "masseproduktions"-samfund og det digitale videnssamfund.

Som du forhåbentlig også har bemærket, så er der faktisk en digital salgsportal på vej. Hvis en sådan salgsportal skal blive en brugbar realitet, er det naturligvis nødvendigt, at de der skal lægge mange ressourcer og økonomi i etablering og drift i en salgsportal ikke underløbes af, at de samme materialer snuppes andre steder uden betaling.

Jeg ønsker et sådant initiativ al mulig vind i sejlene! Men jeg håber at forlagene vil undersøge markedets, teknologiens og lovgivningens udvikling grundigt, før der postes alt for mange penge i en måske forældet digital arkitektur. Det er måske især i forhold til dette, at jeg vil anbefale professor Lessigs skarpe analyse af området.

Der er et par væsentlige problemer ved en sådan digital tjeneste, som du selv er inde på. Eet af dem er, at idet en digital kopi - i modsætning til en papirkopi - ikke er væsensforskellig fra originalen (og dermed reelt er en ny original, jvnfr. Baudrillard m.fl.), vil den udgave af en tekst som forlagene kan tilbyde, principielt være den samme som ikke blot fildelingstjenesterne, men også offentlige og private digitale biblioteker og arkiver m.fl. kan tilbyde.

Forlagene kan vælge at frigive teksterne til digital distribution - og søge at sikre og kontrollere disse formater og filer i alle ender (hvilket er en både kostbar og givetvis nyttesløs kamp - siden enhver i sidste ende vil kunne bryde koderne og reproducere dem) - eller søge at stille teksterne og materialerne fri, for til gengæld at tjene pengene andetsteds.

Hvis bøgers indhold skal være gratis for brugerne, hvem havde du så tænkt dig skulle betale forfattere, redaktører, tegnere, fotografer, illustratorer etc.????

Det er en udfordring, som der ikke findes noget entydigt svar på. Men jeg vil give dig mit eget bud.

Jeg tror personligt ikke, at bogen, som vi kender den, er død. Der er intet der tyder på, at forlagsbranchen er i krise, som du antyder. Jeg har selv berøring med et mindre forlag, som oplever en kolossal vækst. Her opleves ophavsretsbestemmelser m.v. til gengæld som besværlige og dyre at administrere, især idet udgivelser i stadigt større omfang baseres på tredieparts udgivelser, illustrationer og ressourcer - ofte i et omfang, som ikke står mål med anstrengelserne i fht. at sikre rettigheder til sådant materiale. Den samme problematik gør sig gældende for min egen branche, hvor film baseret på arkivmateriale, kan løbe op i helt urimelige omkostninger.

Forlagene må - ligesom andre kulturinstitutioner i oplevelsesøkonomien - tjene pengene ikke så meget på bøgernes indhold, som på det der følger med indholdet. Bogen skal med andre ord excellere på det område, hvor den er bedst; dens eksklusive karakter. Enhver vil gerne have et flot, indbundet, gennemillustreret værk på reolen, fremfor et billigt papirprint fra nettet (men alligevel ikke helt billigt print - papir og printertoner koster stadig penge, og det er besværligt og kræver en masse tid). At bogen således bliver dyrere betyder langt mindre - bogen skal ikke konkurrere med en digital udgave, den skal sælges på dens eksklusivitet. Dette indebærer også en langt større fokus på andre ekslusive aspekter af bogens udgivelse, som f.eks. forfatteroptrædender, og services i forhold til redaktion, tryk og distribution.

Du har også fat i et interessant perspektiv med fonde som medvirkende til finansiering, og jeg er meget enig i, at yderligere statsstøtte (og styring) ikke er vejen frem. Men der er andre veje. Wikimedia Foundation, som står bag internet-opslagsværket Wikipedia, som du måske kender (http://www.wikipedia.org), finansierer f.eks. udelukkende sine aktiviteter ved hjælp af digitale "fund drives".

Dertil kommer, at der som regel også vil være behov for trykte udgaver, hvor trykkeomkostningerne er meget afhængige af oplagsstørrelsen. Hvis de i forvejen meget små danske oplag yderligere reduceres ved, at mange i stedet betjener sig selv uden betaling via en digital udgave, øges problemerne også for de trykte udgaver.

Det er uprøvet, at der er en sådan sammenhæng. Den digitale kopi er som nævnt væsensforskellig fra den trykte udgave; jeg er langtfra overbevist om, at der en sådan sammenhæng.

Forlagene havde helst rettet skytset mod de hjemmesider/grupper, der opfordrer brugerne til ikke at betale for varerne, og som stiller programmer til rådighed for ”selvbetjeningen”, men vi er blevet informeret om, at det vil være en langvarig, kostbar og reelt nytteløs vej at følge. Tilbage står altså at kræve betaling for varerne hos dem, der har været i butikken uden at betale.

Såvidt jeg ved har Piratgruppens aktiviteter udelukkende til formål at oplyse om brugen af fildelingstjenester, og med "vidensdeling.nu" websitet haft til hensigt at fremprovokere en debat om viden og vidensdeling i et digitalt videnssamfund. P2P software, som anvendes til fildeling, er åbent tilgængelig for enhver, idet denne software er opensource og udvikles af programmører over hele kloden. Det er således ikke en bestemt gruppe, der gør denne software tilgængelig - og en sådan retsforfølgelse er derfor ikke mulig. At den heller ikke er ønskelig, er måske mere vigtigt - idet det er indenfor opensource kulturen at de fleste teknologiske/arkitektoniske landvindinger idag finder sted på internettet. Hvis man vil søge at begrænse sådanne bevægelser, skyder man sig selv i foden i fht. digital innovation, ved at fastfryse en lovende ny teknologi i præ-digitale former.

Problemet ved at forfølge og kriminalisere almindelige mennesker (her især studerende), der anvender fildelingstjenester, er, for det første, at det er at skyde gråspurve med kanoner; det er indtil videre et fåtal af studerende, der foretrækker at printe en bog, fremfor at købe den. Hvad der er et større problem, er at det skaber en betændt situation, der er med til at kriminalisere og bremse udviklingen af de teknologier, som gør digital distribution mulig.

Dette er et problem, hvis vi ønsker et samfund, der i bredest mulige omfang frit kan udnytte disse nye teknologiske muligheder. Anti-piratgruppen har på vegne af pladebranchen forsøgt at gå denne vej - med det man kan betegne som gangster-metoder. Dette er vel ikke metoder, som forlæggerforeningen ønsker at blive forbundet med?

Jeg vil foreslå, at forlæggerforeningen istedet hilser denne debat velkommen, og ser det som en anledning til at undersøge markedet og teknologien for digital distribution. Der er næppe entydige løsninger, og mange afgørende valg at træffe. Det mest afgørende valg er formodentlig, er om man med al magt vil kæmpe imod en ny teknologi, eller istedet søge at tilpasse forretningsgrundlag m.v. til de forandrede muligheder.

Med venlig hilsen,
Morten Blaabjerg

Kofi Annan
09-20-2005, 12:51 PM
Vil de fange studerende via BitTorrent?? :shock:

Det har jeg da hørt ville være så godt som umuligt... Jeg synes det bør oplyses om at den berømte "Krystalnats-scenarie" (hvor APG/Schlüter/Satan pludselig sparker din dør ind og sagsøger dig for 1.000.000.000 kr.) er en skrøne. Mange studerende siger vel fra fordi de ikke ved bedre...

Og så må vi få hevet fat i medierne! MetroXpress havde både Vidensdeling.nu's oprettelse og Forlæggerforeningens angreb på forsiden, så det ku' da være sejt om det også kunne udbredes at faren er = 0,0002%

De studerende risikerer politianmeldelse

Hvad er det dog for noget ævl?? Jeg har da efterhånden hørt det masser af gange at politiet slet ikke har noget at gøre i denne slags "sager".

Ved comon.dk overhovedet hvad de skriver om???

Fas
09-20-2005, 01:48 PM
Jeg håber virkelig at alle jer der bryder loven om copyright i og med at i snyder en forfatter for penge, bliver retsforfulgt og dømt for jeres lovbrud.

Det skal jo lige siges, at grunden til at APG ikke får dømt særlig mange, er jo at de sender et brev til vedkomne og tilbyder et forlig på 50% af det beløb de ellers ville blive sigtet for. Det vælger de fleste at acceptere i og med at de er klar over deres lovbrud og ikke ønsker straf.

SRJ
09-20-2005, 02:02 PM
Det skal jo lige siges, at grunden til at APG ikke får dømt særlig mange, er jo at de sender et brev til vedkomne og tilbyder et forlig på 50% af det beløb de ellers ville blive sigtet for. Det vælger de fleste at acceptere i og med at de er klar over deres lovbrud og ikke ønsker straf.

Og hvor har du så den gang ævl fra? :roll:

De smarte folk (Piraterne) betaler bare ikke kravene, og forklaringen er så at APG ikke har resourcer til at føre en retssag og ovenikøbet heller ikke har brugbare beviser!

Beklager Fas, men du må unægteligt tage grusomt fejl..

Kofi Annan
09-20-2005, 02:08 PM
Jeg håber virkelig at alle jer der bryder loven om copyright i og med at i snyder en forfatter for penge, bliver retsforfulgt og dømt for jeres lovbrud.

Og jeg håber virkelig at du poster i det rigtige forum næste gang..

Det skal jo lige siges, at grunden til at APG ikke får dømt særlig mange, er jo at de sender et brev til vedkomne og tilbyder et forlig på 50% af det beløb de ellers ville blive sigtet for.

Det er da ren afpresning at sige "betal nu eller vi fordobler bøden!"

Det vælger de fleste at acceptere i og med at de er klar over deres lovbrud og ikke ønsker straf.
..eller fordi de går i panik og vil have "det" overstået.
APG er jo netop blevet stemplet for deres "dårlig advokatskik". I middelalderen brugte man tortur for at "afsløre" hekse. Jeg drager ikke paraleller men nævner bare at mange sikkert vil tilstå hvad som helst under pres, og studerende kan meget vel føle sig MEGET pressede i sådan en situation.

Der er 3 problemer her:

1) Du poster i en forkert tråd
2) Mangel på dialog mellem fildelere, anti-fildelere og den almene befolkning
3) De urealistisk høje bøder og den måde hvorpå de fremføres ("betal nu og spar penge")

Min mening

Jowls
09-20-2005, 02:46 PM
...Det skal jo lige siges, at grunden til at APG ikke får dømt særlig mange, er jo at de sender et brev til vedkomne og tilbyder et forlig på 50% af det beløb de ellers ville blive sigtet for. Det vælger de fleste at acceptere i og med at de er klar over deres lovbrud og ikke ønsker straf.

"Ikke særlig mange" = "overhovedet ingen indtil nu".

Problemet med disse advokat-breve er ikke så meget at APG tilbyder "rabat", men derimod at mange mennesker på baggrund af disse breve lokkes til at betale store beløb for at undgå sager som de med stor sandsynlighed ville vinde i en rigtig retssag.

Du må da indrømme at det er betænkeligt for retssikkerheden at man på denne måde kan true sig til penge fra nervøse mennesker ved at misbruge folks respekt/frygt for advokatstanden.

techie
09-20-2005, 07:14 PM

Jeg køber ingen bøger uden, at have set dem først. Da det primært er tekniske bøger og de ikke findes på bibliotekerne, så henter jeg dem i PDF filer og hvis det er en jeg kan bruge, så køber jeg den.

Omvendt - hvis der ikke eksisterer en .PDF udgave, så gider jeg ikke eje den da det er umuligt at bære rundt på bøger om alle de teknologier jeg benytter i hverdagen.

Jeg håber du bliver klogere og indser dette kan være til gavn for alle.

Morten Blaabjerg
09-21-2005, 11:32 PM

Som antydet hører dette indlæg vist til i "brok" forum'et :wink:

Jeg synes det er kuriøst, at ophavsret for mange åbenbart opfattes som noget så naturgivent og ukrænkeligt, at det ikke kan diskuteres sagligt.

Mange indlæg i dette forum bærer præg af, at enkelte besøgende 'lige skal gi' piraterne een over nakken', men egentlig ikke vil bidrage konstruktivt til en diskussion. Hvorfor så poste et indlæg her?

Jeg læste så sent som idag (i TDC's blad med det prætentiøse navn "Kom nærmere"), Jokeren, som jo ellers virker som en bevidst ung mand, pointere at piratkopiering er "ligesom at stjæle en cykel"...

Det kører lidt over det samme mantra, ikke? Men at man gentager de samme påstande igen og igen, gør dem ikke mere rigtige. "Det er ulovligt!" - "Det må du ikke!". Digital kopiering er ganske enkelt ikke som at stjæle cykler. At det til gengæld opleves som en meget stor trussel imod mange menneskers forretningsgrundlag er en helt anden sag - men det er hverken teknologiens skyld eller de menneskers skyld, som gør brug af den.

Jeg mener personligt ikke, at der er grund til at stramme dansk lovgivning på dette område - tværtimod mener jeg, at dansk ophavsretslov bør liberaliseres, så den ikke kriminaliserer almindelige mennesker der gør brug af digitale teknologier - og dermed bremser udviklingen af nye udtryk og teknologier.

I den situation er det så op til kunstnere såvel som andre kreative producenter at nytænke det forretningsgrundlag, de baserer deres arbejde på, i lyset af og måske endda med fordel af nye teknologier. Hvad ikke så få allerede gør.