PDA

Se fuld version : BSA's Piracy rapport 2005

techie
05-19-2005, 07:36 PM
Så har BSA udgivet sin Piracy rapport for i år.

http://www.bsa.org/globalstudy/loader.cfm?url=/commonspot/security/getfile.cfm&pageid=24342&hitboxdone=yes

For en gangs skyld kan vi nu læse hvordan de udregner deres tal. Formlen er mere vag og simpel end jeg havde forestillet mig.

M.A.D
05-29-2005, 02:04 PM
Ja ja, jeg ved godt det er 10 dage siden, tråden blev oprettet. Men det er først nu jeg har fået kigget lidt på rapporten... :roll:

Og jeg har kun skimtet den indtil videre. Men der er mange interessante ting heri. For eksempel at software branchen i 2004 har tabt 226 mio. dollars (ca. 1,4 mia kr.) i Danmark.

Men det er jo total latterlige tal. Branchen har jo ikke tabt de 7000 kr., som jeg IKKE har betalt for photoshop. Var jeg tvunget til at betale 7000 kr for det, skiftede jeg øjeblikkeligt til GIMP.
Det samme med Office. Dér har de heller ikke tabt tusinder af kroner på mig; OpenOffice og Mozilla produkterne er udmærkede alternativer, og så snart OOo2 er helt færdig, så smider jeg MSOffice langt langt væk.

techie
05-29-2005, 02:13 PM
Ja ja, jeg ved godt det er 10 dage siden, tråden blev oprettet. Men det er først nu jeg har fået kigget lidt på rapporten... :roll:

Og jeg har kun skimtet den indtil videre. Men der er mange interessante ting heri. For eksempel at software branchen i 2004 har tabt 226 mio. dollars (ca. 1,4 mia kr.) i Danmark.

Det mest interessante her, er hvordan de udregner disse tal. Der tages ikke hensyn til at dollar kurser svinger, så ud udsving kan gøre at det ser ud til at pirat kopieringen er steget.

Men det er jo total latterlige tal. Branchen har jo ikke tabt de 7000 kr., som jeg IKKE har betalt for photoshop. Var jeg tvunget til at betale 7000 kr for det, skiftede jeg øjeblikkeligt til GIMP.
Det samme med Office. Dér har de heller ikke tabt tusinder af kroner på mig; OpenOffice og Mozilla produkterne er udmærkede alternativer, og så snart OOo2 er helt færdig, så smider jeg MSOffice langt langt væk.

De regner kun med firmaers piratkopiering, men gør det baseret på under 40 firma interviews, lidt mavefornemmelse fra analytikeren, lidt statistik om solgte enheder og en "sort bog" som ligeså godt kunne være en regnmåler i Rold skov.

Hvis en studerende havde afleveret et så vagt dokument, med så mange usikre og udokumenterede påstande, så var vedkommende dumpet.