Se fuld version : Windows XP vs. Windows Longhorn
Equalize
07-21-2005, 02:02 PM
Hej alle.
Jeg har længe gået rundt og tænkt over, hvad der er af nye "sager" i Windows Longhorn og hvorfor skulle det være bedre end XP?
Så her for nylig læste jeg en artikel i Private Computer nr. 7 - 2005, hvori der var en anmeldelse/test af Windows Longhorn build 5048. Jeg har endnu ikke selv testet Longhorn, men bare ved at læse den artikel og se screendumps fra Longhorn føler jeg mig ikke overbevist til at skifte til det. Ligesom Private Computer, blev jeg faktisk delvist skuffet over Microsofts præstationer, og mener at de burde kunne gøre en hel del mere angående Longhorn.
Når Windows Longhorn kommer på gaden i midten af 2006, har de haft godt og vel 4 år, siden XP blev produceret, til at lave et nyt og superb styresystem. Men trods de fire år, har de endnu ikke formået at lave nyt layout, og der er stadigt ikke nye features, - dvs. der er lidt, men ikke mange. Selv alle de gamle spil som 7 Kabale, Mine Stryger og hvad de nu ellers hedder er der stadigt, men ingen nye. Hvad går der af Microsoft?
Jeg ved godt det stadigt kun er en Alpha version, men så sent henne burde der være en hel del mere "guf" på. Jeg skal være den første til at stemme nej til at bruge Windows Longhorn, som det ser ud lige nu. Men hvad synes du? Stem og lav et indlæg om hvorfor du er for/imod det kommende Longhorn.
På forhånd tak, - glæder mig til en debat :)
Kazaam
07-21-2005, 02:14 PM
Ja, selvfølgelig skal jeg have det
Jeg er ligeglad med hvad det kan, jeg skal bare have det nyeste 8)
Jowls
07-21-2005, 02:21 PM
MS har da fjernet den frygtede Blue Screen of Death fra Longhorn og det på en særdeles smart måde: Ved at ændre farven til rød :roll:
Equalize
07-21-2005, 02:28 PM
MS har da fjernet den frygtede Blue Screen of Death fra Longhorn og det på en særdeles smart måde: Ved at ændre farven til rød :roll:
Netop det jeg mener Jowls, de har nu haft 3 år til at lave det, og de har nu fundet ud af at ændre blå til rød, flot klaret MS! ;)
Ja, selvfølgelig skal jeg have det
Jeg er ligeglad med hvad det kan, jeg skal bare have det nyeste 8)
Tænker du ikke over hvad det er de har proppet i det? Tænker du ikke over at de faktisk kan overvåge dig? Kan godt ske jeg er naiv, men jeg føler mig ikke tryg ved Longhorn. Jeg mener at have hørt at de har/vil tilføje(t) en feature som gør at de kan overvåge alle ens MS programmer, men har desværre intet link til at bakke det op.
M.A.D
07-21-2005, 02:37 PM
Ja, det vil jeg formentlig. Man må da gå ud fra - selvom Longhorn sikkert ikke bliver perfekt - at det er en forbedring i forhold til XP. Jeg vil nu vente lidt tid, da der som sædvanligt sikkert er meget, som skal ændres/patches. :roll:
Men forhåbentlig kommer jeg slet ikke til det. Forhåbentlig finder jeg nogen (for jeg kender ingen med forstand på det), som kan hjælpe mig med en linux-installation. Alle distros jeg har forsøgt mig med indtil videre laver fejl under installationen, og da det ikke er noget JEG gør, men noget teknisk, så må jeg vente til der kommer en venlig sjæl flyvende forbi... :?
Så forhåbentlig intet Longhorn (eller MS) til mig..:)
Equalize
07-21-2005, 02:46 PM
Men forhåbentlig kommer jeg slet ikke til det. Forhåbentlig finder jeg nogen (for jeg kender ingen med forstand på det), som kan hjælpe mig med en linux-installation. Alle distros jeg har forsøgt mig med indtil videre laver fejl under installationen, og da det ikke er noget JEG gør, men noget teknisk, så må jeg vente til der kommer en venlig sjæl flyvende forbi... :?
Ja jeg siger det samme. Når MS stopper med at lave updates til XP, så ryger jeg uden tvivl over på Linux vognen. Har en anden PC som kører Linux Ubuntu, og synes da det kører fint nok med de fleste programmer. Jeg synes MS skal gøre MEGET større fremskridt med Longhorn hvis de stadigt vil blive ved med at besidde størstedelen af alle private computere. OpenSource er vejen frem mener jeg, men tiden vil vise hvem der vinder! - Gates eller folket :)
BeLLe
07-21-2005, 04:12 PM
Nu er longhorn ikke tænkt som en revolution (som w98 vs w2000 var) men mere som en evolution (som w2000 vs wXP)
Altså er det bare en videre udvikling af det kendte hvor nogen ting er blevet revuderet og effektiviseret
folk sagde det samme med win98 da det kom. hvorfor opgradere når der jo ikke var nogensynderlig forskel fra win95. og igen ved win200 til winXP sagde osse mange at der ikke var grund til at opgradere da XP mest bare var w2000 med en masse eye candy. Men alligevel er der jo kæmpe forskel og det vil der osse være ved longhorn
Måske ikke udseende messigt men på en masse andre områder.
Jeg vil skifte til longhorn men ikke lige med det samme. Et nyt styresystem skal lige over sine børnesygdomme før jeg vil bruge det.
Men ca 1 år efter det er kommet på gaden vil det nok være modent til at bruge.
Blaugrana
07-21-2005, 04:15 PM
JEg har hørt at MS har fjernet noget som mange havde glædet sig til ved Longhorn, men det havde de ikke tid til så den ide blev droppet...
Forstår virkelig ikke hvorfor man skulle skifte? der er sikkert lige så mange sikkerhedsfejl i Longhorn som der var i Xp da det lige udkom :evil:
Hvis det ikke var fordi at alle spillene kun udkommer til Windåse så havde jeg KLART kørt Linux :)
Jowls
07-21-2005, 04:19 PM
Jeg har kørt med Linux som eneste desktop i snart to år og kan kun sige, at det styrer totalt. :D
Det kræver noget tilvænning, for det er en meget anderledes verden end den Microsoftske. Men skulle jeg gå tilbage til Windows idag, ville det svare lidt til at flytte hjem til mine forældre igen efter at have haft foden under eget bord. No way!
Jeg vil lige tilføje, at jeg har en harddisk liggende med en Win XP som jeg kan smide i maskinen og derved konvertere den til en Windows PC på under 2 minutter, hvis jeg vil game... et punkt hvor Windows stadig er uundværligt.
Equalize
07-21-2005, 04:46 PM
Nu er longhorn ikke tænkt som en revolution (som w98 vs w2000 var) men mere som en evolution (som w2000 vs wXP)
Rigtigt, men man bruger ikke fire år på noget, som ikke er revolutionerende? Eller tager jeg fejl der?
Jeg har sådan på fornemmelsen at Microsoft har gjort Windows Longhorn om og om igen, fordi der i mellemtiden er kommet nyt hardware. MS er blevet for langsomme i udviklingen af software synes jeg.
Jeg kan endog komme med et eksempel på Microsofts sløvhed. I året 1985 kom den første 32-bit processor fra Intel (Intel 386), men dengang kunne INGEN styresystemer udnytte den processor fuldt ud, det var faktisk først 17 år senere, nemlig i år 2002 at der endeligt kom et styresystem som faktisk kunne udnytte alle 32-bit. (Windows XP)
Det skal dog siges at der i mellemtiden var Windows NT og Windows 2000, men disse regnes som server computerer og ikke hjemmecomputere.
Er det ikke sløvt af Microsoft? :roll:
Mollerz
07-21-2005, 04:58 PM
JEg har hørt at MS har fjernet noget som mange havde glædet sig til ved Longhorn, men det havde de ikke tid til så den ide blev droppet...
Det er også rigtigt.. Blandt andet har de fjernet det meget ventede nye filsystem WinFS..
De droppede det, da det blandt andet var det som voldte dem så store problemer, at de blev nød til at udskyde udgivelsesdatoen..
Jeg vil lige tilføje, at jeg har en harddisk liggende med en Win XP som jeg kan smide i maskinen og derved konvertere den til en Windows PC på under 2 minutter, hvis jeg vil game... et punkt hvor Windows stadig er uundværligt.
Hvor mange harddiske har du lige?? :shock:
M.A.D
07-21-2005, 05:20 PM
Jeg kan endog komme med et eksempel på Microsofts sløvhed. I året 1985 kom den første 32-bit processor fra Intel (Intel 386), men dengang kunne INGEN styresystemer udnytte den processor fuldt ud, det var faktisk først 17 år senere, nemlig i år 2002 at der endeligt kom et styresystem som faktisk kunne udnytte alle 32-bit. (Windows XP)
Er det ikke sløvt af Microsoft? :roll:
Det ved jeg nu ikke, om det var. Et par år tidligere lancerede de 16-bit. Alle kritiserede MS for det, for hvorfor dog kassere alt det 'gode' 8-bit software - man ville jo aldrig komme til at bruge 16-bit alligevel. Men MS var trods alt fremsynet på dette punkt.
Det samme gælder deres 32-bit. Her gik der bare længere tid, før softwareudviklingen nåede en højde, hvor det kunne udnytte de nye bits.
Det kunne jo ikke betale sig for MS at udvikle et styresystem, før omverdenen var med. Det ville være dårlig forretningsførelse at udvikle et produkt, hvor der vil gå for mange år, før det vil blive brugt.
Jeg er bestemt ikke MS-fan, men kritiken skal også være rimelig :)
BeLLe
07-21-2005, 05:20 PM
OS/2 warp fra IBM var 32bit. Jeg kan ikke lige huske hvornår det kom men det var i midten af 90'erne.
Det skal dog siges at der i mellemtiden var Windows NT og Windows 2000, men disse regnes som server computerer og ikke hjemmecomputere.
Der er skam kommet desktop versioner af både WinNT (Windows NT workstation) og Win2000 (Windows 2000 professionel) Disse er absolut ikke beregnet til at bruge som servere.
Hvad du mener er at der ikke er kommet et styresystem der er beregnet til privat brug før Windows XP home. Det kan du nok have lidt ret i selvom Windows 2000 pro er blevet solgt preinstalleret på millioner af private maskiner.
Equalize
07-21-2005, 06:24 PM
Hvad du mener er at der ikke er kommet et styresystem der er beregnet til privat brug før Windows XP home. Det kan du nok have lidt ret i selvom Windows 2000 pro er blevet solgt preinstalleret på millioner af private maskiner.
Det var lige præcis det jeg mente BeLLe :) Skal se om jeg kan finde et link som fortæller mere nøjagtigt af hvad det er jeg har skrevet.
pr0_spect
07-21-2005, 09:19 PM
Tja nylige informationer siger at longhorn starter 50% hurtigere end XP.. programmer 10% hurtigere. Jeg kan virkelig ikke se hvorfor man ikke skulle have det
Athas
07-21-2005, 11:38 PM
Det passer ikke, Longhorn er ment som en revolution, måske den største revolution for Microsoft's styresystemer siden den oprindelige lancering af NT. Det kan ses alene på at versionsnummeret stiger fra 5.1 (Windows XP, 5.2 for Windows 2003) til 6.0. Windows 2000 var 5.0. Hvad der dog er endnu vigtigere, Win32, Windows' utroligt grimme, men dog effektive, API, vil blive udskiftet med WinFX, en managed API der kører via .NET. Faktisk, så vil .NET blive et "nativt" system-"sprog", på samme måde som C var det native sprog i Win32-æraen. GDI bliver også fuldstændigt udskiftet med et nyt grafiksystem, så vidt jeg husker.
pr0_spect
07-22-2005, 12:02 AM
Ja jeg forstår heller ikke.. det ville da vel være som at blive ved 98 når XP er her.. okay okay.. 2000 måske..
BeLLe
07-22-2005, 01:48 AM
Hvad der dog er endnu vigtigere, Win32, Windows' utroligt grimme, men dog effektive, API, vil blive udskiftet med WinFX,
Jeg havde fået forståelsen at netop dette var blevet pillet ud af longhorn igen og først vil blive inplementeret i en senere update (Sammen med winFS)
Og det var netop derfor at longhorn kun ville være en evlulotinær opdatering.
Men hvis det du siger er sandt jamen så er da endnu mere grund til at opgradere
Jowls
07-22-2005, 01:57 AM
Hvor mange harddiske har du lige?? :shock:
En del - film fylder jo meget :wink:
Men til XP er en gammel 40 Gb rigeligt, eftersom der ikke skal være plads til andet end styresystemet selv og nogle games.
Mollerz
07-22-2005, 02:06 AM
Det passer ikke, Longhorn er ment som en revolution, måske den største revolution for Microsoft's styresystemer siden den oprindelige lancering af NT. Det kan ses alene på at versionsnummeret stiger fra 5.1 (Windows XP, 5.2 for Windows 2003) til 6.0. Windows 2000 var 5.0. Hvad der dog er endnu vigtigere, Win32, Windows' utroligt grimme, men dog effektive, API, vil blive udskiftet med WinFX, en managed API der kører via .NET. Faktisk, så vil .NET blive et "nativt" system-"sprog", på samme måde som C var det native sprog i Win32-æraen. GDI bliver også fuldstændigt udskiftet med et nyt grafiksystem, så vidt jeg husker.
Her er nogle links, hvor man kan læse mere om Longhorn. (Alle links som omhandler Longhorn de sidste 3 mdr. på Tweakup.dk)
http://www.tweakup.dk/readmore/7792/
http://www.tweakup.dk/readmore/7459/
http://www.tweakup.dk/readmore/7444/
http://www.tweakup.dk/readmore/7412/
http://www.tweakup.dk/readmore/7325/
girafhals
07-22-2005, 10:31 AM
Jeg kan godt lide det første link, Mollerz!
Der er der en kommentar, som faktisk lyder meget rigtig! :
De skal nok nå det, de dropper bare de ting de ikke kan nå at få til at virke bare nogenlunde.
Eksempelvis WINFS som eller i starten blev fremhævet til at være "grunden" til at skifte til Longhorn, nu er der vist kun nye smarte ikoner tilbage :-)
og hved dit link nr. 2, der er der en kommentar, som mange af os, er enige i! :
Spørgsmål: Hvad kommer det til at koste? - svar: Cracker det bare.. nemere kan det ikk være-.-
Der er mange, der har deres forskellige meninger, om Longhorn.
Specielt, så siger jeg god for, når de er færdige med at opdatere windows XP, og hvis det ikke bliver bedre, så skifter jeg sku til noget andet!
Det ved jeg nu ikke, om det var. Et par år tidligere lancerede de 16-bit. Alle kritiserede MS for det, for hvorfor dog kassere alt det 'gode' 8-bit software - man ville jo aldrig komme til at bruge 16-bit alligevel. Men MS var trods alt fremsynet på dette punkt.
Hvornår har Microsoft lavet 8-bit software? Selv 8086/8088 var 16-bit processorer.
OS/2 warp fra IBM var 32bit. Jeg kan ikke lige huske hvornår det kom men det var i midten af 90'erne.
Faktisk kom de første versioner af OS/2 i slutningen af 80'erne - og dengang var det Microsoft og IBM, der samarbejdede. Microsoft brød så med IBM, og fortsatte med Windows NT, der som bekendt også er et 32-bit OS. Det kom i første halvdel af 90'erne, så jeg synes sådan set ikke at Microsoft har været specielt sløve på det punkt.
Derimod har forbrugerne været ret sløve, idet de blev ved med at bruge DOS/Windows 3.x/9x laaaang tid efter at fx OS/2 var blevet modent (midt 90'erne).
//michael
pr0_spect
07-22-2005, 11:39 AM
Så kom det endelige navn... Microsoft Vista (http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=22947)
Microsoft fortæller at styresystemet kommer på markedet i anden halvdel af 2006 – og lover at produktet vil repræsentere en revolution på linje med Windows XP.
Så folk der ikke har tænkt sig at skifte.. Værs´go !
Athas
07-22-2005, 11:44 AM
Jeg havde fået forståelsen at netop dette var blevet pillet ud af longhorn igen og først vil blive inplementeret i en senere update (Sammen med winFS)
Nej, det er primært kun slutbrugerfunktionaliteter der bliver udsat. De forskellige API's (Avalon, Indigo) kommer med Longhorn, omend de sandsynligvis også udkommer til XP.
Smiley
07-22-2005, 12:04 PM
Microsoft fortæller at styresystemet kommer på markedet i anden halvdel af 2006 – og lover at produktet vil repræsentere en revolution på linje med Windows XP.
Hvis det bliver den samme "revolution" som resulterer i at der ikke er noget som helst kompabilitet med min på det tidspunkt daværende hardware, så frygter jeg den dag jeg skifter... :x
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.