PDA

Se fuld version : Kom med et godt råd.. (CPU)

Smiley
07-19-2005, 09:00 AM
Fordi jeg fatter hat.

Jeg skrev i pirat4ever's tråd at jeg ikke kunne mærke nogen forskel fra at gå fra en 2.4 P4, til en 3.2 P4, og nu ved jeg hvorfor!

Da vi i går til LAN spillede Enfo's Survival (Warcraft 3), hakkede min maskine af l*rt til! Dårligere end den kørte med min gamle processor...

Da jeg så genstartede lige efter og checkede min bios var min CPU oppe på 67 grader. fedt, ik'?

Det har jeg så spurgt om på www.hol.dk:
67 grader = win! (http://www.hol.dk/traad.asp?fID=3&tID=285172)

Nu får jeg så at vide at nogle af dem har da en fin temperatur efter 4 timers doom 3, hvor de "kun" er oppe på 54 grader...

Hvis maskine kører bare i nærheden så dårligt som den gør nu, hvis den "kun" er 54 grader efter kun 4 timers gaming, hvad fanden opgraderede jeg så for???

Kan det virkelig være rigtigt, at nu har jeg en maskine jeg kan bruge nogle få timer af gangen, og lige så godt droppe alle fremtidige LAN-fester?

Hvad fanden skulle man ellers købe, for at holde sin gaming igang?!????

Jowls
07-19-2005, 11:56 AM
Med hensyn til din CPU-køler, så burde den sagtens kunne holde din temp nede, hvis den er monteret korrekt. Dette kan du teste på en meget simpel måde - kør din PC op til drifttemperatur og mærk efter med fingeren.

Bliver profilet meget varmt sidder det rigtigt på CPU'en, for det betyder jo at det leder varmen væk fra chippen som det skal. I modsat fald er der dårlig termisk kontakt mellem køler og CPU - typisk pga. for tykt lag kølepasta eller brug af en forkert afstandsdims eller lign.

De 67 grader skal du tage med et gran salt, for BIOS-udlæsninger er notorisk upræcise - i reglen til den høje side. Og i øvrigt burde 67 grader (selvom det er i overkanten) ikke få en P4 til hoste. Det lyder mere som en software-ting...

Smiley
07-19-2005, 12:44 PM
Det virker vidst også sådan, HOL-tråden er blevet opdateret en del siden.

Jeg har fået forslag om at formatere, at fjerne en blok 512 RAM (Jeg har 3x512), opdatere drivers, bruge stress-test og prøve at ordne blæsren (Fjerne gummiet fra original blæseren, rense CPU'en og lægge køle-pasta på igen).

Hvorfor kan man ikke bare købe sig til at det virker x_x suk

Prøver alle de ting når jeg er hjemme fra arbejdet, men der burde virkelig blive oppet på en eller anden front så det bare ikke kan ske.. urealistisk drøm jeg ved det, men når det er så dyr en branche skulle man tro at fejl-procenten skulle ved lov, være lavere..