Se fuld version : Åh nej - DR vil kræve licens for "computerTV"
Lindpind
08-08-2005, 12:40 PM
DR vil kræve 2.100 kr. om året fra danskere, der kan se tv på deres mobiltelefon eller computer. Det skal drøftes politisk til efteråret.
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3189672/
Adgangen til tusindevis af oplysninger, bliver vidst slået fast, én gang for alle - Det koster.
recon
08-08-2005, 02:58 PM
Syntes det er totalt latterligt at man køber et TV Kort for at se TV på sin computer og optage sine yndlings programmer..
Man betaler allerede licens til DR hvorfor betale licens 2 gange?
:roll:
Smiley
08-08-2005, 03:30 PM
http://www.newz.dk/forum/item/57588/
104 posts om emnet, I går bare igang =)
EDIT:
I øvrigt er debatten vidst allerede afsluttet:
http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=305667
Men derfor kan man jo godt finde ud af nogle måder hvorpå vi kan få afskaffet ufrivillig licens..
Hvordan kan DR finde ud af, om man ser TV på et fjernsyn, eller man ser det på sin computer :roll: ?
gathering
08-08-2005, 04:49 PM
de kommer og banker på din dør og ser om du ha et tv og har du det skal du betale for du skal ikke betale for at se fjernsyn du skal betale hvis du ejer et
Arrow
08-08-2005, 08:00 PM
Syntes det er totalt latterligt at man køber et TV Kort for at se TV på sin computer og optage sine yndlings programmer..
Man betaler allerede licens til DR hvorfor betale licens 2 gange?
:roll:
Kommer du ikke til. Det hele falder under en enkelt licens. Dvs. du kun skal betale en gang bare du har en af tingene. Til gengæld kan du ikke have en computer og intet TV for at slippe for licensen (eller jo, det kan du så teknisk set godt, der er altid måder :wink: ).
I mine øjne er licens for noget man "potentielt" bruger (og det er der sgu mange der ikke gør) det mest latterlige i vores samfund, måske dog efter APG, og det er højt på min ønskeliste over ting der bør fjernes, så jeg ikke skal betale for noget jeg ikke bruger. Det er vel ikke sværere end at indføre betalingssystem med bruger/pass på DR's hjemmeside, for folk der gerne vil betale. Alt andet er latterligt. Læs sætningen på Newz.dk:
Han siger dog ydermere, at det ikke er pengene, det drejer sig om, men en opretholdelse af det nuværende betalingssystem. Ja nemlig ja, ligesom pladebranchen vil opretholde deres rettigheder. I sidste ende kommer det ned til to dårlige systemer som NETOP handler om at vi skal tvinges til at betale noget til dem der gerne vil have penge, de er sgu ligeglade hvordan pengene kommer ind. DR er ikke et hak bedre en pladebranchen. Period!
Arrow
Arrow
08-08-2005, 10:38 PM
Tilføjelseskommentar. Jeg har kun en ting at sige:
Læg jer for retfærdigheden! (http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=305667)
Endelig er der da noget politikerne kan finde ud af. Nu mangler vi så bare at licensen laves om!
Arrow
Smiley
08-09-2005, 08:01 AM
Tilføjelseskommentar. Jeg har kun en ting at sige:
Læg jer for retfærdigheden! (http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=305667)
Endelig er der da noget politikerne kan finde ud af. Nu mangler vi så bare at licensen laves om!
Arrow
Skrevet: Man Aug 08, 2005 2:30 pm Emne:
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.newz.dk/forum/item/57588/
104 posts om emnet, I går bare igang =)
EDIT:
I øvrigt er debatten vidst allerede afsluttet:
http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=305667
Men derfor kan man jo godt finde ud af nogle måder hvorpå vi kan få afskaffet ufrivillig licens..
Ignorerer folk bare mine posts eller hva'?
:cry:
Jowls
08-09-2005, 08:52 AM
Nu er det jo et vigtigt spørgsmål om man "bare" refererede til PC'ere og andet udstyr med indbyggede tunere (som en del TFT-skærme f.eks. har) eller om man rent faktisk havde forestillet sig at kræve licens for "TV" via internettet.
Den nuværende lovgivning er tæt bundet til tuner-begrebet, så sidstnævnte ville kræve en ret dramatisk lovændring og der er mange juridiske og tekniske problemer. Det mest basale er definitionen af, hvad man forstår ved "TV". Er det f.eks. kun ting hentet fra www.dr.dk, eller ville man beskatte al streaming fra nettet? Hvilket jo kunne betyde, at man skulle betale licens for at se kaptajnens nytårstale fra www.piratgruppen.org :wink:
Socialdemokratiets forslag med at gøre licensen obligatorisk for alle uanset om man har et TV eller ej fik mig da godt nok til at studse en del. Det svarer jo til at konvertere licensen til en forhøjelse af bruttoskatten med 2100 kr, hvilket typisk vil ramme de svage, de arbejdsløse og de studerende - folk som med den nuværende model i det mindste har muligheden for at vælge TV'et fra, hvis de godt kan bruge pengene til noget andet. Man undres da lidt over, hvorfor de overhovedet har ordet "social" som en del af deres navn... :roll:
Smiley
08-09-2005, 09:31 AM
Man undres da lidt over, hvorfor de overhovedet har ordet "social" som en del af deres navn... :roll:
Det er da også socialt at deles om noget.
At der i dette tilfælde er tale om massebetaling til en grådig tv-station er bare et.. øhm.. tilfælde? :lol:
Det sjovt som diverse firmaer prøver at lægge hånd på internettet og sige "det er vores og alt hvad der kører igennem, skal I, i øvrigt også lige betale os for".
Det varer ikke længe før vi også skal til at betale for at se bannere på nettet? =)
Mollerz
08-09-2005, 10:11 PM
Man undres da lidt over, hvorfor de overhovedet har ordet "social" som en del af deres navn... :roll:
Det er da også socialt at deles om noget.
At der i dette tilfælde er tale om massebetaling til en grådig tv-station er bare et.. øhm.. tilfælde? :lol:
Det sjovt som diverse firmaer prøver at lægge hånd på internettet og sige "det er vores og alt hvad der kører igennem, skal I, i øvrigt også lige betale os for".
Det varer ikke længe før vi også skal til at betale for at se bannere på nettet? =)
Jeg tager patent på kommandoen "ping".. :P Og hver gang den bruges, skal der indbetales 100.- på min private konto.. :) (plus 25% moms ;))
man betaler licens på sit tv's tuner.. ikke på tv'et.. (også derfor at hvis man ikke vil betale licens så sætter de en kæde ting igennen tuner stikket sådan så man ik kan koble noget til (nå ja klart)...
men hva så hvis...
jeg køber mig det dyreste lækre tv... selv fjerner tuneren (evt får licens manden til at gøre det på hans funky mode)... sætte min PC's tv tuner til at arbejdet en lille smule sammen med mit tv-out stik?... eller på den korte måde.. køber et af de der home-miltimedia-control-ting som zitech, @computer og en masse andre kommer ud med nu... hvis man åbner den så er det jo 100% en PC.. og man betaler ikke licens for en PC-tvtuner...
Jowls
08-10-2005, 05:47 PM
men hva så hvis...
jeg køber mig det dyreste lækre tv... selv fjerner tuneren (evt får licens manden til at gøre det på hans funky mode)...
DR Licens har i så fald jfr. loven ret til at kræve tilfredsstillende (hvad "tilfredsstillende" indebærer er helt op til dem at afgøre) dokumentation for, at dit TV ikke længere er i stand til at opfange TV-signaler. Hvis DR Licens får på fornemmelsen, at et eller andet apparatur i din husstand ligner noget som måske kunne modtage TV, er bevisbyrden altså din, hvis du påstår det modsatte.
På min forespørgsel fik jeg det svar, at de kræver en attestation fra en Radio/TV reparatør på, at et "TV-lignende apparat" ikke er i stand til at modtage TV-signaler. Så selv om du selv fjerner tuneren skal du alligevel regne med at skulle betale en TV-reparatør for at checke, om den nu også er fjernet.
Næh, det er meget nemmere bare at være sortseer. Det er da også sådan lidt mere "pirat-agtigt", synes jeg... :wink:
Var der ikke en sag i DK om netop det emne Jowls?
Jeg mener at det var en fynbo, der havde fået fjernet stikket til antennen, men han skulle alligevel betale licens! Jeg er langt fra sikker, det er én af de ting jeg har hørt med et halvt øre eller læst med et enkelt øje..
Jowls
08-11-2005, 12:09 AM
Jeg har kan ikke lige komme på at have hørt om den sag, men det lyder ikke usandsynligt.
Hvis han bare fik fjernet antennestikket i væggen skulle han i hvert fald betale. Ja, selv om han så hiver antennen ned fra taget, hjælper det intet.
Men var det antenne-stikket i TV'et som blev fjernet således at det ikke længere var et TV, så kunne han teoretisk slippe... mod behørig dokumentation.
Smiley
08-11-2005, 10:13 AM
Som det er nævnt før, så det nemmeste at gøre er, at lade være med at lukke dem ind. De kan ikke gøre andet end at trække på skuldrene og sige "Nå.. ok."
Var der ikke en her på foraet der skrev, at han havde været i den branche..?
så vidt jeg ved har det ret til at kontrollere det. - med hr. foged's hjælp om nødvendigt... men er overhoved ik sikker
Jowls
08-11-2005, 01:13 PM
så vidt jeg ved har det ret til at kontrollere det. - med hr. foged's hjælp om nødvendigt... men er overhoved ik sikker
Korrekt - det har de faktisk. Lidt efter samme regler som APG. Der er mig bekendt dog intet fortilfælde, hvor dette er sket.
Derimod har der været tilfælde, hvor licens-personerne har været så sikker på, at der var et TV på adressen på trods af beboerens benægtelse, at de simpelthen bare har bedt restancekontoret om at iværksætte en lønindeholdelse uden at bekymre sig om "sortseerens" protester.
Sådan en kan man indklage overfor fogedretten og den type sager har der været en del af. Jeg er ikke bekendt med udfaldet af nogle konkrete af slagsen, men netop når det drejer sig om lønindeholdelse pga. offenlig gæld, skal ofret kunne smide meget solide beviser på bordet for at få det afblæst.
Fogedretten er jo en del af "det offentlige" og det ligger ligesom i luften, at man er fejlfri inden for det system... :roll:
Siin-wu
08-11-2005, 01:32 PM
jeg har snuset lidt rundt omkring Licens... har gjort det en gang tidligere men her er det igen et par links.
omkring hvad loven siger står her:
http://www.kum.dk/sw18218.asp
hvad DR selv siger er her og man kan hurtigt læse de "mistolker er par paragrafer" :wink:
https://www.dr.dk/licens/sprog_dk.asp
Kort og godt hvis du følger disse 2§ så skal du ik betale en disse.
§ 19. Institutioner skal ikke betale licens for modtagere, som er plomberede. Plombering skal ske i overensstemmelse med retningslinjer fra DR Licens.
Stk. 5. Ved opstilling forstås, at en radio- og fjernsynsmodtager er i ejerens/brugerens besiddelse. Opstillingen anses for ophørt, når der er truffet sådanne foranstaltninger ud over afbrydelse af el- og antenneforbindelse ved selve modtageren, at det tydeligt fremgår, at modtageren ikke kan gengive programmer, som er spredt ved hjælp af radio- og kabelanlæg, jf. dog § 19.
og angående hvordan de ved du har noget der kan modtage læs her:
Oplysningspligt og bødebestemmelser m.v.
§ 27. Virksomheder, der sælger/udlejer radio- og fjernsynsmodtagere, herunder auktionsledere og auktionsholdere, skal give DR Licens oplysning om fulde navn og adresse på hver enkelt køber eller lejer samt dato for salget/udlejningen. Meddelelse om månedens salg/udlejning skal indsendes inden udgangen af den følgende måned.
Stk. 2. Der skal ikke gives oplysning om salg/udlejning af radiomodtagere, hvis værdi ikke overstiger 2.500 kr.
case closed :P
Der er kun 1 ting jeg er i tvivl om... radio via nettet? det er jo via kabel så man slipper nok ik for radio licens uanset hvad man siger men... den er kun på 160kr og ikke 1025kr for TV :wink:
Jowls
08-11-2005, 03:42 PM
Opstillingen anses for ophørt, når der er truffet sådanne foranstaltninger ud over afbrydelse af el- og antenneforbindelse ved selve modtageren, at det tydeligt fremgår, at modtageren ikke kan gengive programmer, som er spredt ved hjælp af radio- og kabelanlægog]
Ja, men læs lige stk.7 i samme paragraf...
DR Licens kan forlange dokumentation for, at de foranstaltninger/indgreb, der er nævnt i stk. 5 og stk. 6, er foretaget.
Oversat til almindeligt dansk betyder dette, at DR (eller fogeden, hvis sagen kommer så langt) egenrådigt bestemmer hvad du skal gøre for at bevise, at du ikke kan modtage fjernsyn. Hvis de kræver en notarielt beediget rapport fra Teknologisk Institut som læses højt af fire ægyptiske mavedanserinder som springer ud af en kage... ja, så må du hellere se at få bager-forklædet på :wink:
Stk. 2. Der skal ikke gives oplysning om salg/udlejning af radiomodtagere, hvis værdi ikke overstiger 2.500 kr.
Jeg har aldrig haft noget problem med dette, uanset prisen. Jeg plejer bare at spørge i forretningen: "Vil du sælge det TV eller ej?"
Så skriver den flinke mand bare i sine papirer, at køberen nægtede at oplyse adresse og så futter jeg hjem og fortsætter min sortseer-tilværelse. :)
... radio via nettet? det er jo via kabel så man slipper nok ik for radio licens uanset hvad man siger men... den er kun på 160kr og ikke 1025kr for TV.
Om radio via nettet falder ind under radio-licensen, ved jeg ikke, men det er under alle omstændigheder en god ide at betale den. Der er folk som ikke har TV, men jeg tror ikke at der er mange som ikke har en radio af en eller anden slags, og det ved DR godt. Så betaler man ikke radio-licens, svarer det nærmest til at løbe rundt med en "Jeg er sortseer - ha ha!" - T-shirt. Det betaler sig sjældent at være for grådig, og de 160 kr. svarer vel også nogenlunde til det jeg synes at TV-licensen burde være, hvis beløbet var rimeligt... 8)
Siin-wu
08-15-2005, 12:55 PM
nu oplyste jeg kun lidt Jowls :P :wink:
men ok du nævner de punkter...
Om radio via nettet falder ind under radio-licensen, ved jeg ikke, men det er under alle omstændigheder en god ide at betale den. Der er folk som ikke har TV, men jeg tror ikke at der er mange som ikke har en radio af en eller anden slags, og det ved DR godt. Så betaler man ikke radio-licens, svarer det nærmest til at løbe rundt med en "Jeg er sortseer - ha ha!" - T-shirt. Det betaler sig sjældent at være for grådig, og de 160 kr. svarer vel også nogenlunde til det jeg synes at TV-licensen burde være, hvis beløbet var rimeligt...
er derfor også jeg siger slip de par basøre og de lader en i fred...
kender dog en som har et TV med plomb og dok. osv samt han har intet radio... de er efter ham hvert år og det selvom manden ik hør købt noget nyt i 4 år nu LoL. ret komiske hans historier med DR.
men øv hvis de vedtager det med internettet :cry: det jo en ekstra regning til internet i mit tilfælde...
techie
08-15-2005, 01:08 PM
kender dog en som har et TV med plomb og dok. osv samt han har intet radio... de er efter ham hvert år og det selvom manden ik hør købt noget nyt i 4 år nu LoL. ret komiske hans historier med DR.
Nu betaler jeg dog licens, men jeg havde en sjov oplevelse med dem. Jeg var lige flyttet og licens manden kom fordi og spørgte kækt om jeg havde et TV. Jeg havde middagsgæster, som kunne se det hele og det kunne blive en rigtig pinlig affære.
Ærlig som jeg er svarede jeg "Ja" - og han lyste helt op i håbet om at have fanget en.
Han spurgte hvor lang tid jeg havde haft det og jeg sagde - vel en 7-8 år. Han blev helt ivrig og noterede ned.
Til sidst fortalte han, at der ville komme en regning, men han ikke vidste hvor lang tid de gik tilbage.
Måtte så fortælle ham, at jeg skam betalte licens i min anden lejlighed, som jeg lige var flyttet fra og altid havde gjort det, men at jeg bare ikke havde meldt flytning endnu.
Jeg holdt lige nøjagtigt masken til, jeg havde lukket den nu lettere skuffede mand ud.
Smiley
08-15-2005, 06:21 PM
Det lyder som et typisk tegn på en idiot...
Kan slet ikke snuppe folk der bliver rigtig skadefryd når de kan dele regninger ud.
De er næsten værre end kontrollører der er lidt for glade for deres arbejde..
techie
08-15-2005, 06:36 PM
Det lyder som et typisk tegn på en idiot...
Kan slet ikke snuppe folk der bliver rigtig skadefryd når de kan dele regninger ud.
De er næsten værre end kontrollører der er lidt for glade for deres arbejde..
Ja - Men det var fandme sjovt at tage lidt strøm på ham. Han havde en del spørgsmål. Primært om hvor længe jeg havde haft TV og den slags, så jeg vil tro det tog omkring 5-8 minutter før jeg fortalte ham det.
Først troede han ikke rigtigt på det - indtil jeg viste ham ID fra min tidl. adresse.
De lejligheder jeg bor i er 2 stk 2 værelses, som er lagt sammen til en 4 værelses. Sådan er de i en stor del af ejendommen. Det var også temmeligt morsomt da han bankede på den anden dør der går ind til lejligheden :-)
Siin-wu
08-16-2005, 09:40 AM
De lejligheder jeg bor i er 2 stk 2 værelses, som er lagt sammen til en 4 værelses. Sådan er de i en stor del af ejendommen. Det var også temmeligt morsomt da han bankede på den anden dør der går ind til lejligheden
Hahaha 2x gange lang næse for ham hehe...
ik for at gå oftopic men...
jeg har haft en lignende episode med en inkasso.
Han banker på og jeg er alene hjemme.
Han spøg om min den gamle er hjemme og det han jo ik.
Så vil klovnen ha' jeg skal skrive under på noget (hallo jeg er 17 på det tidspunkt min underskrift er nada værd).
jeg siger nej... så fregner han ud og vil ind i huset! (skal siges jeg ik er lille af størrelse).
Han kan ik komme ind da jeg holder døren hehe hvilket så det komiske kommer.
Han sætter en fod ind... ?... knas knas knas deform fod. og så sætter han sig og begynder at tude som et barn :shock: :oops: :?: wtf?
jeg lukkede bare døren og 2-3min efter skred han.
glemte dog sine papir hvilket gjor det mere morsomt.
Han var gået forkert... ik mine forældres navne der stod på LoL :lol: :wink: (det skod flæk jeg bor i hvor ingen har husnumre stort sæt så nemt at gå forkert hehe)
og til topic...
2100 for pc med internet? hmm er det ik lidt pebret?
techie
08-16-2005, 10:27 AM
Han sætter en fod ind... ?... knas knas knas deform fod. og så sætter han sig og begynder at tude som et barn :shock: :oops: :?: wtf?
Det har altid undret mig at de turde - Jeg har tænkt på om de måske havde sikkerhedssko på eller lign.
Hvis der var en som satte foden i klemme idet jeg åbner døren, ville jeg føle mig truet og lægge alt vægt i at få den dør lukket. Hvad der måtte være i vejen håber jeg vedkommende er villig til at miste.
techie
08-16-2005, 01:58 PM
Selve licens lovgivningen siger iøvrigt:
§ 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales afgift for opstillede radio- og fjernsynsmodtagere. Afgift kaldes herefter licens. Licens opkræves af DR, DR Licens.
Stk. 2. Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg.
Stk. 3. Monitorer tilknyttet andet elektronisk udstyr anses for modtagere, såfremt de kan gengive lyd- eller billedprogrammer, som er spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg.
Jeg har seriøst svært ved at se man ikke kan kræve licens af en computer med tuner kort da den kan gengive lyd- eller billedprogrammer, som er spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg. Det virker som om DR vil have en panik løsning, så der kan indføres licens på computere og mobil telefoner uanset om der er tuner i dem.
Hvor fanden er hullet i loven?
Jowls
08-16-2005, 03:34 PM
Loven er ikke statisk, så det vil være en smal sag for kulturministeren at lave et ammendment til den som omfatter licenspligt for PC'ere med TV-kort og andre typer "non-TV" udstyr. Folketinget vil næppe give ham problemer i den retning - specielt ikke set i lyset af initiativer som dette...
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=23213
techie
08-17-2005, 08:39 AM
Loven er ikke statisk, så det vil være en smal sag for kulturministeren at lave et ammendment til den som omfatter licenspligt for PC'ere med TV-kort og andre typer "non-TV" udstyr.
Som jeg læser stk. 3 er de allerede dækket sålænge der kan modtage TV via det offentlige sendenet.
På mig virker det som om DR vil have en panik lovgivning igennem der skal give dem ret til, at opkræve licens bare du har en almindelig computer (uden TV kort) eller fordi du har internet forbindelse. Dette skal ske fordi de har flere og flere programmer på deres website.
El Gigantens tilbud er bare vand på deres mølle og det er kun en princip beslutning af DR som gør de ikke pt. tæller den som et TV apperat. Stk 3 giver dem ret til at kalde den for et TV og dermed licenspligtigt.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.