PDA

Se fuld version : Tip: Usenet/nyhedsgrupper og nzb på linux.

Geek
06-10-2005, 02:17 AM
Et lille program til at hente fra nyhedsgrupper med. Programmet hedder nzbget og kan hentes her: http://sourceforge.net/projects/nzbget hvis det ikke følger med din dist. (Denne post går ud fra man bruger nzbget 0.2.0+)
Advarsel til de konsole-skræmte, dette program bruges i konsolen.

Her er min opsætningsfil ~/.nzbget/nzbget.cfg (minus account-info)

<nzbget-config>
<options>

<option name="tempdir">/home/m_abs/.nzbget/temp</option>
<option name="destinationdir">/home/m_abs/News/</option>
<option name="appendpostnametodir">yes</option>

<option name="outputmode">colored</option>
<option name="dupecheck">yes</option>
</options>
<servers>

<server level="0">
<host>europe.news.astraweb.com</host>
<port>119</port>
<user>FÅDITEGET</user>
<pass>KOSTERKUNLIDT</pass>
<connections>4</connections>
</server>
</servers>
</nzbget-config>

Inden jeg henter åbner jeg konsole, cd'er til mappen ~/News (den mappe jeg vil gemme downloads i), og kører kommandoen "nzbget -m curses". Det starter nzbget i server-mode, det er den som står for at downloade de nzb-filer jeg får fra www.newzbin.com .
Det jeg så gør er at åbne firefox (konqueror er ikke så godt til formålet, da den omdøber filerne inden den giver dem til nzbget-serveren) og går ind på www.newzbin.com, hvor jeg er medlem, har finder jeg en post jeg gerne vil hente, klikker på dens navn og inde på siden som åbne klikker på "Get Messages-id" og når Firefox spørg hvad jeg vil, beder jeg den om at åbne med "/usr/bin/nzbget" som sender .nzb'en til serveren, jeg startede tidligere.

Der er tit par2-filer med til downloads fra nyhedsgrupper, disse bruges kort sagt til rette fejl i de downloadede filer (det sker desværre tit fra nyhedsgrupper). De er meget simple at bruge, man går ind i mappen hvor de ligger og udføre følgende kommando:
"par2repair FILNAVN.par2"
FILENAVN skal selvfølge erstattes med det rigtige navn for .par2-filen.
par2repair kommer i gentoo fra pakken par2cmdline, i ubuntu mener jeg den hedder par2, andre dists. ved jeg ikke hvad den hedder.

Jeg håber det giver mening og kan hjælpe andre.
Der findes også grafiske programmer med nzb understøttelse, men jeg har endnu ikke prøvet dem.

front243
11-25-2005, 11:16 AM
Jeg er selv ret glad for nzbperl:

http://noisybox.net/computers/nzbperl/

Man kan evt. installere det og lægge flg. alias i sin .bashrc:

alias nzb='nzbperl.pl --server news.server.com --user brugernavn --pw password --conn 2 --dlpath /home/bruger/download --dlcreate'

I skal bare tilrette password, brugernavn og newsservernavnet og selvfølgelig brugernavnet, så kan i downloade nzb ved at skrive:

nzb <nzbfilnavn>

NZB filerne vil blive downloadet i 'download' folderen hos bruger i hver sit underbibliotek.