Se fuld version : Flat Fee På Forbrug af Musik?
eigilbjarne
06-24-2005, 09:05 AM
Jeg har fundet en glimrende artikel, der omhandler debatten omkring piratkopiering. Forfatteren mener, at man i fremtiden skal betale et fast, lav beløb for retten til at anskaffe sig musik, og han regner selv med at pladebranchen faktisk ville kunne tjene flere penge på denne måde.
Jeg synes selv det lyder som en fremragende ide, men hvad synes i?? Er det en holdbar løsning??
Her er linket: http://www.theregister.co.uk/2004/02/11/why_wireless_will_end_piracy/
Jowls
06-24-2005, 10:03 AM
Jeg synes at det er en meget spændende tanke, og jeg er ret sikker på at den endelige løsning bliver noget i den retning. Jeg kan i hvert fald godt lide flg. udtalelse...
We have to start with the a priori notion that we must democratize access to art and knowledge. That's a baseline notion of a civilized society. We have libraries that will get you any movie, and any song, and any book; and price or money should not stop you hearing those songs. Museums go even further, with the idea that great art should be able to travel, to come to you, and feel free.
Det svarer temmelig godt til min egen filosofi :)
Jeg synes også at denne udregning er interessant...
It costs $20,000 to fill an iPod from iTunes Music Store. Quite simply, no one looks at a 40 GB iPod and thinks, "it will cost me $20,000 to fill it". It's a polite fiction. It's a looking the other way. We pretend there's monetization, but there isn't.
Det har jeg aldrig tænkt på før, men faktisk så er det jo en klokke-klar indikation af, at de store iPods på 40 og 60 Giga reelt er beregnet til at have piratkopieret musik på, for ingen normale mennesker har råd til at fylde dem op på "lovlig" vis.
Det er rart at vide, at Apple deler vore synspunkter. Vi burde sende Steve Jobs en Pirat-trøje :wink:
eigilbjarne
06-24-2005, 11:23 AM
Jeg ved nu ikke helt, om Steve Jobs deler vores synspunkter, det gør han ihvertfald ikke officielt, men jeg ved at folk vil have harddisk-baserede musikafspillere, det var han en af de første til at indse ;) Derfor har Ipod'en så stor success, selvom Apple går ind for kopibeskyttelse.
Jowls
06-24-2005, 11:37 AM
...Apple går ind for kopibeskyttelse.
Det er de jo nødt til at sige udadtil for at få samarbejdet med RIAA til at køre i forbindelse med iTunes... :wink:
darth raven
06-25-2005, 12:58 PM
nå nå ipods var ikke de første til at smide en hardisk som mp3 afspiller der var tvert imod creative der lavede den første som var på 40 gb
eigilbjarne
06-27-2005, 08:23 AM
nå nå ipods var ikke de første til at smide en hardisk som mp3 afspiller der var tvert imod creative der lavede den første som var på 40 gb
Jeg skrev ikke at Apple var først, bare at de var blandt de først ;)
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.