Se fuld version : Computer regler, noget lort
free4all2
08-13-2005, 08:23 AM
PÅ min uddannelsesinstitution har vi trådløst netværk, nu har de så indført nogen nye regler som vi skal skrive under på hvis vi skal bruge dem.
Vi fik at vide at det ikke bare var vores institution men alle institutioner der havde trødlåst netværk i danmark, når vi skrev under fik vi så lov at bruge skolens+andre skoles netværk.
fair nok, men men, de regler er helt hen i været.
- Maskinen SKAL være windows-baset, og benytte styresystemet Windows XP SP2, på maskien SKAL der være office pakken installeret, og det skal kunne fremvises gyldig licens for dette.
Som fattig student må jeg altså værken bruge Open ofiice eller linux, men skal ned og købe windows og office. Office kan jeg dog få rabat på så jeg KUN skal give 675kr.
- (...)Øvrige netværks kort må ikke tilsluttes.
Jeg må altså kun havde 1 netværkskort i???
- Maskinen skal stort set benytte standard instillninger i windows firewall, update osv.
jeg må altså ikke personligøre min computer. Desuden SKAL det være windows firewall jeg bruger og ikke andre.
- Det må ikke oprattes p2p connections og der må ikke deles mapper eller filer.
Jeg må altså ikke dele mine notater om mit projekt med resten af verden, og jeg må ikke hente inspiration fra andre via internettets muligheder.
- Skolen fortager i en udstrakt grad af logning af brugeren af de private pc'er, så længde de findes på skolens netværk. Det er ikke muligt at få insigt i logningerne
Hvor meget er i udtrakt grad? må de se overvåge min chats på msn? må de logge min lige når de har lyst?
- Skolen forbeholder jeg ret til løbende at kontrollere private pc'er, såfremt de findes på skolens område. Såfremt eb ansat i skolens it-afdeling ønsker at få adgang til en private maskine, skal adgangen således gives uden forbehold.
Ligesom jeg ikke har lyst til at fremmede person skal få lov til at komme ind og snuse i mit hjem så vil jeg heler ikke havde det med min computer.
Er jeg den eneste som har fået denne blanket?
CODAY
08-13-2005, 11:07 AM
det var da godt nok nogle latterlige regler!
kan du ikke spørge den ansvarlige om grunden til reglerne.
The Galloping Goose
08-13-2005, 11:15 AM
- Skolen forbeholder jeg ret til løbende at kontrollere private pc'er, såfremt de findes på skolens område. Såfremt eb ansat i skolens it-afdeling ønsker at få adgang til en private maskine, skal adgangen således gives uden forbehold.
Hmmm jeg tror sgi' ikke den holder i byretten
Jowls
08-13-2005, 11:53 AM
Det er ikke så usædvanligt at skulle acceptere en række stramme betingelser for at bruge en personlig maskine på et lokalnet i en skole eller i en virksomhed.
Jeg må altså kun havde 1 netværkskort i???
Dette skal nok mest forstås på den måde, at din maskine ikke må kunne fungere som gateway mellem skolens LAN og et andet netværk.
Det må ikke oprattes p2p connections og der må ikke deles mapper eller filer
Så længe loven er som den er, vil dette også være en ret obligatorisk passus i de fleste reglementer. Og selv når vi får ændret lovgivningen mht. ikke-kommerciel fildeling, tror jeg stadig at P2P vil blive banned fra skolerne pga. det store båndbredde-forbrug.
Skolen fortager i en udstrakt grad af logning af brugeren af de private pc'er, så længde de findes på skolens netværk.
Helt normalt. Det gør de fleste virksomheder også, skønt det dog er de færreste som checker loggen. Men de kan altså gøre det, hvis de får lyst.
...må de se overvåge min chats på msn? må de logge min lige når de har lyst?
Ja - uden forbehold. Skolen ejer netværket 100% og har i forvejen advaret dig om, at de logger. Desuden har du accepteret en disclaimer hvori du er blevet gjort opmærksom på dette.
Skolen forbeholder jeg ret til løbende at kontrollere private pc'er, såfremt de findes på skolens område. Såfremt eb ansat i skolens it-afdeling ønsker at få adgang til en private maskine, skal adgangen således gives uden forbehold.
Ligesom jeg ikke har lyst til at fremmede person skal få lov til at komme ind og snuse i mit hjem så vil jeg heler ikke havde det med min computer.
Hvis det er din egen PC, så har de ikke ret til at kræve dette. Sådan et krav skal gå via fogeden med en solid begrundelse, nøjagtigt på samme måde som hvis APG kom forbi og forlangte det samme. De har lov til at hælde dig af deres netværk, for det er som sagt "deres", men de kan ikke bare ransage "din" ejendom - dvs. din PC.
...skal kunne fremvises gyldig licens for dette.
Her gælder det samme - de har ikke lov til at forlange dette, men tilgengæld har de lov til at smide dig af nettet, hvis du nægter. I øvrigt en stupid regel som er indført for at tækkes MS.
Så kommer vi til en rigtig grim en...
Maskinen SKAL være windows-baset, og benytte styresystemet Windows XP SP2, på maskien SKAL der være office pakken installeret, og det skal kunne fremvises gyldig licens for dette.
Som fattig student må jeg altså værken bruge Open ofiice eller linux, men skal ned og købe windows og office. Office kan jeg dog få rabat på så jeg KUN skal give 675kr.
Dette kan selvfølgelig skyldes en af Microsofts små snuskede aftaler hvor skolen får rabat på kurser til egne folk osv. på betingelse af at de har et "heterogent MS-miljø", men sandsynligvis skyldes det nok bare, at skolens IT-ekspertise simpelhen begrænser sig til MS og at de derfor gerne vil undgå det support-kaos som ville opstå, hvis folk kom rendende med deres MAC's og Linux'er og ikke kunne finde ud af at komme på.
Under alle omstændigheder er det en yderst kritisabel regel, og hvis det var min skole ville jeg agitere, protestere og kæmpe med næb og kløer for at få den ændret. Jeg ville starte en OS freedom forening, tordne løs i skolebladet, skrive breve til ledelsen og undervisningsministeriet og pressen, prøve at involvere lokale Linux og MAC foreninger, lede efter forbundsfæller blandt lærere og forældrer til at støtte min protest (de findes med garanti), brokke mig til alle som gad høre på mig osv. osv.
Studerende landet over kunne spare formuer ved at fravælge Windows.... og det kunne skolerne i øvrigt også. At skolen ikke har ekspertisen er ikke en acceptabel undskyldning. Så kan de bare tage forbehold for dette i deres support. Men at diktere et bestemt OS som en betingelse for at kunne bruge en så essentiel ressource som nettet er under al kritik. Det svarer jo til at sige, at kun personer med læsebriller fra Thiele må bruge biblioteket.... :evil:
Er helt enig, det er godt nok nogle mærkelige/pudsige regler.. Det er vist ikke skolen alene der har fundet på dem :roll:
I øvrigt er det en virkelig god sammenligning Jowls:
Det svarer jo til at sige, at kun personer med læsebriller fra Thiele må bruge biblioteket....
Copy/Paste
08-13-2005, 02:19 PM
Hej Free4all,
Næsten alle de ting du nævner er absurde, og flere af dem er som Jowls siger direkte intimiderende. At de logger din msn er en (ubehagelig) ting, men at de kan kræve adgang til din computer på skolens område og at man kan blive bedt om at fremvise gyldig MS licens, det bliver vi nødt til at følge op på.
Du må derfor meget gerne kontakte mig om hvilken institution det er der har indført de regler, så vi kan følge op på det.
PM eller mail copypaste@piratgruppen.org
//copypaste
Blaugrana
08-13-2005, 02:29 PM
Hmm nu ved jeg at hvis du har Linux på din maskine kan du ikke komme på windows netværket.. Så nok derfor skal du have XP? Men hvorfor du SKAL have Office fatter jeg heller ikke...
Copy/Paste
08-13-2005, 02:34 PM
Blaugrana, og hvorfor skal de tjekke licensen?? - skal man også have tjekket sit stelnummer på sin cykel?, eller have kvitteringer med for sine dieselbukser?
Udover det er det allerede absurd hvis de kun laver deres netværk kompatibelt med et styresystem. Men mange af tingene der angiveligt skulle være på blanketten har ingen praktisk grund andet end kontrol.
//Copy
Mollerz
08-13-2005, 03:09 PM
Nu har vores gymnasium heldigvis en fornuftig IT-politik.. :)
Datameterne i R5, V02, de 15 gamle maskiner i H23 og de gamle bærbare har installeret Windowa NT som styresyatem. De 16 nye maskiner i H23 og de nye bærbare har installeret Windows 2000 som styresystem. Alle maskiner (dog endnu ikke de 5 maskiner i V02) kan vha. en opstartsmenu startes som tynd klient
De nye, tynde klienter har installeret GNU/Linux styresystemet med window-manageren KDE. En almindelig computerbruger vil ikke mærke den store forskel fra en maskine med MS-Windows.
Til tekstbehandling regneark mm. har vi på de stationære maskiner i R5, H23 og V02 og de bærbare computere installeret (ikke alle af nedenstående programmer findes på skrivebordet, de findes i mappen Tekstbehandling mm.):
* OpenOffice.org 1.1 fra OpenOffice.org projektet. Denne officepakke er frit software og kan derfor kvit og frit nedhentes fra internettet. Der vil også inden længe kunne lånes en CD-ROM på biblioteket. OpenOffice 1.1 er en videreudvikling af Staroffice 5.2 og er for alle praktiske formål det samme program som Staroffice 6.0.
* Office 2000 fra Microsoft. Denne pakke indeholder bl.a. tekstbehandling (Word 2000) og regneark (Excel).
De kører en blanding af Linux og Windows, og det må jo så tyde på, at det er tilladt for os, at benytte os af Open Source.. :)
Desuden er det tilladt at installere spil og spille på computerne, så længe det ikke er netværksspil. På vores egne må vi nærmest alt, bortset fra at downloade store filer og spille netværksspil.. :)
SpYkE
08-13-2005, 03:42 PM
Udover det er det allerede absurd hvis de kun laver deres netværk kompatibelt med et styresystem.
Linux kan da sagtens komme på nettet ved mig :)
Har kun prøvt med en LiveCD men princippet er vel det samme... Jeg har prøvet med Ubunto, SuSe og LinSpire.. Alle kan komme på nettet uden komplikationer...
Men det er nok os højst usandsynligt at man ville kunne få adgang til netværks drev via sin egen private pc.. Så det er et fedt om man har Linux eller Windåse...
Hovedsagen er vel man kan komme på nettet :)
eigilbjarne
08-13-2005, 05:29 PM
På min skole(EUC Ringsted) er der selvfølgelig også regler vedrørende brug af egne Laptops. MEN: Skolens IT-administratorer blander sig ikke i hvad man har på sin computer, de kræver såmænd blot at ens Computernavn er det samme som ens brugernavn på skolens netværk(hvilket er for at forhindre misbrug). De blander sig ikke i, om man har et par tusinde MP3-filer på sin bærbare, om man har licenserne til den software man bruger, eller om man kører Mac OS X/Linux. Mac OS X og Linux kan sagtens bruges på skolens netværk, de har bare den politik at de kun hjælper hvis man bruger Windows, da det er det eneste de kender til. Er ikke den store jura-ekspert, men er rimeligt sikker på at skolen ikke kan blive stillet til ansvar for hvad man har på sin computer, sålænge man ikke misbruger skolens netværk. Enten stiller man fair krav, eller også tillader man bare ikke skolens elever at bruge deres private computere på netværket.
Hej!
Ude på mit gymnasium er reglerne knap så udspecificeret stillet op.. Vi skal selvfølgelig bruge vores user og pass for at logge på, men derudover er det ligemeget hvad vi kører for at komme på.. Det eneste skarpt opstillede krav er at vi SKAL have F-Secure Antivirus installeret! Dog vil jeg tippe det til at max 5 % rent faktisk bruger det, (skolen giver licenser). De er i år begyndt at tjekke om det er installeret, men kun på de nye 1.g'eres laptops..
Alle er modstander af det fordi de eneste erfaringer folk kender til er dårlige, (max en måned efter install bliver man nød til at formatere siger rygtet.. Det er den værste måde man kan volde sit software!)
Det var lige lidt om vores forhold.. Og lidt vrede over F-Secure..! (vist finsk udviklet..)
Blaugrana
08-13-2005, 06:02 PM
Blaugrana, og hvorfor skal de tjekke licensen?? - skal man også have tjekket sit stelnummer på sin cykel?, eller have kvitteringer med for sine dieselbukser?
Udover det er det allerede absurd hvis de kun laver deres netværk kompatibelt med et styresystem. Men mange af tingene der angiveligt skulle være på blanketten har ingen praktisk grund andet end kontrol.
//Copy
Det med at de skal have XP på er sådan ser iorden efter min mening.. Men ville nu sige at det var nemmere hvis de sagde at man bare skulle have et Windows OS på...
Hmm det med Licensen kan jeg ikke se hvordan de skulle kunne tjekke?
CODAY
08-13-2005, 06:31 PM
//Copy
Det med at de skal have XP på er sådan ser iorden efter min mening.. Men ville nu sige at det var nemmere hvis de sagde at man bare skulle have et Windows OS på...
Hmm det med Licensen kan jeg ikke se hvordan de skulle kunne tjekke?
hvis at man skulle have windows skulle de stille en licens til råddighed.
Infant Prodigy
08-13-2005, 07:17 PM
free4all2: Kan du evt. scanne og sende de regler, inkl. info om dit uddannelsessted, til piraterne@piratgruppen.org?
Vil MEGET gerne se nærmere på det..
/admin[/i]
Gaffa_Tape
08-13-2005, 08:33 PM
Hvis jeg fik at vide jeg skulle have MS og Office, så ville jeg fandme give dem fingeren og finde en anden skole!
Lasse
08-13-2005, 09:24 PM
Jeg er lammeslået. Dette er 'stort', og må ud i offentligheden.
Det kan virkelig ikke være rigtigt, at en offentlig skole, som jeg finsansere via skat, skal diktere hvad jeg har ret til at bruge, på et netværk jeg er med igen er med til at finansere.
Bevares, de kan da forlange at man ikke bruge netværket ulovigt, hvilket jeg ingen probs har med. Men at forlange, at man SKAL erhverve sig 2 dyre produkter, når der findes gratis alternativer, er fuldstændig ude at proportioner.
Skolen har desuden, som Jowels påpeger, ikke ret til at se hvad man har på sin computer. de kan smide en af netværket, hvis de har mistanke om det bliver udnyttet, men de må ikke snage i ens private sager. Ikke engang politiet må det, uden de har papierne i orden!
Jeg synes det er fremragende at der fra piratgruppens side vil blive forsøgt fuldt op på dette.
Ide: Det kunne være cool med en hjemmeside, hvor skoler med disse regler står til offentlig smæk fra open source folket!
flywheel
08-13-2005, 11:04 PM
Hmm nu ved jeg at hvis du har Linux på din maskine kan du ikke komme på windows netværket.. Så nok derfor skal du have XP?
Blaugrana - Linux benytter TCP/IP netværksprotokollen, ligesom MS-Windows også gør - så der er ikke nogen problemer her.
Det du nok tænker på er relateret til fildeling. Men her findes der en ganske fin ting kaldet Samba, der gør fil- og printerdeling mulig via Windows shares (Via en arbejdsgruppe eller et domæne) - men ifølge oplægget er dette ej heller tilladt.
Det er et par håndfulde yderst betænkelige krav som man skal bøje sig for på denne skole og som jeg personligt ikke ville acceptere. Så hellere et krydset netværkskabel, en håndfuld kabler og en hub, eller måske en USB nøgle, så jeg kan udveksle mine OpenOffice.Org dokumenter med andre.
polle
08-14-2005, 01:01 AM
Det er fuldstændige lattelige regler, hvordan kan folk synke så dybt!? Jeg er ret sikker på at MS har haft en finger med i det. free4all2 kan du ikke sende en PM om hvilket uddannelsessted der er tale om? Det er noget jeg meget gerne ville høre mere om! Så hvis du ville os ajour ville det være fantastisk.
D.P.T
08-14-2005, 09:15 AM
Infant Prodigy en god ide.. :)
Mvh DPT
Reglerne er ikke allesammen fair som Jowls så fint har udtrykket
Mollerz
08-14-2005, 12:52 PM
Ide: Det kunne være cool med en hjemmeside, hvor skoler med disse regler står til offentlig smæk fra open source folket!
Har du en ide til hvad domænet eventuelt skal hedde?
Lasse
08-14-2005, 01:59 PM
Har du en ide til hvad domænet eventuelt skal hedde?
Ikke på stående fod, men en hurtig brainstormining blandt piratgruppens brugere kunne jo komme på tale, hvis det blev relevant.
Men ellers:
www.skoler-du-bør-undgå.dk ;)
Gaffa_Tape
08-14-2005, 02:55 PM
eller hvad med www.monopol-skole.dk :)
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.