Se fuld version : Jeg går planken ud med både ris og ros.
Sørøver Sally
05-17-2005, 01:07 PM
Kære (med)pirater,
Først og fremmest stor ros til den/dem, der har lagt det enorme stykke arbejde i at få siden på benene. Jeg er dybt imponeret over den energi, der er lagt i at få lavet et modstykke til APG – og også over resultatet. I har virkeligt formået at få sat fokus på APGs tvivlsomme og til tider mafiaagtige metoder – og vigtigst af alt; fået sat fokus på, at piraten ikke bare skal falde på halen og lade sig drive rundt.
Men når det så er sagt, så bliver jeg også nødt til at sige, at jeg synes der mangler noget.
En af de ting, jeg så meget frem til, da jeg første gang klikkede mig ind på piratgruppen.org var netop at se, hvordan I forsvarede fildelingen; hvilke argumenter har I? Hvordan har I tænkt jer at hamle op med APG? Og først og fremmest; hvordan har I tænkt jer at få overbevist Familien Danmark om, at fildeling ikke er en skummel forbrydelse på linje med vold mod sagesløse?
Jeg har browset rundt i forummet og på nyhedssiderne på piratgruppen.org, og selvom jeg sagtens kan forstå argumenterne for at fildeling er ok, så har jeg svært ved at tage dem alvorligt – også når de kommer ud af munden på mig selv, når jeg skal forsvare mine piratmanerer (jo jo.. jeg både henter og deler). 8)
Jeg synes ikke, at argumenterne holder helt vildt, og de trumfer i hvert fald ikke APG’s mantra: ”Det er ulovligt”. Der findes ikke et godt piratmantra med samme slagkraft som antipiraternes, så vidt jeg ved. Det er som om piraternes argumenter altid kommer til at stå tilbage og se lidt smålatterlige ud. Det er uendeligt nemt for APG at sige: ”Det er ulovligt”, og så står piraterne tilbage og småjokker sig over tæerne med de samme slidte fraser: ”Vi stjæler ikke noget fysisk…vi tager ikke noget fra kunstnerne, de har stadig deres produkt… vi sampler blot og køber produktet, hvis vi kan lide det”.
Og det er vel i bund og grund problemet her? I (jeg fristes til at skrive ”vi”) har enormt svært ved at trænge igennem med et ordentligt forsvar for, at fildeling er ok?
Nja.. det var så mit hjernespyt – men nu er jeg da kommet af med det (kølhal mig bare nu :shock: )
/Sørøver Sally
crazybyte
05-17-2005, 03:09 PM
Kære MEDPIRATER:
Er jeg den eneste der har luret Sørøver Sally ??
Vores stakkels medpirat Sørøver Sally, eller burde jeg sige gentleman of the press eller måske studerende, manlger åbenbart stof for at færdiggøre sin avisartikel, indlæg, læserbrev, eller studiumsopgave og har været så opfindsom at poste denne appetitvækkende tråd med titlen: "Jeg går planken ud med både ris og ros." for at se om der var en eller anden uopmærksom(sulten) pirat der bed på...
Kære Sørøver Sally jeg må desværre skuffe dig...jeg har ikke til hensigt at forsvare mit bierhverv over for dig med denne post... Jeg vil bare gøre dig opmærksom på, at du burde læse nedensående tråd inden du poster sådan en omgang junk hvis eneste formål er at koge suppe på piratenes eksistensberettigelse.
http://www.piratgruppen.org/article.php3?id_article=1
Når du har læst denne tråd vil det forhåbentligt gå op for dig min kære pirat, at PG IKKE er lavet som modstykke til APG eller for at overbevise familien Danmark om at dét vi laver er OK...PG er meget mere end det !
Ja min kære Sally, det var et mislykket forsøg på at få andre i tale om et for længst uddebatteret emne. Lav dit eget researcharbejde, læs de mange gode tråde i dette forum som på en eller anden måde omhandler dette emne og sidst men ikke mindst sæt ord på dine egne følelser (du er jo pirat, ikke ?) og så er jeg sikker på at du nok skal komme men nogle gode og overbevisende argumenter...
Love crazybyte :wink:
Sørøver Sally
05-17-2005, 06:03 PM
"Har du ros til eller kritik af Piratgruppens arbejde, så smid en kommentar her"
men ok... I stand corrected. Og så undskylder jeg mange gange, at jeg tillader mig at have en mening, der tilsyneladende ikke er god tone her. Men jeg havde da en - naiv viser det sig - ide om, at piratgruppen faktisk var til andet end blot en gruppe rygklappere, der kan sidde og bekræfte hinanden i, at alle der ikke deler filer er nogle uvidende ignoranter, og derfor ikke kan fatte argumentationen herinde.
Ja min kære Sally, det var et mislykket forsøg på at få andre i tale om et for længst uddebatteret emne. Lav dit eget researcharbejde, læs de mange gode tråde i dette forum som på en eller anden måde omhandler dette emne og sidst men ikke mindst sæt ord på dine egne følelser (du er jo pirat, ikke ?) og så er jeg sikker på at du nok skal komme men nogle gode og overbevisende argumenter...
Som jeg skrev, hvis du ellers kunne læse det for bare fordomme, så ER jeg på jagt efter de gode og overbevisende argumenter og jeg HAR læst i forum osv. Men jeg kan da godt forstå, at det nemmeste bare er at skyde en masse i skoene på mig om at jeg sikkert bare ikke gider læse forum, er i gang med en opgave osv. osv. Og det er jo også nemmere at konkludere, at emnet er uddebateret i stedet for at prøve at tage den til sig. Men ja, jeg mener helt alvorligt, at det er et problem for piraterne, budkabet ikke kommer klart ud til den brede befolkning. Ked af at sige det; men langt størstedelen af de mennesker, jeg kender, har kun flg. at sige om fildeling: "Det er ulovligt".
Men ok.. så længe man kan råbe "fuck APG", så er det vel heller ikke noget problem, at man ikke kommer længere ud i verden end til piraterne selv....
Jeg studser lidt over, hvorfor din bruger først er oprettet i dag og at du dette er din første post.
Så du har altså bare fult forummet "udefra", uden en bruger?
Hvis du kommer med nogle konkrete spørgmsål, vil jeg hellere end gerne besvare dem :)
M.A.D
05-17-2005, 08:32 PM
Om Sørøver Sally er APG, journalist eller andet, er for mig at se egentlig ligegyldigt. Jeg har ingen holdninger at skjule, og alt hvad jeg kan sige, kan alligevel findes her på forummet.
For såvidt deler jeg kritikken. Der er ikke formuleret nogle skarpe, håndfaste og letformidlende argumenter endnu, som kan hamle op med "fildeling er tyveri".
Men man skal også huske på to ting:
1) Piratgruppen er ikke en interesseorganisation, som udarbejder alternativer og løsninger på digitaliseringens problemstillinger. Det er heller ikke lobbyorganisation. PG.org er et talerør for pirater, især for de som er blevet busted. PG.org er mest af alt et offentlig fællessted og samlingspunkt for pirater, et Community.
2) Efterhånden som områdets (meget komplicerede) problemstillinger bliver diskuteret, bliver der også løbende skabt mere og mere viden om feltet, og der bliver en stærkere konsensus om mange ting. Personligt synes jeg selv, at jeg dels bliver klogere på emnet hele tiden, og dels fornemmer, at der bliver mere fodslag i holdningerne.
Men som Sørøver Sally også gør opmærksom på, så har vi en lang vej foran os endnu...!
crazybyte
05-17-2005, 10:42 PM
For mig handler dette ikke om ikke at kunne tage imod kritik, respektere andres meninger eller skjule holdninger. Det handler om at skjule sig bag en piratforklædning for at skaffe sig adgang til andres meninger om fildeling. Noget som de fleste brugere af dette forum, glædeligt ville dele med alle i en åbenhjertig og ærlig post. Spil med åbne kort og du vil opnå de bedste resultater!! :wink:
Men jeg kan da godt forstå, at det nemmeste bare er at skyde en masse i skoene på mig om at jeg sikkert bare ikke gider læse forum, er i gang med en opgave osv. osv. Og det er jo også nemmere at konkludere, at emnet er uddebateret i stedet for at prøve at tage den til sig.
Men ok.. så længe man kan råbe "fuck APG", så er det vel heller ikke noget problem, at man ikke kommer længere ud i verden end til piraterne selv....
Og jeg må indrømme at du gør dig store anstrengelser for at for at overbevise os om at du har reelle hensigter. De virker bare ikke på mig...Jeg vil langt hellere bruge min tid på at læse de andre fildelers indlæg end jeg vil spilde mit krudt på dig, min kære sørøver.
Still with love
crazybyte
Penis
05-18-2005, 01:00 AM
Jeg ser det som et udtryk for seriøsitet at PG holder sig fra de hurtige forsimplede argumenter.
Fildelingsproblematikken ER kompliceret, og derfor er det svært at komme med slagkraftige argumenter uden at fordreje sandheden. Argumentet "fildeling er tyveri" er netop et eksempel på, hvor galt det kan gå.
Sørøver Sally
05-18-2005, 06:32 AM
Jeg laver lige en klippeklistre post, bear with me.
Det handler om at skjule sig bag en piratforklædning for at skaffe sig adgang til andres meninger om fildeling.[klip] Spil med åbne kort og du vil opnå de bedste resultater!!
.. æh.. ok. Det mente jeg så, at jeg havde gjort. Men jeg kan da godt sige det igen; jeg er ikke fra APG og journalist... nej. Det kan jeg heller ikke prale af at være. :roll:
Jeg studser lidt over, hvorfor din bruger først er oprettet i dag og at du dette er din første post.
Jep. :)
Fildelingsproblematikken ER kompliceret, og derfor er det svært at komme med slagkraftige argumenter uden at fordreje sandheden. Argumentet "fildeling er tyveri" er netop et eksempel på, hvor galt det kan gå.
Præcis min pointe. Selvom det er direkte forkert at fildeling er tyveri, så er det hamret ind i folk med syvtommersøm, at det er sådan, det er. Og, tilgiv mig min naivitet, jeg så gerne, at det "kom længere ud" i verden, at fildeling ikke er simpelt tyveri på linje med cykeltyverier og at den "almindelige pirat" ikke er en skummel type, der sælger de downloadede ting for små penge.
bjarkekr
05-18-2005, 08:05 AM
Hvis du kommer med nogle konkrete spørgmsål, vil jeg hellere end gerne besvare dem :)
Det er altså heller ikke helt så ureealistisk som det lyder.. Jeg har fulgt PG i mere end et halvt år før jeg oprettede en profil. I den måned hvor jeg så har haft en profil er jeg vel kommet med 2-3 indlæg. Og det er selvom jeg læser på siden mindst et par gange om ugen.
Copy/Paste
05-24-2005, 01:08 AM
øhh er det bare mig eller er det her ved at skride lidt off-topic? - Sørøver sally kommer med en række kritik punkter, og det eneste (næsten) er at anklage hans motiver.....hva sker der? - svar ham dog i stedet for eller lad være med at skriv - kan ikke se hvad det gør godt for at anklage ham for tilfældigheder.
@sørøver sally
Når ikke at svare særligt uddybende på dine ting lige nu, da jeg ikke kan nå det. Men jeg må indrømme at jeg ikke er af den holdning at "fildeling er ulovligt" er det bedste argument - love kan laves om hvis de er ude af trit med befolkningens normer - som det er tilfældet med fildeling - og grunden til at loven er som den er er udelukkende at politikerne har valgt at lytte til industrien istedet for at digitaliseringens muligheder alvorligt.
Du skriver hvordan vi skal overbevise familien danmark om at fildelere ikke er nogen værre nogen...det er selvfølgelig en udfordring og en af grunden til at piratgruppen er opstået, men jeg tror også at meget af det kommer til at ske i processen... - familien danmark fildeler allerede! (eller også gør deres børn) og den generationsdebat der er i de små hjem, rykker allerede ved en del ting
det med at du kalder vores fraser for slidte ser jeg ikke noget grundlag for. Vi er en forholdsvis ny aktør i den offentlige debat, og der er da meget interesse for vores position på det her område hvor man måske mere kan anklage APG for at være tyndslidte - er et argument der går på de immaterielle produkters karakter mere tyndslidt en "et i stjæler" (som er faktuelt forkert)...
/Copypaste - piratcrew
fisker22
06-01-2005, 09:07 PM
En af de ting, jeg så meget frem til, da jeg første gang klikkede mig ind på piratgruppen.org var netop at se, hvordan I forsvarede fildelingen; hvilke argumenter har I? Hvordan har I tænkt jer at hamle op med APG?
Jeg vil da lige svare for mig selv
Jeg er 22 år gammel og siden jeg var ca. 12 har vi haft computer derhjemme, dengang var windows alt andet en sikret mod piratkopiering og det var mere reglen end undtagelsen at folk havde en piratkopi af programmet. jeg vidste ikke noget om copyright osv. dengang men efterhånden hvor programmerne blev bedre og kun kunne køre på windows var der ikke et alternativ og derfor har jeg i alle mine teenageår brugt piratsoftware.
Indtil for nogle år siden har jeg ikke tænkt videre over om software var lovligt eller ej, men med det meget medieomtale her i de senere år, og det faktum at AGP er blevet mere offentsive har gjort at jeg har revurderet min holdning til software.
jeg har slette det meste af den ulovlige software og begyndt at søge alternativer i opensource, men det er bare ikke nok fordi mange holder fast i de gamle monopoler, og her er specielt det offentlige med til at holde fast i Officepakken og andre meget dominerende produkter og derved gør de studerende og andre skoleelever afhængige af software. som ingen har råd til når de er studerende.
heldigvis er udviklingen af gratis alternativer opensource og freeware ved at have en kvallitet så det er et alternativ til de dominerende produkter på markedet for software.
en afsluttende kommentar er at jeg kan sagtens forstå dem der ikke kan se noget galt i at kopiere software, de fleste på min egen alder og de yngre generationer er vokset op med at der ikke var konsekvens ved at piratkopiere og at det er mere reglen end undtagelsen at det finder sted. det er bare et spørgsmål om tid inden samfundet har flere pirater end antipirater og dermed vil det politiske grundlag smuldre under den meget hårde linie der fremtones fra regeringen og AGP.
kort om software vil jeg sige at det er en sjov holdning at alting er ulovligt hvis dem der laver software ikke beskytter deres software ordentligt, samtidig er prisudregningen af piratkopiering udmålt ud fra nye produker som ikke eksistere og der tages ikke hensyn til at det er urealistisk at der skulle sælges samme mængde software som der piratkopieres for så mange penge er der ikke i samfundet til forbrug. min fortolkning er at AGP ikke er en realistisk organisation og at kulturministeriet og politikere generelt gør softwarebranchen erinde uden at have en grund.
Fladfisk
SomeoneGG
06-02-2005, 12:26 AM
Det er i hele taget en mærkelig diskussion.
Dette indlæg kan godt sætte tvivl i jeres sind om jeg er en ægte pirat.
Men ikke destomindre:
Fildeling kan aldrig retfærdiggøres, da det er ulovligt. Selvom APG bruger disse uretfærdig metoder osv. Det er ulovligt, og kunsterne mister royalties, dvs. penge. Vi tager brødet fra deres mund. Selvom de sikker har penge nok. Men det er en princip sag.
Jeg er selv pirat og henter med stor fornøjelse. Jeg studser ikke meget over om det nu er ulovligt. Men når I alle søger efter argumenter for fildeling- og hentning, er der ingen. For det er ulovligt.
Så PG vil aldrig finde en argument der er bedre end APGs. Ja love kan ændres, men tvivler på dette vil blive ændret. Desværre :(
Har en masse mere at sige, men det vil bare spilde jers tid. Men i bund og grund, er det sgu forkert det lort vi laver. I don't care, men min holdning "I don't care" er ikke en holdbart argument til hvorfor jeg gør det.
PS: Og ja Copy-paste min profil er lige oprettet og det er min første post. Sparer dig lige 5 sek, så du kan gå direkte til "Årh hvad man, du er APG og journalist og månemand etc?"..
Peace
Achilleos
06-02-2005, 01:51 AM
SomeoneGG
1) det var ikke copy/paste der skrev det med "Årh hvad man, du er APG og journalist og månemand etc?"
2) jeg kan ikke se hvordan jeg de mister penge ved at jeg downloader når jeg alligevel ikke har råd til at købe det alligevel, så de mister ikke noget, jeg får det bare gratis, så jeg kan ikke se hvordan at jeg tager brødet fra deres mund.
Jowls
06-02-2005, 02:04 AM
Fildeling kan aldrig retfærdiggøres, da det er ulovligt.
Jfr, hvilken lov? Jeg har i hvertfald aldrig hørt om den. Det som foregår er flg...
Hvis APG mener at man har skadet dem ved at sprede copyrighted materiale i offentligheden og de kan sandsynliggøre at have lidt et tab, kan de sagsøge en fildeler for erstatning for deres påståede tab.
Dette foregår i fogedretten, for der er jo ikke tale om en ulovlig handling. Det er simpelthen een civil "person" (APG) som sagsøger en anden civil person (fildeleren). De to parter fremfører så hver deres påstand, og fogeden prøver derpå at afgøre hvem der har ret. Ganske som ved to naboer der er uenige om, hvor skellet går eller lign.
Da APG har et team af velbetalte top-jurister til deres rådighed, mens fildeleren ofte har stærkt begrænsede financielle ressourcer og deraf følgende begrænset adgang til juridisk assistance, er det ikke overraskende at APG har (eller rettere "har haft") let spil med hensyn til at manipulere fogedretten helt ud til kanten af retsplejeloven.
Men bare fordi APG siger det, bliver fildeling ikke lige pludseligt ulovligt. Det er da trods alt stadig folketinget som lovgiver i Danmark.
...kunsterne mister royalties, dvs. penge. Vi tager brødet fra deres mund. Selvom de sikker har penge nok. Men det er en princip sag.
På kort sig måske. På længere sigt tror jeg at kunstnerne vil tjene mere og vi vil få mere kunst for vore penge. Det er "mellem-mændene" som er ved at blive presset ud i kulden - de folk som har tjent penge på kunsten uden selv at producere noget. De føler at kontrollen med dette yderst lukrative marked hastigt glider ud af hænderne på dem og de kæmper med næb og kløer for at bremse udviklingen.
Et af deres "våben" er at hidse populære kunstnere op til at støtte deres sag. Og det er ikke svært, for i systemet som det er nu, er det bestemt ikke let af få en pladekontrakt.. og vil du have success betyder en god kontrakt meget. Det er forståeligt at kunstnere som har en, er forsigtige med hvem de støtter. På mig virker det lidt som når jeg ser de famøse gidsel-optagelser fra Irak, hvor amerikanske gidsler rakker deres land ned med et AK-47 i ryggen...
Men i bund og grund, er det sgu forkert det lort vi laver. I don't care, men min holdning "I don't care" er ikke en holdbart argument til hvorfor jeg gør det.
Uholdbart argument? Det ved jeg nu ikke. Var det forkert af frihedskæmpere under 2. verdenskrig at udøve sabotage mod tyskerne? Var det forkert da arbejderne i begyndelsen af sidste århundrede gik på gaden for at slås for bedre løn og retten til at være i fagforening? Var det forkert da tusinder af Østtyskere pludselig begyndte at hugge Berlin-muren ned? Var det forkert da Martin Luther King krævede lige ret for sorte og hvide i USA?
Historien er fuld af eksempler på at civil ulydighed har ændret lovgivningen og samfundets holdninger. Vi pirater er faktisk i fornemt selskab :wink:
Velkommen i de fines rækker... :D
eLGet
06-02-2005, 02:13 PM
// Sally;
Som aktiv kulturformidler mener jeg som størstedelen af dette forums aktive brugere at lovgivningen er forkert på mange områder. Men faktum er at det er den nuværende lovgivning, ergo skal den følges og opretholdes. Jeg er derfor også af den opfattelse, at hvis folk ikke kan finde ud af at gardere sig imod så simpel en risiko som APG udgør - ja så er det sq deres egen fejl at de bliver nuppet!
Af selvsamme årsag mener jeg ikke at PG skal supplere det danske fildelingssamfund med små færdigspudne korrekte sætninger som direkte modsætning til APG's monotone klagesang. If you can't do the time, don't comit the crime! Så simpelt er det - der er ingen grund til at skulle forsvare noget der pt. er ulovligt! Ej heller om man er nok så uenig med lovgivningen.
Jeg giver dog igen Jowls ret i hans formaninger om tidligere tiders lovændringer, disse er jo ikke opstået af den blå luft. Så her er endnu en kulturformidler der strammer sin butterfly og børster pingvinen af og melder sig under de fine faner!
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.