PDA

Se fuld version : Det endelige OC spørsmål.

fuzzball
07-06-2005, 11:27 PM
I stedet for at fortelle om det jeg hved og det jeg ikke hved, så lad mig gå direkte til spørsmålet:
Er det muligt at overclocke en Intel Pentium 4? Der er noget med en lås, og det hele er gråt i indstillingerne i bios. FSB og V-core... der skal vel bare skruges op! (med måde, selvfølgelig!) Jeg har selvfølgelig ledt alle mulige steder for ikke at komme helt uforberedt, men det lader ikke til at der er noget at gøre.. jeg får nok aldrig presset al saften ud af den her sten :?

Har: P4 2.8 800 fbs, ASUS p4v800-x
(TIL KØLING; GIGABYTE 3D ROCKET COOLER)

fuzzball
07-08-2005, 08:39 PM
Okay dette må betyde, når selv piraterne tier, at ingen hved om eller hvordan man overclocker en p4. Hvilken dag... :(

Jowls
07-08-2005, 09:59 PM
Nu er jeg en AMD-Børge, så min Pentium viden er ret begrænset. Men så vidt jeg ved er P4-multiplieren ikke sådan lige til få knækket. Derfor er det primært FSB-clocking vi taler om.

I princippet skruer du bare gradvist op for FSB'en (husk at enable AGP/PCI lock), indtil der ikke er mere at hente. Så resetter du BIOS, booter op og "skruer ned" til højeste stabile hastighed. Thats it.

I praksis er der dog et par spørgsmål som du bør stille dig selv.

Kan dine RAM følge med op? Du nævner ikke noget om, hvilke klodser du har, men value-RAM er ikke velegnede til at køre over specs med. Her kommer de ædle typer fra Corsair, OCZ, Geil o.lign. til deres ret.

Og klarer din køler mosten? Ja, det burde Rocket'en vel nok kunne. Dette bliver især aktuelt hvis du hæver Vcore... hvilket du bliver nødt til, hvis du vil ret højt op (Google efter andres erfaringer mht. spændinger eller spørg i forum på www.overclocking.dk ).

Lindpind
07-08-2005, 11:11 PM
Nu er jeg en AMD-Børge

Hvad siger du?!
Jowls dog... Du burde vide bedre end den jowls køter :wink:

fuzzball
07-09-2005, 12:29 AM
I princippet skruer du bare gradvist op for FSB'en (husk at enable AGP/PCI lock), indtil der ikke er mere at hente. Så resetter du BIOS, booter op og "skruer ned" til højeste stabile hastighed. Thats it.

I praksis er der dog et par spørgsmål som du bør stille dig selv.

Kan dine RAM følge med op? Du nævner ikke noget om, hvilke klodser du har, men value-RAM er ikke velegnede til at køre over specs med. Her kommer de ædle typer fra Corsair, OCZ, Geil o.lign. til deres ret.

Og klarer din køler mosten? Ja, det burde Rocket'en vel nok kunne. Dette bliver især aktuelt hvis du hæver Vcore... hvilket du bliver nødt til, hvis du vil ret højt op (Google efter andres erfaringer mht. spændinger eller spørg i forum på www.overclocking.dk ).

Jeg har ikke lige tænkt på om det er value RAM... Jeg tror den ene blok er (Kingston 256) men den anden på 1024 (også K)er jeg ikke så sikker på.
Hvor er det jeg skruger op for FBS'en, låser PCI/AGP? Som sagt er en del at min BIOS greyed out (indstillingerne kan ikke ændres :wink: ) Kunne jeg mon snyde dig til at henvise til en guide? Som sagt har jeg dedt længe uden held, også på overclocking.dk. Jeg takker og bukker. :)

Christian
07-09-2005, 12:33 AM
unne jeg mon snyde dig til at henvise til en guide?
Det står alt sammen udførligt beskrevet på overclocking.dk, mere end hvad nogen herinde fra kan fortælle dig.

Søg nu lidt mere end de 15 sek. :wink:

Hvis du har svært ved at finde det alligevel (jeg havde ingen problemer), kan du tilmelde dig deres forum.

fuzzball
07-09-2005, 01:05 AM
unne jeg mon snyde dig til at henvise til en guide?
Det står alt sammen udførligt beskrevet på overclocking.dk, mere end hvad nogen herinde fra kan fortælle dig.

Søg nu lidt mere end de 15 sek. :wink:

Hvis du har svært ved at finde det alligevel (jeg havde ingen problemer), kan du tilmelde dig deres forum.

Haha, hold op, jeg har skam søgt i mere en de gennemsnitlige 15-20 sekunder, først søgte jeg i en uges tid, så blev jeg træt og holdt pause i et par måneder, og så endte jeg her(ikke bogstaveligt talt) Jeg er mere uheldig en gennemsnittet :o
Men jeg tager da lige et extra kik på OC dk

fuzzball
07-09-2005, 02:36 AM
Jeg har endelig fået overclocket mit system. Fra 2.8 og øget med 5%, FSB kom til 891. Så øgede jeg med 10% og så var der heller ikke mere held tilbage. Først ville den ikke starte, så jeg ledte hektisk og forgeves efter brugsvejledningen til mit bundkort så jeg kunne se hvordan jeg skulle nulstille BIOS. Kunne ikke huske hvilken jumper skulle hvor hen. Så prøvede jeg at starte den igen, og det virkede. Jeg lod den stå på 10% og jeg ser at Cpu'en er på 3.08 GHz. Desværre viser Systool at der er en eller anden fejl, og jeg fik en besked om at en eller anden windos fil er beskadiet, beskedem kom i kommandolinjen så jeg nåede ikke at se hvilken... Hva nu? Ja? Hva nu? :?: Øøh, hvad gør man lige med den fejl... Kan jeg så ikke overclocker mere? :( OOh shit, jeg er træt og trænger til hjæælp :cry:

Jowls
07-09-2005, 10:15 AM
Nu er jeg en AMD-Børge

Hvad siger du?!
Jowls dog... Du burde vide bedre end den jowls køter :wink:

AMD rulez. Johan Schlüter kører Pentium. :wink:

Jeg har endelig fået overclocket mit system. Fra 2.8 og øget med 5%, FSB kom til 891. Så øgede jeg med 10% og så var der heller ikke mere held tilbage....
....en eller anden fejl, og jeg fik en besked om at en eller anden windos fil er beskadiet, beskedem kom i kommandolinjen så jeg nåede ikke at se hvilken... Hva nu? Ja? Hva nu?

FSB-clocking stiller højere krav til resten af systemet end multiplier justering, eftersom mange andre komponenter end lige CPU'en følger med op.

Lad os starte med APG/PCI lock, som er ret central her. Hvis du ikke har sådan en dimmer aktiveret, så øger du også PCI- og AGP-busfrekvenserne samtidig med at du øger FSB. Og disse kan ikke tåle at komme ret meget over specs før dine indstikskort begynder at brokke sig (de enheder som er integreret på dit mobo gælder også som "indstikskort" i denne sammenhæng).

Din beskadigede Windows-fil kunne godt komme fra dette, eftersom underlige fejl ved skrivning og læsning af harddisken netop er et typisk symptom på, at interfacet til disken kører med forkert hastighed. Så check lige at din lock er aktiveret - ellers siger dit system stop længe før din processor.

Som Christian nævner er et overclocker forum som www.overclocking.dk godt - nej, jeg ville sige "uvurderligt" at have ved et projekt som dit, fordi du skal regne med at blive nødt til at skrue på dine RAM-timings og spændinger samt CPU'ens spændinger for at få et stabilt overclocket system. At trække på andres erfaringer kan spare dig for mange skuffelser og eksperimenter.

Specielt RAM timings kan godt være lidt af en videnskab. Det går ud på, at du strammer dine timings indtil du får en fejl (blå skærm eller kraftig ustabilitet). Så stabiliserer du systemet ved at skrue en lille smule op for spændingen til din RAM, hvorefter du kan vove dig yderligere op, hvis du tør.

Der er også et samspil mellem RAM og CPU, således at selvom du opnår stabilitet ved ved en given timing, så kan den gå fløjten ved en højere FSB. Derfor er der mange kombinationer som skal prøves, og det gælder om at gå langsomt frem eet trin ad gangen og skrive alt det man gør ned. Det er smart at have systemet åbent, så man kan mærke efter med fingrene om de forskellige komponenter bliver for varme - og så har man også nem adgang til BIOS-reset... den bruges jo en del :wink:

Jeg mener at kunne spore en vis frustration i dit indlæg - nærmest som om du er en smule skuffet over, at alt dette er så bøvlet. I den forbindelse vil jeg lige advare dig om, at overclocking ikke er en nem, hurtig og billig vej til at få en hurtig PC.

Som du har fået en lille forsmag på, tager det tid og energi at eksperimentere og sætte sig ind i alle ens systems muligheder og begrænsninger. Så hvis du bare vil køre stærkt, kan det tidsmæssigt faktisk bedre betale sig at tage job som ferie-afløser nede på Shell-tanken i en måneds tid og tjene til en Pentium P4 Extreme Edition og et FX7800.

Den virkelige gevinst ved at clocke er efter min mening al den viden man får om sin hardware undervejs samt den gode følelse af, at vide at ens PC er optimalt og perfekt afstemt og at hver eneste komponent i den yder deres bedste. At man så hen ad vejen opdager, at man med sådan et system kan jorde de fleste tilsvarende (og ofte også adskillige numre større CPU'ere) i ren ydelse er jo bare et ekstra plus :wink:

Jeg nævner ikke dette for at afskrække dig, men bare lige så du er advaret om, at overclocking er mere en "hobby" og "livsstil" end en "hurtig proces". Den typiske overclocker har samme personlighedstype som dem der kan finde på at splitte deres bil totalt ad, fordi de opdager en svag raslen ved 2500 o/min i tredje gear...

Anyway, der er en del læsestof på nettet. F.eks. kan du da lige skimme disse her, når du har tid.

Generelle begrebs-forklaringer...
http://www.flexbeta.net/forums/index.php?showtopic=5743
http://insight.zdnet.co.uk/hardware/chips/0,39020436,2130276,00.htm
http://www.computersoc.com/faq.php?mode=overclocking
http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Guides/OCguide/

Lidt dybere info...
http://www.tweaktown.com/document.php?dType=review&dId=19&dPage=1
http://forums.extremeoverclocking.com/showthread.php?t=79266

Specielt om Pentium...
http://www.sharkyextreme.com/guides/hwGuides/article.php/1380951

Alt om RAM timings...
http://forums.pcper.com/showthread.php?t=320351

Og så naturligvis Overclocking.dk's guide-sektion...
http://www.hardware-test.dk/oc/guider.asp

Hvis du Googler lidt rundt, finder du meget mere, og muligvis også bedre, info.

fuzzball
07-09-2005, 11:37 AM
Jeg siger mange tak :D Jaa det blev jo lidt sent i går, men det var sku sjov og spændende, endelig noget at bruge en stabilitets test til. Selv om det ikke lader til det så er jeg faktisk en anelse videbegærlig, så jeg regner ikke med at lægge overclocking på hylden denne første uges tid. :P

fuzzball
07-09-2005, 12:30 PM
Mega træls! Jeg kan ikke finde nogen PCI/AGP lock.

Jowls
07-09-2005, 03:34 PM
Mega træls! Jeg kan ikke finde nogen PCI/AGP lock.

Den kan godt hedde noget andet... noget med "fixed", "uncouple", "freeze" eller noget i den dur. Som regel i "advanced" sektionen eller i "PCI", "APG" eller "Interfaces". Nogle BIOS'er har også en særlig "overclocking" eller "system tuning" afdeling, og så er den ofte der.

Det er heller ikke alle mobo's som overhovedet har en og så er der nogle som har en, der bare ikke virker. Og igen andre som kræver den seneste BIOS-update for at få en.

Hvad du har brug for er en overcloker som kender dit specifikke mobo, og det finder du bedst ved at poste et indlæg på www.overclocking.dk i retning af....

"Hej Rødder. Jeg sidder lige her med et ASUS p4v800-x som jeg gerne vil voldclocke FSB'en på, men jeg kan ikke lige finde APG/PCI låsen. Er der nogen som kan hjælpe?

Hilsen
Ignatz Boutrus Thorleifsson"

Det er et rimeligt populært brædt, så der skal nok være nogle hardware-nørder som har leget med det 8)

fuzzball
07-09-2005, 04:38 PM
Jeg kom dig lidt i forkøbet, Den ser sådan ud: http://www.hardware-test.dk/oc/forum.asp?mode=traade&id=180747&emneID=6

Svar nr. 5 er lige kommet, men han syns åbenbart det modsatte om mit mobo :shock: Det er da lidt underligt :?

Jowls
07-09-2005, 05:38 PM
"Great minds think alike", som man siger :wink:

Ja, svar nr. 5 lyder godt nok ikke lovende. Jeg har også spurgt mig lidt for i mellemtiden, og det ser faktisk ikke ud som om du kan låse APG/PCI på dit board. Sorry.

Spændingerne kan du dog godt lege med hvis du vil, men mere end nogle få procent ekstra bliver det nok ikke til. Det er naturligvis bere end ingenting. Du har naturligvis også stadig mulighed for at tweake dine RAM og overclocke dit grafikkort.

Jeg var lige inde på Asus hjemmeside for at checke, om der skulle være en BIOS-update som kan give dig den ønskede funktionalitet, men desværre. Så de helt vilde FSB-værdier er nok udenfor din rækkevidde med det mobo. :(

fuzzball
07-09-2005, 05:48 PM
Jeg har 1008.001 versionen af mine bios men den næste i rækken er en beta. Jeg kan jo altid prøve at give mine RAM en tand extra, så må vi håbe at skittet holder. Jeg troede ellers der var masser af muligheder med netop dette mobo, men der tog jeg fejl :(
Tak for insatsen Jowls :)

fuzzball
07-09-2005, 06:42 PM
Mit næste træk er at jeg har skruget en tak of for strømmen til mine RAM, jeg kan bare ikke se om det gør godt eller skidt, så jeg løber nok en risiko der :?
Når man hæver FSB'en bør man lose PIC/AGP, det kan jeg ikke med mit mobo, så det trin springer jeg over. Så skal man hæve hastigheden på sine RAM så de også matcher FBS'en, det har jeg hvist gjordt nu. Så nej, der er ikke de vilde muligheder med mit bundkort...