PDA

Se fuld version : Phonophile : "Salg af musik på nettet stiger drastisk

Jowls
07-19-2005, 07:28 PM
Ja, denne overskrift kunne man se på ComOn i dag. Og tilsyneladende er glæden stor...

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=22908

Salget af musikdownloads ser meget flot ud, og vi regner for resten af året med en vækst på månedbasis på cirka 10 procent. Derfor lander vi forhåbentlig et sted omkring 400.000 downloads om måneden inden årets udgang

...og artiklen fortsætter med flg. citat...

Inden for tre-fire år regner Jesper Bang-Olsen med, at omsætningen af musikfiler på internettet vil stå for en fjerdedel af den samlede omsætning hos de danske pladeselskaber. Samtidig forventer han, at det digitale musiksalg vil løfte den samlede omsætning for branchen til 800-900 millioner kroner.

Omsætningen i 2004 lå på 645 millioner kroner.

:D Jamen et stort tillykke til branchen. Det var da en fornøjelse for os pirater at få lov til at hjælpe jeres nye profitable internetforretning igang.

Men lad nu være med at poste alle de ekstra penge i tjener i Johan Schlüter Advokatfirma, ikke? Giv dem til kunstnerne i stedet...

cielorosso
07-20-2005, 11:57 AM
.... og se at få fjernet DRM fra filerne. :evil:

HamSlam
07-20-2005, 12:19 PM
Har jeg fortsat ret i at antage, at alle disse DRM-beskytede WMA-filer (hentet via PhonoPhiles forskellige tjenester) fortsat kun kan afspilles på Windows PC'er ?

Sidder folk så derhjemme foran PC'en og lytter og lytter og lytter :roll:

Hvis skidtet ikke kan flyttes over på noget portabelt (MP3-spiller), hvordan bærer forretningerne sig så ad med fortsat at sælge disse apparater, med mindre man godt ved, at 95% af al portabel musik alligevel er downloadet uden om de officielle kanaler.

SantaDK
07-20-2005, 01:00 PM
ah Jowls mand - for lavt!

I vil gerne have at branchen prøver nye tiltag og nu bliver Rom jo ikke bygget på en dag vel? Straks giver du dem hug... ikke særlig motiverende for dem.

Og bare så jeg kan se sammenhængen mellem deres tiltag og så det at I pirater har hjulpet deres forretning igang... hvordan, hvor osv. :?:

Jowls
07-20-2005, 02:42 PM
ah Jowls mand - for lavt!

I vil gerne have at branchen prøver nye tiltag og nu bliver Rom jo ikke bygget på en dag vel? Straks giver du dem hug... ikke særlig motiverende for dem.

Det drejer sig om at de samme folk som synger den ene klagesang efter den anden om hvordan fildelingen ødelægger deres muligheder for at lave forretninger på nettet, nu kan glæde sig over at helt nye forretningsområder springer frem.

Det er svært ikke at drage en parallel til den berømte "Betamax sag" fra 1984 hvor filmselskabet Universal Studios slæbte Sony Corporation i den amerikanske højesteret med det formål, at få fjernet alle videobåndoptagere fra det private marked. De kunne jo optage film og TV-programmer, hvilket totalt ville ruinere TV-producenterne og filmselskaberne - uha.

Men det gik lidt anderles, må man sige. Video-udlejning viste sig at være et særdeles profitabelt marked som har indbragt filmselskaberne utallige milliarder siden dengang, og idag ville de ikke kunne overleve uden denne indkomst.

Og hvad har pladebranchen så lært af den historie? Ikke meget, ser det ud til...

Og bare så jeg kan se sammenhængen mellem deres tiltag og så det at I pirater har hjulpet deres forretning igang... hvordan, hvor osv. :?:

Uhhh, jeg ved næsten ikke hvor jeg skal begynde. De to vigtigste er nok flg...

Stor udbredelse af hurtige forbindelser.

Download af store filer kræver en hurtig bredbåndsforbindelse, og vil man opdyrke et marked af en profitabel størrelse kræver det at mange har hurtige bredbåndsforbindelser.

Men hvorfor har så mange mennesker hurtigt bredbånd? Hvorfor betale næsten 400 kr./md for en 2mbit eller højere forbindelse, når almimindelig WWW-surfing, E-mail, newsgroups og MSN mageligt kan ordnes med en ydmyg 256/128 til en hund?

Den primære grund for almindelige mennesker til at have hurtigt bredbånd er naturligvis fildeling. Og på grund af fildelingens udbredelse er der en stor base af brugere med den nødvendige båndbredde til at handle i disse nye internetbutikker.

Udbredelsen af mp3-spillere

Fildelingen er en væsentlig faktor i udbredelsen af mp3-spillere med høj kapacitet. I en artikel så jeg for nyligt at en person havde regnet ud, at det ville koste ca. 20.000 dollars at fylde en 40 Gbyte IPod op med indkøbt musik fra I-Tunes. Dette er naturligvis utopi, så der kan kun være een fornuftig årsag til at folk køber disse afspillere. Gæt hvilken... :wink:

eigilbjarne
07-20-2005, 05:00 PM
Har jeg fortsat ret i at antage, at alle disse DRM-beskytede WMA-filer (hentet via PhonoPhiles forskellige tjenester) fortsat kun kan afspilles på Windows PC'er ?

Sidder folk så derhjemme foran PC'en og lytter og lytter og lytter :roll:

Hvis skidtet ikke kan flyttes over på noget portabelt (MP3-spiller), hvordan bærer forretningerne sig så ad med fortsat at sælge disse apparater, med mindre man godt ved, at 95% af al portabel musik alligevel er downloadet uden om de officielle kanaler.

Der er et gammelt pirat-ordsprog, der siger, at hvad der kan afspilles kan også kopieres.
Er der DRM på de WMA-filer man downloader hos netbutikkerne, eller er CD'en kopibeskyttet i sådan grad, at man ikke bare kan rippe indholdet på den, ja så optager man da bare lyden når man afspiller istedet for.
Det er sådan jeg gør. DRM-beskyttede WMA-filer købt hos netbutikker kan såvidt jeg ved kun afspilles på Windows-maskiner og DRM-kompatible portable afspillere (dsv. en brøkdel af dem der er på markedet), men mon der ikke findes en klog gut derude, som f. eks DVD-Jon der kan ændret det så også linux-brugere som mig kan bruge deres netbutikker uden at jeg behøver boote i Windows og uden at de behøver at fjerne DRM........

HamSlam
07-21-2005, 12:14 PM
DRM-beskyttede WMA-filer købt hos netbutikker kan såvidt jeg ved kun afspilles på Windows-maskiner og DRM-kompatible portable afspillere (dsv. en brøkdel af dem der er på markedet)..
Som jeg har forstået det der DRM, så er det noget de ændrer på hele tiden, for at imødegå egne svagheder i systemet.
For et par år siden, var DRM blot DRM.
Havde man hentet den dertil indrettede plugin til Media Afspilleren, så var man i stand til at afspille DRM-beskyttede filer.
Det hele kørte efter en fast algoritme, der som sådan også kunne flyttes over i en portabel afspiller, så man også der kunne nyde godt af sin investering.

Den løsning er nu ændret, så hvert album, under tiden hvert track har sin egen licens-nøgle der skal downloades før der kan afspilles.

En sådan løsning kan jeg ikke se, hvordan man kan flytte over i et portabelt medie, da den jo ikke er i stand til, at gå online og hente den tilhørende licens.

Er der nogen der ved, hvordan det her fungerer, og hvordan man har tænkt sig det skulle kunne virke hvis man ikke er online, så hører vi gerne nærmere.

tek
07-21-2005, 01:19 PM
Alternativt kan man jo købe den DRM inficerede wma fil for at støtte kunstneren, og så downloade en mp3 fil fra et CD-rip via p2p.

På den måde må alle være glade (inkl APG).

Personligt gider jeg bare ikke støtte idioter (kunstnere, butikker, pladeselskaber, apg etc), der forsøger at begrænse min frihed til at høre musikken hvor jeg vil, når jeg vil.

//michael

cielorosso
07-21-2005, 02:36 PM
samme her... jeg køber intet hos de danske netbutikker før de fjerner DRM.

Ikke fordi det er så svært at omgå, men det er princippet.

techie
07-21-2005, 02:55 PM
Alternativt kan man jo købe den DRM inficerede wma fil for at støtte kunstneren, og så downloade en mp3 fil fra et CD-rip via p2p.

På den måde må alle være glade (inkl APG).

Naivt.

Selvom alle købte alt og så hentede en DRM fri udgave, så ville producenterne stadig tro de kunne sælge dobbelt så meget.

Eftersom APG er et privat advokat firma, som tjener penge ved at fremstille piratkopieringen så stor som muligt - for dermed at få flere penge til at bekæmpe den. Så har de absolut ingen interesse i, at stoppe pirat kopieringen og/eller være glade hvis den stoppede. Tværtimod står de at miste millioner hvis den gjorde.

HamSlam
07-21-2005, 04:03 PM
Eftersom APG er et privat advokat firma, som tjener penge ved at fremstille piratkopieringen..
Det er i princippet samme interessekonflikt som sundhedsvæsnet (læger, hospitaler, klinikker etc.) og medicinalindustrien står i.
De siger godt nok, at de bekæmper sygdom og arbejder for sundhed.
Problemet er bare, at der ikke er nogen penge i raske mennesker :roll:

Derfor er man også nødt til at bilde befolkningen ind, at de har både vægt- potens- hygiejne- og alkoholproblemer. Foruden alle de behandlingskrævende psykosomatiske sygdomme.

Først opfinder vi et problem, så sygeliggør vi det, og så 'tilbyder' vi alskens behandlinger og medicin imod det.

I virkeligheden burde APG's skytsengel ikke være kulturministeren, men sundheds (læs sygdoms) ministeren.

De har sammenfaldende interesser - og metoder 8)

Jowls
07-21-2005, 04:04 PM
Eftersom APG er et privat advokat firma, som tjener penge ved at fremstille piratkopieringen så stor som muligt - for dermed at få flere penge til at bekæmpe den. Så har de absolut ingen interesse i, at stoppe pirat kopieringen...

Det er også min opfattelse. Johan Schlüter Advokatfirma er afgjort et yderst opportunistisk foretagende som lever ganske godt af vort "arbejde"... :wink:

Problemet er, at APG har fået sat sig selv i en position hvor de er selvregulerende.

APG fortæller deres betalende medlemmer, at de går ud og bekæmper et piratproblem som de selv påstår er meget stort og som koster branchen millioner. Derpå evaluerer de deres egen indsats og rapporterer tilbage... og ikke overraskende siger denne rapport altid flg...

"ja, piratproblemet er meget stort",
"ja, det koster branchen en formue" og
"ja, APG's indsats er nyttig"

Det svarer lidt til at få lavet et nyt badeværelse, og så bede den samme entrepernør som har udført arbejdet checke om alt nu er ordentligt lavet og om det udførte arbejde står i et passende forhold til regningen. Jeg tvivler på at han ville sige nej til sidstnævnte, om så der stod 30 talibanere med Kalashnikof'erne rettet mod hans bagdel.

HamSlam
07-21-2005, 04:08 PM
..om så der stod 30 talibanere med Kalashnikof'erne rettet mod hans bagdel.
Nu tvivler jeg på, at nogen Talibaner overhovedet har besøgt et badeværelse, endsige ved hvad det er (ud over at være et lokale hvor der er et passende stort kar til at blande sprængstoffer i) :evil:

SantaDK
07-22-2005, 10:30 AM
Hvad! Er det at skulle indtage en sixpack bare for at kunne styre musen ikke en sygdom? Og er min "sympati-for-de-gravide" vom ikke et sundhedsproblem?
Lækkert, har nu også altid ment at jeg var en levende skulptur af det perfekte menneske :lol:

Hygiejne og potens delen skal vi ikke nærmere ind på... men jeg mener nu altså at kende en læge eller to som faktisk ikke er kapitalhungrende, men som helbreder mennesker for en bedre verden. Og nu siger jeg det ikke bare fordi jeg er stormester i den danske Johanitorden :roll:

HamSlam
07-22-2005, 03:41 PM
Og nu siger jeg det ikke bare fordi jeg er stormester i den danske Johanitorden
Jamen, så ved vi jo hvem du er, for så hedder du Ivar Ch. H. Castenschiold.
Sært at en mand af din rang og status ikke er klar over, at den organisation du står i spidsen for hedder Johanitterordenen :wink:

toqueville
07-22-2005, 05:25 PM
Eftersom APG er et privat advokat firma, som tjener penge ved at fremstille piratkopieringen..
Det er i princippet samme interessekonflikt som sundhedsvæsnet (læger, hospitaler, klinikker etc.) og medicinalindustrien står i.
De siger godt nok, at de bekæmper sygdom og arbejder for sundhed.
Problemet er bare, at der ikke er nogen penge i raske mennesker :roll:

Derfor er man også nødt til at bilde befolkningen ind, at de har både vægt- potens- hygiejne- og alkoholproblemer. Foruden alle de behandlingskrævende psykosomatiske sygdomme.

Først opfinder vi et problem, så sygeliggør vi det, og så 'tilbyder' vi alskens behandlinger og medicin imod det.

I virkeligheden burde APG's skytsengel ikke være kulturministeren, men sundheds (læs sygdoms) ministeren.

De har sammenfaldende interesser - og metoder 8)

lige den sammenligning er sq for langt ude ... du kan muligvis finde en sammenhæng mellem befolkningens øgede sygdomsfrekvens og de stigende udgifter til sundhedssektoren i DK, men din årsagsforklaring er vidst vendt på vrangen efter min bedste overbevisning

befolkningens øgede fritid/frihed/kedsomhed medfører større fokus på ego ... åhh jeg er så syg ... jeg keder mig ... stik mig piller .. åh jeg må ha´ medicin, medicin, medicin med det samme osv.

hvilket fører til øgede udgifter for samfundet, fordi det er svært at sætte grænser hvornår folk egentlig er syge...

derudover tjener medicinalfirmaerne kassen på deres klamme patenter ... det stinker om muligt endnu mere end musikbranchen... men det er sq ikke i så høj grad regeringen/folketinget mv. problem, som det er et samfundsmæssigt problem, der kræver en generel mentalitetsændring...

techie
07-24-2005, 02:28 PM

Den sammenligning tvivler jeg lidt på når det kommer til langt de fleste ansatte i sundhedsindustrien i Danmark såsom læger, sygeplejersker mm.

Men man kan se lidt af denne problematik i USA hvor reklamer for medicin er tilladt. Det er ikke unormalt med reklamer ala:

"Er du træt mandag morgen? Er du træt når du kommer hjem fra arbejde? Så har vi denne nye pille!."

Og den slags er selvf. et problem da problemerne er alt for generelle. Jeg har det glimrende med at der generelt ikke reklameres meget lidt for medicin i Danmark.

Nimwa2
08-06-2005, 05:35 PM
.............................................................................................