PDA

Se fuld version : Linux spg

Little Joint
08-07-2005, 10:35 PM
Har lige et par spg omkring linux for er ved at være træt af det xp.

1. Kan man godt installere spil som fks. battlefield 2 og sådan nogen og sådan de også kører som de skal?
2. Kan man godt både have xp og linux installeret så man vælger hvilken man vil bruge ved opstart?
3. Kan jeg godt finde driver til mine ting fks. min printer?
4. Kan man bruge msn i linux?

så var der vist ikke flere :)

Mollerz
08-08-2005, 12:09 AM
1. Kan man godt installere spil som fks. battlefield 2 og sådan nogen og sådan de også kører som de skal?
Så vidt jeg ved, så bruger du en emulator til at køre windowsprogrammer og spil på en linux-maskine med.. :)

2. Kan man godt både have xp og linux installeret så man vælger hvilken man vil bruge ved opstart?

Ja.. Det kaldes Dual-Boot..

Sagtens.. Alle mine ting blev i hvert fald fundet da jeg legede med Linux.. bare sørg for at alt er tilsluttet under installationen..
4. Kan man bruge msn i linux?

Ja..

Little Joint
08-08-2005, 12:20 AM
ok tak for svarene. Har bare et mere spg så. Det er om der er et program en kan anbefalde til nybegynder indenfor linux :)

EDIT: Kan man få mandrake i dansk version?

RoadkillDK
08-10-2005, 12:02 AM
Det er om der er et program en kan anbefalde til nybegynder indenfor linux :)

jeg kan ikke helt forstå dit spørgsmål, men de fleste programmer er meget lette af bruge

EDIT: Kan man få mandrake i dansk version?
ja :) næsten alle linux distroer er blevet oversat til dansk

Geek
08-13-2005, 01:04 PM
@Little Joint

Du kan godt kører nogle Windows-spil under Linux, bl.a. cedega kan gøre det, men det koster $5 pr. måned (eller du kan måske finde den på P2P). Man kan også prøve at bruge WINE som er Open Source og gratis, men det er ikke ligeså nemt at bruge og har ikke noget arbejde i af lade spil med "copy control" kører uden et crack.
Det er langt fra alle spil som kan køres med cedega, jeg mener ikke at Battlefield 2 gør. Jeg har heller ikke været i stand til at få GTA San Andreas til at virke. :( Heldigvis har jeg købt en playstation 2 ;)

Det kommer lidt an på hvilken printer du har, men opsætning af printere er meget nemt i en brugervenlig distribution.
I Linux følger de fleste drivere med, der kan dog være problemer med lukkede drivere (dvs. drivere som ikke er open source eller fri software, fx. nvidias).

Hvis du endnu ikke har valgt en distribution kan du prøve at finde en som passer dig her:
http://www.zegeniestudios.net/ldc/
Det er en guide til at vælge distribution.

Jowls
08-13-2005, 01:55 PM
Jeg har selv spillet en del Doom 3 under Linux. Ikke via en emulator - Doom 3 kører native under Linux.

Min generelle oplevelse var, at spillet kørte lidt hurtigere og grafikken var en smule mere "flydende" på Linux end på Windows-udgaven (jeg prøvede begge på den samme hardware). Til gengæld var der så kun 2-kanalslyd på i Linux.

Da ATI stadig halter noget bagud med deres Linux-drivere, er super-performance i first person shootere desværre stadig forbeholdt Nvidia-ejere.

FreakPower
08-13-2005, 02:48 PM
Cedega og alt det kan findes på torrentsiden her

http://torrentz.burn.myvnc.com:5454/

Little Joint
08-13-2005, 03:54 PM
Ok men jeg har hørt at man kan kører linux fra en diskette/cd. Er det noget som kører godt? :)

FreakPower
08-13-2005, 04:12 PM
det er en live cd. dem findes der mange af.. kan anbefales til dem som bare vil "prøve" det.. men på længere sigt skal man nok installere en på ens harddisk

Nimwa2
09-09-2005, 04:57 PM
..............................................................

SRJ
09-14-2005, 08:28 PM
det er en live cd. dem findes der mange af.. kan anbefales til dem som bare vil "prøve" det.. men på længere sigt skal man nok installere en på ens harddisk

Det lyder spændende, ved du (eller andre) noget om hvor man kan finde sådan en version? Har rigtig meget lyst til at prøve det, har aldrig prøvet linux før, men nu skal det være.. Og dette lyder jo som en oplagt mulighed.. :D

CODAY
09-14-2005, 09:04 PM

Det lyder spændende, ved du (eller andre) noget om hvor man kan finde sådan en version? Har rigtig meget lyst til at prøve det, har aldrig prøvet linux før, men nu skal det være.. Og dette lyder jo som en oplagt mulighed.. :Dlinuxiso.org og prøv at søge her linuxin.dk

mjjohansen
09-16-2005, 10:52 PM
En live-CD kan ikke anbefales til spil, for - pointen i den er, at man i stedet for at installere styresystemet på disken indlæser det i RAM. Det er nok ikke voldsomt hensigtsmæssigt at spille spil, der trods alt er ret krævende, mens man har et styresystem i hukommelsen i forvejen. Samtidig indlæser systemet kun lige det, der skal bruges, så når det så skal hente en eller anden ekstra-komponent, så skal den gøre det fra CD/DVD - og det er ret sløvt at arbejde med. En dual-boot-installation er langt at anbefale til en gamer.

Bjerrk
10-19-2005, 08:42 PM
hvorfor vil du bruge linux når du kun vil spille og chatte? så behold windows og lad være med at gå igennem alt det besvær for at gøre det samme på et andet styresystem.. der der skifter til linux er normalt megetmeget trætte ag winduz og vil prøve kræfter af med andet.. derefter sætter de ild til deres winduz cder...
Det var dog et ufatteligt ugennemtænkt og elendigt indlæg.

Jeg er selv linux bruger (debian og gentoo) og jeg bruger en del MSN (mere IRC, dog). Spille kan du skam også. Doom 3 er som nævnt også kommet til linux. Det samme er Enemy Territory og mange flere. Raven Software udgiver skam ogsp Quake 4 til førnævnte platform.

Selvfølgelig skal han da skifte til en sikrere, mere stabil (blandt meget andet) platform når han nu har gejsten!

Med Venlig men bestemt hilsen Bjerrk