PDA

Se fuld version : Hvordan man virkelig kunne hjælpe sagsøgte

Fugazi
07-30-2005, 08:44 PM
Som Benny fra The Julekalender sagde
"nu slynger jeg lige en bemærkning ud i luften"
og Som den gode Olof Sand engang lettere irriteret svarede "ja slyng du bare Benny"
- vil jeg også lige - hvis ikke slynge - men ihvertfald lufte en ide jeg har fået til hvordan man virkelig kunne hjælpe og støtte sagsøgte pirater.
...især der hvor APG og evt andre sagsøgere går over stregen og bla truer og i det hele taget handler forkasteligt.

Here i go. Piratgruppen kunne lave en shop der evt solgte PC hardware, HIFI eller hvad folk ellers kunne være klar på at købe.

Ideen er at overskudet skal gå til grundstødte pirater, så de kan få en så fair behandling som muligt.

1. hvis man kunne købe varene lidt billigere end andre steder, ville brugerne af PG sikkert gerne handle herinde, da de/vi måske endag selv kunne få brug for noget seriøs advokat bistand.

2. man kunne inden da, lave en grundig undersøgelse af hvad folk ville købe, så man får solgt noget og det ikke bare ligger og samler støv.

:shock: :? , ja så fik jeg jo lige tanken om der overhovedet er nogen virksomheder der vil sættes i forbindelse med pirat kopiering og jeg er kommet frem til den konklusion at det er der højst sandsynligt ikke.
Men istedet for at skynde mig og slette indlæget, vil jeg oprette det, som et godt eksempel på hvor naivt et menneske kan blive :roll:

...okay ja lader det nu også stå, da jeg nu ikke er helt sikker på at der INGEN firmaer findes som ikke vil sættes i forbindelse med pirat kopiering.

Hvis alt ellers kunne køre rundt, er det så ikke en meget god ide :?:
...eller skal jeg spørge min læge om han syn´s det kunne være nødvendigt at jeg får en større dosis anti psykotiske medicin :wink:

Psykgazi

mia
07-31-2005, 01:37 AM
Hej jeg syntes at det er fedt at du kommer med nye idéer, til hvordan man kan hjælpe de ramte. Som alle ved er den største trussel for tiden terror. Terror fra APG. Men spøg til side. Man skal som sagt aldrig være bange for at komme med forslag, og jeg syntes da også tildels at det er et godt et du kommer med dette her.
Det med at vi skulle tage mindre end andre firmaer, tror jeg er en hest der er hver at spille på. Eftersom at vi er folk der ved hvor mange penge der er i hver enkelts lommer, ved jeg at vi vil komme til at tage et retfærdigt beløb for vores vare.
Eftersom at PG i bund og grund er lavet for at formidle og hjælpe til forståelsen og udbredelsen af piratkopiring, vil jeg tro at de ting der ville egne sig bedst i en piratshop ville være; hd, routhere (trådløse), netkort (trådløse), ram, cpu og grafikkort. Men efter som at et piratkopiret spil jo kræver at næsten alt i computeren er i top form, vil jeg ikke kunne se nogen ting der ikke også ville passe ind i assortimentet.

Nu til den lidt mere realistiske del af planen, og måske og alvorlige. Jeg ved ikke helt med det at PG skulle begynde at blive en organisation, der ligefrem skulle gå efter at få et decideret større overskud. Vi sælger godt i forvejen t-shirts, så man kunne jo sige at vi allerede havde taget det første skridt.
Jeg tror bestemt ikke at det ville være en uheldig udvikling at tage, for PG tvært imod. Jeg tror dog at den begrænsende faktorer i denne sag vil blive mangel på arbejds kræft. Dem der står for shoppen skulle efter sigende allerede havde rigeligt travlt med bare at sælge t-shirts, så jeg tror at der skal meldes en større mængde styrker til, under salgs sektionen for at få det til at køre rundt. Der ud over er det også et stort skridt for PG at tage, at gå fra at sælge t-shirts til at sælge større portioner af hardware. Det vil kræve omkring 10-20.000 til at starte med, for at få et fornuftigt lager. Det vil også tage en og kun én enkelt person som den der hele tiden 24.7.365 skal kunne bevarer det kompletter overblik over ”firmaet”. Dette er jo fordi at det ikke som salget med t-shirts er en, undskyld udtrykket, hygge forretning. Men noget der kan betyde stor tilbage gang for PG hvis det slår fejl. Det kan dog derimod også betyde en strygende fremgang hvis det lykkes og det kommer op og kører.

Jeg frygter at en situation der let ville kunne opstå var at lageret ville blive meget lille, og at folk derfor ville komme til at skulle vente længe på deres varer. Dette ville være okay med mig da jeg ved på hvilke bevæggrunde forretningen bliver købt, men for udefra kommende vil det bare fører til at de vil fortrække et andet og dyre firma. For derimod at få en hurtigere leverings frist. Og 2495 er ikke en særlig stor kundekreds at havde for en IT importør. Det er derfor at det er vigtigt at havde et stort lager, næsten fra starten af. Men dette øger også bare risikoen for succes eller fiasko.

Til det med at firmaer ikke vil handle med os, så er de fleste firmare er enten så langt væk at de ikke bekymrer sig meget, eller er så store at de ikke bekymre sig om piratkopiring i Danmark. Plus at firmaer ikke er dumme så de ved godt at største delen af deres kunde kreds er pirat teenagere. Derud over behøver man jo heller ikke ligefrem at sige det som noget at det første når man møder en leverandør. Jeg tror dog at der på nogle punkter vil være problemer. Så som med USA som for mig ser ud til at tage det med piratkopiring meget alvorligt og kedeligt. Men hvis man derimod handlede med et østland ville det nok ikke betyde så meget for dem, om vi formidlede informationer om bleer eller piratkopiring. Dog ved jeg at der er mange firmaer der bliver sure og truger med at stoppe samarbejdet, hvis man målrette går efter at sælge deres varer til under den normale markedspris. Dette skulle ikke være et problem, men sådan er det desværre med mange større vestlige firmaer.

Jeg ved ikke hvordan PG styres og af præcis hvem. Men jeg har længe gået og tænkt på hvad det ville tage at blive en af de få specielt indviede i forrentagnet. For det kunne godt tyde på at de havde brug for flere, til at løfte lasten det er at kører sådan et projekt som dette.

En sidste ting der ville være strengt nødtvendigt for at dette ville blive muligt, var at der skulle være mange juridiske ting der skulle bringes i orden, før dette ville kunne lade sig gøre. Der er fx ting som forsikring, lagerplads, løn, fagforening. Jeg støtter op om at det skal være en non profit organisation. Men hvis PG blev større ville det også betyde at der skulle værre en større mænge mennesker til at køre det. Dette ville betyde en meget høj form for disciplin for at alle involverede var inforstået med at yde deres, selv om det ingen løn lod af sig.

Mvh

Fugazi
07-31-2005, 04:46 PM
I første omgang ville det holde eller bære ved om PG overhovedet ville udvide organisationen så markant.
De PG medarbejdere der pt arbejder på siden, har så meget andet at se til ved siden af, at de måske ikke har hverken tid, lyst og energi til i første omgang at stable nogen grundige forundersøgelser/analyser på benene og efterfølgende ansætte en bogholder/sælger(e) - hvis det altså så ud til at kunne føres ud i livet.

Nu er der sikkert mange måder at sælge varer på nettet på.
En kunne være at man ikke rigtig havde et vare lager, men en god aftale med en leverandør, hvor man inden da feks spurgte PG brugerne "hvem kunne tænke sig det her Asus bundkort - det er der måske 10-20(what ever) der kunne bruge. Så siger man til leverandøren jeg skal brug et større x antal men vi skal have noget mængderabat(var varene billige nok, kunne det tiltrække flere ikke PG brugere og PG ville kunne få mere opmærksomhed(hvis det da ellers ubetinget er en god ting?)

Selvfølge skal der betales lønning(er) og sikkert alt muligt andet(som jeg ikke har begreb om) - men jeg snakker jo også om det endelige overskud

Igen, kunne man sælge varene lidt billigere end andre steder, var det også en god grund til at folk gerne ville købe hos PG.

Og der hvor jeg virkelig ser en god fordel med sådan en shop, er at der her på forummet er stor indsigt i hvilken bestemt hardware(feks) der er god og hvad der ikke er godt og man kan være mere sikker på at man får noget hardware der kan det det skal kunne.
Altså så man ikke får noget der ikke kan indfri ens behov, men også så man ikke køber noget der kan meget mere end man nogensinde for brug for og derfor kunne have have nøjes med et stykke hardware til den halve pris.

Man kunne også lave det sådan at man ikke bestiller varene hjem før brugerne på forhånd har betalt, så man undgår at nogen fortryder og springer fra og vanskeligør bestillingen for dem der ikke fortryder.
- eller simpelthen sige til brugerne at hvis du har bestilt og overført pengene, så kan du ikke få dem igen hvis du fortryder (den arbejdsgang er kunderne selvfølgelig grundigt blevet gjort opmærksom på inden da)

Jeg tænker ikke så meget på varer/hardware til at minimere
APG bust(routers etc)...det syns jeg er at gå lidt for vidt(det KUNNE måske også vanskeligøre det hele betydeligt, da det vil fjerne fokus fra at PG er en org der ønsker en saglig dialog/debat...bla bla) - men igen mere sådan at overskudet kan være medvirkende til at - når nu ikke politikerne, advokatrådet, politiet ikke vil være med til det - at APG kun går til og ikke over grænsen(ihvertfalg mht til god opførsel og skik)

Jeg syn´s selvfølgelig at den eksisterende PG shop er ganske udemærket som den er, men flere penge i kassen kunne sikkert gøre en større forskel...jeg har selvfølgelig ikke glemt at donationerne også er et godt tiltag, men alt i alt jo flere penge jo bedre.

Jeg tager selvfølgelig mit topic med et gran salt, da der er så mange faktorer jeg ikke har forstand på, men det er jo også bare en ide´ og jeg syntes det kunne være interesant at få en debat omkring det.

Generelt mener jeg altid at det overfor myndighedere, APG og den del af befolkningen der ikke er pirater, kan betale sig at forsøge at føre en dialog i ordentlig og imødekommende tone og i stedet for at rippe/kopiere så længe det er muligt, så at arbejde hen på at få nedsat priserne/ændret lovgivningen, da det vel ikke kræver andet end ændringer i lovgivningen, som ville stoppe piratkopiering. - hvis man nu forestillede sig at politiet fik udvidet sit arbejdsområde til at tage sig af pirater og hvis det blev sådan at en bøde på feks 500.000 ikke kunne reduceres, men skulle betales, med mindre man hellere ville i spjældet i kortere eller længere tid.

lige til sidst vil jeg sige at shoppen i teorien kunne indeholde alt muligt andet end pc hardware og især noget unge(og voksne der ikke kan eller vil blive :wink: ) voksne kunne bruge og bruger...Ja jeg kan ikke lige huske hvad gennemsnits alderen er herinde, men 87 er det nok ikke :)

Fugazi

Smiley
07-31-2005, 05:49 PM
Holy sh*t..

Det er godt nok nogle lange svar.

Godt initiativ vil jeg lige starte med at sige, og så vil jeg ellers lige forklare om hvad jeg ved om muligheden for det..

Jeg kører lidt rollespils-artikler ved siden af mit job... kan typisk sælge live-udstyr (Latex våben etc.) på stedet, og en masse andre ting også, bøger, figurer etc.

Jeg kan typisk sælge dem langt under pris af hvad de kendte butikker kan (Faraos Cigarer, Fantask, Arena) fordi jeg ikke har en butik der skal holdes styr på, og skal ikke køre løn på mig selv.

Der skal dog betales moms, og man skal registreres som firma.

Jeg ved ikke om PG er registreret, men hvis der er nogen der ligger plads til, kan I finde nogle udbydere, og købe hjem i meget små kvantiter.

Typisk skulle det være at I bestiller hjem efter hvad vi, som kunder, bestiller på siden.
Der bliver aldrig tale om et lager som sådan, med mindre der pludselig bliver store ordrer...
Det havde I nok regnet ud ;)

Problemet er nok mere post-ordre og hvor det kan samles op henne... så vidt jeg har forstået er der rigtig mange jyder på foraet?

Og der skulle gerne være en del KBH'er også... så hvor skal det hen? =)

Umiddelbart tror jeg ikke I får mange penge ud af det, og besværet bliver temmelig stort.

niQe
07-31-2005, 06:23 PM
Jeg kører lidt rollespils-artikler ved siden af mit job... kan typisk sælge live-udstyr (Latex våben etc.) på stedet, og en masse andre ting også, bøger, figurer etc.

Du kunne jo lave sabler til de ægte pirater hehe :D
Noget der kunne fremme salget af vare i piratshoppen kunne være vis i udved(udvide i datid, tror jeg :D) udvalget af varer. Sådan som jeg ser det nu er der ikke varer nok til at alle 2503 brugere ville kunne få en de syntes om. Jeg går f.eks udelukkende i hvidt tøj, derfor har jeg ikke købt mig en pirat-shirt.
Så i stedet for at lave 1000 t-shirts og sælge ud af dem. Køb 1000 t-shirt i forskellige farver, uden tryk på, og så når i modtager en bestilling kan den enkelte sige hvad farven den er, og i kunne tilbyde flere tryk (kig evt. her (http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=5749)) såsom TPB's flag eller det velkendte bånd. På dem måde kunne man også personalisere dem, få skrevet sit navn og så noget plat pirat-tekst til. Det tager jo ikke længe at printe en t-shirt(på min gør det ihvertfald ikke)..

niqE

mia
07-31-2005, 07:30 PM
De ting dette projekt mangler for at det skulle kunne komme på tale eller over hoved kunne op og køre er:

1: At "bestyrelsen" for PG melder ud hvad deres og PG's holdning er til dette projekt. Hvis de er interesseret så kan man køre videre, og hvis de melder nej så er det bare slut=O(.

2. En gruppe af mennesker som der har styr på denne slags ting, som fx Smiley der allerede har lidt erfaring med logistig osv, vedrørende en virtuel post ordrer forretning. Derudover en der har forstand på de juridiske aspekter af projektet, og til sidst nogle der står for kvalitets kontrollen af varene.

Denne gruppe skulle så sætte sig sammen i fysisk forstand og intensivt diskuterer mulighederne for dette projekt. Det er et stort projekt og det er ikke fair hvis det skulle tage af det allerede eksisterende PG crew's kræfter. Jeg kan lide de forskellige forslag der er kommet med hvordan det kunne køres med et minimalt lager, og minimale tab for afbestilling.

Det med at lave en rundspørge med hvem der skal havde hvad er en god idé, det gør at vi ikke brænder inde med et stort varer lager. Det bevirker dog også at piratshoppen kun vil blive for dem her på forummet og ikke for udefra kommende. Det kunne dog også bevirke at folk blev nødt til at melde sig ind på PG forummet for at bestille, og på den måde ville komme til at deltage lidt i "comunityen" som det nu er.

Fordi at vi stort set alle sammen interesserer os meget for computere osv, har du ret i at vi ikke behøvede at havde så mange forskellige varer, men kun dem vi ved holder og som der er kvalitet i. Der vil dog nok stadig opstå situationer som den uendelige kamp om, om det skal være en AMD eller Intel processor=O), radeon eller Gforce osv.

ps. Smiley

Du skulle vel tilfældigvis ikke forhandle GW produkter eller lign?

Fugazi
07-31-2005, 08:02 PM
Hvorfor købe måske 1000 tshirts i feks 10 forskellige farver og resikere at man aldrig får solgt dem der er lyserøde, HVIS man kan lave en aftale med en distributør - eller hvad man ellers kalder sådan en fætter - om at man kun bestiller lige præcis det antal/farver som folk har forud bestilt/betalt?

Den forretningsgang kunne man evt bruge på mange andre vare typer.

...I en forundersøgels kunne man evt spørge folk om hvor mange der næsten kun går i hvidt tøj og hvis flertallet næsten kun går i hvidt tøj, så ville jeg nok ikke satse så meget på andre farver :wink:
- et lille eksempel:
Min bror og jeg har flere gange undret os over at mange video udlejnings butikker havde så mange film stående som ALDRIG var udlejt, tilsyneladende efter devisen "nej, vi gidder ikke rigtig at tjene penge, vi syn´s det er fedt at betale for udlejnings filmene, men aldrig leje dem ud" :lol: ...Dybt dybt underligt. Istedet for at få film hjem som folk gad at se. Et godt bud kunne være nye eller nyere film.
Istedet for "Pas på! piratfiskene er pissed" fra 1981 - hvor billedkvaliteten er lige så ringe som hvis du sad i en robåd og så en film på et tv der var placeret 10 meter nede på bunden af en Dansk algeangrebet fjord - altså "Don´t bother"...desuden kunne den slags video udlejnings steder(typisk døgnkiosker ude på bøhlandet)
sikkert markant udvide deres varesortiment, HVIS de KUN fik UDLEJNINGS film hjem, frem for støvsamlings film - da der ville blive plads til en masse andre varer. Såsom vind vimpler, "kvalitets" legetøj testet af det Russiske fødevare direktorat og andre varer i den bedste kvalitet :?
Okay jeg kunne have skrevet det mere enkelt - få kun ting hjem der vil blive solgt...så havde jeg også sluppet for at bruge et kvarter på at få samling på mig selv og sluppet for mave pine over hysterisk at have skreget af grin over mit humoristiske lune jeg var i :?
- Da flertallet på PG er pirater er jeg ret sikker på at de/vi ikke går i hvidt tøj, men nogle gamle og møgbeskidte tilfældigt sammensatte klude...ja de har måske været hvide engang. Neeeej, træben og Jamaica rom og lær selv bøgerne: Bind 1 "lær at sige andre lyde end argggghh"
Bind 2 for øvede "lær andre ord en landkrabbe" - du kan jo godt!"
Bind 3 for virkeligt øvede "sæt ordene sammen til hele sætninger" - Jeg sagde jo du ku´ lære det. :wink:

Fugazi

Fugazi
07-31-2005, 08:29 PM
De ting dette projekt mangler for at det skulle kunne komme på tale eller over hoved kunne op og køre er:

1: At "bestyrelsen" for PG melder ud hvad deres og PG's holdning er til dette projekt. Hvis de er interesseret så kan man køre videre, og hvis de melder nej så er det bare slut=O(.

2. En gruppe af mennesker som der har styr på denne slags ting, som fx Smiley der allerede har lidt erfaring med logistig osv, vedrørende en virtuel post ordrer forretning. Derudover en der har forstand på de juridiske aspekter af projektet, og til sidst nogle der står for kvalitets kontrollen af varene.

Denne gruppe skulle så sætte sig sammen i fysisk forstand og intensivt diskuterer mulighederne for dette projekt. Det er et stort projekt og det er ikke fair hvis det skulle tage af det allerede eksisterende PG crew's kræfter. Jeg kan lide de forskellige forslag der er kommet med hvordan det kunne køres med et minimalt lager, og minimale tab for afbestilling.

Det med at lave en rundspørge med hvem der skal havde hvad er en god idé, det gør at vi ikke brænder inde med et stort varer lager. Det bevirker dog også at piratshoppen kun vil blive for dem her på forummet og ikke for udefra kommende. Det kunne dog også bevirke at folk blev nødt til at melde sig ind på PG forummet for at bestille, og på den måde ville komme til at deltage lidt i "comunityen" som det nu er.

Fordi at vi stort set alle sammen interesserer os meget for computere osv, har du ret i at vi ikke behøvede at havde så mange forskellige varer, men kun dem vi ved holder og som der er kvalitet i. Der vil dog nok stadig opstå situationer som den uendelige kamp om, om det skal være en AMD eller Intel processor=O), radeon eller Gforce osv.

ps. Smiley

Du skulle vel tilfældigvis ikke forhandle GW produkter eller lign?

Mht punkt 1:
Ja det ville gøre det hele noget nemmere hvis vi ikke behøvede at tvinge og true PG crewet til at udvide shoppen :)

Jeg må sige at jeg selv virkelig ville have det godt med at købe hardware hos PG, hvis ham/dem der stod for shoppen, var en af de mange komputer geeks(ikke nedsættende ment...ikke ret meget ihvertfald :wink: ), der hænger ud herinde og som faktisk forstår hvad alle hard/software udtrykkene/ betegnelserne betyder og derfor også kan vejlede rådgive på den fede måde. - frem for en forhandler der feks siger til dig - når du fortæller ham at du kun vil spille lidt kabale - at så bliver du nok nød til at køre dual grafik. Okay måske lidt groft og overderevet eksempel. - Og selvfølgelig ikke sagt at man andre steder ikke kan få en god service, men jeg ser alligevel at det kunne komme os alle til fordel.

Fugazi

Smiley
07-31-2005, 09:16 PM

Lige nu kører jeg lidt på førsøgs basis, hehe

Men ellers tak, jeg har desværre for lidt tid at give af =/ Mit eget job holder mig mere end beskæftiget med alt fra PR, salg af rejser, arkivering til styr på vores økonomi.

Men det skulle ikke være så svært at sætte sig ind i ;)

I øvrigt har jeg kun styr på RP-distributører, desværre ikke nogen med el-salg.