Se fuld version : Store Mobil Problemer----HJÆLP!!!!!!!!!!
Hej
Idag da min mor skulle vaske mit tøj så glemte hun at tage min Samsung SGH-E700 ud
så den er blevet helt våd man kan se vand under skærmen og den vil ikke tænde.
har i nogen råd til mig og hvad skal jeg gøre. Har i prøvet det før. Hvad gjorde i??????
Håber i kan hjælpe mig!!!!!!!!!! :cry: :cry: :cry: :cry:
Put den i mikroovnen:D
Har du ikke nogen forsikring på den, eller noget?
nej det har jeg ikke.
Jeg har købt den hos TeleRingen.
Mollerz
08-13-2005, 04:59 PM
Min mobil har også været på en inspektion af en swimmingpool.. :)
Du kan prøve at skille den ad, og så lægge alle delene på radiatoren på et håndklæde.. Ellers så tag en hårtører.. Det er det eneste du kan gøre..
plejer der ikke at være garanti på en mobil????
Christian
08-13-2005, 05:06 PM
plejer der ikke at være garanti på en mobil????
Garantien dækker ikke selvforskyldte skader... :roll:
Ej, men hold da op hvor var det ik' så smart at gøre. Man tænder sq da aldrig for et elektronisk instrument når det er vådt :roll:
Nu er chancen for at skidtet er fyret af steget væsentligt. Hvis noget bliver vådt, skal det tørre 100% ud før man begynder på noget såsom at tænde for det.
Elektriske kredsløb og vand, don't mix.
Ellers gør som Mollerz siger.
Jowls
08-13-2005, 05:36 PM
Som Christian er inde på, så er vand mobiltelefonens fjende nr.1, når de er tændte. Ikke fordi komponenterne ikke kan tåle vand, for det kan de faktisk godt. Det er på grund af de kortslutninger som fremkommer via salte og andre forureninger i vandet.
Nu er jeg ikke helt på det rene med hvad ledningsevnen af vaskemaskinens skyllevand er, men hvis den var tændt ved vaskens start, er der desværre mere end 75% fare for at den er død.
Hvad man gør, hvis mobilen ryger i vandet...
1. Fisk den op og flå batteriet ud! Ikke slukke - bare flå det ud så hurtigt som muligt.
2. Fjern SIM-kort, MMC-kort samt så mange covers og dækningsplader som muligt.
3. Få fat i noget demineraliseret eller destilleret vand og put den i. Hvor længe den skal ligge i vandet afhænger af ledningsevnen i den væske, du tabte den i. Hvis det er noget rigtigt sukkerstads som cola eller juice så giv den gerne tre eller fire korte bade hvor det destillerede vand skiftes ind imellem.
4. Tør mobilen med en føntørrer. Ikke varme den vildt op, men bare giv den en lunken luftstrøm. Formålet er at få den tørret hurtigt, så der ikke dannes tærring i metaldelene. Pga. det destillerede vand, er der ingen fare for kalk-aflejringer.
5. Lad den ligge et tørt sted i et døgns tid, så du er sikker på at den er mindst lige så tør som Maersk McKinney Møller.
6. Sæt et SIM-kort og et batteri i, hold vejret i spænding og tænd knoglen.
7. Hvis dette ikke virker, så check om i ikke har en eller anden forsikring som dækker.
Med hensyn til din situation sub, så er jeg bange for at du bliver nødt til at springe direkte til punkt 7... :cry:
||[PLUS]||
08-13-2005, 05:56 PM
Må man spørge hvor du ved sådan noget fra Jowls?
DaBuff
08-13-2005, 06:14 PM
ja, det undrer oxo mig.
Du ved jo alt Jowls, det er helt vildt! Du er et omvandrene leksikon! :wink:
girafhals
08-13-2005, 06:54 PM
Hej
Idag da min mor skulle vaske mit tøj så glemte hun at tage min Samsung SGH-E700 ud
har i nogen råd til mig og hvad skal jeg gøre. Har i prøvet det før. Hvad gjorde i??????
Håber i kan hjælpe mig!!!!!!!!!! :cry: :cry: :cry: :cry:
http://www.gratis-ting.dk/ny/forum/viewtopic.php?t=17049
Der har du stilt samme spørgsmål!
Hved godt det ikke besvare det, men christian har oxo svaret dig!
Jowls
08-14-2005, 12:27 AM
||]Må man spørge hvor du ved sådan noget fra Jowls?
Har faktisk prøvet det selv - på en måde. Det lykkedes mig for ikke så lang tid siden at redde noget dyrt måle-grej som røg i baljen på åbent hav. Ja, sådan nogle både gynger altså :oops:
Anyway, jeg lagde det i en stor balje destilleret vand som blev skiftet mange gange og umiddelbart inden hvert skift, målte jeg ledningsevnen i vandet. Da denne holdt op med at stige, gik jeg ud fra at alt saltet var opløst.
Så var det bare at tørre udstyret, og minsandten om det ikke virkede perfekt, da der kom strøm på :D
Jeg har i øvrigt også udført "obduktion" på flere telefoner som har lidt druknedøden i ledende væsker. Man kan tit se tydelige tegn på overophedning i nærheden af effekt-kredsløbet,- der hvor batteriet "hænger på" spændingsregulatoren. Der er mere juice i et mobil-batteri end mange regner med....
||[PLUS]||
08-14-2005, 05:02 PM
||]Må man spørge hvor du ved sådan noget fra Jowls?
Har faktisk prøvet det selv - på en måde. Det lykkedes mig for ikke så lang tid siden at redde noget dyrt måle-grej som røg i baljen på åbent hav. Ja, sådan nogle både gynger altså :oops:
Anyway, jeg lagde det i en stor balje destilleret vand som blev skiftet mange gange og umiddelbart inden hvert skift, målte jeg ledningsevnen i vandet. Da denne holdt op med at stige, gik jeg ud fra at alt saltet var opløst.
Så var det bare at tørre udstyret, og minsandten om det ikke virkede perfekt, da der kom strøm på :D
Jeg har i øvrigt også udført "obduktion" på flere telefoner som har lidt druknedøden i ledende væsker. Man kan tit se tydelige tegn på overophedning i nærheden af effekt-kredsløbet,- der hvor batteriet "hænger på" spændingsregulatoren. Der er mere juice i et mobil-batteri end mange regner med....
Ja, meget andet er der sku ik at sige..
Smiley
08-14-2005, 11:10 PM
Og sørg nu for pokker(!!) ikke at overdrive med føn/hår-tørrer!
cielorosso
08-15-2005, 03:03 AM
...det er i øvrigt altid et godt råd... høhø
...der var en der skrev noget med at proppe den i microbølgeovnen længere oppe... Det gjorde min far engang, selvom han egentlig godt vidste bedre (han belærte os altid som små om, at man ikke må proppe metal i sådan een), men der var sgu een inde på Sonofon, der havde anbefalet ham det :S
Jowls
08-15-2005, 09:52 AM
...der var sgu een inde på Sonofon, der havde anbefalet ham det :S
:shock:
Det må vist have været Polle, han snakkede med.... eller ham Debillos-nørden i Batman-kostumet....
Tør man spørge hvad resultatet blev? Både hvad angår telefonen og ovnen.
cielorosso
08-15-2005, 10:18 PM
Telefonen overlevede ikke, men mikrobølgeovnen tog ingen skade. Men det skulle vist have været et glimrende lysshow ;)
astral
08-16-2005, 01:16 AM
Som Christian er inde på, så er vand mobiltelefonens fjende nr.1, når de er tændte. Ikke fordi komponenterne ikke kan tåle vand, for det kan de faktisk godt. Det er på grund af de kortslutninger som fremkommer via salte og andre forureninger i vandet.
Nu er jeg ikke helt på det rene med hvad ledningsevnen af vaskemaskinens skyllevand er, men hvis den var tændt ved vaskens start, er der desværre mere end 75% fare for at den er død.
Hvad man gør, hvis mobilen ryger i vandet...
1. Fisk den op og flå batteriet ud! Ikke slukke - bare flå det ud så hurtigt som muligt.
2. Fjern SIM-kort, MMC-kort samt så mange covers og dækningsplader som muligt.
3. Få fat i noget demineraliseret eller destilleret vand og put den i. Hvor længe den skal ligge i vandet afhænger af ledningsevnen i den væske, du tabte den i. Hvis det er noget rigtigt sukkerstads som cola eller juice så giv den gerne tre eller fire korte bade hvor det destillerede vand skiftes ind imellem.
4. Tør mobilen med en føntørrer. Ikke varme den vildt op, men bare giv den en lunken luftstrøm. Formålet er at få den tørret hurtigt, så der ikke dannes tærring i metaldelene. Pga. det destillerede vand, er der ingen fare for kalk-aflejringer.
5. Lad den ligge et tørt sted i et døgns tid, så du er sikker på at den er mindst lige så tør som Maersk McKinney Møller.
6. Sæt et SIM-kort og et batteri i, hold vejret i spænding og tænd knoglen.
7. Hvis dette ikke virker, så check om i ikke har en eller anden forsikring som dækker.
Med hensyn til din situation sub, så er jeg bange for at du bliver nødt til at springe direkte til punkt 7... :cry:
Bliver nødt til at rette/tilføje/eller noget der..Aner ikke om det med salte osv, men hovedgrunden til at det kortslutter er jo at vand som sagt er strømførende og al den ekstra strøm der dannes kan de små fine kobbertråde slet ikke holde til..Det jo dem som brænder over ved en kortslutning..
cielorosso
08-16-2005, 07:59 PM
muligt jeg tager fejl, men jeg mener da ikke vand i sig selv er strømførende, men at det er mineralerne der findes i vand, der leder strømmen?!
astral
08-16-2005, 08:28 PM
Består vand ikke af mineraler? Skal slet ikke spille klog på det her emne, ved bare at det ikke kun har noget med salt og forurening at gøre, for alm. kogt postevand er osse strømførende, eller husker jeg forkert? Burde sku lige prøve det af engang, bliver da helt nysgerring :D
cielorosso
08-16-2005, 08:35 PM
Postevand er også fyldt med mineraler; også selvom du koger det. Kogningen dræber (forhåbentlig) de levende organismer, der måtte være i vandet. Du skal destillere det hvis du vil af med mineralerne.
astral
08-16-2005, 08:58 PM
Ved godt mineralerne bliver der ved kogning, mente faktisk osse om vand ikke udelukkende ér mineraler?
Og man kommer da af med mange mineraler ved alm. kogning, salt f.eks.
Men tror da vi er enige nok, for det var udelukkende det med salten jeg satte spørsmålstegn ved og blev lidt i tvivl om..
cielorosso
08-16-2005, 09:43 PM
det må da blive noget smagløst pasta du får hvis salten bare forsvinder når du propper den i vandet?!
Vand er 2 dele brint og 1 del ilt....
Jowls
08-16-2005, 10:31 PM
Ved godt mineralerne bliver der ved kogning, mente faktisk osse om vand ikke udelukkende ér mineraler?
Og man kommer da af med mange mineraler ved alm. kogning, salt f.eks.
Men tror da vi er enige nok, for det var udelukkende det med salten jeg satte spørsmålstegn ved og blev lidt i tvivl om..
Cielorosso har ret. Vand er i sig selv en ret dårlig leder. Årsagen til at elektronik som tager sig en dukkert ofte lider kortslutningsdøden alligevel er vandets såkaldte "elektrolytiske ledningsevne".
Vand er nemlig et virkelig godt opløsningsmiddel - faktisk et af de bedste som findes - og det er de opløste salte og mineraler i vandet som gør det til en god leder.
Faktisk bruges netop denne effekt ofte til at bestemme vands renhed, som du kan se lidt nede på flg. side...
http://www.dfm.dtu.dk/
Alm. postevand er ledende, da det langt fra er "rent" i kemisk forstand. Men pastaen smager nu alligevel bedre med en kvart boullion-terning og en spiseskefuld olie i vandet....
astral
08-16-2005, 11:29 PM
det må da blive noget smagløst pasta du får hvis salten bare forsvinder når du propper den i vandet?!
Vand er 2 dele brint og 1 del ilt....
Jo..Meget/noget af salten forsvinder, ikke alt, var ikke det jeg mente..
Cielorosso har ret. Vand er i sig selv en ret dårlig leder. Årsagen til at elektronik som tager sig en dukkert ofte lider kortslutningsdøden alligevel er vandets såkaldte "elektrolytiske ledningsevne".
Vand er nemlig et virkelig godt opløsningsmiddel - faktisk et af de bedste som findes - og det er de opløste salte og mineraler i vandet som gør det til en god leder.
Faktisk bruges netop denne effekt ofte til at bestemme vands renhed, som du kan se lidt nede på flg. side...
http://www.dfm.dtu.dk/
Alm. postevand er ledende, da det langt fra er "rent" i kemisk forstand.
Ja okay..Mig som har haft et forkert syn på vand.. (kemi intresserede mig ikke tilbage i fokeskolen)Jeg har altid betragtet vand som, at værende et/flere mineraler og ikke bare en "død" væske(kvælstoffer) som cielorosso siger, men det er så åbenbart udefra kommende mineraler der gør vand levende..Og nej, selfølgelig kan vand i sig selv, så ikke være en ret god strømfører..
Altid godt at lære noget nyt :wink:
Men pastaen smager nu alligevel bedre med en kvart boullion-terning og en spiseskefuld olie i vandet
Ej, der vi så uenige, der skal da ikke Bouilon i pasta..Pasta skal smage af pasta, basta! Det er sovsens job at give smag :D
Men smag og behag jo :wink:
astral
08-16-2005, 11:35 PM
BTW..Hvordan går det med mobilen:?
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.