Se fuld version : "Pirater på side 3"
Wingless Angel
06-21-2005, 12:13 PM
Jeg ville bare sige, at det lyder som en rigtig god ide.
Folk vil lægge mærke til et sådant tiltag, og jeg tror faktisk det vil bringe mange flere til siden.
Jep, det er sgu et fedt tiltag - overvejer at bestille en t-shirt når jeg har penge 8)
Btw. tiltaget minder lidt om det Firefox gjorde, med en helsides annonce i NY Times ;)
Jep, det er sgu et fedt tiltag - overvejer at bestille en t-shirt når jeg har penge 8)
Btw. tiltaget minder lidt om det Firefox gjorde, med en helsides annonce i NY Times ;)
Hva tror du vi blev inspireret af? 8)
M.A.D
06-21-2005, 04:33 PM
Hva tror du vi blev inspireret af? B)
Det er et fedt initiativ, men jeg har dog alligevel et spørgsmål:
For nu nævner i Politiken som eksempel. Men har i tænkt over hvilke målgruppe i vil nå? For målgruppen er højst sandsynlig en lidt anden end Firefox´s, formentlig yngre.
Men før dét spørgsmål er der et andet, som bør besvares: Hvad vil i opnå med annoncen?
Er det 1) at gøre opmærksom på PG via regulær reklame, og i så fald er fx Politiken (eller dagbladene generelt) dét sted, hvor i opnår en optimal effekt? Eller er det 2) en form for nyhedsværdi via provokation, en art mediestunt hvor anonnce gør opmærksom på PG i kraft af dens usædvanlige eller kontroversielle indhold?
I kan nok høre på indlægget, at jeg ikke har megen tiltro til den førstnævnte type af markedsføring. Den er utrolig ineffektiv
Wingless Angel
06-21-2005, 05:15 PM
Uanset hvad, regnes PG's indhold af mange som "kontroversielt", så jeg mener ikke der er noget der hedder regulær reklame for PG.
Men før dét spørgsmål er der et andet, som bør besvares: Hvad vil i opnå med annoncen?
Er det 1) at gøre opmærksom på PG via regulær reklame, og i så fald er fx Politiken (eller dagbladene generelt) dét sted, hvor i opnår en optimal effekt? Eller er det 2) en form for nyhedsværdi via provokation, en art mediestunt hvor anonnce gør opmærksom på PG i kraft af dens usædvanlige eller kontroversielle indhold?
Helt enig ovenstående som minimum. Bedre ville det være, hvis I havde et udkast til annoncen, så folk ved hvad de støtter.
Hvis I fx vil skrive at der skal afgift på ADSL, som I nogle gange har plæderet for, vil jeg i hvert fald ikke støtte!
Og jeg mener hellere vi skulle bruge krudtet på lobby på politikere og (især) medierne.
//michael
cielorosso
06-21-2005, 08:09 PM
Jeg synes det er et rigtigt fedt tiltag... og hvis det kun udstrækker sig til 1 dagblad, er jeg overbevist om, at Politiken er et godt valg, da politikens læsere typisk er pragmatikere.
Jowls
06-21-2005, 09:24 PM
...målgruppen er højst sandsynlig en lidt anden end Firefox´s, formentlig yngre......I kan nok høre på indlægget, at jeg ikke har megen tiltro til den førstnævnte type af markedsføring. Den er utrolig ineffektiv
Der er faktisk ikke noget nyt i at bruge en stor annonce i et populært medie, for at gøre rede for et synspunkt i tilfælde hvor "bevisbyrden" er ulige fordelt i modstanderens favør.
Hvis det lød lidt snørklet, så lad mig tage et lignende aktuelt eksempel - lukkeloven.
Modstanderne af lukkeloven har et budskab som er smadder nemt at sælge...
Hvem er ikke irriteret over at skulle jage ud fra arbejdet for at komme til at købe ind på en hverdag eller mase rundt i en overfyldt Føtex lørdag formiddag? Alternativt kan man betale 100 kr. for en stor cola, lidt rugbrød og en pakke smør hos Seven-Eleven udenfor normal åbningstid og så i øvrigt ellers "glæde" sig over at alt er lukket om søndagen, når man endelig har fri...
Det budskab er en markedsførings-eksperts drøm. Alle har prøvet det og været irriteret, så den går rent ind uden de store armbevægelser.
Tilhængerne af lukkeloven har det derimod meget sværere. Deres argumenter går på at en fjernelse af lukkeloven vil gøre livet surt for de butiksansatte på forskellig vis samt forårsage butiksdød blandt de mindre butikker. Altså noget som en stor del af befolkningen ikke umiddelbart kan forholde sig til i deres egen dagligdag og som kræver mere end 15 sekunder at sætte sig ind i.
Derfor har tilhængerne af lukkeloven jævnligt kørt annonce-kampagner i de store aviser.
Hvad har lukkeloven med os at gøre? Intet, men sagen minder om ovennævnte problematik på den måde, at vores side at sagen er langt sværere at sælge til den brede befolkning end APG/IFPI's. Tænk over det...
"Piratkopiering er tyveri"
Den går da rent ind hos dem som ikke ved så meget om sagen.
Jeg kan lige i ånden høre stamkunderne ovre i Den Bøvsende Bæver når de sidder og diskuterer verdenssituationen over et slag poker og et par liter humlesuppe...
"De pirater vil sgu bare ha' alting gratis..".
"Ja, en flok ungdomskriminelle er hva' de er".
"De sku fa'me bures inde, sku de. Eller i arbejdslejr".
"Hvis jeg tager min søn i sådan no'et hakker-krminalitet, så ryger den computer sgu ud".
"De unge af idag gider bare ikke at arbejde for deres goder. Vi andre betaler for vores ting, men de vil hellere stjæle".
At forklare ikke-fildelere hvorfor det vil være godt for os alle - ikke bare for en snæver gruppe computernørder, men for hele samfundet - at få legaliseret fildeling og ikke-kommerciel kopiering er faktisk ikke nemt.
Det er et spørgsmål om at udnytte nogle helt nye muligheder indenfor spredning af kultur - muligheder som det store flertal af befolkningen endnu ikke er opmærksomme på eller har noget forhold til. Vi er samtidig også part i en magtkamp om, hvem der skal bestemme over fremtidens digitale landskab. Vi kæmper for nogle rettigheder og friheder som mange folk endnu ikke er klar over, at de er ved at miste.
Men hvordan forklarer vi det til Hulda Hansen og Sigurd Svendsen og alle de andre danskere som ikke ved andet om fildeling end at vi er "pirater" og "tyve" og nogle af os "får store bøder"?
Det bliver svært, men det er nødvendigt med en bred forståelse for piraternes synspunkter, hvis vi vil videre. Det er ikke nok at vi sidder og klapper hinanden på skuldrene og prædiker til koret.
Uanset hvad, regnes PG's indhold af mange som "kontroversielt", så jeg mener ikke der er noget der hedder regulær reklame for PG.
På et tidspunkt var stemmeret for kvinder jo også kontroversielt... :wink:
AgentOrange
06-21-2005, 09:32 PM
Jeg må bare indrømme, at jeg ikke tror det har ret meget effekt, at kaste f.eks 10.000 kr efter en annonce i politikken.
Jeg tror pengene kunne bruges bedre ved lobbyarbejde i stedet.
Wingless Angel
06-21-2005, 09:49 PM
På et tidspunkt var stemmeret for kvinder jo også kontroversielt... Wink
Så må vi jo bare håbe, at vores sag får samme opbakning :D
Lobbyarbejde er en løsning, men kun hvis den politik der ønskes ført får en bred folkelig opbakning. Lige nu er det altså dette vi mangler mest...
Bartholamew
06-21-2005, 10:20 PM
Synes Det er en kanon Ide!... hvis det bliver lavet ordenligt kan vi forhåbentlig få startet en offentlig debat hvor det ikke kun er apg som får deres synspunkter frem...
Hvilke aviser har i i tankerne? Metro og Urban bliver læst af en del, men til gengæld er annoncepladsen rimelig dyr.... I plejer at være vel forberedte så kan i ikke lige oplyse annonce priserne på de forskellige dagblade?
Hvordan har i tænkt jer at bygge annoncen op? Et Slogan ala.... Piratkopiering er ikke Tyveri og piratgruppens adresse etc eller bliver det mere informativt mht fordelene til fildeling....
Synes ikke det skal være en tilsvining af APG (Selvom de fortjener det), da det vil være et selvmål.
Med hensyn til tidspunktet for artiklen, hvornår så? Når der er penge til det.....
Artiklen skal sættes i på det rigtige tidspunkt, så skal man bare krydse fingre at der ikke sker en katastrofe som tager fokus af reklamen
M.A.D
06-21-2005, 11:07 PM
...målgruppen er højst sandsynlig en lidt anden end Firefox´s, formentlig yngre......I kan nok høre på indlægget, at jeg ikke har megen tiltro til den førstnævnte type af markedsføring. Den er utrolig ineffektiv
Der er faktisk ikke noget nyt i at bruge en stor annonce i et populært medie, for at gøre rede for et synspunkt i tilfælde hvor "bevisbyrden" er ulige fordelt i modstanderens favør.
Det har du ret i, det er der ikke noget nyt i. Og det virker skam også.
Men for at dét skal virke, er du nødt til at have mere end bare én enkelt annonce i et dagblad. Vi bliver så bombarderet med reklamer og billeder alle vegne, at hvis en annonce skal have en chance for at få noget opmærksom, at prente sig ind på nethinderne af folk, at blive husket, ja så skal det gentages mange gange. Ligesom tilhængerne af lukkeloven gør det
Der er ikke noget at sige til, at mange - de førende - virksomheder i verden ikke længere bruger den visuelle gentagelse som sin primære markedsføringsmetode. Det er i 'afmagt' over, ikke at kunne trænge igennem informationsjunglen, at de tyer til nye og mere raffinerede metoder.
Prøv at tænke over et eksempel Martin Lindstrøm gav til et foredrag (findes i Politikens artikeldatabase):
Nike tilførte en skotype en særlig duft. Det viste sig, at salget af disse sko steg med 84% i forhold til de samme sko uden dufte, selvom skoene med dufte kostede 70 kr. mere.
- For som han siger: 75% af vores 'følelser', bliver skabt gennem lugtesansen (bemærk: ikke synssansen), så hvorfor bruger man ikke dén i stedet?
Nike har et produkt, de skal sælge; Piratgruppen har et budskab de skal sælge.
Wingless Angel
06-21-2005, 11:19 PM
Det er jo bare et problem at Piratgruppen ikke sælger en vare som sådan, og at det er ret svært at bede en avis om at søbe en af deres sider i copyright-kritisk duftevand :wink:
Infant Prodigy
06-22-2005, 08:07 AM
Så vil jeg da, som den første admin, tage bladet for munden og komme med mine tanker om projektet.
Først og fremmest vil jeg slå fast at vi HAR penge nok i Den Digitale Retshjælp til at klare endnu en "omgang" sager fra APG. Dét behøver folk ikke at bekymre sig om.
Ang inspirationen så har Mozilla-annoncen i NYT stået som et lysende eksempel på hvordan vi gerne vil gøre det her. Et fælles projekt for alle fildelere - store som små - der smider så mange penge de nu kan.
Hvad angår annoncens indhold, så er jeg lidt i tvivl. Jeg har på den ene side overvejet at det skulle være en længere politisk tekst der fortæller om fordelene ved og logikken i lovlig fildeling for alle, men på den anden side er det måske ikke så meget det jeg ser som problemet. For mig er problemet ikke at overbevise folk om at det er godt - men om at det er så simpelt at de selv kan gøre det. Derfor har jeg tænkt i baner af at man helt reelt optrykker en a-z i fildeling, som folk kan rive ud af avisen, og bare gå igang med. Dvs nogle korte ord-forklaringer, guide til at downloade med BitTorrent, nogle ting om sikkerhed og rettigheder, og en kort politisk tekst.
Lad gerne høre hvad i mener - det kan også sagtens være at andre admins har andre forslag.
/Infant Prodigy
M.A.D
06-22-2005, 11:55 AM
Det er jo bare et problem at Piratgruppen ikke sælger en vare som sådan, og at det er ret svært at bede en avis om at søbe en af deres sider i copyright-kritisk duftevand :wink:
Nu gav jeg såmænd bare et eksempel på, hvordan traditionelle reklamer/annoncer ikke længere virker efter hensigten, og hvordan man forsøger at gå nye veje.
Hvad angår annoncens indhold, så er jeg lidt i tvivl. Jeg har på den ene side overvejet at det skulle være en længere politisk tekst der fortæller om fordelene ved og logikken i lovlig fildeling for alle
Dét synes jeg, ville være knap så godt. For det første, gider man læse en længere politisk tekst, propaganda? Propaganda, for det vil folk se det som, på samme vis som med alle andre politiske budskaber. Det vil ingen interesse have. Og for det andet, så vil det formentlig heller ikke ikke vække nogen særlig opmærksomhed.
Derfor har jeg tænkt i baner af at man helt reelt optrykker en a-z i fildeling, som folk kan rive ud af avisen, og bare gå igang med. Dvs nogle korte ord-forklaringer, guide til at downloade med BitTorrent, nogle ting om sikkerhed og rettigheder, og en kort politisk tekst.
Dét, til gengæld, synes jeg er en fremragende idé! Alene det - for mange - tvivlsom moralsk korrekte i at gøre det, vil få folk, alle som overhovedet har hørt om piratkopiering, til at stoppe op ved annoncen en ekstra gang.
Idéen med at reklamere med sådan en guide i et stort landsdækkende dagblad har i sig selv sådan en eksplosiv karakter, at alene dét at gøre det, er nyhed nok til måske at nå de elektroniske medier også. En lavineeffekt.
Det er ikke et nyt fænomen i sig selv, det har været gjort mange gange før. Jeg kan godt komme på nogle eksempler, men af hensyn til en misforstået sammenligning vil jeg ikke lige poste dem :P .
Men måske skulle i helt lade være med at indsætte nogen politisk tekst. Lade 'guiden' tale for sig selv. Dels fordi folk i disse moderne tider ikke gider at påtvinges en politisk holdning, dels fordi ovenstående effekt formentlig styrkes, hvis 'fakta', vores fakta, får lov til at stå alene. Og dels fordi, som også forummet her afspejler, piratuniverset består af pluralistiske tilgange til begrebet piratkopiering, og der hele tiden sker en diskussion om alt indenfor det. Hvis man ikke laver en politisk tekst, holder man tilgangen åben, og inviterer i højere grad til dialog og diskussion.
Men god ide!
(Og kan vi så ikke lige få en admin herind, som kan fjerne disse dobbelt-poste! :wink: )
*Update af Plague*
Ja nu er jeg ikke admin, men jeg har slettet dobbeltposten ;)Fy infant.
Idéen om at sko der dufter skulle sælge bedre, kan ikke rigtig overføres til et gratis "produkt" (service) som PG leverer. Det er klart at en god sælger kan nemt kan overtale en forbruger til at give 70 kr mere for et par sko der koster 1300-1600 kr! -tilmed hvis duften er god, så er det rent guf for en sælger ;)
(noget andet er at jeg ALDRIG har stødt på disse duftende Nike sko, selvom at jeg ejer 4 par nye (under 1½ år gamle, alle helt nye modeller da de blev købt) Nike sko. Selv den nye moden jeg købte i mandags er uden ekstra duft..)
Jeg syntes også at den politiske tekst er en dårlig idé.. Der har den sidste tid været store 3*hel sides annoncer fra BIF (Guld drengene fra Brøndby, hvis nogen skulle være i tvivl) i urban, og dem har jeg konsekvent undladt at læse.. -ikke at jeg ikke kan lide BIF som et hold, men at jeg ikke gider læse selvforherligelse og i det hele taget så "farvet" mediestof! Hvis PG lavede en politisk helside, så er jeg bange for at den kunne ville tiltale eksisterende pirater, og ikke dem som vi burde henvende os til (Hr. og Fru Danmark).
Den sidste idé som Infant Prodigy nævner er jeg derimod HELT med på! -jeg syntes bare at den også skulle indeholde info om hvordan man undgår at få tilsendt girokort fra APG! Fx at man slå shared folder fra i Emule og hvordan man nu gør i DC++! Det ville være et frontalt angreb på APG, og det ville jeg ELSKE at se. Så bliver de tvunget til at ændre arbejdsmetoder, og ikke bare spinde guld og grønne skove på deres (i teorien) oldtidsmetoder!
Copy/Paste
06-22-2005, 04:02 PM
Hej,
Fedt med reaktioner på pirater på side 3 ideen!
Vi er i admin-gruppen ikke færdige med at diskutere hvad der præcist skal stå i annoncen. Men det Infantprodigy nævner med en A-Z i fildeling er helt klart en af ideerne. Og med de tilføjelser som Al kommer med - om at nævne hvordan man kan beskytte sig bedst muligt - ville vække opsigt ud over det sædvanlige.
Til dem der efterspørger annoncepriser så har vi ikke indsamlet dem endnu - og annoncens størrelse kommer også 100% an på det indsamlede beøbs størrelse.
//Copypaste - admin
Jeg er også enig i jer andre med en A-Z om fildeling, men hvis, som mange nævner, at annoncen skal være i en avis som fx Politiken, som jo henvender sig til den ældre befolkning, så synes jeg det er en dårlig idé, da de færreste nok slet ikke vil fatte halvdelen at hvad der står - så hellere en information om hvad Piratgruppen er, står for, og hvad vores mål er.
AgentOrange
06-22-2005, 10:34 PM
Er 100% enig med M.A.D i det han skriver..
Synes en A-Z kunne være en godt idé, men et politisk statement skal vi nok holde os fra. Jeg gider personligt ikke læse sådan noget i avisen, selvom jeg faktisk er meget politisk interesseret generelt
Jeg var lige forbi Urbanavis.dk for at se priserne på at få en helside i. Den er 19.000 + 30% for at få den på side 3! Der skal man tænke på at man rammer et bredt udsnit af befolkningen og over en halv million læsere..
Det er godt nok mange penge, og nu ved jeg ikke hvad PG har lige pt til den kampagne, men jeg syntes at det er det vi skal gå efter! -man skal jo også tænke på at PG kommer til at skulle udbetale færre penge i digital retshjælp, hvis at annoncen kommer til at indeholde råd om hvordan man undgår at blive kontaktet af APG! EDIT: De priser passer ikke.. Jeg er træt, jeg ser lige på det i morgen!
Er der evt andre der kender priser/læsere for andre medier? Så kan vi jo få noget at sammenligne med..
M.A.D
06-22-2005, 11:51 PM
Er der evt andre der kender priser/læsere for andre medier? Så kan vi jo få noget at sammenligne med..
Ja, alle aviserne har nemlig annoncepriser liggende på deres hjemmesider.
Men det er standardpriser, og ret uoverskuelige selv at regne ud. For priserne regnes ud efter antal spaltemillimeter, afhængig af ugedagen den skal vises, + tillæg hvis det er med farver, + tillæg hvis det er bestemte sider (fx side 3) etc.
Mit råd er derimod, at når i besluttet jer for hvor annoncen skal vises, så ringer i til dem, forhører jer om prisen, og forhandler lidt om den.
Bruger i guiden som annonce, har i nemlig et par kort på hånden at forhandle med. Den vigtigste er nyhedsværdien i annoncen. Forklaret: I vil naturligvis ikke indsætte en annonce og så bare håbe på, at andre medier tager emnet op. Nej, i vil selvfølgelig dagen inden udsende en pressemeddelelse, hvor i gør danske (og svenske, norske, tyske) medier opmærskom på annoncen, således at de kan skrive om det på selve dagen. Husk, jounalister er dovne, de vil helst have tingene serveret ;).
Hvis i ikke har pengene til en så massiv annonce, kan i derfor bruge eneretten til en for-historie om annoncen som forhandlingsredskab, så øvrige medier må vente en dag med at skrive om nyheden, og vedkommende avis kan være de eneste med dén historie (på forsiden, selvfølgelig). Dét eeelsker jounalister! :p
Mollerz
06-23-2005, 12:29 AM
Hvis i ikke har pengene til en så massiv annonce, kan i derfor bruge eneretten til en for-historie om annoncen som forhandlingsredskab, så øvrige medier må vente en dag med at skrive om nyheden, og vedkommende avis kan være de eneste med dén historie (på forsiden, selvfølgelig). Dét eeelsker jounalister! :p[/quote]
Hehe.. Du ved da lidt om journalisters tankegang. :)
lollypork
06-23-2005, 02:14 AM
Jeg tror det er meget vigtigt i får lavet en slags intro-hjemmeside til de berømte "Hr. og Fru. Danmark", der skærer det hele ud i pap (hvor adressen kommer ind på reklamen, selvfølgelig). Når man kommer ind på PG's hovedside bli'r man jo bare mødt med de sidste nyheder osv., som de nok ikke kan bruge til så meget. Det kan de udforske senere, når det måske har vagt interesse.
Jeg tror også det er vigtigt at reklamen ikke bli'r for teknisk - alle skal kunne følge med. Jeg kan personligt ikke så godt li' idéen med en guide, selvom den sikkert ville både provokere og faktisk også være til nytte. Men dem der virkelig vil fildele skal nok finde deres information på google eller her på siden i stedet. Jeg tror de fleste ikke aner noget som helst om hvad fx bittorrent eller DC er for noget; det kan de selvfølgelig hurtigt finde ud af, men jeg kan bedre li' idéen om et politisk budskab. Det skal ikke være sådan et "ta vores mening", men mere noget alle kan forholde sig til (ligesom lukkeloven tidligere nævnt). Hvad med Fri deling af kultur eller sådan noget i den retning. Men det er nok bare lidt for kedeligt.
Jeg tror ikke selv jeg er typen der kommer med de fede idéer, men jeg vil meget gerne være med til at diskutere de forskellige idéer, så hvorfor lufter I admins ikke bare alle sammen? Jeg ved godt I kan risikere at miste nyhedsværdi (som nok kan være rimelig afgørende), men jeg vil som "menig" herinde gerne vide hvad det er jeg støtter før det kommer i avisen. Ved dog ikke lige helt hvordan det praktisk kan lade sig gøre..
Lidt et virvar af mine første tanker om emnet, er meget træt. Men vil da bestemt følge med i tråden og følge udviklingen, det er bestemt spændende det her. :)
Men dem der virkelig vil fildele skal nok finde deres information på google eller her på siden i stedet. Jeg tror de fleste ikke aner noget som helst om hvad fx bittorrent eller DC er for noget; det kan de selvfølgelig hurtigt finde ud af..
Problemet er bare at APG åbenbart kan blive ved med at tære på de uvidende: Folk der ikke har sat sig ind i hvordan man sikrer sig mod APG, eller der ikke kender et alternativ til emule!
Jeg syntes at en side 3 med korte guides (en slags appetizers) og sikkerheds-foranstaltninger omkring fildeling ville virke perfekt på flere måder:
1: Den ville henvende sig til de uerfarne fildelere, måske endda hjælpe helt nye i gang med at dele.
2: Det er et spark i skridtet til APG og deres ubruelige metoder!
3: Og vigtigst af alt (IMO): Markedsføringsværdien ville være ENORM (især med de forslag som MAD kom med). Der er chancer for at den ville komme i nyhederne i tv, og derved vil nyheden om "side 3" have nået ud til næsten hele danmarks befolkning! -en torn i øjet på APG, der som sagt skaffer deres salær fra uvidende pirater :twisted:
Er der lige en der kan forklare mig hvordan Urbans priser skal regner ud? Den kan ses i dette PDF dokument (http://www.urbanavis.dk/img/Urban_prisliste_2005.pdf)..
Jeg ser det sådan her:
Pris pr spalte mm i Land: 29,25 kr
Placering på Side 3: +30%
6 spalter * 365 mm: 2190 mm for en hel side.
Det giver: (29,25*2190)*1.30 = 83274,75 kr! Det var ikke billigt..! Og der skal man lægge prisen på farver oveni, som er den jeg ikke helt forstår: Kan det max blive 7.000 kr? Så koster annoncen 90k+ :cry:
Jowls
06-23-2005, 11:16 AM
..fx Politiken, som jo henvender sig til den ældre befolkning, så synes jeg det er en dårlig idé, da de færreste nok slet ikke vil fatte halvdelen at hvad der står...
Selv om det måske ikke er ret mange af læserne som ville fatte en vejledning i fildeling 100%, så tænk på den (gratis) omtale, det ville generere i de øvrige landsdækkende medier. Det er noget ret unikt at en organisation som står for noget der af mange opfattes som "ulovligt" direkte opfordrer til civil ulydighed i en stor helsidesannonce.
Hvad med TV-avisen f.eks...
"Idag har den såkaldte Piratgruppe haft en stor annonce i xxxxx, hvor de opfordrer til fri kopiering og deling af kopier på internettet. Vi har Piratgruppens talsmand Sebastian Gjerding i studiet idag for en kommentar...."
Det ville næsten være mere værd end selve annoncen. :)
Det kedelige er desværre, at vi kan risikere at fjerne noget af wow-effekten fordi vi har diskuteret det her i forum. På den ene side giver det feedback til officers-gruppen, men på den anden side reducerer det jo overraskelses-momentet eftersom APG læser med.
M.A.D
06-23-2005, 01:01 PM
Det ville næsten være mere værd end selve annoncen. :)
Det kedelige er desværre, at vi kan risikere at fjerne noget af wow-effekten fordi vi har diskuteret det her i forum. På den ene side giver det feedback til officers-gruppen, men på den anden side reducerer det jo overraskelses-momentet eftersom APG læser med.
Det skal også helst være mere værd. For selve er annoncen er ikke i sig selv så meget værd, hvis den ikke omtales andre steder. Firefox´s annonce var meget værd, for den bliver omtalt og husket verden over. Hos FF fans, anyway :P
Jowls, jeg tænkte også over, at det muligvis var et problem, at det blev diskuteret herinde. Men jeg kom frem til, at det var det ikke af to primære årsager: 1) Journalister har som regel bedre ting at give sig til end at sidde og overvåge sådan et forum her. De gør det med de politiske partier, og selvom PG.org er blevet den største og mest anvendte af alle DK´s politiske hjemmeside (Kilde: Politiken), så er vi stadig ikke SÅ interessante (magtfulde), at de følger med hver dag, uge, måned.
2) Under alle omstændigheder er det i virkeligheden ligemeget, hvem der ved, hvad PG vil gøre (med annoncerne). Husk på, en jounalist tænker sjældent på, hvad han (eller hun) synes er spændende eller interessant. Dét som er væsentligt, er hvad har nyhedsværdi for mediets læsere eller seere..!
Det eneste problem med det, som jeg kan komme i tanke om, er at APG sandsynligvis følger med i det. At de ved vi vil gøre det, er ikke noget problem i sig selv. Men hvis de får lejlighed til at smugkigge på annonceindholdet, inden den bliver isat, så har de muligheden for at forberede et svar eller en reaktion på annoncen.
Så jeg ville ikke forinden, hvis jeg var jer PG-admins, offentliggøre det konkrete tekstindhold her på forummet.
Men måske er dét også i virkeligheden ret ligegyldigt. Som det sker så tit, og konstant i den politiske verden, så får dén, der kommer med en reaktion eller korrektion bagefter, ikke nær så meget opmærksomhed, og går oftest hurtigt i glemmebogen.
Jeg er helt enig med MAD, jeg tænkte præcist det samme (omkring ikke at offentliggøre artikler herinde)!
Vi skulle helst fange APG off-foot med denne annonce, så hvis de får for meget tid og info, så kan de være at de lancerer endnu en skræmme kampagne! -så den kommer til at overskygge PG's ene sides annonce..
Bartholamew
06-24-2005, 09:05 PM
Jowls din bandit... Du stjal min kommentar..
Det er godt at i får input fra den menige pirat. jeg er sikker på at i træffer den rigtige beslutning mht annoncens indhold, da i har truffet den rigtige beslutning mht alt andet.... Men jeres beslutning skal nok ikke offentlig gøres her på hjemmesiden før dagen hvor annoncen sættes i xxxxx for at bevare lidt af overraskelses elementet..
jeg glæder mig til at se den endelige annonce...
Lasse
06-27-2005, 12:26 PM
Jeg må indrømme, at jeg tror ikke en A-Z guide i fildeling er en god ide. Jeg tror mere den vil blive opfattet som en så grov provokation, at det vil skabe større kløft mellem "os" og "dem". Det minder om de autonomes ageringsmåde, og den er ikke vellidt og da selt ikke hos politikerne, som er dem vi skal nå i sidste ende.
Iøvrigt kan jeg vitterlig ikke se at den kan flytte holdninger på nogen måde. Det er da rigtigt at den vil skabe debat, men som jeg ser det, vil det desværre kun blive en debat mellem "os" og "dem" igen. De 'andre' (hr. og fru. danmark) vil IMO blot ryste på hovedet, og i værste tilfælde se os som nogle samvittighedsløse banditer.
Derimod tror jeg en "vidste du?" - kampange vil være bedre. En side fuld af korte, velformulerede, letfordøjelige og præcise facts, bliver præsenteret.
Eks.
Vidste du?
At på trods af det er illegalt at kopiere CD'er får pladeselskaberne stadig penge fra blankt medieafgifter.
Vidste du?
At underholdningsindustrien aldrig har haft bedre økonomiske år end de sidste 5, på tords af piratkopieringen er vokset.
Vidste du?
At danser med drenges forsanger anklager p2p for hans band manglende salg, på trods af deres plader pratisk talt ikke findes på fildelingsnetværkerne.
Vidste du?
At hovedparten af uafhængige undersøgelser om fildeling, konkludere at fildeling har ingen eller en positiv indflydelse på salget.
Vidste du?
At piraterne tager stærk afstand fra kommerciel fildeling/kopiering.
Vidste du?
At APG har fået en af deres prøvesager afvist i retten, fordi de i íkke i tide, kunne svare på simple spørgsmål stillet af forsvaren.
Vidste du?
At APG Altid er mere end villige til at indgå forlig langt under det det forlagte ertsatingsbeløb, på trods af de mener deres beviser er rock solid.
Vidste du?
At APG i en sag, hvor de krævede 5-7 millioner i erstatning, måtte tage sig til kende med 5.000 (eller var det 25.000 ;))
Vidste du?
bla bla bla
Kom selv på flere.
Og ja, jeg ved det, jeg er elendig til at formulere mig ;o)
Men kort og godt, så tror jeg sådan en annonce med SANDT fakta vil have et meget meget bedre grundlag for:
- At skabe en længere varende debat!
- At få HR. Og Fru Jensen enten til at deltage i debatten eller flytte dem over på vores side.
- At få politikernes øjne op for debatten
- At slå flere fluer med et smæk
Lasse idéen er meget god, men ikke til en hel sides reklame. Dit forslag kunne bruges til en længere kampagne á små tektsbokse!
Jeg ser ikke at der bliver skabt en debat ud fra en side med propaganda (som det nemt kan opfattes som), vi kan ikke komme med nogen gode begrundede argumenter, hvis annnocen kommer til at bestå af 2-linjede "VIdste du..). Det er ihvertfald sådan jeg ser det..
Jeg holder stadig på A-Z guiden, og så kunne PG crewet jo komme med "Vidste du.." når de kommer på landsdækkende tv i 18-nyhederne samme aften ;)
Lasse
06-27-2005, 06:24 PM
Jeg ser det ikke som propaganda. Meningen er jo, at teksten under hver 'Vidste du?' skal være 100% sand. Altå noget fakta der er til at forholde sig til, og som APG og diverse andre organisationer ikke kan afvise og sige, at det passer ikke.
Branchen (APG specielt) anvender derimod propaganda! De siger, at fildeling er faldet, selvom vi jo godt ved, at det er den ikke! Deres eneste formål, er at få politikere, industrien osv. til at tro, at deres stærke kritisererede metoder virker. - Netop for at forsvare dem, og sikre at de stadig kan sidde og snylte!
Lad os vise at vi er bedre end dem, ved at komme med konkret og sandt fakta, der viser politikerne og Hr. og Fru Danmark, tingenes reelle tilstand:
- At fildeling ikke er faldet!
- At uafhængige undersøgelser viser, at branchen ikke påvirkes negativt af ikke kommerciel fildeling.
- At når danser med drenge stormer frem og siger, at danske kunstnere mister pga. fildeling, så passer det ikke. Da det praktisktalt er umuligt at støve deres værker op på netværkene.
- osv.
Det er min klare opfattelse, at en A-Z guide ikke vil flytte nogle holdninger. Hverken hos politikerne eller hos Hr. og Fru DK. Det eneste logisk udfald jeg ser, er en kort provokation, som efter et par uger vil tabe alt interesse og skabe yderlig afstand til dem, som måske ville holde med os, hvis de blot var i besiddelse af den fakta vi er.
Det er de desværre ikke.
Det overrasker mig til stadighed, hvor uvidende folk er på området og hvor let APG og branchen har ved deres propaganda, netop fordi folk er uvidende.
Lad os oplyse folk, ikke provokere dem - Vi skal flytte Piratgruppen derud, hvor folk lytter når vi taler, og ikke ryster på hovedet, fordi de ser os som provokatører!
Mollerz
06-27-2005, 07:52 PM
[quote="Lasse"}- At når danser med drenge stormer frem og siger, at danske kunstnere mister pga. fildeling, så passer det ikke. Da det praktisktalt er umuligt at støve deres værker op på netværkene.
[/quote]
Nu prøvede jeg at lave en kort søgning på DC++ og fik ret mange hits, så den er nok ikke så brugbar..
Super, Lasse, jeg er helt enig!
Det ville være genialt med små hårde facts, for dem kan alle forstå, selv, som du nævner, Hr. og Fru Danmark.
Super godt forslag! 8) :wink:
Lasse
06-27-2005, 09:02 PM
[quote="Lasse"}- At når danser med drenge stormer frem og siger, at danske kunstnere mister pga. fildeling, så passer det ikke. Da det praktisktalt er umuligt at støve deres værker op på netværkene.
Nu prøvede jeg at lave en kort søgning på DC++ og fik ret mange hits, så den er nok ikke så brugbar..[/quote]
Så skal vi så ikke bruge det argument ;)
Jeg prøvede blot Kazaa og emule, og fandt kun 5 forskellige numre med hver gennemsnitlig 4 kilder!
cielorosso
06-27-2005, 11:39 PM
nu er dette ene punkt vel ikke så væsentligt, og vel egentlig heller ikke velegnet, da det drejer sig om 1 navngiven person.
Men principielt er jeg enig. Det er holdninger der skal flyttes, og det gør man ikke med guides. Flyt holdningerne med fakta og henvis til piratgruppen.org og skal de der er interesserede nok selv finde herind. Og dem der så er interesseret i fildelingens verden og sikkerheden skal nok finde de glimrende guides der ligger på sitet.
Bjerrk
06-30-2005, 12:30 AM
Den sidste idé som Infant Prodigy nævner er jeg derimod HELT med på! -jeg syntes bare at den også skulle indeholde info om hvordan man undgår at få tilsendt girokort fra APG! Fx at man slå shared folder fra i Emule og hvordan man nu gør i DC++! Det ville være et frontalt angreb på APG, og det ville jeg ELSKE at se. Så bliver de tvunget til at ændre arbejdsmetoder, og ikke bare spinde guld og grønne skove på deres (i teorien) oldtidsmetoder!
DET er ugens ide!
phrands
06-30-2005, 02:55 AM
Jeg synes at A-Z artiklen vil være en rigtig dårlig idé!
Folk vil kigge på den og bladre videre, netop fordi APG har kørt disse skræmme-kampagner, med store erstatningskrav, og jeg skal komme efter dig. Det vil ikke ændre noget i befolkningen.
Men der imod lyder en omgang "vidste du?" meget bedre. Bare en 10-15 stykker, ligesom bare til at blødgøre folk lidt, og fortælle dem at det er ikke så galt, som APG gør det til. Og så derefter lige et par linier i bunden hvor der står noget med at hvis man vil vide mere, så gå ind på hjemmesiden. Det kræver så bare at man laver siden om, så man ikke bare kommer ind til nyhederne. Det var i hvert fald det der gjorde at jeg ikke fik øjnene op. Jeg fik bare nogle nyheder i hovedet som jeg ikke rigtigt interesserede mig for, og lagde slet ikke mærke til guides'ne ude i siden. Derfor synes jeg at hvis man skal lave "Vidste du?" (som jeg synes) så bliver man nødt til at lave hjemmesiden om. Det burde man faktisk gøre ligegyldigt hvad, fordi os der kender siden, ved hvor man skal gå hen for at tjekke ting ud, men det ved folk, som kommer ind på siden første gang ikke. Derfor synes jeg under alle omstændigheder, om man tager A-z eller vidste-du, at man bør lave siden om.
IMO
Godnat :D
D.P.T
07-17-2005, 09:59 AM
Nu har jeg ikke læst ALT det i har skrevte for i skriver en del :)
Men jeg synes bare det er en fed ide!
Fortsæt!
Hvornår kan man regne med det første eksempel?
Mvh DPT
Jowls
07-17-2005, 10:52 AM
Hvornår kan man regne med det første eksempel?
Mvh DPT
Hvis jeg må komme med et gæt, vil jeg sige at du nok ikke skal begynde at holde vejret i spændt forventning lige med det samme. Det er jo ferie-sæson lige nu... selv for dedikerede fribyttere.
I øjeblikket er tiden nok mere til at komme ud og flashe T-shirten ved nogle festivaler og grønne koncerter... 8)
_Euroman_
08-18-2005, 01:33 AM
Hvis man nu ikke er interesseret i en t-shirt eller mussemåtte, kan man så donere penge direkte til en side 3 fuld sides reklame?
Har i et regnskab man kan gennemlæse? Eller holder i det for jer selv, for at undgå at f.eks. APG vurderer jer på det?
Infant Prodigy
08-24-2005, 12:32 PM
1. Ja du er velkommen til at donere uden at modtage varer - jo flere penge desto bedre.
2. Vi har intet offentligt regnskab af selvsamme årsag du selv nævner.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.