PDA

Se fuld version : TV licens

dx
07-16-2005, 07:57 PM
Nu står jeg i den situation, at jeg kun gider se TV2 (af de gratis kanaler) og synes sq det er lidt plat hvis jeg så skal betale DR for at få lov til at bruge konkurrentens service og det er vel noget de færreste betaler, men hvordan finder de ud af om man betaler TV licens? Jeg har fx ikke selv købt mit TV så der står ingen steder at jeg har et TV :?

Jowls
07-16-2005, 08:59 PM
Du har - som 99% af befolkningen - en forkert opfattelse af hvad TV-licensen er for noget. Det er ikke en betaling til DR for at se TV - det er en sær-skat på TV-modtagere i Danmark.

Denne udbredte fejlfortolkning er efter min mening kulturministeriets skyld, i og med at de tillader DR at opkræve licens-skatten. Det er jo naturligt at kæde en service sammen med en betaling, når den opkræves af et firma. Men i dette tilfælde er der reelt ingen sammenhæng (andet end at DR tilfældigvis får gysserne).

Men du er efter loven licens-pligtig, hvis du ejer en TV-tuner uanset om du ser DR eller ej. Ja faktisk også uanset om den er slukket, pakket ned i en kasse eller stuvet af vejen sammen med børnenes kælke nede i kælderen. Er der en tuner på matriklen, er du skattepligtig.

Måden hvorpå de jager sortseere er ikke via den såkaldte "pejlevogn", men derimod adresselister.

DR licens udskriver en liste over alle personer i et bestemt kvarter og sammenligner denne med listen over licensbetalere i samme kvarter. Så kan de se hvem som ikke betaler licens, og så går de simpelhen bare hen og ringer på hos nogle stykker af dem og spørger om man har et TV.

Dette gør de typisk midt i en vigtig fodboldkamp, Tour de France, Krøniken eller lign, så derfor er de ofte ude for at folk kommer ud og åbner døren med remoten i hånden samtidig med at der lyder vilde "NED MED BRØNDBY"-skrig inde fra stuen. Og så er det jo lidt svært at nægte :roll:

Men der er ikke noget "elektronisk" i det, så hvis du ikke lukker alle og enhver ind og dit TV ikke kan ses gennem vinduet ude fra offentlig vej, har du ikke noget at være nervøs for.

Fik jeg forresten nævnt, at jeg selv er sortseer? :wink:

BeLLe
07-16-2005, 10:09 PM
Og for at fortsætte Jowls...

Det er kun yderst få de ringer på hos, men de sender et brev med et girokort til alle der ikke figurere på deres 'har betalt' liste. De kommer ca 1 gang om året men det kan du blot ignorere da det er et automatiseret udsendt brev.

Hvis der skulle komme en og ringe på og sige at han er fra licens kontoret har du ingen pligt til at åbene eller lukke ham ind. Og hvis han spørger om du har et tv kan du blot sige nej så vil de ikke gøre mere ved det.

Alt dette info har jeg fra et interview med en ex-licensmand der engang blev sendt på DR.