PDA

Se fuld version : LAN - SAP??

Smiley
06-23-2005, 03:45 PM
Hey, har en lille historie..
Min kæreste købte en Medion-type maskine, en af de nye, og jeg kunne ikke få den til at komme på netværket..

Udstyret med en 1394 forbindelse og samtidigt en ethernet adaptor, plus to andre netværks forbindelser (Bluetooth og trådløs), blev man temmelig forvirret.. Så efter en god rodning med skifte imellem automatisk IP og fastsat (Som selvfølgelig ikke virkede), fik jeg endelig ringet til support - Cybercity. (Vidste ikke at Medion har deres eget center...)

Så Support fortæller mig at det mligvis er en SP2 fejl som jeg bare kan finde på google ved at skrive Begrænset netværk.. yea.. right.. Fandt ingen :?

I god tro at det må selvfølgelig være service-pack 2 den er galt med, installerer jeg WinXP PRO på den.. Ingen ændring.
Har stadig kun de underlige 1394 og ethernet forbindelser, som stadig ikke virker...

Jeg ringer til Medion support, og vi prøver nogle ipconfig's (/renew /release..) og det virker ikke.

Han siger det er routeren.
Jeg siger det er ikke min router.

Han siger det er routeren.
Det er ikke min f*cking router! Min anden maskine virker fint, og hvis jeg ikke engang kan requeste en IP, hvordan f*nden kan det være min router!?

Jeg sætter den på isoleret netværk aka, fjerner routerstikket, genstarter det hele, og stadig ingen forbindelse.

Jeg ringer igen...

Det er dit netkort den er galt med.
Det håber jeg ikke, det er undbygget.

Så må du sætte et PCI kort i..
Så ryger garantien.

Så må du sende den ind.
...jeg prøver noget andet.

Ved et tilfælde fik jeg installeret en SAP protokol og pludselig virkede det fint.

W...T...F... er det lige der er sket?

Og HVOR DUM KAN SUPPORT VÆRE!?

eigilbjarne
06-23-2005, 09:25 PM
Ja supportere kan godt give en forkert vejledning, men husk på at det ikke er noget nemt job. De bliver hver dag bombarderet med alle mulige spørgsmål vedrørende alt mellem himmel og jord.
Supporteren er jo ikke fysisk tilstede og kan (som i dit tilfælde) godt komme til at sige noget forkert.
Computere er nogle spøjse tingester og kan til tider komme med de mærkeligste fejl. En supporter har oftest en formodning om hvad fejlen kan være, men don't blame him, man kan ikke vide alt; og det uanset hvor dygtig man er. Nu ved jeg ikke hvordan han formulerede sig, men jeg ville også have gættet på det måske var routeren det var galt med.

Jeg kan komme med en lille sjovt historie:
På den skole hvor jeg er i skolepraktik som datafagtekniker, var der to kontordamer der skulle have byttet deres store og temmeligt klodsede CRT-skærme ud med nogle fladskærme. Jeg udskiftede den første, og det var uden problemer, med den anden computer flimrede skærmen ekstremt meget, og det var så ulideligt, at man ikke kunne holde ud at se på det. Så satte jeg den skærm der flimrede til den første computer; der flimrede den ikke. Så satte jeg fladskærmen fra den første PC til den 2. PC, den flimrede stadig, så prøvede jeg en fladskærm af andet mærke, der flimrede den stadig. Kunne det mon være grafikkortet der simpelthen bare ikke var kombatibel med fladskærme?? Jeg tog mig selv på ordet og satte et nyt i. Stadig flimren på skærmen, så jeg opgav, og hun fik sin CRT-skærm igen. For CRT-skærme har den ikke noget imod. Jeg ville gætte på baggrundstøj eller simpel inkombatibilitet, men hvad skulle en supporter have svaret i sådan en situation??
De har det ikke nemt ;)

techie
06-23-2005, 11:54 PM
Ved et tilfælde fik jeg installeret en SAP protokol og pludselig virkede det fint.

W...T...F... er det lige der er sket?

Og HVOR DUM KAN SUPPORT VÆRE!?

Den medfølgende SAP protokol eller "Service Advertising Protocol" benyttes til IPX, som absolut *INTET* har med din internet forbindelse at gøre.

Du kan læse mere om SAP her:

http://developer.novell.com/devres/vresource/

Det som formodenligt er sket er en fejl i Windows, hvor den har lavet en bindings fejl i net opsætningen. Ved at lave en ændring har Windows lavet nye bindinger og så kom det til at virke. Det er set et par gange før og løsningen kunne formodenligt også have været, at fjerne alle netværks protokoller og tilføje dem igen.

Dit 1394 kort er iøvrigt også kendt som firewire - som typisk bliver brugt til at koble f.eks digitale kamera'er til eller f.eks eksterne harddiske.

Bluetooth bruges typisk til telefoner, headsæt og andre mindre båndbredde resource krævende enheder.

Men generelt kunne supporten godt være bedre - men de står også ofte i en meget svært situation, da ikke alle kunder ved lige meget om det udstyr de har købt.

Smiley
06-24-2005, 08:18 AM
... Jeg tog mig selv på ordet og satte et nyt i. Stadig flimren på skærmen, så jeg opgav, og hun fik sin CRT-skærm igen. For CRT-skærme har den ikke noget imod. Jeg ville gætte på baggrundstøj eller simpel inkombatibilitet, men hvad skulle en supporter have svaret i sådan en situation??

Hvor skummelt..! Og du havde prøvet at flytte den i en anden del af huset? o.O

Supporteren var næsvis og "bedre"-vidende hvis du forstår.

Den medfølgende SAP protokol eller "Service Advertising Protocol" benyttes til IPX, som absolut *INTET* har med din internet forbindelse at gøre.

Haha.. hvor langt ude.. Ja det er sådan nogle fejl der hiver hår ud på folk.. ligesom hvis man laver et program i C++, og det bare ikke virker... hvis man kopierer teksten tegn for tegn ind i et nyt dokument og compiler den, virker den fint, men den gamle fil ville bare ikke mere, heh.

Det er set et par gange før og løsningen kunne formodenligt også have været, at fjerne alle netværks protokoller og tilføje dem igen.

Den skal jeg huske til næste gang der er dødt netværk! Thanks m8.

Dit 1394 kort er iøvrigt også kendt som firewire - som typisk bliver brugt til at koble f.eks digitale kamera'er til eller f.eks eksterne harddiske.

Jamen det var da interessant! Det vidste support-linien ikke engang! grr..
Men hvordan kan det være at Firewire så har en TCP/IP?

Men generelt kunne supporten godt være bedre - men de står også ofte i en meget svært situation, da ikke alle kunder ved lige meget om det udstyr de har købt.

Jeg forklarede ham hvilken model det var, med model nummer og et serie-nummer som han bad om, som stod bag på maskinen (Som han sagde selv, så han kunne genkende maskinen.. Men om det var til fremtidige formål eller om det fortæller at det var en bestemt maskine, ved jeg ikke).

Mage til tåbe.. Jamen det forklarede jo en masse =D
Tak for det, hehe.. man skulle næsten oprette en "Mystisk fejl" sticky, hvor eigilbjarne's historie også kom op.

eigilbjarne
06-24-2005, 09:22 AM
Jo man skal, som du skriver supporteren var, ikke være næsvis.
Udfra det du har skrevet i denne tråd, virker du også som en der kan lidt mere end de fleste, og jeg kan udemærket godt forstå dig, hvis du er blevet udsat for en "bedrevidende" supporter ;) Jeg har det selv sådan, at jeg bliver stiktosset, når nogle taler til mig som om, jeg ikke ved noget.
Supporteren har et travlt job, men derfor behøver han ikke være uhøflig.

Smiley
06-24-2005, 09:46 AM
Jeg har det selv sådan, at jeg bliver stiktosset, når nogle til mig som om, jeg ikke ved noget.
Supporteren har et travlt job, men derfor behøver han ikke være uhøflig.

Og specielt når man smider små hints efter dem...

"Har jeg gjort. Er gjort. Har prøvet det. Jeps, er ordnet. Ja stikket sidder faktisk i, det var det første jeg checkede..."

Har en enkelt gang været ude for en TDC medarbejder som blev ved med at lave fejl, da jeg skulle ha' sat min router op for anden gang. Hun startede med at give mig en forkert IP :? Hun ville også have mig til at angive en IP og andre sjove ting.. helt sikkert en nybegynder der kogede i "manualen"..

Headshot
06-24-2005, 11:42 PM
jeg har da et internt modem som hedder 1394 inde i netværks steder... Så det er ikke firewire selvom det også hedder 1394

gathering
06-25-2005, 01:26 PM
[quote="Smiley"]
Jamen det var da interessant! Det vidste support-linien ikke engang! grr..
Men hvordan kan det være at Firewire så har en TCP/IP?

fordi firewire også kan benytes som en rigemtlig hurtig forbindelse mellem to computer lidt som med et krydset kabel