Se fuld version : BSA i folketinget
Jowls
05-27-2005, 04:59 PM
Faldt lige over en artikel på ComOn som har lidt med os at gøre...
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=22311
Hvad det går ud på? Tjah, kort fortalt kan man sige, at i forlængelse med BSA's rapport som Techie præsenterede i denne tråd...
http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=5389
... hvori det fremgår at 27% af al software i danske virksomheder er piratkopieret, har en relativt ukendt politiker - Socialdemokraternes it-ordfører Magnus Heunicke - taget sagen op i et forsøg på at skabe sig en profil... en vigtig forudsætning for en evt. senere ministertaburet.
Som han siger til Helge Sander...
På hvilke områder agter ministeren konkret at gribe ind for at sikre, at software ikke anvendes ulovligt i danske virksomheder, og at den negative udvikling bremses?
BSA griber naturligvis straks bolden...
Jeg kunne godt tænke mig, at man sidestillede det med tyveri. Hvis man stjæler for eksempel juveler, så ryger man jo i fængsel
Hvor er nu lige at vi har hørt det ønske før? :roll:
Heldigvis er der også folk som maner til besindelse...
Tyveri forbinder folk med, at man tager noget fra en anden. Her tager man det egentlig ikke, for vedkommende har det stadigvæk, man kopierer det bare
En ting som vel også lige bør bemærkes er at skønt 27% måske lyder af meget i hr. Heunicke's ører, så siger et hurtigt kig i BSA-rapporten at vi reelt ligger fem pladser fra bunden af listen som omfatter 40 lande. Dermed er vi faktisk en af duksene hvad piratkopieret software i virksomhederne angår.
Det stemmer også overens med undertegnedes personlige erfaringer fra erhvervslivet. Danske virksomheders holdning til software af tvivlsom herkomst varierer i det store hele fra "ilde-set" til "fyrings-grund". Jeg stiller mig faktisk særdeles tvivlende overfor lødigheden af BSA's 27%, men lad det nu ligge.
Under alle omstændigheder må jeg konkludere at Magnus Heunicke enten slet ikke har læst BSA-rapporten eller har for få midi-chlorians til at fatte hvad den handler om. :?
PackedManiac
05-27-2005, 05:15 PM
... eller har for få midi-chlorians til at fatte hvad den handler om. :?
Hehe :-P
Tak for reporten, Jowls, men må indrømme at jeg blev temmelig skræmt af overskriten. Puha.. sådan noget må bare aldrig ske!
Jowls
05-28-2005, 08:30 AM
Hæ, det var nu ikke min mening at skræmme nogen med overskriften. På den anden side så er det jo ikke umuligt at de onde kræfter en dag tager over i parlamentet. Se blot Star Wars III.... :wink:
I'm you'r father Jowls :twisted:
Jowls
05-29-2005, 02:41 PM
Fight the dark side LoX - I still sense some good in you 8)
The Dark Side is the right side Jowls ... Joine me ore you'r wife will die giveing burthe
techie
05-29-2005, 11:12 PM
Under alle omstændigheder må jeg konkludere at Magnus Heunicke enten slet ikke har læst BSA-rapporten eller har for få midi-chlorians til at fatte hvad den handler om. :?
Der er slet ingen tvivl, om han har læst rapporten eller bare overskriften. Magnus Heunicke er uddannet journalist, arbejder som politiker. Selvf holder han sig til overskrifter og budskaber under 30 sekunder.
Havde han læst rapporten (og forstået den), så ville han forhåbenligt sidde og krumme tæer som os andre. At man kan forlange handling ud fra en rapport, som højst kan kaldes et part indlæg. En rapport som :
Er baseret under 40 interviews.
Noget "research" fra deres analytiker.
Nogle tal de ikke vil oplyse fra en "sort bog".
Som ikke forholder sig til open source stormer frem (som selvsamma firma fortæller i en anden rapport) udgivet et par dage tidligere.
Og sidst glemmer man at fortælle om dollar kursen og hvilken betydning den har på rapporten.
Men hvad fanden - Det er ikke første gang jeg sidder med en dårlig smag i munden over danske politikere (eller journalister for den sags skyld).
Da jeg havde læst rapporten havde jeg en klar fornemmelse af hvordan den var lavet. Enten stak analytikeren en finger i vejret og gættede eller også var det tungen godt op i r*ven på BSA.
At Magnus Heunicke så heller ikke fatter at Danmark er den rene duks og straks kræver handling viser, at han ikke bare undlod at læse rapporten, men også undlod at læse de rimeligt "læse-let" artikler på f.eks Comon og Computerword.
techie
05-29-2005, 11:24 PM
Jeg vil da iøvrigt lige påpege, at Magnus Heunicke fortæller lidt om sig selv her:
http://socialdemokratiet.dk/default.aspx?func=article.view&id=60054
Magnus Heunicke syntes bla. ".... og her er det vigtigt, at vi politikere er i kontakt med befolkningens ønsker, når vi formulerer svarene."
Glæder mig til at piratgruppens synspunkter bliver hørt i socialdemokratiet.
Og så fortæller han noget om vej- og togforbindelserne på Syd-sjælland, men er IT og Tele ordfører. Men man skal vist være politiker for, at syntes det ikke virker lidt tåget :-)
Jowls
05-30-2005, 01:08 AM
Magnus Heunicke er uddannet journalist...
:shock: Journalist??? Wow! Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde. Gudskelov har vi en chance for at sende ham tilbage på Ekstra Bladet hvert fjerde år. Lad os krydse fingre for at han ryger ud ved næste valg...
techie
05-30-2005, 06:10 PM
Magnus er blevet inviteret til at deltage i debatten og han har takket ja tak. Han vil vende tilbage iløbet af ugen.
Jeg håber på en konstruktiv debat fra alle sider og et pænere sprog end vi (faktisk specielt mig) lige har brugt i denne tråd.
BeLLe
05-30-2005, 07:16 PM
heh.. jeg har osse skrevet en mail til ham med link til denne tråd.
Han skrev tilbage at han vil læse lidt op på emnet og så kaste sig ud i en debat.
Jeg kan kun sige jeg er positivt overrasket. Vi kan måske endda håbe på at vi kan få en allieret på borgen ud af dette
Jowls
06-14-2005, 09:30 AM
I mellemtiden har Helge Sander så reageret på hr. Heunickes forespørgsel...
Piratkopiering i de danske virksomheder er nu blevet et ministeranliggende. Således vil videnskabsminister Helge Sander gå videre med sagen.
»Min holdning er, at danske virksomheder skal overholde gældende ret. De skal altså sørge for, at de har ret til at anvende den software, de bruger,« skriver han som svar til det spørgsmål, Socialdemokraternes it-ordfører Magnus Heunicke stillede.
Helge Sander vil gå videre med sagen i it-branchen.
»Jeg har en løbende dialog med IKT-erhvervene på en række fronter. Jeg vil bringe spørgsmålet om ulovlig anvendelse af software op og bruge branchens input til at afgøre, om der er behov for initiativer på området.«
Han afviser dog indtil videre at sidestille piratkopiering i virksomhederne med tyveri, som softwareproducenternes brancheorganisation, Business Software Alliance, BSA, ellers havde ønsket sig.
»Hvis en virksomhed anvender piratkopieret software, har de berørte softwareproducenter mulighed for at sagsøge via ophavsretsloven, idet edb-programmer beskyttes som litterære værker efter denne lov,« skriver Helge Sander.
Undersøgelsen som BSA foretog i Europa viste, 27 procent af den software, der blev brugt i de danske virksomheder i 2004, var piratkopieret. Det er en lille stigning i forhold til de 26 procent der var året før.
Som følge af undersøgelsen ytrede BSA som nævnt ønske om at få piratkopiering sidestillet med gement tyveri, men den sidestilling er danske advokater, Danske Folkepartis it-ordfører Jørgen Dohrmann, og altså nu også Videnskabsministeren, imod.
Ifølge undersøgelsen blev værdien af den piratkopierede software i de danske virksomheder i 2004 anslået til 1,3 milliarder kroner.
Et dejligt "luftigt" svar som gavner begge parter...
Magnus Heunicke fik sit navn nævnt i et ministersvar og fik samtidig demonstreret, at han har læst mindste een rapport - omend ikke med alt for meget kristisk sans i baghovedet. Men dette burde i hvert fald sikre ham mod, at komme på udrensningslisten næste gang Helle Thorning Smith PMS'er.
Helge Sander fik til gengæld understreget at regeringen tror på at lov er lov og lov skal overholdes. At man ikke sidder passivt, men tager action, når situationen kræver det.
Den største "vinder" i spillet var dog retssikkerheden - dvs. os alle. Vi fik nemlig cementeret noget væsentligt med flg. bemærkning..
Han afviser dog indtil videre at sidestille piratkopiering i virksomhederne med tyveri, som softwareproducenternes brancheorganisation, Business Software Alliance, BSA, ellers havde ønsket sig.
»Hvis en virksomhed anvender piratkopieret software, har de berørte softwareproducenter mulighed for at sagsøge via ophavsretsloven, idet edb-programmer beskyttes som litterære værker efter denne lov,« skriver Helge Sander.
Hermed blokerer Helge Sander skyndsomst for et storstilet og kaotisk misbrug af politi og anklagemyndigheden som vi kender det fra USA. Der tvivler jeg nu også på at Magnus Heunicke var ude efter, for det ville passe dårligt til hans partis linje.
Man kan ikke klandre BSA for at forsøge at udnytte den åbning som Heunicke skabte, for det er jo den ultimative våde drøm for dem. Men de er næppe alt for overraskede over at den ikke gik... 8)
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.