Se fuld version : vil prøve at installere gento
bornpirate
08-21-2005, 12:59 PM
hej pirater
har ingen erfaring med linux men kunne godt tænke mig at prøve det, jeg går ind på gentoos hjemmeside og derefter ind under "get gentoo" da jeg bevæger ned af på siden opdager jeg at der ikke er noget "download here!" eller sådan noget men der er det her
"Gentoo 2005.1 Package CD
(up to 700 megabytes depending on arch)
alpha amd64 ppc (32 bit) ppc (64 bit) sparc64 x86"
nu er kommer spørgsmålende "hvad er de der ting nederst? f.eks. alpha" og hvor ved jeg fra hvad for en af dem jeg skal vælge.
Jowls
08-21-2005, 01:42 PM
Det er alternative processor-arkitekturer. Hvis du er i tvivl, så er Alpha er en lidt sjælden CPU som mest er blevet brugt til servere, PPC er Macintosh'er, SPARC findes i SUN workstations og AMD64 er... tjah AMD64.
Hvis du har en AMD64, så gå efter den - ellers hvis du er i tvivl, så snup en almindelig x86 Live-CD. Den kører på det meste, inklusive AMD64. Og du bør nok satse på en Stage 3 install.
Så lige et ord med på vejen...
Gentoo er en virkelig god distro og jeg kunne personligt ikke drømme om at bruge andet. Men det er ikke en udpræget "begynder-distro", da den har nærmest ubegrænset fleksibilitet og derfor også mange faldgruber, hvis man ikke ved hvad man gør.
Dermed ikke sagt, at du ikke kan slippe godt fra det, men du skal være forberedt på at lægge meget energi i projektet og følge installationshåndbogen slavisk.
Skal vi drage en parallel, så er det heller ikke altid en god ide at købe en Ferrari eller en Lamborghini som første bil efter køreprøven. Man har langt større chancer for at opleve sin 19 års fødselsdag, hvis man kører i noget som ikke kræver Schumacher-reflekser og har en topfart på 300 kmt... :wink:
Du burde måske overveje er mere begyndervenlig "Volvo" distro - Mandriva, Fedora, Ubuntu eller lign. - indtil din indre pingvin har vokset sig stor, stærk og erfaren... 8)
bornpirate
08-21-2005, 02:02 PM
Tak for dit hurtige svar, kan godt se det med volvo pointen og har fundet ud af at jeg har amd64
EDIT*
grunden til at jeg valgte gentoo var at taskbaren så sådan her ud: http://suikun.free.fr/images/20050330.png
kan man også få det til at se sådan ud på fedora/ubuntu
Jowls
08-21-2005, 02:15 PM
Helt i orden, og jeg håber ikke at jeg tog modet fra dig, for det var bestemt ikke intentionen.
I øvrigt - skulle dit valg falde på Fedora, så har Skunk på www.linuxin.dk lavet en virkelig grundig guide i den. Bare klik på den store blå ikon.
Jowls
08-21-2005, 03:14 PM
grunden til at jeg valgte gentoo var at taskbaren så sådan her ud: http://suikun.free.fr/images/20050330.png
kan man også få det til at se sådan ud på fedora/ubuntu
Et af de punkter hvor Linux adskiller sig meget fra Windows er, at den grafiske brugergrænseflade ikke er en del af selve operativsystemet - den er bare et almindeligt program. Derfor kan den skiftes ud (der findes mange forskellige) og/eller modificeres til ukendelighed indtil den er lige som man vil have den.
Man kan også have flere GUI'er installeret og så skifte mellem dem, når man hare lyst. Eller man kan have en særlig desktop til hver bruger, så maskinen selv skifter alt efter hvem som logger ind.
Af den grund ser Linux-maskiner ofte meget forskellige ud. Den jeg sidder med i øjeblikket har f.eks. et mørkt gotic tema holdt i kolde blå nuancer med backdrops fra diverse gyserfilm. Hvis min kæreste logger på, skifter den til et Peter Plys tema med lyserøde nuancer, små killinger med sløjfer, hjerter og....
... undskyld mig - jeg skal lige ud og brække mig... :roll:
:wink:
Anyway, den desktop du har på billedet er en næsten umodificeret Gnome ( www.gnome.org ) som er en af de to "store" desktopper i Linux - den anden hedder KDE ( www.kde.org ). De er begge meget brugbare og komplette, og kan naturligvis customeres til ukendelighed.
Disse to har den fordel, at de stadig minder lidt om Windows med taskbar og menuliste. Der er også Linux-desktopper som virker på helt andre måder.
For at se lidt mere af, hvad man sådan kan lave med Gnome, kan du jo kigge lidt på www.gnomelook.org
eigilbjarne
08-21-2005, 04:00 PM
Jeg så lige at Jowls nævnte Fedora som en god begynder-distro, og tænkte jeg lige ville tilføje en mere.
Simply MEPIS er en distro, der fås som live-CD, dsv. at du kan boote operativsystemet fra CD, inden du installerer.
I Simply MEPIS virker f. eks Java og Flash out-of-the box, og via Synaptic (pakke-manager) får du nemt de codecs og multimedier-afspillere som du skal bruge.
Yderligere indeholder MEPIS fra start af en bittorrent klient (Azureus), og amule,(emule til linux) kan ligeledes hentes. Men pas på med at installerer alle mulige mærkelige programmer, som du ikke skal bruge til noget, da systemet (lige som i Windows) muligvis ikke virker optimalt.
Så derfor: Hvis man er nybegynder indenfor Linux-verdenen, så vil jeg mene MEPIS er det bedste at starte med, da det meste virker når man har installeret.
Prøv det, og når du så har lært det grundlæggende, så move on til Fedora, SuSe, Mandriva eller lignende, og derefter Gentoo, når du er blevet lige så meget haj til det som Jowls :D
bornpirate
08-21-2005, 06:01 PM
Hej igen
jeg har prøvet at installere ubuntu og fedora (ikke på samme tid sef) og det er lige som om iso filen ikke virker, når jeg mounter kommer der ingen menu eller noget bare alle filerne, ved i hvad prob er
eigilbjarne
08-21-2005, 08:53 PM
Hej igen
jeg har prøvet at installere ubuntu og fedora (ikke på samme tid sef) og det er lige som om iso filen ikke virker, når jeg mounter kommer der ingen menu eller noget bare alle filerne, ved i hvad prob er
Jeg må indrømme, at jeg nok ikke lige forstår dit spørgsmål.
Der skal da ikke komme nogen menuer, når man mounter et drev, men derimod rodmappen på det pågældende filsystem eller partition.
EDIT*
Læste lige dit indlæg igen, og tror jeg misforstod det...
Har du åbnet ISO-filerne i Winrar?
ISO-filer skal brændes på CD (eller DVD).
Det kan bla. gøres med Nero, bare husk at brænde det som ISO-fil, ikke data.
Når du så har brændt din Linux-CD, genstarter du computer med skiven i, og sørger for at computeren er sat til at boote fra CD som førsteprioritet.
Så skulle du være klar til at installere Linux.
bornpirate
08-21-2005, 10:05 PM
Tak lige præcis hvad jeg mente
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.